/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie

Data: 2011-01-26 15:36:47
Autor: MK
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
Nic ostatnio mnie az tak nie rozbawilo...

Poczta zgubiła 95 zł. Odda prawie 4 razy mniejania, PAP 2011-01-26,
ostatnia aktualizacja 2011-01-26 19:34:54.0
Pewna mieszanka Tarnowa chciała zapłacić ambasadzie kanadyjskiej za
wizę. Pieniądze wysłała pocztą. Ta jednak przesyłkę zgubiła, przez co
wizy nie wydano. Wart 2160 zł bilet przepadł. Poczta wypłaciła
odszkodowanie wysokości... 25,25 zł. I zgodnie z prawem więcej płacić
nie musi.
 Żeby zapłacić za wizę swojego syna, mieszkanka Tarnowa nadała przekaz
pieniężny do ambasady Kanady - 95 zł. Za przekaz zapłaciła 5,65 zł.

Przekaz nie doszedł. Jej syn nie uzyskał wizy i nie mógł polecieć do
Kanady. A że bilet lotniczy kupił wcześniej, nie mógł go zwrócić. 2160
zł przepadło.

Poczta zaproponowała odszkodowanie: 25,25 zł i zwrot kosztów przekazu..
Mieszkanka Tarnowa uznała, że to zdecydowanie za mało, bo nie dość, że
zgubiona kwota była wyższa, to jeszcze straty wynikłe ze zguby były
wyższe. Poszkodowana chciała 2160 zł odszkodowania z odsetkami. Sprawa
trafiła do sądu.

Sąd pierwszej instancji stwierdził winę Poczty, ale nie przyznał
poszkodowanej żądanej kwoty. Powódka odwołała się więc do Sądu
Okręgowego w Tarnowie. Tu jednak powstał problem. Zgodnie z prawem
Poczta nie musi ponosić pełnej odpowiedzialności za niezrealizowany
przekaz pieniężny. Ale prawo to dotyczy tylko Poczty. Inni operatorzy
ponoszą już pełną odpowiedzialność.

Sąd w Tarnowie wysłał zapytanie do Trybunału Konstytucyjnego, czy
przepis taki jest zgodny z ustawą zasadniczą. TK stwierdził, że
odpowiedzialność Poczty ogranicza się do pięciokrotnej opłaty za
przekaz. I jest to zgodne z konstytucją, nawet jeśli pozostali
operatorzy ponoszą pełną odpowiedzialność.

W uzasadnieniu Trybunał stwierdził, że przekaz pocztowy jest usługą,
na którą Poczta ma monopol. Inni operatorzy nie mogą jej świadczyć i
jej nie świadczą. Nie można więc Poczty porównywać do innych, a co za
tym idzie - nie można mówić o niesprawiedliwym traktowaniu.

TK orzekł też, że wybierając rodzaj usługi, wybieramy jednocześnie
reżim odpowiedzialności za szkodę. Stwierdził także, że zasada pełnego
odszkodowania nie jest zasadą konstytucyjną, a jedynie kierunkową, i
są różne mechanizmy dochodzenia pełnego wyrównania szkody.

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,9008856,Poczta_zgubila_95_zl__Odda_prawie_4_razy_mniej.html

Data: 2011-01-27 01:38:37
Autor: animka
W dniu 2011-01-27 00:36, MK pisze:
[...]

  Ĺťeby zapłacić za wizę swojego syna, mieszkanka Tarnowa nadała przekaz
[...]

Listonosz ukradł, nie poniesie konsekwencji. Na pocztach teraz zatrudniają sama rodzinę i pociotki.

--
animka

Data: 2011-01-27 17:28:11
Autor: z
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
animka pisze:

Listonosz ukradł,
Do jasnej cho.....
Tyle już postów wysłanych a cytować nadal nie umiesz.

