Podatek od sprzedaży mieszkania (nabyte w spadku w 2008)

Data: 2013-05-10 04:22:47
Autor: drozdziak
Podatek od sprzedaży mieszkania (nabyte w spadku w 2008)
Szanowni
Moja babcia cioteczna zmarla w 2008 roku, zostawiajac mi mieszkanie w spadku.
Nigdy sie tam nie zameldowalem.

Teraz chcialem sprzedac to mieszkanie i notariusz uprzedzil mnie, ze bede musial zaplacic 19% podatek.
Po podliczeniu okazalo sie ze to strasznie duzo wiec przyjelismy takie rozwiazanie:
teraz podpisujemy umowe przedwstepna (notarialnie), umowa ostateczna bedzie w 2014 roku, a wydanie mieszkania po wplacie zadatku (czyli teraz).

Poniewaz kupujacy to ktos, do kogo mam pelne zaufanie i chyba on do mnie rowniez (mam nadzieje) to mozemy sobie na takie cos pozwolic.

Ale rodza sie w zwiazku z tym pytania:
1. Czy kupujacy moze np wynajmowac komus innemu to mieszkanie?
2. Czy moze zrobic remont i odliczyc sobie wydatki na remont od podatku?
3. No i czy to rozwiazanie rzeczywiscie chroni mnie przed podatkiem od sprzedazy mieszkania?

Prosze Was o opinie.

Pozdrawiam
drozdziak

Data: 2013-05-10 08:41:59
Autor: witek
Podatek od sprzedaĹĽy mieszkania (nabyte w spadku w 2008)
drozdziak wrote:
Szanowni
Moja babcia cioteczna zmarla w 2008 roku, zostawiajac mi mieszkanie w spadku.
Nigdy sie tam nie zameldowalem.

Teraz chcialem sprzedac to mieszkanie

komu? w sensie pokrewieństwa.

  i notariusz uprzedzil mnie, ze bede musial zaplacic 19% podatek.

zgadza sie. 5 lat od konca roku w ktorym nastapilo nabycie.
Czyli przed styczniem 2014 sprzedawac nie radze.

[...]

A po co w ogole teraz podpisujecie jakakolwiek umowe? Po prostu poczekajcie te kilka miesiecy.

2. To wydanie to byloby na podstawie czego (jakiej umowy i jaki bylby stan prawny w takiej sytuacji) ?
Bo sama umowa przedwstepna sprawy nie załatwia.

Notariusz nie byl w stanie wyjasnic co zaproponowal?

Teraz mu to mieszkanie po prostu wynajmij lub uzycz. Dlatego pytam o pokrewienstwo bo mozesz tu wpasc w podatek.(albo go uniknac).

Poniewaz kupujacy to ktos, do kogo mam pelne zaufaniei chyba on do mnie rowniez (mam nadzieje) to mozemy sobie na takie cos
pozwolic.

zaufanie konczy sie tam gdzie zaczynaja sie pieniadze. Ja bym takiego czegos nie napisał.

Ale rodza sie w zwiazku z tym pytania:
1. Czy kupujacy moze np wynajmowac komus innemu to mieszkanie?

jak wyzej, to zalezy na podstwie jakiej umowy bedzie wladal tym mieszkaniem.
Wynajac zawsze moze, najwyzej  ty bedziesz sie musial podpisac pod ewentualna umowa, albo ty bedziesz mial problem jak sie delikwent nie bedzie chcial wyprowadzic.

Narazie to mieszkanie jest twoje.

Wyobraz sobie, ze ten twoj zaufany wynajmuje komus mieszkanie, ten ktos w styczniu 2014 nie chce sie wyprowadzic, wiec ten twoj zaufany znajomy zwija interes a ty zostajesz z delikwentem na pokladzie, sprawa w sadzie, eksmisjÄ… i koniecznoscia zapewnienia innemu lokum delikwentowi.

Albo sam komus wynajmij, wowczas nie bedziesz mial pretensji do kogos innego, albo niech ktos wynajmuje swoje, ale nie twoje.

2. Czy moze zrobic remont i odliczyc sobie wydatki na remont od podatku?

jesli mialby umwowe najmu, uzyczenia tak,

3. No i czy to rozwiazanie rzeczywiscie chroni mnie przed podatkiem od sprzedazy mieszkania?

dopoki nie sprzedasz nie placisz podatku.

Data: 2013-05-10 16:10:31
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 10.05.2013 13:22, drozdziak pisze:

Poniewaz kupujacy to ktos, do kogo mam pelne zaufanie
i chyba on do mnie rowniez (mam nadzieje) to mozemy
sobie na takie cos pozwolic.

Pełne zaufanie, póki coś się nie stanie że np. utraci wypłacalność.

[ciach]

3. No i czy to rozwiazanie rzeczywiscie chroni mnie przed
podatkiem od sprzedazy mieszkania?

Nie. Bo fiskus może całkiem słusznie argumentować, że była to formalna fikcja, mająca na celu uniknięcie podatku, a tak na prawdę sprzedaż miała miejsce w chwili "wydania" lokalu.

Bezpieczniejsza będzie wersja z wynajmem, chociaż nie wiem jak to wygląda w zakresie odliczeń podatkowych za remonty - spytaj się na grupie o podatkach.

PS: zawijaj wiersze.

--
Ĺšwiadomie psujÄ…cy kodowanie i formatowanie wierszy

Data: 2013-05-10 23:32:32
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 10 May 2013, Andrzej Lawa wrote:

W dniu 10.05.2013 13:22, drozdziak pisze:

3. No i czy to rozwiazanie rzeczywiscie chroni mnie przed
podatkiem od sprzedazy mieszkania?

Nie. Bo fiskus może całkiem słusznie argumentować, że była to formalna fikcja, maj±ca na celu uniknięcie podatku, a tak na prawdę sprzedaż miała miejsce w chwili "wydania" lokalu.

  Przecież na przeszkodzie tej tezie stoi jasny i prosty przepis: sprzedaż
nieruchomo¶ci staje się skuteczna dopiero w momencie sporz±dzenia
aktu (plus kwestia wpisania do KW), koniec.
  Natomiast pytanie o to jaki podatek naliczyć i od czego to oczywi¶cie
*jest* pytanie, tyle że odrębne od faktu "niesprzedaży"!
  Znaczy podatek może i będzie, ale nie podatek od sprzedaży :D

pzdr, Gotfryd

Podatek od sprzedaży mieszkania (nabyte w spadku w 2008)