Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny

Data: 2010-04-14 13:26:36
Autor: alacak
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Witam!

Sprawa wyglada nastepujaco.
Na dzialce rekreacyjnej postawilem domek rekreacyjny caloroczny, w ktorym
mieszkam wraz z rodzina.
Jest to moje jedyne lokum. Jestem w tym domku zameldowany.

Zgodnie z tym co znalazlem w Angorze i w artykule w Rzeczpospolitej:

http://www.rp.pl/artykul/236267,314603_Najwyzsza_stawka__dla_drugiego_domu_na_wsi.html

odnosnie gruntu decyduja zapisy w ewidencji gruntu, a odnosnie budynku jego
przeznaczenie:
"Dlatego zapisy w ewidencji, tre¶ć pozwolenia na budowę,
dokumentacja techniczna budynku ani to, że nadaje się do
zamieszkiwania przez cały rok, nie rozstrzygaj± o stawce
podatku. O tym, czy gmina ¶ci±ga go wedle stawki
przewidzianej dla budynków mieszkalnych czy też
"pozostałych", decyduje sposób faktycznego korzystania z
domu."

Jest przywolany wyrok NSA, a sprawa idealnie moim zdaniem odzwierciedla moja
sytuacje.
Wyrok jest moim zdaniem logiczny i sprawiedliwy ;)

W tym roku zlozylem zgloszenie do gminy w celu wydania decyzji o wysokosci
podatku, grunt i budynek traktujac zgodnie z powyzszym wyrokiem.

W odpowiedzi, dostalem pismo, w ktorym prosza o wyjasnienie mojego
stanowiska, ktore podwazaja wyrokami NSA dotyczacymi _jednostki wojskowej_.

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0EF68C0C2

Ich argumentacja bylaby smieszna, gdyby nie nowsza data wyroku i w sentencji
uznanie przez NSA zapisow w rejestrze gruntow jako rozstrzygajacych.

Nie jestem prawnikiem, prosze o pomoc - czy wyrok w mojej sprawie moze byc
zalezny od fazy ksiezyca lub skladu sadu, czy nowszy wyrok jest
"obowiazujacy"?

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 14:30:42
Autor: Mane
W dniu 2010-04-14 13:26, alacak pisze:

Nie jestem prawnikiem, prosze o pomoc - czy wyrok w mojej sprawie moze byc
zalezny od fazy ksiezyca lub skladu sadu, czy nowszy wyrok jest
"obowiazujacy"?

Wyroki NSA nie sa zalezne od fazy ksiezyca, to nie sad cywilny

Data: 2010-04-14 14:35:34
Autor: alacak

Użytkownik "Mane" <mane1979pl@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hq4chi$sk4$1@inews.gazeta.pl...

Wyroki NSA nie sa zalezne od fazy ksiezyca, to nie sad cywilny

Wyglada na to, ze sa...

Jak pisalem, nie jestem prawnikiem, ale wedlug mnie te 2 wyroki sa sprzeczne.

Jakie sa koszty przegranego postepowania przed NSA?

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 14:44:53
Autor: Mane
W dniu 2010-04-14 14:35, alacak pisze:

Jakie sa koszty przegranego postepowania przed NSA?

Duze.

Data: 2010-04-14 15:01:00
Autor: alacak

Użytkownik "Mane" <mane1979pl@gazeta.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hq4dc5$sk4$2@inews.gazeta.pl...
W dniu 2010-04-14 14:35, alacak pisze:

Jakie sa koszty przegranego postepowania przed NSA?

Duze.

A Ty aby w urzedzie gminy nie pracujesz? ;)

Duze, tzn. 500 zl, 5000 zl, 50000 zl?

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 15:03:50
Autor: Mane
W dniu 2010-04-14 15:01, alacak pisze:

Duze, tzn. 500 zl, 5000 zl, 50000 zl?

Nie da sie tego oszacowa, zalezne jest od wielu czynnikow.

Data: 2010-04-14 15:20:32
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2010 o 15:03:50 Mane <mane1979pl@gazeta.pl> napisał(a):

W dniu 2010-04-14 15:01, alacak pisze:

Duze, tzn. 500 zl, 5000 zl, 50000 zl?

Nie da sie tego oszacowa, zalezne jest od wielu czynnikow.

