Podatek od spadku?

Data: 2009-05-23 14:37:14
Autor: Priest
Podatek od spadku?
Witam!

Moja babcia (pani X) zmarła w styczniu 2005 r., po niej spadek odziedziczyło 3-je dzieci.

Jedno z tych dzieci (pan Y) zmarło w lutym 2009 r., po którym dziedziczą: żona i 3-je dzieci.

Obecnie będę wnosił do sądu wniosek o stwierdzenie nabycia spadku po pani X i panu Y.

1. Podatek od spadku powinien być zapłacony tuż po śmierci tych osób, czy okres na zapłacenie podatku jest liczony od daty uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku?

Na Internecie znalazłem różne opinie: obowiązek powstaje z chwilą śmierci spadkodawcy, z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, a także, że z chwilą przyjęcia spadku (termin 6 m-cy jak mnie pamięć nie myli).

Przeczytałem ustawę o podatku od spadków i darowizn i z art. 4a ust. 1 wynika, iż osoby, które zgłoszą nabycie własności rzeczy w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku są zwolnione od podatku spadkowego.

Czy w/w przepis oznacza, że ulga nielimitowana (ma zastosowanie do nabycia spadku po 31 grudnia 2006 r.) nie ma już zastosowania?

2. Czy po zmarłym panu Y podatek od spadku po pani X płacą jego dzieci (pan X dziedziczy 1/3 nieruchomości)? Co w takim przypadku, gdy taka osoba nie żyje i nie zapłaciła podatku od spadku?

3. Czy wymiar podatku od spadków i darowizn ustala się na podstawie przepisów obowiązujących w dniu złożenia zeznania podatkowego (wyczytałem również, że obliczany jest z dnia śmierci)?

Z wyrazami szacunku,

Priest.

Podatek od spadku?