Podatek od spadku

Data: 2017-12-16 00:39:03
Autor: Maciek
Podatek od spadku
Witam

Otrzymałem w spadku udział w nieruchomości po dwóch zmarłych osobach z
rodziny. Druga osoba zmarła niedawno, więc podatku za część po tej
osobie się nie należy. Pierwsza osoba zmarła jednak w 2003 roku, w
związku z czym naliczono mi podatek od spadku. W związku z tym, że
zamieszkiwałem w nieruchomości uzyskałem ulgę. Niecałe pół roku temu
nieruchomość została sprzedana i obecnie czeka mnie zapłata pozostałej
kwoty podatku (utrata ulgi). W związku z tym, że większa część tej kwoty
zostanie zapewne zmarnowana :-), zwracam się z pytaniem do praktyków:
czy da się to jakoś uratować? Oczywiście najprostszym sposobem byłoby
przeznaczenie kwoty od której naliczono podatek, na cele mieszkaniowe,
ale po pierwsze kwota jest za mała, żeby kupić coś samodzielnie, czasu
też nie było zbyt wiele na zdobycie większych środków. Czy da się jakoś
uzyskać wydłużenie czasu, w którym środki uzyskane ze sprzedaży
otrzymanej w spadku nieruchomości, można przeznaczyć na cele
mieszkaniowe, nie tracąc ulgi?

Maciek

Data: 2017-12-16 05:35:57
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/15/2017 5:39 PM, Maciek wrote:
Witam

Otrzymałem w spadku udział w nieruchomości po dwóch zmarłych osobach z
rodziny. Druga osoba zmarła niedawno, więc podatku za część po tej
osobie się nie należy.
Bo?

[...]
Ile zamieszkiwales?
Kiedy byla sprawa spadkowa.

  W związku z tym, że większa część tej kwoty
zostanie zapewne zmarnowana :-),

abolutnie nie. pojdzie na premie.

[...]

Miales czas na zlozenie oswiadczenia, ze wydasz srodki na cele mieszkaniowe w ciagu 2 lat.
Teraz to zdaje sie juz po rybkach, ale nie pamietam dokladnie jaki byl termin na zlozenie oswiadczenia.

Po za tym sprzedaz przed terminem miala dodatkowe furtki  np zmiana sytuacji zyciowej jesli przeprowadzales sie do innego miasta itp itd. Poczytaj dokladniej w utawie czy sie nie załapiesz na ktoras z nich.

Generalnie za mało danych. Wrzuc postawnowiania sądu o nabyciu spadku i decyzje US to mozna pogadac.

Data: 2017-12-16 15:30:01
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-16 o 12:35, witek pisze:
Otrzymałem w spadku udział w nieruchomości po dwóch zmarłych osobach z
rodziny. Druga osoba zmarła niedawno, więc podatku za część po tej
osobie się nie należy.
Bo?
Bo jestem w tej grupie, że się nie płaci podatku :-)

[...]
Gdzieś około roku. To była współwłasność i drugi spadkobierca chciał
sprzedawać.

Kiedy byla sprawa spadkowa.
W 2016.

  W związku z tym, że większa część tej kwoty
zostanie zapewne zmarnowana :-),
abolutnie nie. pojdzie na premie.
Sęk w tym, że nie na moje :-)

[...]
To złożyłem i ten czas jeszcze nie minął, ale to dotyczy podatku
dochodowego, jeśli sprzedaje się odziedziczoną nieruchomość przed
upływem bodajże 5 lat jej użytkowania.

Generalnie korzystałem z ulgi na podstawie art. 16 ustawy o podatku od
spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205). W decyzji US napisano, że:

"Zgodnie z art. 16 ust. 7 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn nie
stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub
lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, oraz zbycie
budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany
warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie
pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie
później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

W myśl art. 16 ust. 8 ww ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek
określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również wtedy, gdy
budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania ze
względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a
nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo
nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 miesięcy od
dnia zbycia."

Tymczasem w ustawie wszędzie widzę okres 2 lat, a nie 6 miesięcy, jak w
decyzji urzędu i stąd moja konsternacja.

Maciek

Data: 2017-12-16 11:01:13
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/16/2017 8:30 AM, Maciek wrote:
[...]