Kolego, moĹĽe pora wrĂłcić na fejsbuka jak masz takie konstruktywne  wypowiedzi

--
Tomek

Data: 2010-04-14 18:33:39
Autor: Gotfryd Smolik news
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
On Wed, 14 Apr 2010, alacak wrote:

Witam!

Użytkownik "Mane" <mane1979pl@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hq4chi$sk4$1@inews.gazeta.pl...

Wyroki NSA nie sa zalezne od fazy ksiezyca, to nie sad cywilny

Wyglada na to, ze sa...

  Niekoniecznie.
  Je¶li podstaw± opodatkowania s± różne przepisy, to być może literalne
brzmienie (tych przepisów) jest odmienne. Jedno słowo, przecinek, inny
taki ficzer...
  Może przykład okołopodatkowy - AFAIR opłata za wycięcie drzewa była
(jest?) uzależniona od tego, czy wycięcia dokonuje przedsiębiorca.
  Żadnego zwi±zku z DG, żadnej formy opłaty adiacenckiej, nic.
  Dwie jednakowe działki rekreacyjne, dwie lipy, za wycięcie
jednej nieprzedsiębiorca płaci x, za wycięcie drugiej przedsiębiorca
płaci kilka razy więcej.
  Ale już opodatkowanie np. konta bankowego jest uzależnione od
"wykorzystywania". Konto przedsiębiorcy, nie wykorzystywane
do DG, opodatkowane jest jak każde konto nieprzedsiębiorcy.
  Raz zwi±zek jest z osob±, raz z "wykorzystywaniem", a kiedy
indziej - z "przeznaczeniem".

  Je¶li więc przytoczyłe¶ dwa różne wnioski z różnych wyroków
NSA, to najpierw sprawdĽ, czy podstawa opodatkowania (w znaczeniu
podmiotów, przedmiotów i zwi±zków, nie kwot i stawek) jest
w przepisach okre¶lona *identycznie*.
  Co do słowa.
  Jak chciałe¶ opisać w±tpliwo¶ci, to najlepiej było wydłubać
z ustawy konkretne artykuły i przytoczyć (z linkami) stosowne
przepisy.
  Bo inaczej porównywanie nie ma sensu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-14 19:16:35
Autor: alacak

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:Pine.WNT.4.64.1004141825030.3600@quad...

[...]

IMO wszystko jest w sentencji wyroku

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/BB966B54E6

- podstawa opodatkowania dla gruntow jest ewidencja, a dla budynkow faktyczne przeznaczenie.

Natomiast w tych wyrokach - dotyczacych jednostki wojskowej - co chyba nie ma znaczenie

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0EF68C0C2

mowi sie, ze rowniez w przypadku budynkow decydujace sa zapisy w ewidencji gruntow.

Myslalem, ze sa tutaj ludzie, ktorzy lukna, ogarna temat i wydadza opinie :)

Moze inaczej - czy w swietle 1 wyroku,

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/BB966B54E6

przy zalozeniu, ze moja sytuacja jest praktycznie identyczna (jest juz studium planu zagospodarowania, gdzie moja dzialka jest mieszaniowa), wyrok powinien byc taki sam?
Cos tam w tresci sie przewija, ze skarzacy popelnili blad - czy gdyby go nie popelnili, wyrok bylby inny?

I ponownie - czy nowszy wyrok kasuje starszy?

A na marginesie - czy oni juz bardziej zawile nie moga pisac? Czy tego ich ucza na studiach? ;)

Wyglada na to, ze dla 300 zl rocznie kupa zachodu...

Ale tak zupelnie bez walki sie nie poddam :)

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 20:03:35
Autor: alacak

Użytkownik "alacak" <jakawww@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4bc5f877$0$17103$65785112@news.neostrada.pl...

[...]

Zadalem sobie trud i przeczytalem :)
Chyba jednak nie jest tak jak napisalem :)

Chyba napisali, ze podstawa jest ewidencja, chyba, ze budynku w niej nie ma, wtedy prawo budowlane i tak dalej.
Kilka razy przywoluja decydujaca zasade zaspokajania podstawowych potrzeb mieszkaniowych.

