Podatek od sprzed. nieruchom. - 2006 spadek, 2009 dział, 2010 sprzedaż.

Data: 2011-04-19 19:28:14
Autor: xpiast
Podatek od sprzed. nieruchom. - 2006 spadek, 2009 dział, 2010 sprzedaż.
Witam,

Chciałbym Państwa poprosić o pomoc w zakresie dość zawiłej - ze
względu na daty poszczególnych etapów sprawy i zmiany prawa w tym
okresie - sytuacji prawno-podatkowej, w jakiej znalazł się mój ojciec,
a dotyczącej podatku od sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawo
do lokalu mieszkalnego, nabytego wcześniej w drodze spadku (w 1/5) i
częściowego działu spadku (w pozostałych 4/5).

Oto szczegółowy opis sytuacji:

1. W 2006r. zmarła moja ciocia, siostra mojego ojca. W skład masy
spadkowej o łącznej wartości 199.155,94 zł wchodziło:
a) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o wartości
47.970,- zł
b) działka o wartości 81.000,- zł
c) samochód osobowy Fiat 126p o wartości 100,- zł
d) środki pieniężne w bankach 70.085,94 zł.
Postanowieniem sądu z 2007 roku spadek został podzielony między 5-
cioro spadkobierców po równo (po 1/5, czyli po 39.831,19 zł). Jednym
ze spadkobierców był mój ojciec.
Należny podatek od spadku został zapłacony w całości.

2. W 2009 r. w wyniku częściowego działy spadku (umowa notarialna
między spadkobiercami) mój ojciec stał się wyłącznym właścicielem
spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu mieszkalnego (pkt.
1.a), którego wartość w tym momencie określono na 70.000,- zł.
Z umowy nie wynika, co się dzieje z innymi składnikami masy spadkowej,
jednakże stan faktyczny (który może być poparty właściwymi
oświadczeniami) był taki, że w zamian za otrzymanie w/w spółdzielczego
prawa do mieszkania mój ojciec zrzekł się praw do pozostałych
składników masy spadkowej.

3. W 2010 r. przedmiotowe mieszkanie (spółdzielcze własnościowe prawo
do lokalu mieszkalnego) zostało sprzedane za kwotę  145.000,- zł. W
momencie sprzedaży byliśmy przekonani (bazując m.in. na - jak się
okazało nie do końca prawidłowej - opinii prawnej) o tym, że dział
spadku będzie traktowany jako naturalna kontynuacja  postępowania
spadkowego, a co za tym idzie będą się go tyczyły przepisy podatkowe
obowiązujące w 2006 r. W szczególności chodzi o fakt, że ówczesne
brzmienie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych nie zmuszało do zapłaty podatku od sprzedaży m.in.
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli
nabycie zostało dokonane przed upływem 5-ciu lat - ten przepis dopiero
dodała ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
oraz zmodyfikowała ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4. Na skutek pojawiających się niejasności w tym temacie mój ojciec
wystąpił o interpretację indywidualną do Dyrektora Izby Skarbowej w
Katowicach, który niestety nie podzielił jego (opisanego w punkcie 3)
stanowiska. W w/w interpretacji uznano m.in., iż nabycie nieruchomości
w części przekraczającej udział spadkowy stanowi o nowej dacie nabycia
nieruchomości w tej części, która przekracza udział nabyty w spadku.
Innymi słowy wniosek z interpretacji jest taki: podatek od sprzedaży
nieruchomości należy zapłacić, aczkolwiek od 4/5 wartości sprzedaży
(posiadaczem 1/5 mój ojciec został w momencie nabycia spadku i tylko
do tej części stosuje się przepisy z 2006 r.).
Interpretacja wspomina o możliwości obniżenia podatku o wydatki na
"cele mieszkaniowe", z której to możliwości zapewne skorzystamy, ale w
ograniczonym zakresie (maksymalnie obniżenie podstawy opodatkowania o
10.000,- zł).
Równocześnie interpretacja nie wyjaśnia czy (a tym bardziej w jaki
sposób) na wysokość podstawy opodatkowania mają wpływ:
a) koszty utrzymania nieruchomości po śmierci mojej cioci (czynsz,
opłaty - ok. 8.000,- zł),
b) koszty notarialne związane z umową o częściowy dział spadku,
c) pozostałe składniki masy spadkowej, których w drodze nabycia spadku
współwłaścicielem w 1/5 był mój ojciec, a których się zrzekł w zamian
za uzyskanie wyłącznego prawa własności do przedmiotowego
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.
Przedmiotowa interpretacja indywidualna znajduje się do pobrania pod
adresem: http://tnij.org/intindywid

