Data: 2011-03-11 13:51:38 | |
Autor: Honorata Szopa | |
Początek przygody z filmowaniem podwodnym | |
Jeszcze parę lat temu, panowała prawie powszechna opinia, że
filmowanie podwodne zarezerwowane jest tylko dla nielicznych szczęśliwców. Dostępność i ceny sprzętu, jak również jego możliwości sprawiały, że faktycznie operatorką podwodną parało się raptem kilku zapaleńców. Jednak dostępność nowych technologii, idąca proporcjonalnie do tempa rozwoju gałęzi turystyki nurkowej, sprawiła że tym niezwykłym zajęciem zaraziło się bardzo wiele osób. I tu paradoksalnie nie zrobiło się "za ciasno" bo miejsca jest bardzo wiele a możliwości jeszcze więcej. O jakości nagrywanych zdjęć idących ex aequo z ich treścią decyduje nie kto inny jak operator, będący wielokrotnie jednoosobową jednostką produkująco-nagrywająco- montującą. Krótko mówiąc - sam sobie panem, okrętem, żeglarzem. Film można zrobić samemu i może to być dobry film. O jakości operatora świadczy umiejętność uczenia się na własnych błędach jak również na cudzych. Tak więc niewiele stoi na przeszkodzie by rozpocząć przygodę, pasję, jak kto woli. Nie ma co się oszukiwać, że byłoby najbardziej kolorowo, gdyby to wszystko było tanie. Niestety tak nie jest. Ten sprzęt kosztuje ponieważ daje możliwości realizowania filmów na naprawdę wysokim poziomie. Różnorakie akcesoria i możliwości modyfikacji swojego zestawu jest teraz naprawdę dużo. Pamiętajmy, że mówimy o niezwykłej jakości sprzęcie przystosowanym do pracy z amatorskimi kamerami HD. To właśnie szybki rozwój technologiczny pozwolił segmentowi kamer amatorskich zaistnieć w głębinach równoprawnie z kamerami profesjonalnymi. Kamery są chronione obudowami zdolnymi pracować na głębokości do 200 m a zestawy oświetleniowe już wybiegają do przodu, z powodzeniem pracując w warunkach otaczającego ciśnienia 33 Atm. . Tak więc dla 99% i 9% procent operatorskiej podwodnej braci tego świata zasięg ten jest w dzisiejszych czasach nieprzekraczalny. Kamera amatorska doczekała się sprzętu do filmowania pod woda pokrywającego praktycznie cały zakres potrzebnych głębokości. Możliwości zrobiło się naprawdę wiele. Kompaktowa budowa, niezwykle wysoka jakość wykonania oraz przede wszystkim dostęp do wszystkich funkcji kamery podparty szeroką gamą akcesoriów i dodatków sprawia, że amatorskie filmowanie podwodne nigdy nie stało tak blisko profesjonalnego poziomu. Pierwsze kroki Na początku pojawia się pytanie: Od czego by tu zacząć? Najprościej i najlepiej jest zacząć od początku, czyli od wyboru kamery. Dla kogoś, kto dopiero zaczyna przygodę z "kręceniem", wybór może jawić się jako nieskończone brniecie przez specyfikacje techniczne i porównywanie dziesiątek zmiennych w gąszczu modeli i przeróżnych firm. Sprawa nie jest aż tak beznadziejna, jak z pozoru się wydaje. Naprawdę istotnych, z punktu widzenia wyboru odpowiedniej kamery, jest tylko kilka zmiennych. Nośnik czyli miejsce gdzie będziemy zapisywać materiał filmowy Jest wiele możliwości zapisu nagrywanego materiału. W kamerach amatorskich podstawowo wyróżnia się: kasetę mini DV, Płytę DVD, Dysk Twardy oraz karę pamięci Flash. Kaseta DV po woli odchodzi do lamusa w segmencie kamer amatorskich, ponieważ zajmuje sporo miejsca oraz wprowadza ograniczenie czasu nagrywanego materiału zwykle do 60 minut. Płyta DVD jest jeszcze większa i jest obsługiwana przez szczątkową ilość modeli kamer dostępnych obecnie na rynku. Dlatego też odrzucenie wyboru kamery z tym nośnikiem wydaje się naturalne. Dwa kolejne nośniki to dysk twardy HDD oraz karta pamięci Flash. Jest kilka szkół i nie będziemy tu dywagować, która z nich jest lepsza. Mówiąc jak najprościej, oba te nośniki dają wiele możliwości, zarówno ze względu na coraz większe pojemności, a co za tym idzie możliwość nagrywania coraz to dłuższych materiałów, jak również ich powszechne użycie w najnowszych kamerach amatorskich. Karta pamięci Flash naszym zdaniem wygrywa batalię wśród nośników, ze względu na jej mobilność, czyli możliwość przenoszenia materiału bez konieczności poruszania się wszędzie z kamera z wbudowanym twardym dyskiem. Matryca Kolejne skrzyżowanie, na naszej drodze do wyboru kamery to sprawa matrycy. Mówimy tu o rozdzielczości kamery czyli jak duży będzie obraz zapisywany na nośniku. Sprawa na poziomie podstawowym wygląda tu dosyć prosto. Im więcej pikseli ma kamera tym lepsza jest jakość zapisywanego