Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!

Data: 2010-09-09 11:01:35
Autor: Jan Strybyszewski
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
Podatek bankowy JEST DOBRY

Artykuł pochodzi z bloga http://www.inwestowanie.org.pl/

Lament bankowców i różnej maści analityków jest wielki. Media żyjące z „reklam banków” oczywiście podniosły larum. Tymczasem podatek bankowy w formie wzorowanej na podatku brytyjskim jest korzystny dla Nas inwestorów oraz dla gospodarki jako takiej. Jest korzystny dla Wszystkich którzy nie żyją na kredyt i ponad stan. Oto i wyjaśnienie tego fenomenu.

Wedle schematu brytyjskiego, który ma być zastosowany w naszym kraju. Podatek czy danina nakładana jest od RÓŻNICY między sumą udzielonych kredytów, a suma depozytów powiększonych o kapitały własne. Z takiej formy podatku wynika:
a) czym banki mają więcej kredytów w stosunku do depozytów tym więcej zapłacą. Jest to więc kara za rozbuchanie kredytowe i łupienie Polaków odsetkami od nich.
b) czym bank ma więcej kapitałów własnych (kolokwialnie mówiąc jest większy i stabilniejszy) tym mniej zapłaci.

Co z tego wynika? Banki przerzucą konsekwencje podatku na Nas np w taki oto interesujący sposób.

1) Zamiast płacić od 0,1% (PO) do 0,4% (PIS) od całej sumy aktywów nawisu kredytowego, banki przeznaczą potencjalny podatek jaki maja zapłacić, nie do wypłacenia do budżetu, a do zebrania dodatkowych depozytów, a więc należy oczekiwać ZWIĘKSZENIA oprocentowania depozytów. Jak bank ma zapłacić 0,2% podatku od 1mln różnicy między suma udzielonych kredytów a suma depozytów, to woli ściągnąć z rynku 1 mln depozytów, dodając do oferty np 0,15% do oprocentowania obecnego, a za pozostałe 0,05% wystawić bankiet dla prezesów.
2) Podniesienie oprocentowania kredytu (o kwotę podatku) spowoduje zmniejszenie emisji (kreacji) dodatkowego pieniądza, a więc według Miltona Friedmana, bezpośrednie zmniejszenie inflacji.
3) Zmniejszenie podaży kredytu opanuje też dmuchanie balonów kredytowych czyli uspokojenie rynków. oraz ograniczenie potencjalnych krachów czy baniek spekulacyjnych np hipotecznych wywołanych właśnie tanim kredytem.
4) Na atrakcyjności zyskają poza kredytowe formy pozyskania kapitału jak obligacje korporacyjne czy emisje akcji (IPO), gdzie mamy do czynienia z realnym pieniądzem w realną gospodarkę , co pozwoli inwestorom zarobić na tych instrumentach.

Prawda ,że podatek bankowy nie jest zły ?

Zapraszam do dyskusji

Data: 2010-09-09 11:04:46
Autor: witrak()
Jan Strybyszewski wrote:
[...]

korzystny dla Nas inwestorĂłw oraz dla gospodarki jako takiej. Jest
korzystny dla Wszystkich którzy nie żyją na kredyt i ponad stan.
Oto i wyjaśnienie tego fenomenu.

[...]

Date: Thu, 02 Sep 2010 23:32:38 +0200
From: "witrak()" <witrak@hotmail.com>

Dziękuję za wsparcie, tylko co tak późno ? :-)

Pozdr.

witrak()

Data: 2010-09-09 13:49:07
Autor: Clegan
On 9 Wrz, 11:01, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

Wedle schematu brytyjskiego, który ma być zastosowany w naszym kraju.
Podatek czy danina nakładana jest od RÓŻNICY między sumą udzielonych
kredytów, a suma depozytów powiększonych o kapitały własne.
Chyba tu czegoś nie rozumiem: przecież kredytów udziela się z
depozytów po odjęciu rezerw, to jak niby kredytów ma być więcej niż
depozytów ? Nie wliczamy niektórych depozytów czy jak ?

Data: 2010-09-10 00:05:27
Autor: zlotawy
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!

Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w
Chyba tu czegoś nie rozumiem: przecież kredytów udziela się z
depozytów po odjęciu rezerw, to jak niby kredytów ma być więcej niż
depozytów ? Nie wliczamy niektórych depozytów czy jak ?

a banki samochodowe z czego udzielaja kredytow? :)

createmodeon

Data: 2010-09-10 02:20:03
Autor: mvoicem
(09/10/2010 12:05 AM), zlotawy wrote:
[...]

WIBOR, pożyczają od innych banków (które mają więcej depozytów).

p. m.

Data: 2010-09-10 02:29:44
Autor: Clegan
On 10 Wrz, 02:20, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
> [...]

> depozytów ? Nie wliczamy niektórych depozytów czy jak ?

WIBOR, pożyczają od innych banków (które mają więcej depozytów).
Ale czego dotyczy ta wypowiedź?

Data: 2010-09-10 12:04:23
Autor: mvoicem
(09/10/2010 11:29 AM), Clegan wrote:
[...]

Ok, pełniejsza wypowiedź: bank nie musi mieć depozytu (od ludzi) żeby udzielić kredytu. Może pożyczyć od innego banku na rynku międzybankowym (WIBOR).

Dlatego gdzieniegdzie spotyka się banki typowo kredytowe (które tylko udzielają kredytów) i depozytowe (które tylko przyjmują depozyty, tak jak mBank na początku działalności)

p. m.

Data: 2010-09-10 13:34:31
Autor: Jan Strybyszewski
mvoicem pisze:
[...]

Liczba kredytów jest wieksza od liczby depozytow o okolo 15%
Rynek miedzybankowy sluzy do czego innego

Data: 2010-09-11 02:02:25
Autor: Clegan
On 10 Wrz, 12:04, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:

Ok, pełniejsza wypowiedź: bank nie musi mieć depozytu (od ludzi) żeby
udzielić kredytu. Może pożyczyć od innego banku na rynku międzybankowym
(WIBOR).
Ależ ja ja się z tym całkowicie zgadzam. Pisałem o depozytach a nie o
depozytach klientów.

Data: 2010-09-10 06:13:55
Autor: Jan Strybyszewski
W dniu 2010-09-10 02:20, mvoicem pisze:
[...]

Naprawde wierzysz ze kazdy bank ma depozytów co kredytów ?
Zajrzyj do raportów banków giełdowych.

Taki BRE Bank ma 42,8mld depozytów i 52,5mld kredytów

Data: 2010-09-10 01:59:42
Autor: Jan Werbiński
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:e1c4a127-2510-4cf3-b602-59455c977f31c32g2000vbq.googlegroups.com...

Obejrzyj Money as debt.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2010-09-10 06:05:00
Autor: Jan Strybyszewski
W dniu 2010-09-09 22:49, Clegan pisze:
[...]

Depozyty i inne zobowiazania bankow wobec gospodarstw domowych
393mld (w tym 205mld zobowiązań bieżacych a wiec nie lokat)

KREDYTY I POŻYCZKI UDZIELONE GOSPODARSTWOM DOMOWYM
442mld

Globalnie na całym rynku tez jest około 15% wiecej kredytów. Jak widać podatek uderzy tylko w banki z rozbuchana polityka kredytowa.
Przy okazji z tej sumy

Data: 2010-09-10 00:20:09
Autor: Clegan
On 10 Wrz, 06:05, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

[...]

To są depozyty klientów banków - tu nie ma uwzględnionych pożyczek
zaciągniętych przez banki na międzybankowym. Taki BRE ma zobowiązań
wobec innych banków na ponad 25mld zł [zaciągał pożyczki frankowe w
Commerzbanku o czym były informacje] - do tego dodaj te 42mld
depozytów klientów.
To teraz czego jest więcej ?

Data: 2010-09-10 13:35:51
Autor: Jan Strybyszewski
Clegan pisze:
[...]

A teraz zajrzyc do danych NBP... kredytów jest wiecej od depozytow.
Roznica ta powinna zasadniczo wynosic wzrost PKB+wzrost inflacji.