A czyli zrobiles to z glową.
Rozumiem ze sd-z2 zlozyles.
Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.

Art. 16. 1. W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku
mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim
prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:
1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez
osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy
podatkowej,
3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego
zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy

podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki
spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie
poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów
przez notariusza
- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości
nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku
nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału
w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje
stosownie do wielkości udziału.
2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają
następujące warunki:
1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność
budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie
6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy
darowizny w formie aktu notarialnego;
3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające
z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub
prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi
prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni,
w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu
w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia
umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub
budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny
w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia
umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały
w nabytym lokalu lub budynku,
b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały
w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona
(C)Kancelaria Sejmu s. 14/18
2017-06-08
zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania
podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie, spełnienie
warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie 5 lat od dnia
nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg terminu przedawnienia do
dokonania wymiaru podatku.

Data: 2017-12-16 22:56:49
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-16 o 18:01, witek pisze:
A czyli zrobiles to z glową.
Rozumiem ze sd-z2 zlozyles.
Co do drugiej czesci spadku odbowiazują cie przepisy z 2003 roku a tam w par 16 stoi niestety jak byk 6 miesiecy.
No powiedzmy, bo właściwe druki złożyłem, ale jakoś te upływające 6
miesięcy mi umknęło ;-) Nie zdążę już nic kupić, stąd pytanie, czy jest
jakaś szansa na wydłużenie tego terminu, np. do obowiązujących obecnie 2
lat.

Maciek

Data: 2017-12-17 23:45:19
Autor: Maciek
Podatek od spadku
[...]
To jeszcze takie pytanie: urząd przysłał decyzję i na samym początku
podał ustawę na podstawie której decyzja została wydana (ustawa o
podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205) - takiej ustawy
szukałem i w niej to podane są okresy 2-letnie. Dopiero jeśli wyszukam
wcześniejszą wersję ustawy to widzę okresy 6-miesięczne. Czy to jest
normalne, że urząd jako podstawę podaje aktualne przepisy i dopiero
należy się domyślić, że jednak chodzi o przepisy z wersji wcześniejszej?
Owszem w samej decyzji są gdzieś tam dalej podane te okresy ze starszej
wersji, ale nie ukrywam, że się tak dokładnie początkowo nie wczytywałem :-)

Maciek

Data: 2017-12-17 18:53:49
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/17/2017 4:45 PM, Maciek wrote:
[...]

No nie mógł się powołać na ustawę nieobowiązującą.
Musiał się powołać na bieżącą.

Z tym, że tutaj w zyciu byś tego nie znalazł.
Musisz szukać nie w samej ustawie, a w ustawie zmienającej ustawę o podatku od spadków i darowizn.

a tam stoi tak

do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie ustawy (nowelizującej), stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (ustawa weszła w życie 1 stycznia 2007r.).

dalej wchodzi kodeks cywilny ktory twierdzi, ze

  że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
a otwarcie spadku następuje z dniem śmierci spadkodawcy
itd itp etc.

Data: 2017-12-20 12:05:29
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-18 o 01:53, witek pisze:
[...]
Ok - dzięki. To teraz rozumiem, dlaczego miałem problem ze znalezieniem
ustawy z tymi sześcioma miesiącami :-)

Maciek

Data: 2017-12-21 00:44:32
Autor: Maciek
Podatek od spadku
[...]

To jeszcze sobie podyskutuję :-)
Czyli jak rozumiem nabycie spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy,
czyli w 2003 roku. W testamencie dziadka jako spadkobiercy umieszczeni
byli: córka oraz wnuk (syn zmarłego syna). Jednak do otwarcia testamentu
wtedy nie doszło. Czy to oznacza, że połowa nieruchomości była już wtedy
dziedziczona przez spadkobierców?
Jeśli tak, to spadkobiercy mieli wtedy chyba pół roku na zgłoszenie np.
odrzucenia spadku i zdaje się miesiąc na zgłoszenie nabycia rzeczy w
drodze spadku - to chyba moment powstania obowiązku podatkowego?
Zgodnie z art. 68 § 1 ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe, o
którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2 nie powstaje, pod warunkiem że decyzja
ustalająca wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 5
lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek
podatkowy. Czyli 2004+5=2009, a ja decyzję dostałem w 2016. Dobrze
kombinuję? :-)

Maciek

Data: 2017-12-21 16:27:10
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/20/2017 5:44 PM, Maciek wrote:
[...]

tak.
Już w 2003 roku byłeś właścicielem, brakowało tylko dokumnetów to potwierdzających.
Orzeczenie sądu o nabyciu spadku mozemy nazwać, że działa wstecz.