Pytania moje do Państwa są takie:

A) Czy tok rozumowania Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,
przedstawiony w interpretacji indywidualnej jest prawidłowy, tzn. czy
na pewno dział spadku stanowi o nowej dacie nabycia nieruchomości lub
jej części?

B) Czy istnieje inna podstawa prawna, pozwalająca na uniknięcie
zapłacenie podatku od sprzedaży nieruchomości (czy to w ogóle, czy to
bazując na fakcie, że śmierć mojej cioci nastąpiła w 2006 r., kiedy to
obowiązywały 'stare' przepisy w tym zakresie - przyp., że obowiązujący
w 2006 r., a nieobowiązujący później podatek od spadku został
zapłacony w całości)?

C) Jeśli podatku nie da się uniknąć, to jak na jego wartość mogą
wpłynąć koszty utrzymania nieruchomości (opisane w punkcie 4a), koszty
notarialne związane z umową o częściowy dział spadku, a przede
wszystkim fakt zrzeczenia się praw do pozostałych części masy
spadkowej (opisane w punkcie 4b) - przypominam, że w zamian za nabycie
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego o
zmieniającej się wartości 47.970,- zł w dniu nabycia spadku, 70.000,-
w dniu częściowego podziału spadku i 145.000,- zł w dniu sprzedaży,
mój ojciec zrzekł się na rzecz pozostałych spadkobierców praw do
pozostałych części spadku (na podst. wartości podanych w punkcie 1.
wartość zrzeczenia wynosi: 39.831,19 - [(1/5)* 47.970]= 30.237,19 zł)?
Nadmienić tu należy (być może) również, że wartość tychże składników
prawdopodobnie była wyższa (większa wartość działki) w dniu
częściowego działu spadku, kiedy to nabycie przez mojego ojca
pozostałych 4/5 praw do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
mieszkalnego i zrzeczenie się 1/5 praw do pozostałych składników
spadku nastąpiło.

D) Czy zarekomendują Państwo jeszcze jakiś sposób (poza wydatkowaniem
pieniędzy na 'cele mieszkaniowe') na skuteczne wyeliminowanie lub
obniżenie należnego podatku w wyżej opisanej sytuacji?
Kuriozum całej sytuacji dodaje fakt, że gdybyśmy wcześniej wiedzieli o
tym, że jednak podatek będzie należało uiścić, to mój ojciec
nieruchomość przed sprzedażą przekazałby mi w darowiźnie - pieniądze
ze sprzedaży i tak miał zamiar (i to zrobił) przekazać mnie - a ja w
2011 r. zakupiłem inną nieruchomość, więc podatku w takiej sytuacji
nie byłoby. No ale bazowaliśmy na (prawdopodobnie) nie do końca
kompetentnych poradach...

Nadmienię tutaj, że próbowałem znaleźć w Internecie opis choćby trochę
podobnej sytuacji - niestety bez powodzenia, stąd moja prośba do
Państwa o pomoc.

Oczywiście deklaruję również, że jeśli Państwo znają skuteczną receptę
na mój problem i poświęcą nieco swojego wolnego czasu, jestem
zdecydowany za taką poradę zapłacić.

Jeżeli to możliwe, bardzo proszę o podanie przepisów, interpretacji
IS, orzeczeń NSA itp., które umożliwiają korzystne dla nas i trudno-
podważalne przez organy podatkowe rozwiązanie opisanej sytuacji.

Nieśmiało zwrócę uwagę, że ze względu na nieuchronnie zbliżający się
termin płatności podatku, zależy mi na dość szybkiej Państwa reakcji.

Jeszcze raz uprzejmie proszę Państwa  o pomoc, za którą z góry gorąco
dziękuję.

Pozdrawiam,
Ziemowit

Podatek od sprzed. nieruchom. - 2006 spadek, 2009 dział, 2010 sprzedaż.