materiału. I tutaj sprawa kolejny raz nie jest bardzo skomplikowana. Im więcej pikseli tym lepiej a ograniczeniem może być ilość pieniędzy jaki chcemy przeznaczyć na zakup. Obiektyw czyli "oko" kamery Tu należy zwrócić uwagę na "ogniskową" obiektywu. Wartości tej zmiennej podawane są dwuzakresowo. Pierwsza to wartość trybu szerokokątnego czyli, jaki obszar widzenia ma nasz sprzęt. Im niższa wartość tym lepiej ponieważ zależy od tego jak duży obszar obejmie kadr. Druga wartość ogniskowej to maksymalne zbliżenie jakie jest w stanie wykonać nasza kamera (Zoom). W przypadku zdjęć podwodnych możliwość przybliżenia obiektów jest mniej istotna niż szerokie plany. Dzieje się tak dla tego, że musimy pamiętać, że źródło światła ( o tym dalej) ma ograniczony zasięg, i jest on generalnie znacznie mniejszy niż techniczne możliwość zbliżenia. Co za tym idzie, nawet jeśli przybliżymy daleki obiekt to nie będzie on odpowiednio doświetlony. Kolejna sprawa to stabilność ujęcia. W warunkach "naziemnych" możliwość zastosowania statywu pozwala zachować owa stabilność. W przypadku zdjęć podwodnych spawa wygląda dość prosto. Im większy zoom tym bardziej "poruszone" czyli słabsze ujęcie. Dodatki i akcesoria Wyżej określiliśmy podstawowe, czyli główne cechy kamery. Istnieje jeszcze cała masa dodatkowych funkcji pośrednich. Jedną z najważniejszych w kontekście zdjęć podwodnych jest system "stabilizacji" obrazu. Jest on szczególnie przydatny przy wykonywaniu zdjęć podwodnych. Z racji tego, ze woda jest znacznie bardziej gęsta od powietrza, ujęcia będą bardziej stabilne, ale nie znaczy to, że będą super statyczne. Dobre systemy stabilizacji wybaczają nam błędy i sprawiają, że nagrywany materiał jest lepszy. Dlatego też warto wybrać kamerę, która ma przyzwoity system stabilizacji obrazu. Kolejną bardzo przydatną zmienną, jest możliwość wykonywania kamera zdjęć. Oczywiście nie będą to zdjęcia takiej jakości jak te wykonane aparatem, ale im większa matryca kamery, tym będą one lepsze, czytaj satysfakcjonujące. Pamiętajmy, że środowisko podwodne różni się od środowiska naziemnego, przez co nie wszystkie super gadżety, w jakie sa wyposażone dzisiejsze kamery, będą nam potrzebne w toku nagrywania. Wyżej wymieniliśmy najważniejsze cechy kamery, ważne dla operatora. Oczywiście pozostaje tzw czynnik ludzki czyli np. osobiste przekonania do danej marki. Nie będziemy tu w żadnej mierze polecać lub odradzać jakiejś marki. To kwestia indywidualna a skąd inąd wiodących marek nie jest aż tak wiele. autor: www.studiopodwodne.pl |
|
Data: 2011-03-12 01:40:15 | |
Autor: Haw | |
Początek przygody z filmowaniem podwodnym | |
W dniu 2011-03-11 22:51, Honorata Szopa pisze:
[..] sprawa nie jest skomplikowana, ale z pewnoscia nie oznacza, ze im wiecej pikseli tym lepiej. zaryzykuje teze odwrotna: im mniej pikseli tym prawdopodobnie pod woda bedzie lepiej.
oraz jasnosc. abberacje na podstawowym etapie faktycznie mozna pominac. [..] Kolejną bardzo przydatną zmienną, jest możliwość wykonywania kameraowszem im wieksza matryca tym zdjecia z duzym prawdopodobienstwem beda lepsze, warto jednak pokusic sie o dodatkowy komentarz, poniewaz wczesniejsza czesc tekstu sugeruje, ze piszacemu to zdanie wyszlo poprawne przypadkiem... wieksza matryca w sensie rozmiaru fizycznego (nie pod wzgledem ilosci elementow swiatloczulych, tzw. "pikseli") pozwoli na wykonanie dobrych jakosciowo zdjec, poniewaz cechuje ja mniejsze zaszumienie przy wysokich czulosciach, a jak wiadomo pod woda ze swiatlem krucho. [..] jako pozostale dosc istotne elementy dodalbym: - mozliwosc recznego ustawienia balansu bieli, - wysoki bitrate, - autofocus w trudnych oswietleniowo warunkach, - mozliwosc zastosowania konwerterow, - wspomniany juz wczesniej rozmiar matrycy oraz jasnosc obiektywu, czyli to jak kamera radzi sobie przy slabym oswietleniu, no i oczywiscie dostepnosc obudowy :). wydaje mi sie, ze w chwili obecnej najlepszym wyborem (oczywiscie mowimy o segmencie konsumenckim) do podwodnego filmowania bedzie wybor lustrzanki z mozliwoscia krecenia filmow. bedzie to rowniez zestaw prawdopodobnie najbardziej rozwojowy, glownie ze wzg. na wymienna optyke. o jakosci zdjec nie ma co wspominac :-). jesli ktos faktycznie chcialby isc w strone kamer (poniewaz nie akceptuje przy filmowaniu ograniczen lustrzanek) polecam strone: http://camcorder-test.slashcam.com/ pozdrawiam, haw. |
|