Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem

Data: 2012-02-29 04:42:29
Autor: Technolog
Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
Witam,

w prywatnej firmie przez pomylkę wysłano pracownikowi 31 stycznia br.
dwa razy przelew z wynagrodzeniem. Pomyłke odkryto po dwóch dniach.
Konto pracownika jest wspólne z małżonką, która potwierdziła ustnie,
że rzeczywiście wpłynął o jeden przelew za dużo. Pracownik obiecał
ustnie zwrot przelewu, jednak przeciągał sprawę, aż w końcu porzucił
stanowisko pracy (przestał przychodzić), kontakt jest z nim
utrudniony. W międzyczasie okazało się, że ma on problemy finansowe,
komornika.

Za luty także należy mu się pensja, jednak z powodu porzucenia pracy
niższa niż za styczeń.

Księgowa firmy twierdzi, że należy mu wysłać drugi przelew, a osobno
dochodzić zwrotu pomyłkowo wpłaconego przelewu. Oczywiście tak jest
dla niej najwygodniej, bo wtedy będzie jej wszystko grało w papierach.
Natomiast problemy finansowe pracownika oraz jego dotychczasowa
postawa pozwalają stwierdzić, że prawdopodobnie wciąż będzie uchylał
się od zwrotu.

Pytanie: czy można by było uznać ten drugi przelew styczniowy za
wynagrodzenie za luty? Jednak w tym wypadku pozostaje kwestia
nadpłaty, którą zapewne będzie trudno odzyskać. Czy może w jakiś
sposób reguluje to prawo bankowe? Wiem, że istnieje tutaj kwestia
nieuprawnionego wzbigacenia się i chyba przywłaszczenia. Czy istnieją
jakieś uproszczone procedury poza zgłoszeniem sprawy do sądu (jak
rozumiem, cywilnego)?

Na razie plan jest taki, aby wstrzymać przelew za luty i wysłać
pracownikowi pismo, iż posiada on już wynagrodzenie za luty i wezwanie
do zwrotu nadpłaty.

Będę wdzięczny za pomoc.

Pozdrawiam
Technolog

Data: 2012-02-29 09:46:38
Autor: witek
On 2/29/2012 6:42 AM, Technolog wrote:
[...]

formalnie księgowa ma rację.

to co dostał nie jest zapłatą za luty, a to co probujesz zrobić to potrącic z wynagrodzenia za luty nadpłatę za styczen, czego ci bez zgody pracownika zrobić nie wolno.
Przegrasz w sądzie pracy w pierwszym podejściu. DO tego dowali ci sie ZUS i US bo zapewne składek nie zamierzasz zapłacić.

Pozostaje ci sprawa w sądzie o zwrot nadpłaty tytułem bezpodstawnego wzbogacenia, ale zapewne twardych dowodów na to, że pracownik wiedział, że to mu się nie należało nie masz.
Wygrać możesz, ale jak się odwoła to trochę się pobujacie. A jak będzie inteligentny to nic nie wygrasz.
Za gapiostwo się niestety płaci.

Data: 2012-03-01 11:29:26
Autor: Krystian
On 2012-02-29 16:46, witek wrote:

[...]

Zazwyczaj w firmach przed nowym pracownikiem roztacza sie wizje zlotych gor, ze jeszcze nie teraz ale jak sie firma rozwinie, jak produkt wejdzie na rynek to beda kokosy. W sumie inteligentny pracownik moze uznac ze te dodatkowe fundusze to wlasnie obiecywane od poczatku ekstra profity, zgodne z ustna umowa z szefem.

Krystian

Data: 2012-03-02 02:47:46
Autor: goldi
On 29 Lut, 16:46, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
> [...]

że to mu się nie należało nie masz.
Wygrać możesz, ale jak się odwoła to trochę się pobujacie. A jak będzie

A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
to na nim spoczywa ciężar dowodu.

Data: 2012-03-02 07:30:55
Autor: witek
On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
to na nim spoczywa ciężar dowodu.

A musi?

Niemusi. Wystarczy, ze stwierdzi, ze wydał już kasę.

Chyba, że ty mu udowodnisz, że go skutecznie poinformowałeś, że mu się kasa nienależała zanim ją wydał.

Data: 2012-03-02 15:30:42
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-03-02 14:30, witek pisze:
On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
to na nim spoczywa ciężar dowodu.

A musi?

Niemusi. Wystarczy, ze stwierdzi, ze wydał już kasę.

Wydanie kasy nie oznacza, że się już nie jest wzbogaconym.

Chyba, że ty mu udowodnisz, że go skutecznie poinformowałeś, że mu się
kasa nienależała zanim ją wydał.

jw.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-02 08:56:41
Autor: witek
On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
[...]

wystarczajace, zeby kasy nie musiec zwrócić.

Data: 2012-03-02 22:11:40
Autor: Michal Jankowski
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
to na nim spoczywa ciężar dowodu.

A musi?

Niemusi. Wystarczy, ze stwierdzi, ze wydał już kasę.

