Podatek od obligacji

Data: 2010-07-30 20:32:21
Autor: root
Podatek od obligacji
Uświadomcie mnie bo już sam nie wiem w jakim kraju absurdalnego prawa
ja żyję. Chodzi o podatek płacony od odestek od obligacji kupowanych na
rynku wtórnym.
Oto co przeczytałem na stronie GPW Catalyst
http://www.gpwcatalyst.pl/dla_inwestorow

"Zakładając teoretycznie, że kwota odsetek wynosi 60 zł rocznie,
kupując obligację pod koniec października nabywca zapłaci odsetki za
dziesięć miesięcy, czyli 50 zł sprzedającemu. W grudniu dostanie od
emitenta 60 zł, od czego zapłaci podatek w kwocie 11,4 zł (60*0,19). Na
„odsetkowej” części transakcji poniesie więc niewielką stratę
(60-50-11,4= -1,4 zł. Z tego wniosek, że nie opłaca się kupować
obligacji pod koniec okresu odsetkowego, lecz jak najbliżej jego
początku (w praktyce najczęściej na początku roku lub półrocza, jeśli
mamy do czynienia z półrocznym okresem odsetkowym)."

Moj DM nie liczył dotąd w ten sposób, ale policzył należny podatek
zgodnie ze zdrowym rozsądkiem tzn. zgodnie z rzeczywistym zyskiem:

(odsetki na koniec - odsetki skumulowanew dniu nabycia)*19%. Jednak Prawo jest prawo i rzeczywiście z ustawy wynika tak jak piszą
powyżej.
Wynika stąd, że nasi wybrańcy narodu czy jak ja wolę - ojcowie
chrzestni - pobierają podatek podwójnie: od sprzedającego bo przecież
dostał odsetki skumulowane a więc to jego przychód powiększający zysk i
- od kupującego bo płaci on jeszcze raz 19% od tych pieprzonych odetek
skumulowanych.
Jak więc jest waszym zdaniem.

Pozdrawiam i liczę na wyrozumiałość

Data: 2010-07-31 17:49:48
Autor: Przemek
Podatek od obligacji
Znajac zycie to zle licza na tej stronie Catalysta....
DM na pewno by sobie nie pozwolil na zle liczenie kwot do celow podatkowych bo by musial pozniej z wlasnej kasy palcic ewentualne roznice.
Przemek

Data: 2010-07-31 17:35:09
Autor: root
Podatek od obligacji

--

No ale kopi±c głebiej odnalazłem art 21. ustawy o obow. podat.... itd

Art 21. Wolne od podatku dochodowego s±:
119) odsetki od papierów warto¶ciowych emitowanych
przez Skarb Państwa oraz obligacji emitowanych
przez jednostki samorz±du terytorialnego,
w czę¶ci odpowiadaj±cej kwocie odsetek zapłaconych
przy nabyciu tych papierów warto¶ciowych
od EMITENTA"

Jak widać, "wolne od podatku s± odsetki skumulowane" je¶li obliga s±
nabyte od emitenta. A zatem na rynku wtórnym, to zwolnienie nie
obowi±zuje. Co więcej, teoretycznie nie obowi±zuje ono także przy
nabyciu obligacji od podmiotów innych niż ukochany Skarb Państwa i JST.
Go¶ć z Catalysta ma więc chyba trochę racji. Z drugiej strony .... No
wła¶nie ciekawe czy jest jaka¶ druga strona.

Podatek od obligacji