Podatek od spadku

Data: 2017-12-18 09:07:21
Autor: ń
Podatek od spadku
Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia obowiązującego dla podatków?

-- -- -
Pierwsza osoba zmarła jednak w 2003 roku, w związku z czym naliczono mi podatek od spadku.

Data: 2017-12-18 09:33:54
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia obowiązującego dla podatków?

Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Data: 2017-12-19 12:04:43
Autor: ń
Podatek od spadku
A kiedy postanowienie o nabyciu spadku stało się prawomocne i kiedy została złożona deklaracja?

-- -- -
Myslisz, ze minelo juz piec lat od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Data: 2017-12-19 19:20:15
Autor: radekp@konto.pl
Podatek od spadku
Mon, 18 Dec 2017 09:33:54 -0600, w <p18n52$vtn$1@dont-email.me>, witek
<witek7205@gazeta.pl> napisał(-a):

On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
> [...]

Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

Ale spadek nabył w 2003 r.
Tak zrozumiałem z pierwszego postu.

Data: 2017-12-19 21:06:49
Autor: witek
Podatek od spadku

On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
[...]

Ale termin 5 lat nie biegnie od nabycia spadku, bo ten nabywa sie z datą śmerci spadkobiercy (z wyjątkami) a co najwyzej od momentu w ktorym US sie o tym fakcie dowie, czyli od zlożenia deklaracji.
I jak przez 5 lat US nie wyda decyzji o wymiarze podatku to mozemy gdybac o przedawnieniu.
Ewentualnie jak go przez 5 lat od wydania decyzji sam nie ściągnie z odsetkami.

Data: 2017-12-20 09:29:55
Autor: ń
Podatek od spadku
Był jeszcze taki myk (proponowany przez niektórych radców prawnych), że 5 lat biegnie od dnia uprawomocnienia postanowienia od nabyciu (nawet, jeśli nie złożono deklaracji); nie wiem, w która stronę to poszło (np. w orzecznictwie WSA).

-- -- -

Data: 2017-12-20 14:33:36
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/20/2017 2:29 AM, ń wrote:
[...]

Raczej mocno naciągane.

Można opierać się również na tym,że osoba składająca zeznanie podatkowe wymienia pozostałych spadkobierców, wiec urząd skarbowy posiada już informację o pozostałych spadkobierach.
Ale to za mało aby urzad był w stanie wyliczyć wymiar podatku.
Dlatego raczej nie przejdzie.

Data: 2017-12-22 01:35:58
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-20 o 04:06, witek pisze:
[...]
Ok, a co w przypadku gdybym był np. jedynym spadkobiercą, przypuśćmy:
dziedziczę mieszkanie po rodzicach, mieszkam w nim i siedzę cicho. Nic
nie zgłaszam do US. Wisi nade mną jakaś wizja podatku do zapłacenia, ale
jednocześnie nie działa "instytucja" przedawnienia z ordynacji
podatkowej. Czy Twoja interpretacja na pewno jest słuszna?

Data: 2017-12-22 09:25:05
Autor: ń
Podatek od spadku
I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.

-- -- -

Data: 2017-12-22 10:15:54
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-22 o 09:25, ń pisze:
I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.
Tak właśnie podejrzewam. Pytanie, czy to się przedawnia, czy jednak nie,
bo według tej interpretacji zacznie się przedawniać dopiero po pierwszym
zgłoszeniu.

Maciek

Data: 2017-12-20 12:13:06
Autor: Maciek
Podatek od spadku
W dniu 2017-12-19 o 19:20, radekp@konto.pl pisze:
Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni) od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?
Ale spadek nabył w 2003 r.
Tak zrozumiałem z pierwszego postu.
Pierwszy spadkodawca (dziadek) zmarł w 2003 roku, ale całe postępowanie
zostało przeprowadzone dopiero po śmierci jego żony (babcia) w 2016
roku. Jestem wnukiem. Do czasu sprzedaży w 2017 korzystałem z ulgi,
zamieszkując w nieruchomości (od 2016). Jeśli ma to jakieś znaczenie, to
przez całe dzieciństwo i młodość mieszkał tam mój zmarły wiele lat temu
ojciec (który normalnie by dziedziczył, gdyby żył).

Maciek

Data: 2017-12-20 17:16:06
Autor: Wojciech Bancer
Podatek od spadku
On 2017-12-20, Maciek <maciek@nospam.pl> wrote:
[...]

Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?

Ulgę przy sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat można zastosować
wpisując ją sobie do PIT-39 w kwietniu. Będziesz miał 2 lata
na przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na cele mieszkaniowe.

A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
to nie da się chyba przywrócić.

--
Wojciech Bańcer
wojciech.bancer@gmail.com

Data: 2017-12-20 22:34:23
Autor: Maciek
Podatek od spadku
Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?
Podatek od sprzedaży zupełnie mnie teraz nie interesuje. Mam jeszcze
trochę czasu na przeznaczenie uzyskanych środków na zakup innej
nieruchomości.

A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
to nie da się chyba przywrócić.
Ale tu nie chodzi o zwolnienie z podatku od spadku. Jeszcze raz:
1. Dziadek zmarł w 2003 r.
2. Babcia zmarła w 2016 r.
3. Oboje pozostawili testamenty
4. W 2016 r. nastąpiło notarialne otwarcie i ogłoszenie testamentów,
sporządzono oświadczenia o przyjęciu spadku, akty poświadczenia
dziedziczenia itp.
5. Do US zostały złożone formularze: SD-Z2 (spadek po babci), i zdaje
się SD-3 (spadek po dziadku)
6. US stwierdził, że podatek od spadku po babci nie należy się - na
podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn
7. US naliczył podatek od spadku po dziadku, a zgodnie z art. 16 w/w
ustawy udzielił ulgi w podatku, która to ulga w przypadku sprzedaży
nieruchomości przed upływem 5 lat, może zostać utrzymana jeśli w ciągu 6
miesięcy kwotę ze sprzedaży przeznaczy się na cele mieszkaniowe

Maciek

Data: 2017-12-22 11:00:49
Autor: J.F.
Podatek od spadku
Użytkownik "witek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p1hd6g$rn4$1@dont-email.me...
[...]

Ale od kiedy sie liczy 5 lat za czesc odziedziczona po dziadku ?
Bo jesli od 2003 ...

J.

Data: 2017-12-22 16:59:25
Autor: witek
Podatek od spadku
On 12/22/2017 4:00 AM, J.F. wrote:
[...]

Od dnie sporządzenia oświadczenia o przyjeciu spadku najwcześniej.

Podatek od spadku