Pochówek na Wawelu jest nielegalny

Data: 2010-04-14 22:32:39
Autor: Kersten
Pochówek na Wawelu jest nielegalny
Cały ten pogrzeb na Wawelu to w ogóle skandal i ktoś powinien zażądać ścigania
jego organizatorów w związku z popełnieniem wykroczenia. Może wtedy otrzeźwieją.

Zgodnie z art. 12 ust 3 Ustawy o cmentarzach:

"Groby ziemne, groby murowane i kolumbaria przeznaczone na składanie zwłok i
szczątków ludzkich mogą znajdować się tylko na cmentarzach".

Co jest cmentarzem i jakie warunki musi spełniać cmentarz określa rozporządzenie
ministra infrastruktury, które m.in. w § 3 mówi:

"Cmentarze projektuje się i utrzymuje jako tereny o założeniu parkowym."
http://www.stowarzyszeniefuneralne.pl/pl/A...-Infrastruktury

Katedra wawelska nie jest założeniem parkowym... Zresztą, nawet gdyby była
cmentarzem (komunalnym lub wyznaniowym), to każdy mógłby zostać tam pochowany, a
władze kościelne z kard. Dziwiszem na czele figę by do tego miały i nie mogłyby
tego zabronić nikomu. Kościół jak zwykle ma gdzieś polskie prawo i robi ludziom
wodę z mózgu udając, że może decydować kto jest wybitnym Polakiem i zasługuje na
pochówek wawelski, gdy tymczasem tam w ogóle nie można chować ludzi!!!

Tu jest dość świeża ekspertyza prawna (sprzed kilku miesięcy), gdzie stoi m.in.:

"Wyżej wymienione dwa rodzaje cmentarzy są jedynymi prawnie dopuszczalnymi
miejscami pochówku. Nie jest zatem prawnie dopuszczalne rozrzucenie prochów
osoby zmarłej po polach, łące należącej do osoby zmarłej czy też na murawie
stadionu ulubionej drużyny. Co więcej takie działanie będzie uznane za
wykroczenie. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu
zmarłych, naruszenie wyżej wspomnianych przepisów niniejszej ustawy lub
rozporządzeń wydanych na jej podstawie, podlega karze aresztu lub grzywny.
Nadzór nad wykonywaniem jej przepisów oraz przepisów wykonawczych do ustawy
sprawują starostowie, wójtowie, burmistrzowie ( lub prezydenci miast ) oraz
właściwi miejscowo inspektorzy sanitarni. Ogólny nadzór nad sprawami objętymi
niniejszą ustawą sprawują według właściwości ministrowie właściwi: do spraw
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej i do spraw zdrowia.W związku z faktem,
że w Polsce większość cmentarzy ma charakter wyznaniowy, możliwa jest sytuacja,
w której gmina nie posiada cmentarza komunalnego. W takiej sytuacji zarząd
cmentarza wyznaniowego ma obowiązek umożliwić pochowanie na tym cmentarzu, bez
jakiejkolwiek dyskryminacji, osób zmarłych innego wyznania lub niewierzących. "

http://e-prawnik.pl/...acyjne-1/pozostale-...ie-prawnym.html

Na Wawelu po prostu nikogo nie można już chować i koniec. To jest wykroczenie i
policja powinna wszcząć postępowanie.

W Dębnie Lubuskim zdarzył się kilkanaście lat temu przypadek pochowanie przez
męża zmarłej żony w sarkofagu w przydomowym ogródku.Urzędnicy rzucili się na
faceta, nakazali ekshumację i przeniesienie ciała na cmentarz.

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Poc...mosc_prasa.html

Data: 2010-04-14 14:31:33
Autor: michal.godlewski@gmail.com
Pochówek na Wawelu jest nielegalny
Zmarłych można chować w katakumbach, nawet jeśli znajdują się poza
cmentarzami (art. 12 ust. 1 Ustawy o cmentarzach). Tak więc nieprawdą
jest, że na Wawelu nie można nikogo grzebać.

