Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%

Data: 2012-12-03 18:02:35
Autor: Arek
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
Krzysztof 'kw1618' (W-wa) napisał(a) w wiadomości:
<50ba3eeb$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>...
No tak, podatek "Belkowy" wynosi 100% ??? Ciekawe, ale autentyczne:

KAPITALIZACJA ODSETEK           +0,01 PLN
PODATEK OD ODSETEK KAPITAŁOWYCH  -0,01 PLN

Zaokrąglanie zwykłe jest teoretycznie neutralne. Komuś się trafi
do 0,5 gr więcej, komuś do 0,5 gr mniej. Ale zaokrąglanie wyłącznie
w górę jest de facto jednoznacznym zawyżeniem stawki podatkowej
ponad ustawowe 19%, w skrajnym przypadku do 100%.
Ordynacja podatkowa nie powinna zmieniać stawek podatku.
Zastanawiam się, czy nie można tego jakoś zaskarżyć?

Arek

Data: 2012-12-03 09:57:16
Autor: Hakuna Matata
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
W dniu poniedziałek, 3 grudnia 2012 18:02:35 UTC+1 użytkownik Arek napisał:
Krzysztof 'kw1618' (W-wa) napisa�(a) w wiadomo�ci:

<50ba3eeb$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>...

>No tak, podatek "Belkowy" wynosi 100% ??? Ciekawe, ale autentyczne:

>KAPITALIZACJA ODSETEK           +0,01 PLN

>PODATEK OD ODSETEK KAPITAďż˝OWYCH  -0,01 PLN

Zaokr�glanie zwyk�e jest teoretycznie neutralne. Komu� si� trafi

do 0,5 gr wi�cej, komu� do 0,5 gr mniej. Ale zaokr�glanie wy��cznie

w g�r� jest de facto jednoznacznym zawy�eniem stawki podatkowej

ponad ustawowe 19%, w skrajnym przypadku do 100%.

Ordynacja podatkowa nie powinna zmieniaďż˝ stawek podatku.

Zastanawiam si�, czy nie mo�na tego jako� zaskar�y�?

Arek

Podatek od odsetek, teoretycznie określony na 19%, bardzo rzadko przyjmuje tę wartość ze względu na tendencyjne zasady zaokrąglania. Jest on skrajnie zawyżony przy małych wartościach podstawy opodatkowania i jest to celowe działanie twórców nowych zasad naliczania. W odpowiedzi na interpelację bagatelizowali oni problem, jednak od kilku milionów posiadaczy ror-ów - gdzie z reguły przechowuje się małe kwoty na bieżące wydatki - co miesiąc pobierane jest stawka kilkudziesięcioprocentowa, a wpływające ponadnormatywne kwoty zapewne cieszą "przebiegłych" urzedników Min. Fin.
Zaskarżenie pozaustawowego podwyższenia wysokości stawki podatkowej normalnie powinno odnieść skutek ale w realiach tzw. "dzikiego kraju" trudno spodziewać się by ktoś się tym przejął.

Data: 2012-12-03 22:13:22
Autor: Q
[...]

Wkleiles czy sam na to wpadles?
Bo jest to bzdura.

Belka dla malych wartosci charakteryzuje sie duzym rozrzutem,
ktory to maleje do ~0 wraz ze wzrostem kwoty podlegajacej opodatkowaniu.

Data: 2012-12-03 23:07:51
Autor: Hakuna Matata

Data: 2012-12-04 14:51:43
Autor: Q
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
Rzeczywiście, ja napisałem bzdurę. Genialnie odkrywcze jest dopiero Twoje stwierdzenie :))

Ok, poswiece sie i to przykladem z zycia:

Konto oszczednosciowe getinonline:
oprocentowanie: 4% (kapitalizacja dzienna)
belka: 19%
efektywne oprocentowanie dazy do: 4*0.81=3.24%
(dla "duzych" kwot)

Twierdzisz (nie tylko Ty), ze dla malych kwot
efektywne oprocentowanie bedzie mniejsze.

No to sprawdzam:
kwota: 11086.88 pln
(codzienne) odetki - belka = 1.22 - 0.24 = 0.98 pln
efektywne oprocentowanie: 3.226%

kwota: 410.63 pln
(codzienne) odetki - belka = 0.05 - 0.01 = 0.04 pln
efektywne oprocentowanie: 3.556%

3.556 > 3.226
3.556 > 3.24

Ojej, chyba mialem racje :P

Data: 2012-12-04 10:43:00
Autor: Hakuna Matata
W dniu wtorek, 4 grudnia 2012 14:51:43 UTC+1 użytkownik Q napisał:
> [...]

efektywne oprocentowanie: 3.226%

kwota: 410.63 pln

(codzienne) odetki - belka = 0.05 - 0.01 = 0.04 pln

A dlaczego nie tak?
kwota: 180.00 pln
(codzienne) odsetki - belka = 0.02 - 0.01 = 0.01 pln
efektywne oprocentowanie: 2.027%