Tutaj:
"W ¶wietle prawa podatkowego, aby lokal lub budynek spełniaj±cy obiektywnie warunki budynku lub lokalu nadaj±cego się do zamieszkania mógł zostać uznany za budynek mieszkalny w zakresie stawki podatku od nieruchomo¶ci, musi jednocze¶nie wyst±pić jeszcze inna przesłanka. Otóż, prawo podatkowe uzna za budynek mieszkalny opodatkowany najniższ± preferencyjn± stawk± podatku od nieruchomo¶ci tylko taki budynek, w którym osoba go zamieszkuj±ca realizuje swoje podstawowe potrzeby mieszkaniowe. Pogl±d ten jest już ugruntowany w orzecznictwie s±dowym i w literaturze przedmiotu. Przykładem s± uchwały Naczelnego S±du Administracyjnego wydane na tle opodatkowywania domów letniskowych. Domy letniskowe, mimo tego, że spełniaj± wszystkie techniczne warunki budynku mieszkalnego i s± okresowo zamieszkiwane przez ludzi, to w ¶wietle prawa podatkowego kwalifikowane s± jako budynki pozostałe, dlatego wła¶nie, że nikt w nich nie zaspokaja swoich podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Zachodzi niew±tpliwa analogia między domami letniskowymi a pomieszczeniami mieszkalnymi w koszarach, które w żadnym razie nie spełniaj± funkcji, o której tu mowa."

koszary nie spelniaja tak jak domki letniskowe, ale moj domek spelnia!!!

Co o tym myslicie?

Zawsze uwazalem, ze glowna przyczyna zla w tym kraju sa sady i prawodawstwo. Czy ci ludzie celowo tak to pisza, zeby nikt nie zrozumial?
Czy nie mozna zrobic nowelizacji ustawy o podatkach, zamiast 50 tysiecy postepowan przed NSA?

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 21:51:20
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2010 o 20:03:35 alacak <jakawww@o2.pl> napisał(a):

koszary nie spelniaja tak jak domki letniskowe, ale moj domek spelnia!!!

Co o tym myslicie?

Nie wczytywałem się w to bo na podatkach lokalnych nie znam się ani trochę,
ale jeĹ›li chodzi Ci o to, ĹĽe w gminie uznali ĹĽe domek letniskowy podlega  przepisom X
bo *jest domkiem letniskowym*, a NSA uznaĹ‚ ĹĽe domek letniskowy podlega  przepisom X
bo *jest domkiem letniskowym a nie mieszkalnym*, natomiast w Twoim  przypadku
domek letniskowy jest domkiem mieszkalnym, to wcale mnie to nie zdzwiwi  jeĹ›li
siÄ™ okaĹĽe ĹĽe w gminie siedzÄ… partacze i "zdmuchniesz" ich juĹĽ w WSA
- ale pamiętaj że dowód ciąży na Tobie.

--
Tomek

Data: 2010-04-14 22:20:34
Autor: alacak

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.va533ujjl60ql1@unk...

Nie wczytywałem się w to bo na podatkach lokalnych nie znam się ani trochę,
ale jeśli chodzi Ci o to, że w gminie uznali że domek letniskowy podlega przepisom X
bo *jest domkiem letniskowym*, a NSA uznał że domek letniskowy podlega przepisom X
bo *jest domkiem letniskowym a nie mieszkalnym*, natomiast w Twoim przypadku
domek letniskowy jest domkiem mieszkalnym, to wcale mnie to nie zdzwiwi jeśli
siÄ™ okaĹĽe ĹĽe w gminie siedzÄ… partacze i "zdmuchniesz" ich juĹĽ w WSA
- ale pamiętaj że dowód ciąży na Tobie.

OKi, podoba mi sie Twoja metoda :)

IMO jest tak, ze NSA orzekl, ze jesli letniskowy nie jest mieszkalnym to drozej,
w innych wyrokach, ze jesli letniskowy jest mieszkalnym to taniej, a tego:

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/5882F068AD

normalny czlowiek nie jest w stanie zrozumiec (no kurcze, tam jest 10.276 wyrazow!!!)
jest za to przywolana kilka razy ewidencja gruntow, wiec uznali, ze ewidencja jest decydujaca :)))

Tez mysle, ze sprawa jest do wygrania, tylko ze to 150 zl rocznie (tereny wiejskie, wiec zamiast 5,30 zl/m2 stawka 2,00 zl a porzadana mieszaniowka 0,50 zl), wiec chyba szkoda czasu - i pewnie na tym bazuja.