Data: 2010-09-11 02:20:36
Autor: Clegan
On 10 Wrz, 13:35, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

A teraz zajrzyc do danych NBP... kredytów jest wiecej od depozytow.
Roznica ta powinna zasadniczo wynosic wzrost PKB+wzrost inflacji.
Facet: naucz się czytać statystykę bankową - w danych NBP [o których
piszesz] jest mowa o depozytach klientów krajowych, depozyty
międzybankowe to odrębna pozycja.
Ze wzoru: depozyty=kredyty+rezerwy wynika, że nie jest możliwe aby
kredyty były większe niż depozyty [skoro każdy depozyt musisz najpierw
pomniejszyć o rezerwy o dopiero potem można udzielić kredytu].

Data: 2010-09-13 10:48:53
Autor: Jan Strybyszewski
Clegan pisze:
[...]

Liczba kredytów globalnie jest wieksza od depozytów. Kredytow moze udzielac np  z kapitałów wlasnych banku.  Twoj wzor to jakis zart.
Rezerwy nie maja zadnego znaczenia.

Data: 2010-09-13 08:14:53
Autor: Clegan
On 13 Wrz, 10:48, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

Liczba kredytów globalnie jest wieksza od depozytów.
Tylko jakoś nie możesz podać statystyk, które to potwierdzają -
przykład BRE dowodzi, że nie potrafisz czytać bilansu bankowego -
zapominasz o rynku międzybankowym w swoich wyliczeniach.

Rezerwy nie maja zadnego znaczenia.
Rezerwy nie mają znaczenia dla ilości kredytów ? :-))

Żartem jest ten artykuł wywodzący "dowodzący", że nowy podatek jest
korzystny dla konsumentów.

Data: 2010-09-13 09:50:01
Autor: BK
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
Podatki z natury rzeczy sa korzystne jedynie dla pobierajacych i
kotrolujacych :) Wszyscy inni na kazdym podatku traca  ;)

Data: 2010-09-14 13:47:21
Autor: Jan Strybyszewski
Clegan pisze:
[...]

A NBP dalej widzi wiecej kredytow jak depozytow.
Idz im powiedz "A pan tu nie stał"

Data: 2010-09-14 11:22:07
Autor: Clegan
On 14 Wrz, 13:47, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

A NBP dalej widzi wiecej kredytow jak depozytow.
Idz im powiedz "A pan tu nie stał"
A ten nadal swoje: patrzysz tylko na statystykę dotyczącą depozytów
krajowych, w której nie ma pożyczek zaciągniętych za granicą -
przykładowo duża część kredytów hipotecznych została zaciągnięta we
frankach szwajcarskich; uważasz że skąd się te franki w bankach
wzięły, Polacy z ogródków powykopywali i depozyty założyli ?
Zobacz sobie ile wynoszą pasywa zagraniczne (!) naszych banków [w
szczególności polecam tabelkę: zobowiązania wobec sektora finansowego]
i przestań się kompromitować.

Data: 2010-09-15 11:32:43
Autor: Jan Strybyszewski
[...]

Szkoda ze znow nie masz pojecia skad zobowiazania i dlaczego ... a wystarczyło popatrzec na wlascicieli bankow.  Nie chce mi sie dluzej gadac, Gadaj se zdrow

Data: 2010-09-15 09:44:07
Autor: Clegan
On 15 Wrz, 11:32, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

Szkoda ze znow nie masz pojecia skad zobowiazania i dlaczego ... a
wystarczyło popatrzec na wlascicieli bankow.  Nie chce mi sie dluzej
gadac, Gadaj se zdrow
I zrobiłeś z siebie błazna, panie ekspert.

Data: 2010-09-16 15:59:32
Autor: Jan Strybyszewski
Clegan pisze:

I zrobiłeś z siebie błazna, panie ekspert.

Fajnie tak udawac ze NBP klamie, leczenie to straszna sprawa

Data: 2010-09-16 09:28:35
Autor: Clegan
On 16 Wrz, 15:59, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:

Fajnie tak udawac ze NBP klamie,
Podaj pan, panie ekspert dokładną statystykę - w którym arkuszu które
tabelki pokazują, że mamy więcej kredytów niż depozytów .
A co z tym bilansem BRE, który miał początkowo świadczyć o tym, że BRE
ma więcej kredytów niż depozytów - już tego nie dowodzi ?