[...]

6 miesiecy od daty dowiedzenie się o dziedziczeniu, czyli w przypadku spadkbierców ustawowych od dnia śmerci, chyba, ze potrafią wykazać, że dowiedzieli się później.

W przypadku testamentu od dnia otwarcia testementu bo dopiero to jest moment, w którym dowiadujesz się, że dziedziczysz.

  i zdaje się miesiąc na zgłoszenie nabycia rzeczy w
drodze spadku - to chyba moment powstania obowiązku podatkowego?

30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku,
postanowienie uprowomcnia sie po 3 tygodniach do decyzji sądu.
Czyli termin liczy sie odpiero od sprawy spadkowej, nie od daty smierci.
Mówię o drugku SD-3

W przypadku spoadku w rodzinie czyli SD-Z2 i zwolnienia z podatku termin wydłużono do 6 miesiecy jakichs ładnych parę lat temu, niewiadomo czemu pozostawiając tych z SD-3 ciagle z nierealnymi do wyrobienia się 30 dniami.

[...]
podatkowy. Czyli 2004+5=2009, a ja decyzję dostałem w 2016. Dobrzepł
kombinuję? :-)

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie uprawomocnienia się postanowienie o nabyciu spadku.
Wowczas składasz SD-3 ale jeszcze nic nie płacisz bo nie wiesz ile
Dopiero US przysyła ci decyzję ile masz podatku zapłacić.
Jeśli ci jej nie doręczy przez 5 lat (nierealne) to wowczas nie masz obowiązku zapłacić podatku.

Data: 2017-12-21 00:49:39
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-18 o 01:53, witek pisze:> dalej wchodzi kodeks cywilny
ktory twierdzi, ze>   że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia
spadku.> a otwarcie spadku następuje z dniem śmierci spadkodawcy> itd
itp etc.
I jeszcze to:

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 września 2008 r. (sygn.
akt II FSK 819/07) stwierdził m.in.:
"(...) zastosowanie tegoż przepisu art. 6 ust. 4, otwierającego nowy
termin przedawnienia dla obowiązku podatkowego, uzależnione jest od
istnienia tegoż obowiązku podatkowego, z którym związany jest obowiązek
zgłoszenia (...) w celu (...) opodatkowania.

NSA uznał, że US powinien ustalić moment powstania obowiązku podatkowego
oraz ewentualne konsekwencje wynikające z upływu czasu co do istnienia
tego obowiązku. W sprawie bezspornym jest moment powstania obowiązku
podatkowego (1995) i termin przedawnienia - 5 lat. A więc obowiązek
podatkowy przedawnił się najpóźniej wraz z upływem 2001 roku. W chwili
powołania się na stwierdzenie nabycia spadku z 2013 roku obowiązek
podatkowy nie jest już egzekwowalny, a więc nie mogła zadziałać
dyspozycja z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn".

Maciek

Data: 2017-12-21 16:36:09
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/20/2017 5:49 PM, Maciek wrote:
[...]

Rozumiem to tak, ze odbyła się jakaś sprawa spadkowa powstało orzeczenie. Należałoby sprawdzić czy w 1995 był obowiązek zgłaszania czegokolwiek do US i w jakiej formie.
Mocno stawiam, ze wowczas było inaczej niz teraz.
5 lat minęło w 2000 roku.
Zapewnie w zupełnie innej sprawie spadkobierca na pytanie skąd miał pieniądze na samochód przyznał, że ze sprzedazy mieszkania po babci.
i US probował naliczyć podatek.

Na pewno nie było tak, że nie było sprawy spadkowej, bo wowczas termin zapłaty podatku nie biegnie.
*) z zastrzezeniem do przypkadów bardzo bardzo dawnych kiedy to prawo spadkowe było zupełnie inne.