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-14 23:06:29
Autor: alacak

Użytkownik "alacak" <jakawww@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4bc62396$0$17620$65785112@news.neostrada.pl...

wiejskie, wiec zamiast 5,30 zl/m2 stawka 2,00 zl a porzadana mieszaniowka

_pozadana_ - grrrrr

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-15 00:22:27
Autor: Tomek
Dnia 14-04-2010 o 22:20:34 alacak <jakawww@o2.pl> napisał(a):

Tez mysle, ze sprawa jest do wygrania, tylko ze to 150 zl rocznie  (tereny wiejskie, wiec zamiast 5,30 zl/m2 stawka 2,00 zl a porzadana  mieszaniowka 0,50 zl), wiec chyba szkoda czasu - i pewnie na tym bazuja.

Standard - jeśli zarabiasz więcej niż 5zł butto na godzinę,
to walka o 150zł rocznie jest absurdem ekonomicznym.
A oni mają i czas żeby się pobawić - i pieniądze (Twoje :)).

--
Tomek

Data: 2010-04-15 01:10:22
Autor: alacak

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.va6a3phul60ql1@unk...

Standard - jeśli zarabiasz więcej niż 5zł butto na godzinę,
to walka o 150zł rocznie jest absurdem ekonomicznym.
A oni mają i czas żeby się pobawić - i pieniądze (Twoje :)).

Ale nie tylko o kase chodzi - ten gosc z gminy jest wyjatkowo antypatyczny, "on wie lepiej" i przez moje lenistwo wyjdzie na jego...

Ale jak mawial Lepper do Kaczynskiego - madry glupiemu ustapi...

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-15 18:29:24
Autor: alacak
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Witam!

Halo - jest tu kto? ;)

Wyglada na to, ze sam najwiecej sie udzielam w tym watku.

OdpowiedĹş podsekretarza stanu w Ministerstwie FinansĂłw - z upowaĹĽnienia ministra - na interpelacjÄ™ nr 8872 SĹ‚awomira Neumanna (PO)

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/7EA46FC6

"Sumując powyższe, należy zatem stwierdzić, że w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków rekreacyjnych (letniskowych) orzecznictwo sądowe jest niejednolite, a zatem brak jest możliwości dokonania jednoznacznej wykładni w oparciu o wyroki sądowe."

Szkoda, ze jestem juz za stary na emigracje...

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-15 21:53:49
Autor: Tomek
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Dnia 15-04-2010 o 18:29:24 alacak <jakawww@o2.pl> napisał(a):

Witam!

Halo - jest tu kto? ;)

Temat jest na tyle nietypowy ĹĽe pewnie nikt siÄ™ z nim nie zetknÄ…Ĺ‚,
a jak zauważyłeś nie ma tutaj praktyki dopisywania się "ja nie wiem" :)

[...]

"SumujÄ…c powyĹĽsze, naleĹĽy zatem stwierdzić, ĹĽe w zakresie opodatkowania  podatkiem od nieruchomoĹ›ci budynkĂłw rekreacyjnych (letniskowych)  orzecznictwo sÄ…dowe jest niejednolite, a zatem brak jest moĹĽliwoĹ›ci  dokonania jednoznacznej wykĹ‚adni w oparciu o wyroki sÄ…dowe."

:)

--
Tomek

Data: 2010-04-15 22:18:28
Autor: alacak

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:op.va7yvzkwl60ql1@unk...

Temat jest na tyle nietypowy ĹĽe pewnie nikt siÄ™ z nim nie zetknÄ…Ĺ‚,
a jak zauważyłeś nie ma tutaj praktyki dopisywania się "ja nie wiem" :)

Taaa, wszystkie tematy ktore poruszam sa nietypowe...

Od kilku lat draze temat sluzebnosci przesylu, po 2 latach wracam do tematu, myslalem, ze sciezki sa juz przetarte, a dalej nic nie wiadomo.
Niby ktos gdzies cos wywalczyl, ale konkretow nie znalazlem.

Niedlugo zaloze taki watek na "prawie" i odzewu pewnie tez nie bedzie.

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-15 23:25:23
Autor: Tomek
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Dnia 15-04-2010 o 22:18:28 alacak <jakawww@o2.pl> napisał(a):

Witam!

UĹĽytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup  dyskusyjnych:op.va7yvzkwl60ql1@unk...

Temat jest na tyle nietypowy ĹĽe pewnie nikt siÄ™ z nim nie zetknÄ…Ĺ‚,
a jak zauważyłeś nie ma tutaj praktyki dopisywania się "ja nie wiem" :)

Taaa, wszystkie tematy ktore poruszam sa nietypowe...

