Podatek po zerwaniu IKE

Data: 2015-01-02 21:22:06
Autor: Arek
Podatek po zerwaniu IKE
 Niektóre banki oferują IKE w formie lokaty. W przypadku wypłaty przd
osiągnięciem wieku uprawnionego pobierany będzie podatek. W jaki sposób,
tzn. co jest podstawą naliczania?
 Jeżeli suma odsetek to znaczy, że bank musi "pamiętać" historię rachunku
nawet dłużej niż (ustawowe?) 5 lat lub przynajmniej ich bieżacą sumę. Wtedy
nawet po odjęciu podatku klient otrzyma więcej niż na porównywalnych
lokatach rocznych bo kumulują się odsetki nieopodatkowane. Np. wpłacając
co rok 10 tys. (limit powyżej 11 tys.) po 5 latach (kap. roczna) na 4% po
opodatkowaniu da o ok. 52 zł więcej niż 5 lat na lokacie(-tach) rocznej z
kapitalizacją odsetek i kwotą zwiększaną tak samo o 10 tys. co roku.
 Bo chyba nie każą przeliczać jeszcze raz "co by było gdyby" kumulowały się
odsetki opodatkowane, zwłaszcza gdyby kapitalizacja odsetek była codzienna.

 Pytanie w związku ew. potraktowaniem IKE jak zwykłej lokaty, a klient
jednocześnie nie chciałby mieć innego IKE "na poważnie". Tyle, że o
10zł/rok nie ma się sensu chyba bić...

Arek

Data: 2015-01-02 21:38:58
Autor: Kamil Jońca
Podatek po zerwaniu IKE
"Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> writes:

 Pytanie w związku ew. potraktowaniem IKE jak zwykłej lokaty, a klient
jednocześnie nie chciałby mieć innego IKE "na poważnie". Tyle, że o
10zł/rok nie ma się sensu chyba bić...

Opdatkowanie (UoPDOF) ust 1 pkt 7a
======================
„7a) z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym,
w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych - w wysokości 75% uzyskanego do-
chodu na każdym indywidualnym koncie emerytalny”,
====================
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2015-01-03 13:44:07
Autor: Arek
Podatek po zerwaniu IKE
Użytkownik "Kamil "Jońca"" <kjonca@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:8761coudct.fsfalfa.kjonca...
[...]

 To przykład bandytyzmu państwowego - po prostu powinien być pobierany "normalny" podatek
od dochodów kap. Zrównano jawne oszczędzanie z ukrywaniem przychodów...
 Ale nie chodziło mi o podwójne IKE (co chyba wynika z mojego postu...) tylko o wykorzystanie
pierwszego IKE-lokaty jak zwykłej lokaty - po prostu gdy po kilku latach się ją zerwie trzeba
zapłacić "normalny" podatek 19%. Chodziło mi o podstawę kwotową od jakiej będzie naliczany,
gdyż kapitalizowanie nieopodakowanych odsetek przyniesie minimalnie większy zysk niż
nieopodatkowanych.
 Pomijam już co będzie, gdy w ciągu tych kilku lat stawka podatku mogłaby ulec zmianie...

Arek

Data: 2015-01-03 13:54:16
Autor: Kamil Jońca
Podatek po zerwaniu IKE
"Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> writes:

[...]
To przykład bandytyzmu państwowego - po prostu powinien być pobierany "normalny" podatek od dochodów kap.

Bo ja wiem. Jest jakaś konstrukcja (z limitami kwotowymi i ilościowymi)
IKE/IKZE i są jakieś sankcje za jej naruszenie.
Co do sensowności tej konstrukcji się nie wypowiadam.

od dochodów kap. Zrównano jawne oszczędzanie z ukrywaniem przychodów...
 Ale nie chodziło mi o podwójne IKE (co chyba wynika z mojego postu...)
Masz rację, przeoczyłem "nie".

tylko o wykorzystanie
pierwszego IKE-lokaty jak zwykłej lokaty - po prostu gdy po kilku latach się

A co do meritum - to po prostu sądzę, że bank czy inna instytucja będzie
trzymała całą historię. W końcu zakazu nie ma[1]

KJ
[1] a przypuszczam, że wręcz w ustawie o ike jest obowiązek trzymania
całej historii tak, żeby można było naliczyć cały podatek.
I nawet obstawiam, że musi ją przekazać do innej instytucji przy okazji
wypłaty tranasferowej.

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2015-01-04 10:41:24
Autor: Piotr Hołda
Podatek po zerwaniu IKE
Mnie zastanawia inny przypadek: IKE w formie rachunku funduszy inwestycyjnych,
który aktywnie zarządzany przynosi na poszczególnych transakcjach raz stratę,
raz zysk. Tutaj podatek naliczony od zyskownych transakcji, naliczony wstecz,
może być bardzo wysoki.

Podatek po zerwaniu IKE