Data: 2010-09-16 22:15:02
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:6c3c0e2e-40e7-43f7-8b75-3b6e51b5a36ey31g2000vbt.googlegroups.com...
On 16 Wrz, 15:59, Jan Strybyszewski <k...@w.pl> wrote:
Podaj pan, panie ekspert dokładną statystykę - w którym arkuszu które
tabelki pokazują, że mamy więcej kredytów niż depozytów .
-- -- -- -- --

Jaki jest sens posiadania większej ilości depozytów?
Przecież to czysta strata.

Data: 2010-09-16 13:39:24
Autor: BK
On Sep 16, 10:15 pm, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

Jaki jest sens posiadania większej ilości depozytów?
Przecież to czysta strata.

Sensem jest zwykle ograniczanie ryzyka - nie jest przeciez jakas
specjalnie genialna sztuka wpakowac wszystko w kredyty. Odpowiednie
kwoty mozna zawsze rozdysponowac inaczej i tez moga przynosic zysk, a
jednoczesnie pozwalaja ograniczac ryzyko prowadzonej dzialanosci.

Data: 2010-09-17 01:15:59
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:fb9d88a2-e6a6-4124-a880-6e324ab865d8u13g2000vbo.googlegroups.com...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- --

Ograniczają ryzyko przez badanie kredytobiorców i unikanie złych kredytów.
Ryzyka bank run nie załatwią większą od kredytów ilością depozytów.

Nie ma sensu.

Data: 2010-09-16 21:51:56
Autor: BK
On 17 Wrz, 01:15, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

[...]

Tak bo oczywiste jest, ze istnieje wylacznie ryzyko kredytowe, a
jedyna metoda jego ograniczenia jest badanie zdolnosci kredytowej.
Dzizas przeciez to zupelnie normalne, ze bank moze zabezpieczac inne
ryzyko (i nie ryzuko "bank run" bo to akurat tylko czysta teoria) np.
plynnosci lub walutowe - lub po prostu moze trzymac odpowiednie wolne
srodki w innych instrumentach po to zeby miec mozliwosc reagowania gdy
nadarzy sie jakas okazja rynkowa (czy to do kredytowania czy innych
transakcji). Nie jest celem absolutnie kazdego banku wpakowanie 100%
srodkow w kredyty w danym momencie czasu.

Data: 2010-09-17 10:36:34
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:bebc8b4b-528e-42d5-8a70-
[...]
=================

Ryzyko płynności zabezpieczasz biorąc kasę na rynku międzybankowym.
Walutowe opcjami.
Reagowanie na okazje rynkowe dotyczy banków inwestycyjnych i nie jest istotą działania oszczędnościowo kredytowych.

Ile środków ma w kredytach bank zajmujący się tylko kredytowaniem i nie mający lokat? Nieskończoność %?

Data: 2010-09-17 13:15:26
Autor: BK
================>
[...]

Upraszczasz wszystko do naiwnego poziomu rozumowania zero-jedynkowego.
To co piszesz to tylko hasla czesto odstajace od praktyki rynkowej -
czasami po prostu nie daje sie kredytow bo nie ma komu albo czeka sie
na stabilizacje rynku, czasami rynek bankowy nie chodzi bo nikt nie
chce rzucic sensownych srodkow, okazje to nie tylko inwestycje w
rozumieniu banku inwestycyjnego, czasami lepiej sie oplaca wpakowac w
obligacje SP niz kredyty etc. etc. Tworzyc trzeba rezerwy nie tylko
obowiazkowe w banku centralnym, ale nawet dorazne ;)

Nie wszystko sprowadza sie do wpakowania 100% mozliwych depozytow w
kredyty i zarabianiu na odsetkach ;) Taka sytuacja to wlasciwie nigdy
nie ma miejsca. Sa banki ktore ida agresywnie w rynek kredytowy i
pakuja tam wszystko co moga - sa banki prowadzone konserwatywna
polityke i zarzadzaja ryzykiem ostrozniej - utrzymujac np. akcje
depozytowa na poziomie 150% akcji kredytowej.

