Podatek dochodowy przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy który jest również pracownikiem

Data: 2012-03-17 04:17:59
Autor: Piotr Wolski
Podatek dochodowy przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy który jest również pracownikiem
O ile dobrze rozumiem, to podatek dochodowy przedsiębiorcy który nie
pracuje nigdzie indziej oblicza wg. algorytmu:

Przychód - koszty = dochód
Dochód - składki na ub. społeczne (suma)= dochód do opodatkowania
Dochód do opodatkowana x 18% - 556,02 zł (podatek zwolniony z poboru)
= podatek
Podatek - składki na ub. zdrowotne (7,75%) suma = podatek do
zapłacenia liczony od początku roku
Podatek do zapłacenia liczony od początku roku - zaliczki zapłacone w
poprzednich miesiącach = zaliczka za dany miesiąc

Natomiast przedsiębiorca który jest zatrudniony na umowę o pracę (i
osiąga przynajmniej minimalne wynagrodzenie z tej umowy o pracę)
powinien chyba obliczać podatek dochodowy wg. takiego algorytmu:

Przychód - koszty = dochód do opodatkowania
[...]

Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
społeczne?

Data: 2012-03-17 13:42:04
Autor: cef
Piotr Wolski wrote:

Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
społeczne?

Dlaczego nie może?
Jeśli płaci, to może. To, że nie ma obowiązku opłacania składek
w przypadku "bycia oskładkowanym" z tytułu umowy o pracę, nie oznacza, że
nie można sobie zadeklarować jakiejś podstawy i płacic składek
z tytułu działalnosci i odliczać.

Data: 2012-03-17 06:27:07
Autor: Paweł Gawoś
On Mar 17, 1:42 pm, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Piotr Wolski wrote:
> [...]

w przypadku "bycia oskładkowanym" z tytułu umowy o pracę, nie oznacza, że
nie można sobie zadeklarować jakiejś podstawy i płacic składek

Czy dobrze rozumiem, że jeżeli zrobiłbym tak jak piszesz,
to wówczas płaciłbym dwykrotnie składki na ubezpieczenia społeczne?

Data: 2012-03-17 15:43:38
Autor: cef
Paweł Gawoś wrote:

[...]

Tak, ale jest to niezupełnie ścisłe - ponieważ z umowy o pracę niby część składek
finansowana jest przez pracownika, ale z "płaceniem" ma to niewiele wspólnego.

Data: 2012-03-17 19:32:47
Autor: Yakhub
Rejestracja DG i wątpliwości
Witam.
Zakładam DG. Opodatkowanie na zasadach ogólnych, PKPiR, płatnik VAT.
W  wyniku  splotu  okoliczności,  choćby skały s***y, datą rozpoczęcia
działalności *musi* być poniedziałek, 19.03.2012.

W związku z tym mam pytania:

1. Czy mogę wybrać kwartalne wpłaty zaliczki podatku dochodowego?

Z artykułów dostępnych w sieci wyczytałem, że w tym celu muszę to
zgłosić  w  terminie  do dnia poprzedzającego rozpoczęcie działalności
(czyli  w  moim przypadku niewykonalne), ale wszystkie artykuły, jakie
na   ten   temat   znalazłem,   dotyczyły  okresu, przed wprowadzeniem
rejestracji elektronicznej.

Rozumując zdroworozsądkowo, kwartalne rozliczenie to sama wygoda - ale
zdaję  sobie sprawę, że przy podatkach zdrowy rozsądek nie działa.. Czy
to rozwiązanie ma jakieś wady, czy wiąże się z tym jakiś "haczyk" ?

2. Wniosek CEIDG-1, pole 17.1 "Naczelnik urzędu skarbowego właściwy do
spraw ewidencji podatników:" W  moim  przypadku  miejsce  prowadzenia  działalności  jest  różne od
miejsca  zamieszkania. O ile dobrze zrozumiałem, w tyn polu powinienem
wskazać  urząd  powiązany  z  miejscem zamieszkania, ten sam, w którym
składam PITy?

3.  Wniosek  VAT-R - o ile dobrze zrozumiałem, muszę złożyć w urzędzie
skarbowym powiązanym z miejscem prowadzenia działalności?

Czy na potrzeby wniosku VAT-R jestem osobą fizyczną?

Jeżeli nie, to jak mam wypełnić pole REGON, skoro go jeszcze nie mam!?

--
Yakhub

Data: 2012-03-18 08:07:11
Autor: jureq
Dnia Sat, 17 Mar 2012 04:17:59 -0700, Piotr Wolski napisał(a):

Czyli jedyna różnica będzie chyba w tym, że przedsiębiorca zatrudniony
na umowę o pracę nie może sobie odjąć od dochodu składek na ub.
społeczne?

Może odjąć składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone z tytułu prowadzenia DG, nie może innych np. tych z etatu. Składek z tytułu prowadzenia DG nie ma obowiązku płacić jeśli na etacie zarabia co najmniej "minimalną" (obecnie 1500). I uwaga na wszelkie miesiące z zasiłkami chorobowymi, urlopami bezpłatnymi itp.

Data: 2012-03-18 03:40:04
Autor: Paweł Gawoś
On Mar 18, 9:07 am, jureq <ju...@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
> [...]

najmniej "minimalną" (obecnie 1500). I uwaga na wszelkie miesiące z
zasiłkami chorobowymi, urlopami bezpłatnymi itp.

Nie mam obowiązku (a jak rozumiem mam możliwość) i z tego braku
obowiązku skorzystam.
Nie będę płacił 2 razy składek na ubezpieczenia społeczne bo i po co
miałbym to robić?
Żeby odłożyć "więcej" na emeryturę, której nie będzie?

Czy znacie chociaż 1 osobę które w Polsce,
która nie musi a płaci 2 razy składki na ubezpieczenia społeczne?

Data: 2012-03-19 09:15:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 18 Mar 2012, jureq wrote:

[...]

  Erm, ale mi wychodzi że to ograniczenie ma miejsce tylko przy
opodatkowaniu liniowym, przy "skali" zapis dotyczy sumy dochodów.
  No i jak pamiętam (nie chce mi się sprawdzać) "haczyk" jest też
przy składce zdrowotnej, ale o niej na razie nie ma mowy :)

pzdr, Gotfryd

Podatek dochodowy przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy który jest również pracownikiem