Data: 2017-12-16 17:59:46
Autor: J.F.
Podatek od spadku
Dnia Sat, 16 Dec 2017 00:39:03 +0100, Maciek napisał(a):
[...]

od 2003 roku to sie jakos nie zalegalizowala ta ulga ?

Kredyt ? Albo tylko dzialke kupic :-)

J.

Data: 2017-12-16 22:57:33
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-16 o 17:59, J.F. pisze:
Kredyt ? Albo tylko dzialke kupic :-)
Zostały mi 2 tygodnie w tym jakieś święta ;-)

Maciek

Data: 2017-12-16 23:56:47
Autor: ń
Podatek od spadku
Sprawdź jeszcze, czy jakiś remont nie łapał się na tę ulgę.

-- -- -
Zostały mi 2 tygodnie w tym jakieś święta

Data: 2017-12-17 22:33:39
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-16 o 23:56, ń pisze:
Sprawdź jeszcze, czy jakiś remont nie łapał się na tę ulgę.
Niestety nawet jeśli, to nic nie remontowałem więc i rachunków na tę
okoliczność nie posiadam.

Maciek

Data: 2017-12-18 09:07:21
Autor: ń
Podatek od spadku
Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia obowiązującego dla podatków?

-- -- -
Pierwsza osoba zmarła jednak w 2003 roku, w związku z czym naliczono mi podatek od spadku.

Data: 2017-12-18 09:33:54
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia obowiązującego dla podatków?

Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Data: 2017-12-19 12:04:43
Autor: ń
Podatek od spadku
A kiedy postanowienie o nabyciu spadku stało się prawomocne i kiedy została złożona deklaracja?

-- -- -
Myslisz, ze minelo juz piec lat od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Data: 2017-12-19 19:20:15
Autor: radekp@konto.pl
Podatek od spadku
Mon, 18 Dec 2017 09:33:54 -0600, w <p18n52$vtn$1@dont-email.me>, witek
<witek7205@gazeta.pl> napisał(-a):

On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
> [...]

Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Ale spadek nabył w 2003 r.
Tak zrozumiałem z pierwszego postu.

Data: 2017-12-19 21:06:49
Autor: witek
Podatek od spadku

On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
[...]

Ale termin 5 lat nie biegnie od nabycia spadku, bo ten nabywa sie z datą śmerci spadkobiercy (z wyjątkami) a co najwyzej od momentu w ktorym US sie o tym fakcie dowie, czyli od zlożenia deklaracji.
I jak przez 5 lat US nie wyda decyzji o wymiarze podatku to mozemy gdybac o przedawnieniu.
Ewentualnie jak go przez 5 lat od wydania decyzji sam nie ściągnie z odsetkami.

Data: 2017-12-20 09:29:55
Autor: ń
Podatek od spadku
Był jeszcze taki myk (proponowany przez niektórych radców prawnych), że 5 lat biegnie od dnia uprawomocnienia postanowienia od nabyciu (nawet, jeśli nie złożono deklaracji); nie wiem, w która stronę to poszło (np. w orzecznictwie WSA).

-- -- -

Data: 2017-12-20 14:33:36
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/20/2017 2:29 AM, ń wrote:
[...]

Raczej mocno naciągane.

Można opierać się również na tym,że osoba składająca zeznanie podatkowe wymienia pozostałych spadkobierców, wiec urząd skarbowy posiada już informację o pozostałych spadkobierach.
Ale to za mało aby urzad był w stanie wyliczyć wymiar podatku.
Dlatego raczej nie przejdzie.

Data: 2017-12-22 01:35:58
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-20 o 04:06, witek pisze:
[...]
Ok, a co w przypadku gdybym był np. jedynym spadkobiercą, przypuśćmy:
dziedziczę mieszkanie po rodzicach, mieszkam w nim i siedzę cicho. Nic
nie zgłaszam do US. Wisi nade mną jakaś wizja podatku do zapłacenia, ale
jednocześnie nie działa "instytucja" przedawnienia z ordynacji
podatkowej. Czy Twoja interpretacja na pewno jest słuszna?