Data: 2011-01-28 07:45:29
Autor: xbartx
Dnia Thu, 27 Jan 2011 17:28:11 +0100, z napisał(a):

Tyle już postów wysłanych a cytować nadal nie umiesz.

Wrzuć do KF i problem rozwiąże się sam.

--
xbartx

Data: 2011-01-27 08:06:28
Autor: xbartx
Dnia Wed, 26 Jan 2011 15:36:47 -0800, MK napisał(a):

Nic ostatnio mnie az tak nie rozbawilo...

Poczta zgubiła 95 zł. Odda prawie 4 razy mniejania, PAP 2011-01-26,
(...)

Wiz do Kanady, jak słusznie MarekZ zauważył, już dawno nie ma. Bilet do Toronto np w ostatniej środowej promocji LOTu kosztował 1285 pln. Nasza poczta z trąbką to relikt PRLu i lepiej się trzymać z daleka o czym mniej więcej wszyscy wiedzą. --
xbartx

Data: 2011-01-27 09:34:54
Autor: RobertS
W dniu 2011-01-27 09:06, xbartx pisze:
[...]

a już z pewnością przez pocztę nie wysyła się przekazów, poza tym jak mógł on zaginąć? to przecież nie list, który mógł komuś wypaść...
jeżeli kobieta wysłała kasę a ambasada jej nie odebrała to ktoś sobie wypłacił?

w końcu poczta nie doręcza tych samych banknotów, które ktoś wpłacił tylko tę samą wartość...

RobertS

Data: 2011-01-27 09:45:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-27 09:34, RobertS pisze:

a już z pewnością przez pocztę nie wysyła się przekazów

Jak nie, jak tak?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-27 11:20:45
Autor: SQLwiel
RobertS pisze:
[...]

Nie mylcie przekazu pocztowego (do odbioru przez wylegitymowaną osobę w
formie gotówki wypłaconej przez listonosza lub panienkę w okienku) z
przelewem, ktĂłry kosztuje 2,50 od nie-wiem-kiedy, a tym bardziej z
gotówką przesłaną listem (bo tylko wtedy ktoś to mógł ukraść).
Przekaz mógł dojść "po terminie", bo świstek od przekazu idzie jak list,
fizycznie. I (chyba?) za to jest odszkodowanie.
Kwota przekazu oczywiście "zginąć" nie mogła i zostanie/ła albo
doręczona, albo oddana nadawcy.

Każdy operator ogranicza swoją odpowiedzialność wyłącznie do określonego
w regulaminie odszkodowania z wykluczeniem ewentualnych skutkĂłw
niewywiązania się z umowy.
To tylko w serialu "Parada oszustów" policja wespół z bankiem miała
wypłacić odszkodowanie za "przepadłego" Rolls-Royce'a, ale to przed
wojną było i chyba nie w Polsce.

Czyżby jakiś bank płacił niebotyczne odszkodowania za niezrealizowany
przelew? Niech mnie ktoś oświeci.

--

Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Data: 2011-01-27 02:57:28
Autor: MK
On 27 Sty, 11:20, SQLwiel <nu...@com.pl> wrote:

Nie mylcie przekazu pocztowego (do odbioru przez wylegitymowaną osobę w
formie gotówki wypłaconej przez listonosza lub panienkę w okienku) z
przelewem, który kosztuje 2,50 od nie-wiem-kiedy, a tym bardziej z
[...]

Rozumiem, ze znasz ta sprawe albo specyfike dzialania poczty? Co sie
dzieje, jak zaginie ten swistek o ktorym piszesz? Poczta bedzie
wiedziala, do kogo dostarczyc kase, albo komu ja zwrocic?
Ja znam ta sprawe tylko z powyzszego artykulu i zrozumielem, ze
klientaka nadala przekaz na kwote 95pln, a otrzymala zwrot 25PLN +
5PLN zwrotu kosztu nadania.

