Podatek od spadkow i darowizn - przedawnienie

Data: 2010-03-14 20:47:34
Autor: Mem
Podatek od spadkow i darowizn - przedawnienie
Witam,

    Chcialbym uzyskac informacje, czy zobowiazanie podatkowe wynikacjace z nastepujacej opowiescie nie jest, aby przedawnione:

    W roku 2004 osoba X dostala od rodzicow w darowiznie mieszkanie. Notariusz (platnik podatku) nie pobral podatku, gdyz osoba ta oswiadczyla, ze spelnia warunki z art. 16 ustawy od spadkow i darowizn.

  W roku 2010 osoba X dostala wezwanie do US w zwiazku z powyzszym podatkiem. Tam oswiadczyla, ze nie spelniala warunkow z art. 16, gdyz nie zamieszkala w darowanym mieszkaniu. Oczywiscie US naliczyl odpowiedni podatek (bez odsetek).

Zastanawia, mnie czy jesli osoba X oswiadczylaby, ze notariuszowi powiedziala nieprawde, gdyz nigdy nie chciala zamieszkac w tym mieszkaniu i chciala po prostu uniknac placenia podatku. Czy w takiej sytuacji zobowiazanie podatkowe powstawloby w dniu podpisania aktu notarialnego i tym samym byloby teraz przedawnione, czy dopiero po roku od podpisania aktu notarialnego, kiedy miala  sie wprowadzic.

Z gory dziekuje za odpowiedz
Pozdrawiam,
M.

Data: 2010-03-14 20:32:45
Autor: witek
Mem wrote:
[...]

czyli podatek nie został naliczony po nie bylo podstaw.

[...]

zgadza sie, po podatek jest liczony na stan z 2010 roku wiec nie ma odsetek. Dopiero teraz sie zaczna liczyc. Podatek do zapłaty jest w 14 dni od otrzymania decyzji (jak dobrze pamietam).

[...]

podatek i tak bylby naliczony w momencie kiedy US sie dowiedział o fakcie niespełniania zwolnienia czyli teraz.

Data: 2010-03-15 09:14:26
Autor: Mem
Podatek od spadkow i darowizn - przedawnienie
"witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote in message news:hnk2nb$mmf$2inews.gazeta.pl...

[...]
Notariusz (platnik podatku) nie pobral podatku, gdyz osoba ta oswiadczyla, ze spelnia warunki z art. 16 ustawy od spadkow i darowizn.

czyli podatek nie został naliczony po nie bylo podstaw.

A gdyby w ogole nie miala zamiaru tam zamieszkiwac, a jednoczesnie spelanialaby pozostale warunki art. 16. Czy w takim wypadku notariusz ma obowiazek

[...]

Tak jak informowali w US.

[...]

Czy zatem w takiej sprawie nie ma w ogole przedawnienia? Jestem w stanie zgodzic sie, ze jesli osoba Y dostala w darowiznie jakas gotowke i nie zglosila tego faktu do US (w formie SD-3). Wowczas nie powstal obowiazek podatkowy i za 20lat nie moze byc mowy o zadnym przedawnieniu. Sprawa z Pania X wyglada o tyle inaczej, ze obowiazek podatkowy powstal w podpisania aktu notarialnego, a zobowiazanie podatkowe w przypadku niespelnienia warunkow ulgi, czyli rok po podpisaniu aktu notarialnego (czy tam 7 dni pozniej, bo tyle czasu mial notariusz na zaniesienie papierow do US). Wydaje mi sie, ze w przypadku jesliby sie w ogole nie wprowadziala do swojego M to sprawa przedawnia sie z koncem roku 2010. Natomiast jesliby oswiadczyla, ze w roku 2004 wprowadziala sie, a po kilku miesiacach sie wyprowadzila (jeszcze w roku 2004) to zobowiaznie podatkowe przedawnia sie z koncem roku w roku 2009.

Pozwole sobie ,,skostruowac" inna sytuacje. Osoba Z jest w takiej samej sytuacji jak osoba X z tym, ze posiada juz mieszkania, a zataila to przed notariuszem. Darowizna jak w przypadku osoby X miala miejsce w roku 2004. Kiedy w takim wypadku powstaje zobowiazanie podatakowe i kiedy nastepuje jego przedawnienie? I co grozi takiej osobie za podanie nieprawdziwych informacji, i kiedy nastepuje przedawnienie tego wykrocznia/przestepstwa.

Pozdrawiam,
Mem.

Data: 2010-03-16 22:41:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Mar 2010, Mem wrote:

> [...]

czyli podatek nie został naliczony po nie bylo podstaw.

