Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.nurkowanie   »   Początek przygody z filmowaniem podwodnym

Początek przygody z filmowaniem podwodnym

Data: 2011-03-11 13:51:38
Autor: Honorata Szopa
Początek przygody z filmowaniem podwodnym
   Jeszcze parę lat temu, panowała prawie powszechna opinia, że
filmowanie podwodne zarezerwowane jest tylko dla  nielicznych
szczęśliwców. Dostępność i ceny sprzętu, jak również jego możliwości
sprawiały, że faktycznie operatorką podwodną parało się raptem kilku
zapaleńców. Jednak dostępność nowych technologii, idąca
proporcjonalnie do tempa rozwoju gałęzi turystyki nurkowej,  sprawiła
że  tym niezwykłym zajęciem zaraziło się bardzo wiele osób. I tu
paradoksalnie nie zrobiło się "za ciasno" bo miejsca jest bardzo wiele
a możliwości jeszcze więcej. O jakości nagrywanych zdjęć idących ex
aequo z ich treścią  decyduje nie kto inny jak operator, będący
wielokrotnie jednoosobową jednostką produkująco-nagrywająco-
montującą.  Krótko mówiąc - sam sobie panem, okrętem, żeglarzem.  Film
można zrobić samemu i może to być dobry film. O jakości operatora
świadczy umiejętność uczenia się na własnych błędach jak również na
cudzych. Tak więc niewiele stoi na przeszkodzie by rozpocząć przygodę,
pasję, jak kto woli.

Nie ma co się oszukiwać, że byłoby najbardziej kolorowo, gdyby to
wszystko było tanie. Niestety tak nie jest. Ten sprzęt kosztuje
ponieważ daje możliwości realizowania filmów na naprawdę wysokim
poziomie. Różnorakie akcesoria i możliwości modyfikacji swojego
zestawu jest teraz naprawdę dużo. Pamiętajmy, że mówimy o niezwykłej
jakości sprzęcie przystosowanym do pracy z amatorskimi kamerami HD. To
właśnie szybki rozwój technologiczny pozwolił segmentowi kamer
amatorskich zaistnieć w  głębinach równoprawnie z kamerami
profesjonalnymi.  Kamery są chronione obudowami zdolnymi pracować na
głębokości do 200 m a zestawy oświetleniowe już wybiegają do przodu, z
powodzeniem pracując w warunkach otaczającego ciśnienia 33 Atm. . Tak
więc dla 99% i 9% procent operatorskiej podwodnej braci tego świata
zasięg ten jest w dzisiejszych czasach nieprzekraczalny. Kamera
amatorska doczekała się sprzętu do filmowania pod woda pokrywającego
praktycznie cały zakres potrzebnych głębokości. Możliwości zrobiło się
naprawdę wiele.  Kompaktowa budowa, niezwykle wysoka jakość wykonania
oraz przede wszystkim dostęp do wszystkich funkcji kamery podparty
szeroką gamą akcesoriów i dodatków sprawia, że amatorskie filmowanie
podwodne  nigdy nie stało tak blisko profesjonalnego poziomu.

Pierwsze kroki

Na początku pojawia się pytanie: Od czego by tu zacząć? Najprościej i
najlepiej jest zacząć od początku, czyli od wyboru kamery. Dla kogoś,
kto dopiero zaczyna przygodę z "kręceniem", wybór może jawić się jako
nieskończone brniecie przez specyfikacje techniczne i porównywanie
dziesiątek zmiennych w gąszczu modeli i przeróżnych firm. Sprawa nie
jest aż tak beznadziejna, jak z pozoru się wydaje. Naprawdę istotnych,
z punktu widzenia wyboru odpowiedniej kamery, jest tylko kilka
zmiennych.