Piszesz o tym jakby zarzadzanie kapitalem banku to byla operacja po
prostym schemaciku gdzie wystarczy podstawic cos pod gotowy zawsze
skuteczny i aktualny wzor i "robi sie samo" :)

Data: 2010-09-20 06:59:29
Autor: xbartx
Dnia Fri, 17 Sep 2010 13:15:26 -0700, BK napisał(a):

[...]

W końcu jakiś sensowny głos w temacie. Też mi się wydaje, że gdyby to wszystko było takie proste i sprowadzało się do dwóch prostych czynności - kredyty/depozyty to byśmy mieli banków więcej niż przysłowiowych mrówków ;)

--
xbartx

Data: 2010-09-20 09:50:25
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "xbartx" <bart@hashzero.net> napisał w wiadomości news:i770oh$lpl$1inews.gazeta.pl...
[...]

mrĂłwkĂłw ;)

Wam się WYDAJE, że bank pożycza tylko te pieniądze, które wcześniej sam pożyczył od depozytariuszy.
LOL

Data: 2010-09-20 09:58:42
Autor: MarekZ
Użytkownik "Jan Werbiński" <jan@traalala.bez.mai.la> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4c971273$0$27042$65785112@news.neostrada.pl...

Wam się WYDAJE, że bank pożycza tylko te pieniądze, które wcześniej sam pożyczył od depozytariuszy.
LOL

Jesteś może nową inkarnacją pmlb? :)

Czy tylko kolejnym odkrywcą youtube-materiałów w rodzaju money as debt?

Data: 2010-09-20 10:57:18
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "MarekZ" <brak@adresu.w.pl> napisał w wiadomości news:i773g3$dqg$1srv.cyf-kr.edu.pl...
[...]

Konkretnie. Podstawa prawna ile % depo może pożyczyć bank?

Data: 2010-09-20 09:49:29
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:51e56d86-c699-4311-9ac9-
Upraszczasz wszystko do naiwnego poziomu rozumowania zero-jedynkowego.
To co piszesz to tylko hasla czesto odstajace od praktyki rynkowej -
czasami po prostu nie daje sie kredytow bo nie ma komu albo czeka sie

Jak to nie ma komu, jak ostatnio w czasie kryzysu nie chcą udzielać, a chetnych jest wielu.

[...]

Jeżeli bank chce zarabiać dając % za lokaty i lokując te pieniądze w obligacjach, to sorry...

Nie wszystko sprowadza sie do wpakowania 100% mozliwych depozytow w
kredyty i zarabianiu na odsetkach ;) Taka sytuacja to wlasciwie nigdy

Dlaczego tylko 100% w kredyty, a nie np 300%?
Poważnie, dlaczego??? Skąd taka informacja???

Data: 2010-09-20 01:24:48
Autor: BK
On 20 Wrz, 09:49, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:
[...]

Dzizas - chyba musisz rozumiec, ze najbardziej chetni sa zwykle Ci,
ktorzy niekoniecznie sa w stanie obslugiwac zadluzenie. To, ze nie ma
komu dawac oznacza, ze moze brakowac klientow z odpowiednia zdolnoscia
- zwlaszcza w segmencie, ktory bank kredytuje.

[...]

"Sorry" ? A co obrazisz sie i tupniesz nozka? Bank to biznes - kazdy
orze jak moze. Jesli mu sie oplaca pakowac kase w obligacje to bedzie
to robil.

Ta dziliard % depozytow dajew kredyty.

Data: 2010-09-20 10:58:21
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:896cc8bc-e679-4ea5-a7a2-
[...]

Albo że banki dające na siłę kredyty na dowód osobisty nagle zmieniły swój punkt widzenia.

Ta dziliard % depozytow dajew kredyty.

Ile może dać? Konkretnie, z podstawą prawną.

Data: 2010-09-17 09:37:25
Autor: Clegan
On 16 Wrz, 22:15, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

Jaki jest sens posiadania większej ilości depozytów?
Jest coś takiego jak rezerwa obowiązkowa, więc chcąc nie chcąc ilość
depozytów będzie większa niż ilość kredytów.

