Podwójny nelson na Berlusconim

Data: 2011-11-06 12:03:36
Autor: u2
Podwójny nelson na Berlusconim
... założyli Merkel i Sarkozy :

http://zbigniewkuzmiuk.salon24.pl/360977,wlochy-ida-sladami-grecji

 1. Szczyt krajów G-20 w Cannes zakończył się w zasadzie bez ustaleń,
może poza jednym, Włochy zostały przymuszone do zaakceptowania
monitoringu Międzynarodowego Funduszu Walutowego nad swoimi finansami.

Wprawdzie Premier Berlusconi po powrocie do Rzymu ogłosił, że to on
wnioskował o kuratelę MFW nad swoim krajem aby uspokoić rynki ale media
doniosły, że stało się to pod przymusem Kanclerz Merkel i Prezydenta
Sarkozy.

Ba Berlusconi był ponoć przymuszany do skorzystania także z linii
kredytowej MFW w wysokości 50 mld USD ale temu premier Włoch się
przeciwstawił bo przecież nie są to pieniądze, które mogą rozwiązać
jakikolwiek problem tego kraju.

2. Włochy idą śladami Grecji, głównie z powodu rentowności ich
obligacji. Już parę miesięcy temu rentowność tych 10-letnich sięgnęła 7%
i wtedy wkroczył do akcji Europejski Bank Centralny i rozpoczął ich skup.

Dzięki temu rentowność ta obniżyła się do poziomu około 5% i Włochy
odetchnęły ale okazuje się, że na krótko. Mimo, że EBC prowadzi ten skup
w zasadzie ciągle to rentowność obligacji włoskich znowu rośnie i w
ostatnim tygodniu sięgnęła 6,3%.

Wiadomo, że przy takim poziomie rentowności obligacji żaden kraj w
dłuższym okresie nie jest w stanie obsługiwać swojego długu, a już
Włochy w szczególności, bo wynosi on blisko 2 bln euro.

Wprawdzie jego duża część jest finansowana oszczędnościami samych
Włochów (podobnie jak w Japonii, gdzie mimo długu wynoszącego blisko
200% PKB, kraj ten znajduje finansowanie swojego długu przynajmniej na
razie bez problemów), którym płaci się za pożyczanie trochę mniej niż
zagranicy ale mimo tego temu krajowi coraz trudniej znaleźć chętnych na
rolowanie obligacji.

Ten problem będzie szczególnie istotny w roku 2012, bo na ten właśnie
rok przypada konieczność zrefinansowania aż 300 mld euro włoskiego
długu, a takie potrzeby pożyczkowe jednego kraju, robią wrażenie na
rynkach finansowych.

3. Włochy pożyczają dużo już od dłuższego czasu i do tej pory nie miały
z tym specjalnych problemów, bo ich gospodarka (trzecia w Unii
Europejskiej) uchodziła za solidną szczególnie ze względu na rozbudowany
sektor małych i średnich przedsiębiorstw.

Teraz jednak jest z nią coraz gorzej, a na ten rok skorygowano jej
wzrost tylko do 0,3% PKB co oznacza prawie stagnację. Nie lepiej będzie
w roku 2012, a to oznacza przy rosnącym długu publicznym wyraźny wzrost
wskaźnika relacji długu do PKB i już na pewno przekroczy on poziom 100%.

To może oznaczać coraz mniej chętnych na włoskie obligacje czyli
dokładnie sytuację Grecji sprzed 2 lat. Wtedy greckie obligacje także
przestały się sprzedawać, a ich rentowność przekroczyła 10%.

Wtedy także Komisja i Europejska i MFW przygotowały dla tego kraju I
pakiet ratunkowy na kwotę 109 mld euro ale w zamian za pakiet
oszczędnościowo-podatkowo-prywatyzacyjny, który zdusił grecką gospodarkę
do tego stopnia, że ten kraj od 2 lat nie tylko nie odnotowuje wzrostu
gospodarczego, a wręcz spadek PKB, w tym roku aż o 6 punktów procentowych.

Włochy także zostały już przymuszone do oszczędzania, podnoszenia
podatków i prywatyzacji i nawet Parlament tego kraju jeden taki pakiet
uchwalił ale okazuje się, że to dopiero początek.

Oszczędzanie, podnoszenie podatków i prywatyzacja wszystkiego co
państwowe ma być zawarta w drugim już pakiecie, do uchwalenia którego
Berlusconi zobowiązał się na ostatnim szczycie UE w Brukseli ale zdaje
się, że jego przeforsowanie w parlamencie jest już ponad jego polityczne
siły.

4. Wygląda więc na to, że Włochy mogą być tą drugą kostką w europejskim
dominie i to kostką o takich rozmiarach, że jej przewrócenie może
spowodować taki podmuch, iż sporo innych kostek może przewrócić się
tylko z tego powodu.

A w Polsce cisza i spokój. Premier od wyborów ponoć pracuje nad swoim
expose, które ma wygłosić dopiero 6 grudnia. Co to będzie za wystąpienie
nad którym pracuje się prawie 2 miesiące? Miejmy nadzieję, że nie
przebije tego 10-godzinnego Fidela Castro.

Data: 2011-11-06 13:34:40
Autor: pluton
Podwójny nelson na Berlusconim

A w Polsce cisza i spokój.

To chyba dobrze ?

[...]

Dobrze, ze mamy tylko takie problemy.

Nullification

Data: 2011-11-06 17:30:28
Autor: sofu
Podwójny nelson na Berlusconim

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4eb66989$0$5813$65785112news.neostrada.pl...
.. założyli Merkel i Sarkozy :
-- -- --
[...]

-- -- -- --

Tylko nie mów moherowy kołtunie z kacapskim rodowodem, że nie lubisz długich kazań.

sofu

Data: 2011-11-06 18:50:30
Autor: u2
Podwójny nelson na Berlusconim
W dniu 2011-11-06 17:30, sofu pisze:
Tylko nie mów

Po to mam język aby mówić, po to mam kompa aby pisać, gwniany zydku :)

Data: 2011-11-06 22:28:39
Autor: sofu

Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:4eb6c8e7$0$8442$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2011-11-06 17:30, sofu pisze:
Tylko nie mów

Po to mam język aby mówić, po to mam kompa aby pisać, gwniany zydku :)

-- -

Wiem! Wiem, moherowy kołtunie z kacapskim rodowodem!
Po to masz kutasa żeby się branzlowac i gromnice aby ja sobie wsadzac dupę....

sofu

Data: 2011-11-06 22:40:36
Autor: u2
W dniu 2011-11-06 22:28, sofu pisze:
Po to masz kutasa żeby się branzlowac i gromnice aby ja sobie wsadzac dupę.

A to juz twoja robota gwniany zboku :)

Data: 2011-11-07 05:25:21
Autor: stevep
Dnia 06-11-2011 o 22:28:39 sofu <manhunter1@o2.pl> napisał(a):

[...]