Data: 2010-04-14 23:55:06
Autor: Artur
Pochówek na Wawelu jest nielegalny
Zmarłych można chować w katakumbach, nawet jeśli znajdują się poza
cmentarzami (art. 12 ust. 1 Ustawy o cmentarzach). Tak więc nieprawdą
jest, że na Wawelu nie można nikogo grzebać.

Ale tam nie ma żadnych katakumb, czyli pomieszczeń z niszami w ścianach. Państwo
Kaczyńscy będą pochowani w sarkofagu, a więc grobie murowanym umieszczonym po
prostu w podziemnym pomieszczeniu. Rozporządzenie w par. 16 ust. precyzuje trochę nisze katakumbowe:

Nisza w katakumbach powinna mieć wymiary w poziomie co najmniej 2,0 m na 1,0 m i
nie mniej niż 0,9 m wysokości. Każda nisza powinna być oddzielona od sąsiedniej
ścianą o grubości co najmniej 0,06 m i posiadać system odprowadzania gazów i
odcieków w sposób nieszkodliwy dla otoczenia oraz uniemożliwiający dostęp do
nisz insektom i gryzoniom. Po złożeniu zwłok każdą niszę należy natychmiast
zamurować.

Ten sarkofag nie za bardzo podpada.

Data: 2010-04-14 15:05:58
Autor: michal.godlewski@gmail.com
On 14 Kwi, 23:55, "Artur" <arturbo...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

nisz insektom i gryzoniom. Po złożeniu zwłok każdą niszę należy natychmiast

Ustawa nie wymaga, by katakumby musiały mieć nisze w ścianach.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do miejsc grzebania zmarłych
istniejących przed wejściem w życie rozporządzenia (par. 18
rozporządzenia), a nie ulega wątpliwości że katakumby wawelskie
powstały przed 2008 r.

Data: 2010-04-15 00:42:21
Autor: arturborat
Pochówek na Wawelu jest nielegalny

Ustawa nie wymaga, by katakumby musiały mieć nisze w ścianach.

Par. 2 pkt. 4 rozporządzenia mówi: "należy przez to rozumieć pomieszczenie z
niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok;"

[...]

Pełne brzmienie:
§ 18
1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do cmentarzy, grobów i innych miejsc
pochówku zwłok i szczątków istniejących w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

I tu powstaje problem, bo samo pojęcie katakumb traci sens. Można za nie uznać
na dobrą sprawę każde podziemia dowolnego budynku, gdzie kiedyś kogoś pochowano.
Sensem tego przepisu jest chyba nie stosowanie go do całych katakaumb, ale do
poszczególnej niszy katakumbowej. Tak jak na starym cmentarzu można pochować
kogoś tylko pod warunkiem, że nowy grób spełnia warunki obecnego rozporządzenia.
Chodziło chyba o to, aby nie przerabiać dawnych miejsc pochówków, albo wręcz nie
tworzyć masowych ekshumacji dawno zmarłych z powodów prawnych. Tak więc pochówek
w istniejących katakumbach może mieć moim zdaniem miejsce tylko, gdy nisza
katakumbowa spełnia obecne wymagania. A ponieważ nie mamy żadnej niszy, to nie
spełnia...

Data: 2010-04-14 21:05:26
Autor: michal.godlewski@gmail.com
Pochówek na Wawelu jest nielegalny
Ustawa nie definiuje pojęcia katakumb, a nie można tłumaczyć pojęć
ustawowych, stosując definicje z aktów wykonawczych. Musimy uznać, że
katakumbami w rozumieniu ustawy są katakumby w znaczeniu przyjętym w
języku literackim.

Par. 2 pkt. 4 rozporządzenia mówi: "należy przez to rozumieć pomieszczenie z
niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok;"

"Przepisów rozporządzenia nie stosuje się...", a zatem jakikolwiek
przepis rozporządzenia nie może być stosowany do miejsc grzebania
zmarłych istniejących w dniu wejścia w życie rozporządzenia (chyba, że
z par. 18 ust. 2 wynika inaczej).