Data: 2010-09-20 09:46:52
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:efbcaa1f-b425-4d74-8a46-6792bdfc83c4t11g2000vbc.googlegroups.com...
[...]

?????????
Bo tak sobie wymyśliłeś?

Data: 2010-09-20 02:20:36
Autor: Clegan
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
On 20 Wrz, 09:46, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

?????????
Bo tak sobie wymyśliłeś?
Nie, tak jest w rzeczywistości. Kolejny wyznawca pseudonaukowego
filmidła "money as debt" ?

Data: 2010-09-20 11:30:57
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:3157e327-583b-4c22-8dd3-ceebc85b9c9ak9g2000vbo.googlegroups.com...
[...]

Konkretnie. Ile kredytów w stosunku do depozytów może dać bank? Z podstawą prawną.

Data: 2010-09-20 07:58:43
Autor: Clegan
On 20 Wrz, 11:30, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

Konkretnie. Ile kredytów w stosunku do depozytów może dać bank? Z podstawą
prawną.
Pisałem: depozyty minus rezerwy.
Zobacz sobie do ustawy o NBP [art. 38 i nast. dotyczy rezerwy
obowiązkowej] - na czy zresztą temat się nie wyczerpuje, bo rezerwy są
określone w różnych aktach: chociażby prawie bankowym i umowie
bazylejskiej.

Data: 2010-09-20 17:33:11
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:1b70d877-c058-4eb5-bda3-9ea168d977fbt7g2000vbj.googlegroups.com...
[...]

"Art. 38.  1. W celu kształtowania podaży pieniądza i działalności kredytowej NBP gromadzi rezerwy obowiązkowe banków.

2. 29)  Rezerwę obowiązkową banków stanowi wyrażona w złotych część środków pieniężnych w złotych i walutach obcych zgromadzonych na rachunkach bankowych, środków uzyskanych ze sprzedaży papierów wartościowych, z wyjątkiem papierów wartościowych zabezpieczonych hipotecznie o okresie wykupu powyżej pięciu lat oraz listów zastawnych o okresie wykupu powyżej pięciu lat, oraz innych środków przyjętych przez bank podlegających zwrotowi, z wyjątkiem środków przyjętych od innego banku krajowego, a także środków przyjętych od banku zagranicznego na podstawie umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy lub środków pozyskanych z zagranicy na co najmniej 2 lata oraz środków pozyskanych na podstawie umów o prowadzenie indywidualnych kont emerytalnych w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych.

3. 30)  Banki spółdzielcze utrzymują rezerwy obowiązkowe w banku zrzeszającym, z którym są zrzeszone. Bank zrzeszający utrzymuje rezerwę obowiązkową zrzeszonych banków spółdzielczych na swoim rachunku w Narodowym Banku Polskim w kwocie odpowiadającej rezerwom obowiązkowym zrzeszonych w nim banków i własnym rezerwom obowiązkowym.

Art. 39.  1. 31)  Stopa rezerwy obowiązkowej może być zróżnicowana ze względu na umowny okres przechowywania środków pieniężnych, rodzaj waluty, a także rodzaj dokonywanych operacji finansowych stanowiących źródło pozyskania środków.

2. 32)  Suma rezerw obowiązkowych nie może przekroczyć:

1) 30% sumy środków pieniężnych, o których mowa w art. 38 ust. 2, od wkładów na żądanie;

2) 20% sumy środków pieniężnych, o których mowa w art. 38 ust. 2, od wkładów terminowych.

3. Zarząd NBP może zwolnić bank z obowiązku utrzymywania rezerwy obowiązkowej w okresie realizacji programu postępowania naprawczego.

4. 33)  Środki pieniężne z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej przekazywane są bankom, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. 34)  Na wyodrębniony rachunek w NBP przekazuje się:

1) 80% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2004 r.,

2) 60% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2005 r.,

3) 50% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2006 r.

- z przeznaczeniem na zasilenie Funduszu Poręczeń Unijnych, utworzonego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o Funduszu Poręczeń Unijnych (Dz. U. Nr 121, poz. 1262).

