Podawanie NIPu organom nie mającym nic wspólne go z podatkami

Data: 2011-05-28 23:34:08
Autor: Gotfryd Smolik news
Podawanie NIPu organom nie mającym nic wspólne go z podatkami
On Thu, 26 May 2011, Sebastian Biały wrote:

Witam.

Kupiłem domek. Załatwiania różnych spraw od groma. Trudno, wypełniam te druczki.

Nie potrafie pojąć jednak dlaczego na statystycznie wszystkich druczkach musze podawać NIP. Po ch.. komu numerek podatkowy jesli chce podlaczyć wodę, załatwić adres, zrobić pozwolenie na budowę? To nie ma nic wspólnego z podatkami.

Podobnie z numerem dowodu

  Proste.
  Najpierw wprowadzono "paczkę numerków".
  I dobrze pamiętam uzasadnienie, acz dowodów nie mam w ręku :P

  Uzasadniano tym, że byłoby bardzo źle, jakby istniała jedna baza
zawierająca RÓZNE informacje i osobie.
  Że powinno być tak, iż dane podatkowe powinny być sobie, ale już
ubezpieczeniowe sobie.
  I tak dalej.

  A potem...potem jak się domyślasz doszło do opiniowania.
  Opiniowania projektów przepisów.
  I nie wątpię, że "aparat urzędniczy" już dopilnował, żeby te pracowicie
rozdzielone numerki trzeba było podawać w każdym możliwym i niemożliwym
miejscu :P
  Do tego:
- nawyki co do "prawa powielaczowego" były po PRLu silne
- i podmioty prywatne sobie też nie żałowały, a ochrona konsumencka była
  żadna; FORMALNIE zaś, to przy transakcji niekonsumenckiej nadal
  kontrahent może chcieć numeru buta, wolno mu :P

  No i ... tak zostało.

  Efekt?
  Zaraz było wprowadzić "jeden numerek", publicznie dostępny (to jest
BARDZO ważne! - w ten sposób wyklucza się tłumaczenie "ale przecież
nieznana Panu osoba nie mogła znać numeru X, więc pewnie Pan jej
podał i przyczynił się...").
  Dążące do wszechwiedzy państwo wiedziałoby tyle co dziś, a komplikacji
byłoby znacznie mniej.

A mam wrażenie (ale ja tylko tępy umysł ścisły jestem) że jedynym parametrem związnym z moją osobą jest mój pesel. W zasadzie mógłby zastapić wszystko inne, gdyby tylko paru debili nie nadało takich samych kilku osobom w tym kraju.

  :D

pzdr, Gotfryd

Podawanie NIPu organom nie mającym nic wspólne go z podatkami