Nośnik czyli miejsce gdzie będziemy zapisywać materiał filmowy

Jest wiele możliwości zapisu nagrywanego materiału. W kamerach
amatorskich podstawowo wyróżnia się: kasetę mini DV, Płytę DVD, Dysk
Twardy oraz karę pamięci Flash.  Kaseta DV po woli odchodzi do lamusa
w segmencie kamer amatorskich, ponieważ zajmuje sporo miejsca oraz
wprowadza ograniczenie czasu nagrywanego materiału zwykle do 60 minut.
Płyta DVD jest jeszcze większa i jest obsługiwana przez szczątkową
ilość modeli kamer dostępnych obecnie na rynku. Dlatego też odrzucenie
wyboru kamery z tym nośnikiem  wydaje się naturalne. Dwa kolejne
nośniki to dysk twardy HDD oraz karta pamięci Flash. Jest kilka szkół
i nie będziemy tu dywagować, która z nich jest lepsza. Mówiąc jak
najprościej, oba te nośniki dają wiele możliwości, zarówno ze względu
na coraz większe pojemności,  a co za tym idzie możliwość nagrywania
coraz to dłuższych materiałów, jak również ich powszechne użycie w
najnowszych kamerach amatorskich. Karta pamięci Flash naszym zdaniem
wygrywa batalię wśród nośników, ze względu na jej mobilność, czyli
możliwość przenoszenia materiału bez konieczności poruszania się
wszędzie z kamera z wbudowanym twardym dyskiem.

Matryca

Kolejne skrzyżowanie, na naszej drodze do wyboru kamery to sprawa
matrycy. Mówimy tu o  rozdzielczości kamery czyli jak duży będzie
obraz zapisywany na nośniku. Sprawa na poziomie podstawowym wygląda tu
dosyć prosto. Im więcej pikseli ma kamera tym lepsza jest jakość
zapisywanego materiału. I tutaj sprawa kolejny raz nie jest bardzo
skomplikowana. Im więcej pikseli tym lepiej a ograniczeniem może być
ilość pieniędzy jaki chcemy przeznaczyć na zakup.

Obiektyw czyli   "oko" kamery

Tu należy zwrócić uwagę na "ogniskową" obiektywu. Wartości tej
zmiennej podawane są dwuzakresowo. Pierwsza to wartość trybu
szerokokątnego czyli,  jaki obszar widzenia ma nasz sprzęt. Im niższa
wartość tym lepiej ponieważ zależy od tego jak duży obszar obejmie
kadr. Druga wartość ogniskowej to maksymalne zbliżenie jakie jest w
stanie wykonać nasza kamera (Zoom). W przypadku zdjęć podwodnych
możliwość przybliżenia obiektów jest mniej istotna niż szerokie plany.
Dzieje się tak dla tego, że musimy pamiętać, że źródło światła ( o tym
dalej) ma ograniczony zasięg, i jest on generalnie znacznie mniejszy
niż techniczne możliwość zbliżenia. Co za tym idzie, nawet jeśli
przybliżymy daleki obiekt to nie będzie on odpowiednio doświetlony.
Kolejna sprawa to stabilność ujęcia. W warunkach "naziemnych"
możliwość zastosowania statywu pozwala zachować owa stabilność. W
przypadku zdjęć podwodnych spawa wygląda dość prosto. Im większy zoom
tym bardziej "poruszone" czyli słabsze ujęcie.

Dodatki i akcesoria

Wyżej określiliśmy podstawowe, czyli główne cechy kamery. Istnieje
jeszcze cała masa dodatkowych funkcji pośrednich. Jedną z
najważniejszych w kontekście zdjęć podwodnych jest system
"stabilizacji" obrazu. Jest on szczególnie przydatny przy wykonywaniu
zdjęć podwodnych. Z racji tego, ze woda jest znacznie bardziej gęsta
od powietrza, ujęcia będą bardziej stabilne, ale nie znaczy to, że
będą super statyczne. Dobre systemy stabilizacji wybaczają nam błędy
i sprawiają, że nagrywany materiał jest lepszy. Dlatego też warto
wybrać kamerę, która ma przyzwoity system stabilizacji obrazu.
Kolejną bardzo przydatną zmienną, jest możliwość wykonywania kamera
zdjęć. Oczywiście nie będą to zdjęcia takiej jakości  jak te  wykonane
aparatem, ale im większa matryca kamery, tym będą one lepsze, czytaj
satysfakcjonujące.
Pamiętajmy, że środowisko podwodne różni się od środowiska naziemnego,
przez co nie wszystkie super gadżety, w jakie sa wyposażone dzisiejsze
kamery, będą nam potrzebne w toku nagrywania. Wyżej wymieniliśmy
najważniejsze cechy kamery, ważne dla operatora. Oczywiście pozostaje
tzw czynnik ludzki czyli np. osobiste przekonania do danej marki. Nie
będziemy tu w żadnej mierze polecać lub odradzać jakiejś marki. To
kwestia indywidualna a skąd inąd wiodących marek nie jest aż tak
wiele.