Data: 2010-04-15 13:52:53
Autor: Johnson
michal.godlewski@gmail.com pisze:

Ustawa nie definiuje pojęcia katakumb, a nie można tłumaczyć pojęć
ustawowych, stosując definicje z aktów wykonawczych.

Nieprawda. Jakby definicje w rozporządzaniach nic nie znaczyły to by ich by po prostu nie były.
Poza tym przepisy rozporządzeń są przepisami powszechnie obowiązującymi (w rozumieniu Konstytucji) mi wiążą. Mogą być sprzeczne z aktami wyższego rzędu ale musi interweniować TK.

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-15 12:15:27
Autor: olgierd
Dnia Thu, 15 Apr 2010 13:52:53 +0200, Johnson napisał(a):

Poza tym przepisy rozporządzeń są przepisami powszechnie obowiązującymi
(w rozumieniu Konstytucji) mi wiążą. Mogą być sprzeczne z aktami
wyższego rzędu ale musi interweniować TK.

Pierwszego zdania nie rozumiem, coś Ci się palec omsknął.
Do drugiego zdania (oczywista) uwaga -- związany rozporządzeniem nie jest jednak sąd.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
[reklama] gdzie zrobić zdjęcie we Wrocławiu? ==> http://foto-krzyki.pl

Data: 2010-04-15 14:26:23
Autor: Johnson
olgierd pisze:

Pierwszego zdania nie rozumiem, coś Ci się palec omsknął.

Nic mi sie nie omskło.
Miałem na myśli art. 87 ust. 1 Konstytucji.

Do drugiego zdania (oczywista) uwaga -- związany rozporządzeniem nie jest jednak sąd.

Masz rację, sąd nie jest związany, ale to nie sąd będzie urządzał pogrzeb :)

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-15 12:51:24
Autor: olgierd
Dnia Thu, 15 Apr 2010 14:26:23 +0200, Johnson napisał(a):

Pierwszego zdania nie rozumiem, coś Ci się palec omsknął.

Nic mi sie nie omskło.
Miałem na myśli art. 87 ust. 1 Konstytucji.

"mi wiążą"? ;-)

Do drugiego zdania (oczywista) uwaga -- związany rozporządzeniem nie
jest jednak sąd.

Masz rację, sąd nie jest związany, ale to nie sąd będzie urządzał
pogrzeb

No wiesz, jak tak dalej pójdzie to przecież ktoś zaskarży ten pogrzeb do sądu.

Data: 2010-04-15 14:58:35
Autor: Johnson
Pochówek na Wawelu jest nielegalny
olgierd pisze:

"mi wiążą"? ;-)

OK, przyznaje się. Przeoczyłem 2 razy :)

miało być "i wiążą"

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-15 12:58:34
Autor: Jacek
[...]

"Arturze Borat" - strasznie jestes zaciety?
W czyim interesie działasz i jaki skutek maja odniesc Twoje uszczypliwości.

PS. Psy szczekaja karawana idzie dalej

Data: 2010-04-15 00:09:34
Autor: Liwiusz
Artur pisze:
[...]

   Tak to jest, jak jajko (prawo) chce być ważniejsze od kury (życie, tradycja).

   Z powyższego oczywistym jest wniosek, że należy szybko zmienić prawo, ale pewnie wielu będzie krzyczeć, aby Wawel wyburzyć, bo nie odpowiada unijnemu prawu.

   I jeszcze tego króla-pedofila, co sobie wziął dwunastolatkę, pośmiertnie ukarać!

--
Liwiusz

Data: 2010-04-14 22:39:42
Autor: zenek
Kersten pisze:
[...]

Awe cezar w koncu ktos madry sie znalaz w tym Prawie i sprawiedliwosci .

Data: 2010-04-14 23:08:03
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Kersten" <kerstenkerstenWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3461.0000185e.4bc62667newsgate.onet.pl...

Na Wawelu po prostu nikogo nie można już chować i koniec. To jest wykroczenie i
policja powinna wszcząć postępowanie.

By to było wykroczenie musi nieść tzw. szkodliwość społeczną.