Poza tym w swojej wypowiedzi w żadnym momencie nie stwierdziłem, że "dla malych kwot efektywne oprocentowanie bedzie mniejsze".  Dyskusja dotyczyła zawyżonej stawki podatkowej a nie oprocentowania efektywnego jakie może uzyskać klient. Odpowiednim doborem małych kwot, wykorzystując zaokrąglanie odsetek, można wyciągnąć więcej niż oficjalnie daje bank (np. w EB zamiast 4,05% otrzymać 4,49% a więc efektywnie ok. 3,6%). Nie zmienia to jednak sytuacji, że dla przypadkowych małych kwot kilkudziesięcioprocentowy podatek nie jest zgodny ze stawką ustawową. I tego faktu nie podważą żadne tendencyjnie dobrane przykłady.

Data: 2012-12-05 13:02:33
Autor: Q
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
A dlaczego nie tak?
kwota: 180.00 pln
(codzienne) odsetki - belka = 0.02 - 0.01 = 0.01 pln
efektywne oprocentowanie: 2.027%

Dokladniejsze bedzie: 2.028%
....i wlasnie udowodniles moja teze
"Belka dla malych wartosci charakteryzuje sie duzym rozrzutem",
ktora tak zaciekle wysmiewales :P.

Nie napisales tego wprost, ale wynika to jednoznacznie Twojego zdania:
"Jest on skrajnie zawyżony przy małych wartościach podstawy opodatkowania"
("zawyzony" podatek implikuje mniejsze efektywne oprocentowanie),
wiec przestan "odwracac kota do gory nogami".

Dyskusja dotyczyła zawyżonej stawki podatkowej a nie oprocentowania efektywnego jakie może uzyskać klient.

I co z tego? Jedno implikuje drugie.

Odpowiednim doborem małych kwot, wykorzystując zaokrąglanie odsetek, można wyciągnąć więcej niż oficjalnie daje bank (np. w EB zamiast 4,05% otrzymać 4,49% a więc efektywnie ok. 3,6%).

"Genialnie odkrywcze stwierdzenie".
Mozna BYLO. Odkad jest belka tak sie juz nie da.

Nie zmienia to jednak sytuacji, że dla przypadkowych małych kwot kilkudziesięcioprocentowy podatek nie jest zgodny ze stawką ustawową. I tego faktu nie podważą żadne tendencyjnie dobrane przykłady.

Ale ja wlasnie o tym pisalem i calkowicie zgadzam sie z tym stwierdzeniem.

Data: 2012-12-05 13:09:40
Autor: Q
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
"Belka dla malych wartosci charakteryzuje sie duzym rozrzutem",

Wroc - oczywiscie nie belka, tylko oprocentowanie efektywne.
Co nie zmienia faktu, ze sama belka tez "skacze" (od 19.x% az do 100%).

Data: 2012-12-04 07:08:34
Autor: SQLwiel
W dniu 2012-12-03 22:13, Q pisze:

Belka dla malych wartosci charakteryzuje sie duzym rozrzutem,
ktory to maleje do ~0 wraz ze wzrostem kwoty podlegajacej opodatkowaniu.

Wiesz... mnie słowo "rozrzut" kojarzy się z krzywą Gaussa. A w przypadku belki dla małych kwot mamy przesunięcie w górę, im mniejsza kwota, tym wyższe, aż do podatku = 100%.

--

Dziękuję i pozdrawiam.   SQLwiel.

Data: 2012-12-04 14:33:34
Autor: Q
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
Wiesz... mnie słowo "rozrzut"

"sprid" byloby nie na miejscu :P.

kojarzy się z krzywą Gaussa.

"Odchylenie standardowe" tez tu nie pasuje :P.

A w przypadku belki dla małych kwot mamy przesunięcie w górę, im mniejsza kwota, tym wyższe, aż do podatku = 100%.

I tak i nie, tzn. nie chodzi mi o przypadek
dla kwoty 0.01 pln, dla ktorej podatek = 0.01 pln,
czyli belka = 100% - o tym to kazdy wie.

Jeszcze raz:
Dla malych kwot podlegajacych opodatkowaniu
kluczowe znaczenie ma zaokraglanie.
Dla duzych kwot zaokraglanie praktycznie nie ma znaczenia
i ostateczna kwota "dazy" do 0.81*oprocentowanie.

Data: 2012-12-04 14:21:13
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%

"Arek" k9im0s$uvg$1@node2.news.atman.pl

ponad ustawowe 19%, w skrajnym przypadku do 100%.

Ponoć w wypadku kont wspólnych granic nie ma.
Z jednego grosza odsetek można mieć i dziesięć groszy podatku.

Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%