autor: www.studiopodwodne.pl

Data: 2011-03-12 01:40:15
Autor: Haw
Początek przygody z filmowaniem podwodnym
W dniu 2011-03-11 22:51, Honorata Szopa pisze:

[..]



Matryca

Kolejne skrzyżowanie, na naszej drodze do wyboru kamery to sprawa
matrycy. Mówimy tu o  rozdzielczości kamery czyli jak duży będzie
obraz zapisywany na nośniku. Sprawa na poziomie podstawowym wygląda tu
dosyć prosto. Im więcej pikseli ma kamera tym lepsza jest jakość
zapisywanego materiału. I tutaj sprawa kolejny raz nie jest bardzo
skomplikowana. Im więcej pikseli tym lepiej a ograniczeniem może być
ilość pieniędzy jaki chcemy przeznaczyć na zakup.
sprawa nie jest skomplikowana, ale z pewnoscia nie oznacza, ze im wiecej pikseli tym lepiej. zaryzykuje teze odwrotna: im mniej pikseli tym prawdopodobnie pod woda bedzie lepiej.

Obiektyw czyli   "oko" kamery

Tu należy zwrócić uwagę na "ogniskową" obiektywu.

oraz jasnosc.
abberacje na podstawowym etapie faktycznie mozna pominac.


Dodatki i akcesoria
[..]
Kolejną bardzo przydatną zmienną, jest możliwość wykonywania kamera
zdjęć. Oczywiście nie będą to zdjęcia takiej jakości  jak te  wykonane
aparatem, ale im większa matryca kamery, tym będą one lepsze, czytaj
satysfakcjonujące.
owszem im wieksza matryca tym zdjecia z duzym prawdopodobienstwem beda lepsze, warto jednak pokusic sie o dodatkowy komentarz, poniewaz wczesniejsza czesc tekstu sugeruje, ze piszacemu to zdanie wyszlo poprawne przypadkiem...
wieksza matryca w sensie rozmiaru fizycznego (nie pod wzgledem ilosci elementow swiatloczulych, tzw. "pikseli") pozwoli na wykonanie dobrych jakosciowo zdjec, poniewaz cechuje ja mniejsze zaszumienie przy wysokich czulosciach, a jak wiadomo pod woda ze swiatlem krucho.

[..]
jako pozostale dosc istotne elementy dodalbym:
- mozliwosc recznego ustawienia balansu bieli,
- wysoki bitrate,
- autofocus w trudnych oswietleniowo warunkach,
- mozliwosc zastosowania konwerterow,
- wspomniany juz wczesniej rozmiar matrycy oraz jasnosc obiektywu, czyli to jak kamera radzi sobie przy slabym oswietleniu,
no i oczywiscie dostepnosc obudowy :).

wydaje mi sie, ze w chwili obecnej najlepszym wyborem (oczywiscie mowimy o segmencie konsumenckim) do podwodnego filmowania bedzie wybor lustrzanki z mozliwoscia krecenia filmow. bedzie to rowniez zestaw prawdopodobnie najbardziej rozwojowy, glownie ze wzg. na wymienna optyke. o jakosci zdjec nie ma co wspominac :-).

jesli ktos faktycznie chcialby isc w strone kamer (poniewaz nie akceptuje przy filmowaniu ograniczen lustrzanek) polecam strone:
http://camcorder-test.slashcam.com/

pozdrawiam,
haw.

Początek przygody z filmowaniem podwodnym

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona