Podatek od czynności cywilnoprawnych w gospodarstwie rolnym

Data: 2011-03-12 11:34:04
Autor: newsrider
Podatek od czynności cywilnoprawnych w gospodarstwie rolnym
Od 15 lat posiadam gospodarstwo rolne 2 ha w rozumieniu przepisów o
podatku rolnym i ubezpieczeniu społecznym rolników (płacę podatek rolny
za gosp. rolne, KRUSu nie płacę bo podlegam pod ZUS - ale to nie powinno
mieć znaczenia). Jestem jego wyłącznym  właścicielem.
W zeszłym roku w obrębie tego samego województwa ale w innym powiecie
kupiłem działkę 30 a, która zgodnie z rejestrem gruntów jest działką
rolną. Przy kupnie zapłaciłem podatek od czynności cywilnoprawnych w
kwocie kilku tys. PLN. (2% od wartości transakcji). Jestem jej wyłącznym
właścicielem.
Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych mogę wystąpić o
zwrot zapłaconego podatku w przypadku gdy nabywane grunty będą stanowiły
powiększenie już istniejącego gospodarstwa.

Pytania - podatek od czynności cywilnoprawnych:
1. Czy w przypadku gdyby US zwrócił zapłacony podatek, wiąże się to z
obostrzeniami co do sprawy ewentualnej sprzedaży tego gospodarstwa lub
jego części w przyszłości. Czy np. muszę odczekać 5 lat aby sprzedać
gospodarstwo - bo jak sprzedam wcześniej to zwracam oddany przez US
podatek plus kary i odsetki ?

2. Nowonabyta działka znajduje się w odległości 50 km od w/w
gospodarstwa, czy ma to znaczenie w przypadku powiększenia gospodarstwa
rolnego ? - w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku od czynności
cywilnoprawnych nic na ten temat nie znalazłem.

Pytanie - podatek rolny:
3. Mogę wystąpić do wójta gminy o zwolnienie z podatku rolnego dla
nowonabytej działki na okres 5 lat z uwagi na powiększenie gospodarstwa
rolnego. Pytanie podobne do pierwszego. Czy skutkuje to obostrzeniami co
do sprzedaży wcześniej posiadanych gruntów ?. Na logikę: jak sprzedam
przed upływem 5 lat i zostanie mi mniej niż 1 ha przeliczeniowy to
powinienem zgłosić to do Urzędu Gminy i wójt wtedy przywraca mi pełną
stawkę podatku bo gosp. mniejsze niż 1 ha przeliczeniowy to nie
gospodarstwo - czy tak ? (Ustawa o podatku rolnym ogólnie nakazuje
zgłaszać zmiany mające wpływ na jego wysokość.)

Podatek od czynności cywilnoprawnych w gospodarstwie rolnym