MK

Data: 2011-01-27 03:19:11
Autor: Tomek z Wawy
On 27 Sty, 11:57, MK <ma...@interia.pl> wrote:

Ja znam ta sprawe tylko z powyzszego artykulu i zrozumielem, ze
klientaka nadala przekaz na kwote 95pln, a otrzymala zwrot 25PLN +
5PLN zwrotu kosztu nadania.

W przypadku uznania reklamacji dotyczącej niezrealizowania przekazu
pocztowego poczta ma obowiązek wypłacić z tytułu odszkodowania kwotę w
wysokości 5 krotnej opłaty pobranej za nadanie przekazu. Musi również
zwrócić kwotę, która była określona w przekazie pocztowym.

Podstawa prawna:
- par. 3 rozporządzenia ministra infrastruktury z 13 października 2003
r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie
przesyłki rejestrowanej oraz przekazu pocztowego;
- art. 58 ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz.
U. z 2008 r., nr 189, poz. 1159 z późn. zm.)

Data: 2011-01-27 12:34:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-27 11:57, MK pisze:

Ja znam ta sprawe tylko z powyzszego artykulu i zrozumielem, ze
klientaka nadala przekaz na kwote 95pln, a otrzymala zwrot 25PLN +
5PLN zwrotu kosztu nadania.

Nawet to nie wynika z tego żenującego artykułu, czytaj lepiej całość, a nie tylko leady.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-27 09:13:26
Autor: MK
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
On 27 Sty, 12:34, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

Nawet to nie wynika z tego enuj cego artyku u, czytaj lepiej ca o , a
nie tylko leady.

A jak mam to zinterpretowac?

Data: 2011-01-27 13:09:10
Autor: witek
On 1/27/2011 11:13 AM, MK wrote:
[...]

jak dziennikarskie podniesienie cisnienia czytelnikom.
Inaczej nie wyszedłby z tego horror i czytelnicy by sie nie podniecali i sprzedaż by nie wzrosła.

Data: 2011-01-27 19:13:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-27 18:13, MK pisze:
[...]

Spytaj się pana redaktora z wyborcza.biz czemu nie potrafi napisać kilku niesprzecznych ze sobą zdań:

"Poczta wypłaciła odszkodowanie wysokości... 25,25 zł (plus zgubiona kwota)"

--
Liwiusz

Data: 2011-01-27 11:08:39
Autor: Przemek

Użytkownik "xbartx" <bart@hashzero.net> napisał w wiadomości news:ihr924$o8c$1inews.gazeta.pl...
Dnia Wed, 26 Jan 2011 15:36:47 -0800, MK napisał(a):

Wlasnie bylem na poczcie nadac przesylke do Wloch- waga jakies pol kilo- chcialem poslac jako paczke a pani na poczcie sie pyta czy jako paczke wysylamy czy jako list polecony (przesylka byla po prostu w wiekszej kopercie babelkowej)?
Pytam sie a jak jest roznica?
Pani na to: paczka kosztuje 70PLN a list polecony(priorytet) 15,30PLN.
Rozumiem ze mozna wiecej kasowac za paczke niz za list ale przy przesylce ok 500g roznica prawie 5x w cenie??? Szczeka mi opadla....
Przemek

Data: 2011-01-27 17:11:48
Autor: JanKo
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
Agent Przemek nadaje:
Pytam sie a jak jest roznica?

Listy podróżują na dnie worka pocztowego typu "D" przyciśnięte póltonową hałdą innych worków. Paczki podróżują w osobnym stosiku i podczas rozładowywania są przekładane a nie zrzucane bezpośrednio na rampę kolejową.

Data: 2011-01-27 17:19:42
Autor: JanKo
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
Agent xbartx nadaje:
Nasza poczta z trąbką to relikt PRLu i lepiej się trzymać z daleka o
czym mniej więcej wszyscy wiedzą.

