Pobieranie opłaty za odbiór osobisty przez sklepy internetowe - czy legalne?

Data: 2009-12-12 10:57:19
Autor: robert1
Pobieranie opłaty za odbiór osobisty przez sklepy internetowe - czy legalne?
Witam.
W wielu sklepach internetowych jest tak że płaci również za odbiór osobisty.
I wygląda to przykładowo tak w sklepie Agito

Przesyłka kurierem za pobraniem - 26 zł
Przesyłka kurierem, przelew - 21 zł
Odbiór osobisty - 16 zł

Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.

Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?
Kiedy obowiązuje tylko cena towaru, a więc 500 zł?

Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

Data: 2009-12-12 11:16:37
Autor: kuba
robert1@mailinator.com pisze:

Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

Co do zasady koszty wydania są przedmiotem regulacji umownej, a w razie jej braku art. 547 KC, więc wydaje się, że tak.
Można by się zastanawiać, czy coś zmienia fakt, że to obrót konsumencki.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-12 11:20:39
Autor: kuba
kuba pisze:

Można by się zastanawiać, czy coś zmienia fakt, że to obrót konsumencki.

Ale sądzę, że nic nie zmienia.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-12-12 11:56:11
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "kuba" <pan_dziendobry@o2.pl> napisał w wiadomości news:hfvqph$237$2inews.gazeta.pl...
kuba pisze:

Można by się zastanawiać, czy coś zmienia fakt, że to obrót konsumencki.

Ale sądzę, że nic nie zmienia.

Moim zdaniem z punktu widzenia nabywcy, o ile owa opłata była mu znana w chwili zawierania transakcji, to nie ma się do czego czepiać. Taka oplata może mieć znaczenie i być nieprawidłowością w dwóch przypadkach:

1) w serwisach aukcyjnych (np. ALLEGRO), gdzie opłata jest pobierana od ceny, czyli wystawiający działa na szkodę serwisu oszukując jego system naliczania opłat.

2) w serwisach działających na zasadzie porównania cen, gdzie cena jest automatycznie pobierana z cennika i wówczas zastanawiałbym się nad czynem nieuczciwej konkurencji polegającym na wprowadzającej w bład reklamie.

Data: 2009-12-12 12:13:45
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik <robert1@mailinator.com> napisał w wiadomości news:79c9.00000086.4b2368ffnewsgate.onet.pl...
[...]

a nie przyszło Ci do glowy ze towar moze wedrowac przed odbiorem osobistym z hurtowni do sklepu
i wlasnie te 16 zloty to jest koszt ktory sklep ponosi ?

Data: 2009-12-12 13:40:46
Autor: robert1
> [...]

i wlasnie te 16 zloty to jest koszt ktory sklep ponosi ?

A nie powinno być tak, że towar kosztuje 516 zł, bo przecież w żadnym z przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta kwota nie może być jego ceną.

Data: 2009-12-12 14:34:54
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik <robert1@mailinator.com> napisał w wiadomości news:79c9.00000097.4b238f4enewsgate.onet.pl...

> [...]

przypadków klient nie ma możliwości zakupienia jego za 500 zł, więc ta kwota

nie jest tak bo klient moze inny kanal wysylki wybrac.

Data: 2009-12-12 14:38:52
Autor: Michał
[...]

Nie. Ile kosztuje Twoim zdaniem drink w klubie, gdzie za wejście kasują 20 zł (cena drinka wg menu: 10 zł)?

Data: 2009-12-12 14:45:12
Autor: bim-bom
[...]

Zależy, czy koszt odbioru osobistego jest zawsze stały, czy zależny od liczby zakupionych przedmiotów...

Data: 2009-12-12 12:14:51
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
[...]

No i słusznie. Wydanie osobiste wymaga zatrudnienia pracownika oraz
wynajęcia powierzchni sklepowej.

Podobnie to działa w bankach. Samoobsługa zazwyczaj jest 0zł lub blisko
0, a usługa wykonana przez Panienkę z Okienka kosztuje.

Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.
Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?