Data: 2010-04-14 23:14:02
Autor: Kersten
Pochówek na Wawelu jest nielegalny

By to było wykroczenie musi nieść tzw. szkodliwość społeczną.

Bzdury kolego. Wykroczenie to wykroczenie. Sąd ewentulanie może odstąpić od
wymierzenia kary, uznając że czyn ma niską szkodliwość społeczną, ale
odstąpienie od karania nie jest uniewinnieniem - wręcz przeciwnie, jest
stwierdzeniem winy. Dobrze by było, jakby ktoś z Krakowa oficjlanie wniósł do
tamtejszej policji wniosek o ściganie, to by trochę zwróciło uwagę nieszanowanie
prawa w Polsce przez kościół i inne instytucje. Zwykłego obywatela ściga się z
całą surowością za wykroczenie drogowe polegające na przekroczeniu prędkości o 5
kim, a tutaj mamy do czynienia z jawnym kpieniem z prawa na oczach całej Polski
i robienie z tego świętości. --

Data: 2010-04-14 23:24:30
Autor: Johnson
Kersten pisze:
By to było wykroczenie musi nieść tzw. szkodliwość społeczną.

Bzdury kolego. Wykroczenie to wykroczenie. Sąd ewentulanie może odstąpić od
wymierzenia kary, uznając że czyn ma niską szkodliwość społeczną

Ty piszesz bzdury - przy wykroczeniach nie ma czegoś takiego. Mylisz z kodeksem karnym.

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-14 23:20:52
Autor: Johnson
Kersten pisze:
[...]

Pominąłeś art. 12 ust. 1
"Zwłoki mogą być pochowane przez złożenie w grobach ziemnych, w grobach murowanych lub *katakumbach* i zatopienie w morzu. Szczątki pochodzące ze spopielenia zwłok mogą być przechowywane także w kolumbariach."

Katakumby .... no ustawa nie definiuje co to jest, ale lochy pod katedrą pewnie da się podciągnąć. Katakumby to przecież takie podziemne cmentarze.

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-14 23:23:08
Autor: Johnson
Johnson pisze:

Katakumby .... no ustawa nie definiuje co to jest, ale lochy pod katedrą pewnie da się podciągnąć. Katakumby to przecież takie podziemne cmentarze.

Prostuje, jest definicja w rozporządzeniu wykonawczym:
przez katakumby - należy to rozumieć pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok.
Więc Wawel jest legalny.

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-15 08:07:54
Autor: Marcin Debowski
PochĂłwek na Wawelu jest nielegalny
On 2010-04-14, Johnson <johnson@nospam.pl> wrote:
Prostuje, jest definicja w rozporządzeniu wykonawczym:
przez katakumby - należy to rozumieć pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok.
Więc Wawel jest legalny.

Tam chyba nie ma nisz w ścianie.

Katakumby to np. to:
http://www.rzym.it/wp-content/uploads/katakumby.jpg

--
Marcin

Data: 2010-04-15 13:47:43
Autor: Johnson
Marcin Debowski pisze:

Tam chyba nie ma nisz w ścianie.

Katakumby to np. to:
http://www.rzym.it/wp-content/uploads/katakumby.jpg

Z tego co wiem to są nisze w ścianie (zamurowane). Są i sarkofagi ale one były używane wcześniej za królestwa.

--
@2009 Johnson

Data: 2010-04-15 06:35:23
Autor: jerzyn
[...]

To JP II tez będzie miał eksmisje ?
Jerzy

Data: 2010-04-15 09:24:49
Autor: MadMan
Dnia Thu, 15 Apr 2010 06:35:23 +0200, jerzyn napisał(a):

To JP II tez będzie miał eksmisje ?

A od kiedy on jest pochowany w Polsce?

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-04-15 12:56:55
Autor: Jacek
MadMan pisze:
Dnia Thu, 15 Apr 2010 06:35:23 +0200, jerzyn napisał(a):

To JP II tez będzie miał eksmisje ?

A od kiedy on jest pochowany w Polsce?

To pewnie wykształcony elektorat PO sie mądrzy.

Pochówek na Wawelu jest nielegalny