6. 35)  Szczegółowy tryb i sposób przekazywania środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej określi umowa zawarta pomiędzy Bankiem Gospodarstwa Krajowego a Narodowym Bankiem Polskim."

Z czego wynika to, co napisałes?
Pokaż dokładnie w którym wersie.

Data: 2010-09-20 11:35:36
Autor: Clegan
On 20 Wrz, 17:33, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

Z czego wynika to, co napisałes?
Pokaż dokładnie w którym wersie.
Przecież sam zacytowałeś - art. 38 ust. 1 - masz napisane, że NBP
gromadzi rezerwę obowiązkową banków, a ust. 2 definiuje co to jest
rezerwa obowiązkowa. Dalsze przepisy to regulacje szczegółowe.

Data: 2010-09-21 11:40:28
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:c24f3a86-1729-4813-b14f-756c0c93dc7fu13g2000vbo.googlegroups.com...
[...]

============

Ust 1 informuje o oczywistym fakcie gromadzenia.
2 definiuje co to jest.

PYTANIE BRZMIAŁO:
Konkretnie. Ile kredytów w stosunku do depozytów może dać bank? Z podstawą prawną.

Mogłeś nie rozumieć. Przecież większość społeczeństwa czyta bez zrozumienia.

Data: 2010-09-21 08:23:05
Autor: Clegan
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
On 21 Wrz, 11:40, Jan Werbiński <j...@traalala.bez.mai.la> wrote:

PYTANIE BRZMIAŁO:
Konkretnie. Ile kredytów w stosunku do depozytów może dać bank? Z podstawą
prawną.
Widocznie czytasz bez zrozumienia - zagadnienie dotyczy tego czy
depozytów jest więcej niż kredytów. Nie trzeba w tym celu liczyć
żadnych stosunków, bo wystarczy wiedzieć, że zachodzi tu odejmowanie.
Jak jesteś ciekaw ile to jest dokładnie to sobie zobacz do uchwał RPP
dotyczących stop procentowych i policz. Czy ja to jakiś podręczny
kalkulator jestem ?

Data: 2010-09-21 10:46:37
Autor: BK
On 21 Wrz, 17:23, Clegan <cleg...@gmail.com> wrote:
> [...]

Jak jesteś ciekaw ile to jest dokładnie to sobie zobacz do uchwał RPP
dotyczących stop procentowych i policz. Czy ja to jakiś podręczny

Obawiam sie, ze ktos juz wczesniej trafnie zdiagnozowal ten przypadek
i zaraz sie dowiesz, ze skoro depozyty to 100 x, rezerwy w NBP to 8 x,
a inne pomniejszenia (np. innego rodzaju rezerwy) to 2 x wcale nie
oznacza, ze na kredyty zostaje 90 x :) Dowiesz sie, ze ilosc x
zdeponowanych w banku nie ma znaczenia - te zle czarodziejskie banki
moga pozyczac ile chca, i sa ograniczone jedynie swoja wyobraznia :)

Data: 2010-09-22 00:43:21
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Clegan" <cleghan@gmail.com> napisał w wiadomości news:056ba4a5-cd4f-461f-ae4c-4baf6fc804fbc21g2000vba.googlegroups.com...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- --

Czego dotyczy zagadnienie, to już dawno nieistotne. Tutaj jeśli raczysz zauważyć, rozmawiamy w oderwaniu od tematu, oftopicznie.

Dlatego powtórzę moje BANALNIE PROSTE PYTANIE:

Data: 2010-09-16 17:49:28
Autor: Jan Werbiński
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
Podatek od aktywów o którym pisza media, to coś innego niż podatek od różnicy pomiędzy kredytami i lokatami.
Nazwa używana przez media jest niewłaściwa, albo autor wątku nie rozumie istoty podatku.

Data: 2010-09-09 16:23:43
Autor: Rafał
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
W dniu 2010-09-09 11:01, Jan Strybyszewski pisze:
Zapraszam do dyskusji

Takich bzdur to już dawno nie czytałem. Wszystko zostanie przerzucone na klienta w postaci prowizji i opłat wszelakich. I tylko Polbank będzie miał wszystko w d...

