Podatek od "Pana Tadeusza" !?!

Data: 2010-07-31 20:36:23
Autor: jadrys
Podatek od "Pana Tadeusza" !?!
  W dniu 2010-07-31 12:54, kochamspamWYTNIJTO@poczta.onet.pl pisze:
Płacimy podatki tam gdzie nawet nie mogłoby się to przyśnić.

Autorkie Prawa Majątkowe wygasają 70 lat po śmierci twórcy.
Wydawałoby się więc, że każdy może wydać np "Pana Tadeusza"bez konieczności
płacenia jakichkolwiek tantiem ("... by książki moje trafiły pod strzechy").
Ale nie - nie ma tak dobrze:

Art. 40.
1. Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych,
plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony
autorskich praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu,
o którym mowa w art. 111, wpłaty wynoszącej od 5 % do 8 % wpływów brutto ze
sprzedaży egzemplarzy tych utworów. Dotyczy to wydań publikowanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak widać Państwo przejęlo autorskie prawa majątkowe Adama Mickiewicza!
I ustaliło tantiemy dla siebie w wysokości niebagatelnej - 5-8% wpływów brutto
to dużo.

P.S.
A może się mylę!?
Indagowałem w tej sprawie 2 wydawnictwa, ale nabrały wody w usta.

I to dlaczego Państwo Polskie chce zarabiać na dorobku tego Litwina?

Data: 2010-07-31 22:17:39
Autor: kochamspamWYTNIJTO
Podatek od "Pana Tadeusza" !?!
> [...]
> Indagowałem w tej sprawie 2 wydawnictwa, ale nabrały wody w usta.

I to dlaczego Państwo Polskie chce zarabiać na dorobku tego Litwina?

Część wpływów z tego zasila Fundusz Promocji Twórczości.
A fundusz ten zapewne zasilił Dorotę Nieznalską.
I być może niedawną wystawę homosztuki.
To jest sztuka! nie to co ramoty jakiegoś Litwina.

Jak widać, Państwo nie zarabia na tym, a tylko usilnie dba o rozwój sztuki. Strach pomyśleć, co by się działo bez tego funduszu. Wydawcy / czytelnicy / widzowie mogliby np promować twórczość wg własnego, na ogół mylnego rozeznania.

A to co zostanie z funduszu (może nawet 50%) idzie na wynagradzanie urzędników to wszystko obsługujących (przecież muszą z czegoś żyć).

--

Podatek od "Pana Tadeusza" !?!