Podatek od sprzeda偶y wykupionego mieszka nia?

Data: 2013-10-31 21:48:15
Autor: Dezeusz
Podatek od sprzeda偶y wykupionego mieszka nia?
W dniu 2013-10-28 16:08, barasa pisze:> Brat w 2007 przekszta艂ci艂 mieszkanie lokatorskie w sp贸艂dzielcze
> w艂asno艣ciowe wyodr臋bnione (wpis do KW). Akt notarialny datowany jest na
> 07.2007. Wpis do KW datowany jest na 04.2008.
>

> Brat zmar艂 w 2013 a ja odziedziczy艂am mieszkanie kt贸re chce teraz
> sprzeda膰 jeszcze w tym roku.
>
> Je偶eli zg艂osz臋 sprzeda偶 do 14 dni w US i przeznaczenie na inne cele
> mieszkaniowe to nie zap艂ac臋 podatku ALE czy czy 5 letni okres
> obowi膮zuj膮cy brata liczy si臋 od daty aktu notarialnego wyodr臋bnienia czy
> daty wpisu do KW???
>
> prosz臋 o pomoc
> Basia

Nale偶no艣膰 z podatku dochodowego po bracie nie obowi膮zuje bo zmar艂.

Ponadto - lokal brat przekszta艂ci艂 w 2007 roku, ale zapewne sp贸艂. prawo do lokalu naby艂 wcze艣niej np. na podstawie przydzia艂u, umowy - i to jest data nabycia lokalu dla podatku dochodowego.

By艂y interpretacje US, 偶e dla lokali w ten spos贸b nabytych dat膮 nabycia jest data nabycia sp贸艂. prawa do lokalu, a jedynie dla udzia艂u w nieruchomo艣ci wsp贸lnej decyduje data przekszta艂cenia, ale ZTCW interpretacja taka upad艂a, gdy偶 prawo do nieruch. wsp. nie funkcjonuje samodzielnie w obrocie i jest 艣ci艣le zwi膮zane z lokalem.
Jako ciekawostk臋 doda膰 tylko mo偶na, 偶e w tamtym czasie funkcjonowa艂a tzw. ulga meldunkowa - je艣li kto艣 by艂 zameldowany rok w lokalu,  nie p艂aci艂 pod. dochodowego przy sprzeda偶y.

UWAGA na spos贸b oblicze艅!
W opisanym przypadku interesuj膮ce jest tylko nabycie spadku, tj. data 艣mierci brata (nie postanowienia) - od tej daty liczy si臋 5 lat. Maj膮c na uwadze, 偶e brat zmar艂 w 2007 roku, dodajemy pocz膮wszy od 2008 roku 5 lat. Wychodzi 2013  - je艣li autorka wstrzyma si臋 ze sprzeda偶膮 do 2014 roku, to podatku nie zap艂aci w 偶aden spos贸b.

Warto pami臋ta膰, 偶e zawsze mo偶na si臋 z kupuj膮cym dogada膰 na podpisanie umowy przedwst臋pnej u notariusza, z terminem sprzeda偶y np. 2 stycznia 2014 roku.

Reasumuj膮c - dla podatku dochodowego liczy si臋 data nabycia spadku tj. chwila 艣mierci, a dla podatku od spadku chwila stwierdzenia spadku tj. prawomocne postanowienie s膮dowe lub akt po艣wiadczenia dziedziczenia.

Uwaga - jednym z niezb臋dnych dokument贸w u notariusza b臋dzie za艣w. z US w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o spadkach i darowiznach.

O gminie nic nie pisz臋, bo o gmin臋 nikt nie pyta艂 :)

pozdr
DeZ

Data: 2013-10-31 16:32:39
Autor: witek
Dezeusz wrote:
> [...]
 >
 > prosz臋 o pomoc
 > Basia

Nale偶no艣膰 z podatku dochodowego po bracie nie obowi膮zuje bo zmar艂.

To ja poprosze o wyjasnienia.
Bo po mojemu jak brat np rozliczy艂 sie ale nie zap艂aci艂 to obowi膮zuje
A jak sie nie rozliczy艂 to rozlicza go US i te偶 obowi膮zuje. tak dop艂ata jak i zwrot.
Zmieni艂o sie cos, czy mowimy o dwoch r贸偶nych sprawach.

Ponadto - lokal brat przekszta艂ci艂 w 2007 roku, ale zapewne sp贸艂. prawo
do lokalu naby艂 wcze艣niej np. na podstawie przydzia艂u, umowy - i to jest
data nabycia lokalu dla podatku dochodowego.

ale czyjego podatku?
bo cos chyba mieszasz osoby.

[...]

uwaga sprawdzic czy to nie jest wersja "5 lat od konca roku podatkowego w ktorym sk艂ada sie zeznanie (nastapilo nabycie) " czyli praktycznie 6
Bo mozna sie przejechac.

[...]

WR脫膯.
Brat naby艂 w 2007, ale zmar艂 2013.
5 lat od daty nabycia spadku to bedzie .......