--
Raf

Data: 2010-09-09 09:17:04
Autor: Krzysiek
On 9 Wrz, 16:23, Rafał <ad...@moj.invalid> wrote:

Takich bzdur to już dawno nie czytałem. Wszystko zostanie przerzucone na
klienta w postaci prowizji i opłat wszelakich. I tylko Polbank będzie
miał wszystko w d...

Trzeba będzie szukac banków które nie udzielaja kredytów:P

Data: 2010-09-09 19:24:17
Autor: MarekZ
Użytkownik "Krzysiek" <kl1@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:9561c4ba-8f75-4c57-a528-131b9f010079@q26g2000vbn.googlegroups.com...

Trzeba będzie szukac banków które nie udzielaja kredytów:P

Luzik, będzie wybór, że ho ho. Najpierw pan Kluza zakaże kredytów walutowych. A potem wszystkich i nie będzie niczego. Tylko lokaty i obligacje. :)

Data: 2010-09-09 19:40:33
Autor: Arek
MarekZ napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

"Żeby nie było bandyctwa, żeby nie było złodziejstwa, żeby nie było
niczego" - Krzysztof Kononowicz, kandydat na prezydenta Białegostoku.
Kononowicz do KNF!

Każdy podatek, obojętnie czy go nazwać np. koncesją, zostanie
przerzucony na nas wszystkich, kwestia tylko jak szybko.

Arek

Data: 2010-09-10 05:44:07
Autor: Jan Strybyszewski
W dniu 2010-09-09 19:40, Arek pisze:
[...]

Na mnie nie zostanie ja nie biore kredytów.

Data: 2010-09-10 10:24:05
Autor: mvoicem
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
(09/10/2010 05:44 AM), Jan Strybyszewski wrote:
[...]
Każdy podatek, obojętnie czy go nazwać np. koncesją, zostanie
przerzucony na nas wszystkich, kwestia tylko jak szybko.

Na mnie nie zostanie ja nie biore kredytów.

Ale droższy kredyt oznacza większe koszty działania różnych podmiotów u których będziesz kupować marchewkę, lodówkę, samochód.

Jak myślisz - na kogo przeniosą te wyższe koszty?

Data: 2010-09-10 10:30:26
Autor: Kamil Jońca
mvoicem <mvoicem@gmail.com> writes:

[...]

O ile wezmą ten kredyt (do tego cała ta dyskusja się sprowadza)

Z drugiej strony _tanie_ kredyty mieszkaniowe spowodowały wzrost cen
mieszkań - bo ludzie mniej się szczypali wydając tą kasę.

Więc to przełożenie drogi kredyt => drogie dobra nie musi być takie
jednoznaczne. KJ

PS. To _NIE_ oznacza, że uważam ten podatek za dobry czy zły - odniosłem
się tylko do zależności cena kredytu - cena dóbr.

Wiesz, tryb tekstowy w Linuksie ma się tak do DOSu
jak F-117A do paralotni. (c) Dawid Kuroczko

Data: 2010-09-09 21:39:56
Autor: Cyb
On Thu, 9 Sep 2010 19:24:17 +0200, "MarekZ" <brak@adresu.w.pl> wrote:

[...]

i jeden kredytobiorca - PANSTWO

a za panstwo splacac kredyty beda juz podatnicy...
no in kolko sie zamyka, perpetuum mobile kwakwamac

pozdarwiam,
Cyb

Data: 2010-09-09 17:02:27
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Rafał" <adres@moj.invalid> napisał w wiadomości news:4c88edee$0$27025$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Zwłaszcza będzie miał w dalszym ciągu w dupie klientów, którym wysyła aktywne karty kredytowe pocztą.
:-D
LOL

Data: 2010-09-10 05:43:29
Autor: Jan Strybyszewski
W dniu 2010-09-09 16:23, Rafał pisze:
[...]

Ale czy zrozumiałes istote podatku, czy tak sobie tylko smecisz ?

Data: 2010-09-09 22:03:43
Autor: Mithos
Podatek bankowy jest dobry dla Nas !!!
W dniu 2010-09-09 11:01, Jan Strybyszewski pisze:
Zapraszam do dyskusji

Każdy podatek jest zły.

--
Mithos