W grudniu dostałem faktury poprzez Pocztę z blachą 3 dni PO UPŁYWIE terminu płatności. Poczta z trąbką dostarczyła kartki świąteczne z różnych krańców Polski maksymalnie w ciągu 2 dni od wysłania. ;-)

Data: 2011-01-27 18:46:47
Autor: XYZ
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
On 27.01.2011 17:19, JanKo wrote:
Agent xbartx nadaje:
[...]

Rzeczywiście. W tym roku po raz pierwszy odkąd pamiętam, nie było dużych opóźnień PP na święta. Może po prostu były chudsze i ludzie wysłali mniej listów i paczek? :)

Data: 2011-01-27 18:09:00
Autor: Filip Lach
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
xbartx <bart@hashzero.net> napisał(a):
Dnia Wed, 26 Jan 2011 15:36:47 -0800, MK napisaĹ&#65533;(a):

> Nic ostatnio mnie az tak nie rozbawilo...

Wiz do Kanady, jak sĹ&#65533;usznie MarekZ zauwaĹźyĹ&#65533;, juĹź dawno nie ma. Bilet do

Nie do końca, trzeba mieć wizę, jeśli ma się paszport starego typu. A konsulat
kanadyjski wymaga dokonania opłaty na poczcie (przelewem bankowym nie
akceptują)albo czekiem. Taka inna cywilizacja, z kraju gdzie poczta jest sprawna, a obrót bezgotówkowy
w postaci czeków ma się bardzo dobrze.
Pozdrawiam, Filip

Data: 2011-01-27 18:21:25
Autor: Rafał
[...]

To raczej pobieranie opłat przekazem pocztowym zakrawa na XVII wiek.

--
Raf

Data: 2011-01-27 08:34:26
Autor: MarekZ
Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:df67086e-eba1-409e-9f28-5b9189e64211@l19g2000yqo.googlegroups.com...
[...]

Przekazem pocztowym opłata za wizę? Co to za wynalazki. Sprawa chyba dość stara albo zmyślona, bo wizy do Kanady już od wielu lat niepotrzebne, Ale skoro doszło to do TK, to może po prostu stara.

Data: 2011-01-27 21:41:37
Autor: alfauser
W dniu 2011-01-27 08:34, MarekZ pisze:
[...]

nie do końca. jak wyrabiałem wize do usa to miałem wrażenie że poczta jest preferowana. Z banku musisz zdobyć potwierdzenie z pieczątką co może kosztować i nie wszystkich bankach się da tak od ręki

Data: 2011-01-27 21:50:01
Autor: MarekZ
Użytkownik "alfauser" <tikiriki.wytinijto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ihslac$cul$1@news.net.icm.edu.pl...

[...]

Ale w przypadku wizy Obrońcy Narodów to jest wpłata na konto (bodajże w Citibanku), a nie przekaz pocztowy. Tyle, że jeśli realizowana na poczcie to jakoś tam lepiej traktowana.

Data: 2011-01-27 21:56:43
Autor: f
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
Data: 2011-01-27 08:49:16
Autor: Liwiusz
/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie
W dniu 2011-01-27 00:36, MK pisze:
> Nic ostatnio mnie az tak nie rozbawilo...
>
> Poczta zgubiła 95 zł. Odda prawie 4 razy mniejania, PAP 2011-01-26,

Nieprawda - poczta odda 25,25zł i sumę przekazu.

> Przekaz nie doszedł. Jej syn nie uzyskał wizy i nie mógł polecieć do
> Kanady. A że bilet lotniczy kupił wcześniej, nie mógł go zwrócić. 2160
> zł przepadło.

Takie są warunki usługi. Było wysłać usługą, która gwarantuje wyższe odszkodowanie.

Tak samo jak list polecony nieubezpieczony - choćbyś wysyłał złoto, dostaniesz 110zł odszkodowania.

Nie rozumiem skąd taka awantura. To taka zapchajdziura aby nie pisać o bankructwie państwa?

--
Liwiusz

/Poczta Polska/ Bezpieczenstwo przekazu/wplaty na poczcie