Kup w innym, z obsługą wliczoną w cenę towaru. Wyjdzie na to samo, ale
psychicznie się zrelaksujesz.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-12 17:39:00
Autor: poreba
Dnia Sat, 12 Dec 2009 12:14:51 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Słusznie, słusznie. Wyprodukowanie wymaga materiałów, energii, paliw. Za
prace projektowe też trzeba zapłacić lub projekt kupić. Wszystko powinno
kosztować 0,00 zł + opłata za prąd + zwrot kosztów sprzątaczki + opłata za
miejsce parkingowe prezesa ...

--
pozdro
poreba

Data: 2009-12-12 20:11:28
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
poreba pisze:
[...]

Jeżeli klient mógłby te ,,podzespoły'' wymieniać, to owszem.
Tutaj może kupić towar za X i dostarczenie w różnych opcjach.
Gdyby towar kosztował 516zł, a przesyłki wyglądały by tak:

Przesyłka kurierem za pobraniem - 10 zł
Przesyłka kurierem, przelew - 5 zł
Odbiór osobisty - 0 zł

to klient byłby szczęśliwy?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-14 16:00:27
Autor: mvoicem
Pobieranie opłaty za odbiór osob isty przez sklepy internetowe - czy legalne?
(12.12.2009 20:11), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]
[...]

Klient który bierze kilka sztuk byłby mniej szczęśliwy.

p. m.

Data: 2009-12-14 20:31:28
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
mvoicem pisze:
[...]

Chociażby. Nie ma więc co płakać o oddzielenie ceny towaru od opłaty
transportowej. Kiedyś zresztą kupiłem towar, zapłaciłem za niego, a nie
zapłaciłem za przesyłkę. Bo w tzw. międzyczasie doszedłem do wniosku, że
on mi nie jest potrzebny i kazałem sprzedawcy go wywalić do kosza w moim
imieniu.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-15 07:02:28
Autor: mvoicem
(14.12.2009 20:31), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
mvoicem pisze:
[...]

Zgadzam się w 99%. Żeby się zgodzić w pozostałym 1% taka cena musi być
widoczna na pierwszy rzut oka tak samo jak cena produktu. Niestety w
większości sklepów internetowych cena przesyłki jest ukryta gdzieś
głęboko w regulaminie, albo wręcz klient się dowiaduje o niej po
"przejściu do kasy", założeniu konta, podaniu danych do wysyłki itd....

p. m.

Data: 2009-12-12 15:36:33
Autor: cef
Użytkownik wrote:

Odbiór osobisty - 16 zł
Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.
Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?
Kiedy obowiązuje tylko cena towaru, a więc 500 zł?

Może spróbuj odebrać przez pełnomocnika.   :-)

Data: 2009-12-14 16:21:37
Autor: kris
[...]

Masz przeciez jasno opisane co ile kosztuje. Nic nie zatajone jest w tym przypadku.
Szukaj takiego sklepu gdzie owar+odbiór wyjdzie taniej. Klient głosuje nogami.

Przykładowo pewna nawigacja GPS kosztuje w tym sklepie 500 zł.

Czy w jakikolwiek sposób mogę ją kupić w tym sklepie za te 500 zł?
Kiedy obowiązuje tylko cena towaru, a więc 500 zł?
Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

Pzrecież możesz ja kupić za 500zł tylko musisz opłacić koszty za odbiór osobisty 16zł.

Data: 2009-12-14 21:42:15
Autor: Daniel Pyra
[...]

Moim zdaniem - może to być, ale nie musi, naruszenie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - polecam lekturę art. 5. W szczególności, gdy oferta jest indeksowana przez strony porównujące ceny. Akurat na www tego sklepu informacja o kosztach dostawy podana jest dość czytelnie dla przeciętnego konsumenta, jednakże gdyby cena była prezentowana w postaci "x złotych + koszty dostawy" (a nie w osobnych wierszach, gdzie cena samego towaru jest pisana większą, wyróżniającą się czcionką), miałbym mniej wątpliwości.

Pozdr.!
(D)

Pobieranie opłaty za odbiór osobisty przez sklepy internetowe - czy legalne?