Data: 2017-12-22 09:25:05
Autor: ń
Podatek od spadku
I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.

-- -- -

Data: 2017-12-22 10:15:54
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-22 o 09:25, ń pisze:
I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.
Tak właśnie podejrzewam. Pytanie, czy to się przedawnia, czy jednak nie,
bo według tej interpretacji zacznie się przedawniać dopiero po pierwszym
zgłoszeniu.

Maciek

Data: 2017-12-20 12:13:06
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-19 o 19:20, radekp@konto.pl pisze:
Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?
Ale spadek nabył w 2003 r.
Tak zrozumiałem z pierwszego postu.
Pierwszy spadkodawca (dziadek) zmarł w 2003 roku, ale całe postępowanie
zostało przeprowadzone dopiero po śmierci jego żony (babcia) w 2016
roku. Jestem wnukiem. Do czasu sprzedaży w 2017 korzystałem z ulgi,
zamieszkując w nieruchomości (od 2016). Jeśli ma to jakieś znaczenie, to
przez całe dzieciństwo i młodość mieszkał tam mój zmarły wiele lat temu
ojciec (który normalnie by dziedziczył, gdyby żył).

Maciek

Data: 2017-12-20 17:16:06
Autor: Wojciech Bancer
Podatek od spadku
On 2017-12-20, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
[...]

Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?

Ulgę przy sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat można zastosować
wpisując ją sobie do PIT-39 w kwietniu. Będziesz miał 2 lata
na przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na cele mieszkaniowe.

A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
to nie da się chyba przywrócić.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2017-12-20 22:34:23
Autor: Maciek
Podatek od spadku
Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?
Podatek od sprzedaży zupełnie mnie teraz nie interesuje. Mam jeszcze
trochę czasu na przeznaczenie uzyskanych środków na zakup innej
nieruchomości.

A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
to nie da się chyba przywrócić.
Ale tu nie chodzi o zwolnienie z podatku od spadku. Jeszcze raz:
1. Dziadek zmarł w 2003 r.
2. Babcia zmarła w 2016 r.
3. Oboje pozostawili testamenty
4. W 2016 r. nastąpiło notarialne otwarcie i ogłoszenie testamentów,
sporządzono oświadczenia o przyjęciu spadku, akty poświadczenia
dziedziczenia itp.
5. Do US zostały złożone formularze: SD-Z2 (spadek po babci), i zdaje
się SD-3 (spadek po dziadku)
6. US stwierdził, że podatek od spadku po babci nie należy się - na
podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn
7. US naliczył podatek od spadku po dziadku, a zgodnie z art. 16 w/w
ustawy udzielił ulgi w podatku, która to ulga w przypadku sprzedaży
nieruchomości przed upływem 5 lat, może zostać utrzymana jeśli w ciągu 6
miesięcy kwotę ze sprzedaży przeznaczy się na cele mieszkaniowe

Maciek

Data: 2017-12-22 11:00:49
Autor: J.F.
Podatek od spadku
Użytkownik "witek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p1hd6g$rn4$1@dont-email.me...
[...]

Ale od kiedy sie liczy 5 lat za czesc odziedziczona po dziadku ?
Bo jesli od 2003 ...

J.

Data: 2017-12-22 16:59:25
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/22/2017 4:00 AM, J.F. wrote:
[...]

Od dnie sporządzenia oświadczenia o przyjeciu spadku najwcześniej.

Data: 2018-01-09 09:40:20
Autor: Piotr Gałka
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-16 o 00:39, Maciek pisze:
[...]

Natknąłem się na artykuł, który skojarzył mi się z tym wątkiem:

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/morawiecki-ulga-meldunkowa-isanski-podatek,133,0,2395781.html

Z niego wynika, że urzędy naliczają jakieś podatki od sprzedaży nieruchomości uzyskanej w spadku, które w ogóle są nie należne.
Może to ma jakiś związek z tym o co pytałeś.
P.G.

Data: 2018-01-10 12:01:21
Autor: witek
Podatek od spadku
On 1/9/2018 2:40 AM, Piotr Gałka wrote:
[...]

Nie wiem co ma z tego artykułu wynikać, ale raczej nic nie wynika po za tanią sensacją.

Podatek od spadku