JakbyĹ› poruszyĹ‚ temat amotyzacji statkĂłw oceanicznych w budowie to kto wie  ;)

--
Tomek

Data: 2010-04-16 10:06:41
Autor: my way
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny

Użytkownik "alacak" <jakawww@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4bc7749b$0$17100$65785112news.neostrada.pl...
Od kilku lat draze temat sluzebnosci przesylu, po 2 latach wracam do tematu, myslalem, ze sciezki sa juz przetarte, a dalej nic nie wiadomo.
Niby ktos gdzies cos wywalczyl, ale konkretow nie znalazlem.

może co¶ znajdę, ale podpowiedz o co dokładnie chodziło

pozdr,
m.w.

Data: 2010-04-16 10:21:44
Autor: alacak
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Witam!

Użytkownik "my way" <yo_ssariannie@spamuj.tlen.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4bc81a91$0$17085$65785112@news.neostrada.pl...

może co¶ znajdę, ale podpowiedz o co dokładnie chodziło

Zachodniopomorskie, ENEA, linia 15 kV, jeden slup ale w sumie z 300 m linii - chcialbym, ze cos za to zaplacili.

Mialo byc, ze placa, a slyszalem o zasiedzeniach w zlej wierze i kupa...

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-16 10:52:53
Autor: my way
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny

Użytkownik "alacak" <jakawww@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4bc81e26$0$19177$65785112news.neostrada.pl...

Zachodniopomorskie, ENEA, linia 15 kV, jeden slup ale w sumie z 300 m linii - chcialbym, ze cos za to zaplacili.

Mialo byc, ze placa, a slyszalem o zasiedzeniach w zlej wierze i kupa...

przykro mi, nie pomogę, nie moja "działka"

pozdr,
m.w.

Data: 2010-04-16 10:04:51
Autor: my way
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny

Użytkownik "alacak" <jakawww@o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4bc73eeb$0$19161$65785112news.neostrada.pl...
Witam!

Halo - jest tu kto? ;)

Witam,

lubisz czytać ? ;)
Polecam:
I SA/Gd 433/09
III SA/Wa 2147/06
I SA/Gd 537/04
I SA/Gd 336/08
FPK 17/01
FPK 3/02
II FSK 542/08
I SA/Sz 609/08
II FSK 1027/07
I SA/Gl 843/08
I SA/Gd 703/08
I SA/Gd 500/08
I SA/Gd 498/08
I SA/Bk 177/08

to te korzystne dla Ciebie
na szukanie niekorzystnych nie mam czasu ;)

pozdr,
m.w.

Data: 2010-04-16 10:25:12
Autor: alacak
Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny
Witam!

Użytkownik "my way" <yo_ssariannie@spamuj.tlen.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:4bc81a24$0$19170$65785112@news.neostrada.pl...

lubisz czytać ? ;)

lubie, ale cos logicznego, a sentencje wyrokow do takich nie zaliczam ;)

Polecam:
I SA/Gd 433/09
III SA/Wa 2147/06
I SA/Gd 537/04
I SA/Gd 336/08
FPK 17/01
FPK 3/02
II FSK 542/08
I SA/Sz 609/08
II FSK 1027/07
I SA/Gl 843/08
I SA/Gd 703/08
I SA/Gd 500/08
I SA/Gd 498/08
I SA/Bk 177/08

Jak przestanie bolec mnie glowa po czytaniu tych wczorajszych, to sprobuje.

to te korzystne dla Ciebie
na szukanie niekorzystnych nie mam czasu ;)

Dzieki, dzieki, poczytam.

Do tematu wrocilem, bo moje ostatnie faktury za energie (za 2 m-ce poboru) wygladaja nastepujaco: 360 zl, 450 zl i 540 zl :)

Pozdrawiam
alacak

Data: 2010-04-16 13:30:04
Autor: JeSt
[...]

Jak juz Ci zapłac± za tę służebno¶ć to głowa Cie jeszcze bardziej rozboli
bo następne faktury za zużycie będ± 540, 650,980.......
w miarę jak będzie przybywać tych płatno¶ci za służebno¶ć dla innych.
Jak my¶lisz kto za to wszystko musi zapłacić?

Podatek od nieruchomosci - domek rekreacyjny