A gdyby w ogole nie miala zamiaru tam zamieszkiwac, a jednoczesnie

  Nie wiem jakie masz na myśli, ale jeśli "ówczesne", a były tam
jakieś limity bodaj do 150m^2 i być może jakiś kwotowy, to
napisz wyraźnie, bo odszukiwanie starych przepisów bywa uciążliwe
i nie każdemu się chce :|

Czy w takim wypadku notariusz ma obowiazek

  Notariusz ma prawo nie pobrać, jeśli tak wynika mu z jego wiedzy.
  Czyli *jeśli* ówczesne kryteria były spełnione bez oświadczenia,
to pewnie weryfikowałby ich spełnienie - jeśli np. było
kryterium kwotowe (nie pamiętam), to żądałby dokumentów.

podatek i tak bylby naliczony w momencie kiedy US sie dowiedział o fakcie
niespełniania zwolnienia czyli teraz.

Czy zatem w takiej sprawie nie ma w ogole przedawnienia?

  Tak to wykombinowali :(

  Mało śmieszne, ale prawdziwe: masz *ukradzione* pieniądze, i możesz
to *udowodnić* (wiarygodnie, że Ty ukradłeś, komu i kiedy, owej
"wiarygodności" US się czepia i wyroki "na babcię" która trzymała
dolary w poduszce były "bo wyjaśnienia iż nielegalnie posiadane
od lat '70" nie są wiarygodne) - jest przedawnienie, masz darowane
- niestety, przechlapane, przyznasz się że z darowizny - podatek
i do widzenia.

[...]

  Masz taką pewność, czyli możesz przytoczyć ówczesny przepis?
*MÓGŁ* tak brzmieć, ale... przyznam że wątpię.

  Dziś wygląda on tak (wstawki moje):
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
+++
4. Jeżeli nabycie
[1] niezgłoszone do opodatkowania
     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  stwierdzono
[2] następnie pismem
     ^^^^^^^^^
-- -

  Wg tego co opisujesz:
- zgłoszenia do opodatkowania [1] nie było. Z okazji zwolnienia.
   Nadto akt notarialny nie jest [2] "następnie", bo on stwierdza
   nabycie; przypadek kiedy następuje "następnie" może się zdarzyć
   np. przy spadku: spadek otrzymuje się w momencie śmierci spadkodawcy,
   a "stwierdzenie sądowe" tudzież wpisy notarialne są potrzebne jedynie
   do tego, aby "osoby trzecie" miały obowiązek honorować dyspozycje
   prawowitego właściciela, wcześniej ma taki status że "ma, ale
   nie może" (sprawdź w KC!)
- najbliższym pismem, które w omawianym przypadku "następnie"
   stwierdza owo nabycie, jest pismo w US, z oświadczeniem
   /przesłuchaniem/wysłuchaniem/notatką stwierdzające niespełnienie
   warunków do ulgi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-16 18:40:45
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

chodziło mu o to, ze warunkiem ulgi było zamieszkiwanie przez 5 lat.
Z tego wyciągnął wniosek, że jeśli już u notariusza miała świadomość, że nie będzie zamieszkiwać to można wnioskować, że już wówczas ulga sie nie należała.

Chodzi mu o moment, w którym przestaje się podpadać pod ulgę bo sie przetało spełniać warunki i US powinien naliczyć podatek.

Czy jak po roku sie wyprowadze, to podatek nalezy naliczyc z dnia wyprowadzki, czy dopiero z dnia w ktorym US sie dowie o wyprowadzce?

Moim zdaniem US nalicza podatek w momencie kiedy sie dowie, ze podatek sie nalezy i od tego momentu biegnie przedawnienie, ale na dzien w którym przetało podpadac sie pod ulge.

[...]

i nic sie nie zmieniło.
przerabiałem ten paragraf z US 10 lat temu, kiedy to zadali niewinne pytanie skąd miałem kasę na chatę :)

Data: 2010-03-17 20:35:07
Autor: Mem
[...]

A ja mam trochę inne zadanie. Być może się mylę.
Wg. mnie gdyby osoba wprowadzila sie do darowanego mieszkania, a następnie wyprowadzilaby sie już w roku 2004, czyli zerwalaby warunki ulgi (art 16. 2. 5.b - "będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat: od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.") to zobowiązanie podatkowe powstałoby w roku 2004 i tym samym byłoby przedawnione w roku obecnym (Art. 69. § 1. Ordynacja podatkowa)

Pozwole sobie przepisac fragment art 69. ordynacji podatkowej.

Art. 69.

§ 1. W razie niedopełnienia przez podatnika warunków uprawniających do skorzystania z uzyskanej ulgi podatkowej, prawo do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe powstaje w dniu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące utratę  prawa do ulgi.

§ 2. Termin do wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 3 lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące utratę prawa do ulgi podatkowej, a jeżeli podatnik nie zgłosił organowi podatkowemu utraty prawa  do ulgi co najmniej na 2 miesiące przed upływem tego terminu - termin do  wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 5 lat.

§ 3. Ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego następuje na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu powstania obowiązku podatkowego oraz istniejącego w tym dniu stanu faktycznego.

Podatek od spadkow i darowizn - przedawnienie