Przepił. Bo jeśli coś trwałego za to kupił, to nie.

Chyba, że ty mu udowodnisz, że go skutecznie poinformowałeś, że mu się
kasa nienależała zanim ją wydał.

Pytanie, czy w momencie wypłaty mógł uważać, że mu się należała.

  MJ

Data: 2012-03-02 22:20:21
Autor: Liwiusz

On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
[...]

Nawet przy przepiciu jest się wzbogaconym o tę "bezpłatną" przyjemność. Gdyby, przykładowo, te pieniądze mu ukradli, to może, może ;)

--
Liwiusz

Data: 2012-03-02 15:53:32
Autor: witek

On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
[...]

może jednak doczytaj ten kawałek KC.

Data: 2012-03-03 07:20:38
Autor: Liwiusz

On 3/2/2012 4:47 AM, goldi wrote:
[...]

Sugerujesz, że nie czytałem?

O tym, że po wydaniu pieniędzy nadal można być wzbogaconym - I CKN 918/97.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-03 02:31:51
Autor: witek
Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
On 3/3/2012 12:20 AM, Liwiusz wrote:
I CKN 918/97.

sugeruję, że nie rozumiesz co czytasz.

Data: 2012-03-02 22:33:28
Autor: cef
Michal Jankowski wrote:

Chyba, że ty mu udowodnisz, że go skutecznie poinformowałeś, że mu
się kasa nienależała zanim ją wydał.

Pytanie, czy w momencie wypłaty mógł uważać, że mu się należała.

Zakładamy zatem, że on nie czyta tytułu przelewu?
Bo jak czytał, to w momencie otrzymania wiedział,
że mu się nie należała.

Data: 2012-03-02 11:51:35
Autor: Andrzej Lawa
Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
W dniu 02.03.2012 11:47, goldi pisze:
[ciach]

A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
to na nim spoczywa ciężar dowodu.

Nie umiesz cytować i bajki opowiadasz.

Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto ma jakieś roszczenie.

Data: 2012-03-02 13:45:20
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-03-02 11:51, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Nie. Na tym, kto chce z czegoś wywodzić jakieś skutki prawne.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-02 13:48:31
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.03.2012 13:45, Liwiusz pisze:

Nie umiesz cytować i bajki opowiadasz.

Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto ma jakieś roszczenie.

Nie. Na tym, kto chce z czegoś wywodzić jakieś skutki prawne.

W szczególności tym skutkiem może być np. zaspokojenie roszczenia.

Teraz roszczenie o zwrot ma pracodawca, więc piłeczka wykazania, że
zwrot mu się należy, jest póki co po jego stronie.

Data: 2012-03-02 13:57:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-03-02 13:48, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Pracodawca wykazał, że przelał nienależne.
Pracownik może wykazać, że zwrócić nie musi.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-02 14:14:28
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.03.2012 13:57, Liwiusz pisze:

Teraz roszczenie o zwrot ma pracodawca, więc piłeczka wykazania, że
zwrot mu się należy, jest póki co po jego stronie.

Pracodawca wykazał, że przelał nienależne.

Jeszcze nie.

Pracownik może wykazać, że zwrócić nie musi.

Piłeczka będzie dopiero po jego stronie dopiero jak pracodawca wykaże,
że przelał nienależną sumę.

Data: 2012-03-02 15:31:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-03-02 14:14, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Że przelał bez podstawy prawnej.

--
Liwiusz

Data: 2012-03-02 20:44:18
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.03.2012 15:31, Liwiusz pisze:

[...]

_Jeszcze_ nie.

Najpierw musi o tym przekonać sąd - przedstawić umowę o pracę, regulamin wynagradzania.... generalnie uzasadnić, dlaczego ta kwota jest nienależna.

A nie po prostu przyjść do sądu i powiedzieć: ja mu to przelałem omyłkowo i proszę mi tu zaraz dać nakaz zwrotu.

Chociaż biorąc pod uwagę nasze sądy.,...

Data: 2012-03-02 22:22:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-03-02 20:44, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Takie rzeczy na etapie składnia pozwu załatwia się oświadczeniem, niby jak z regulaminu, czy umowy, może wynikać, że kwota jest nienależna? Zresztą, kto by się w to wczytywał? :)

A nie po prostu przyjść do sądu i powiedzieć: ja mu to przelałem
omyłkowo i proszę mi tu zaraz dać nakaz zwrotu.

Chociaż biorąc pod uwagę nasze sądy.,...

A co miałbym przedstawiać, jeśli to ja bym Ci przelał omyłkowo 500zł?

--
Liwiusz

Data: 2012-03-03 21:57:31
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.03.2012 22:22, Liwiusz pisze:

[...]

Twierdzisz, że na twojej umowie o pracę nie ma ustalonej kwoty wynagrodzenia ani określonej premii (chociażby przez odwołanie się do regulaminu)?

Pamiętaj, że tutaj mowa jest nie o odzyskaniu wszystkich przelanych sum, ale jednej z dwóch.

Swoją drogą w umowie o pracę może być i pułapka dla pracodawcy - np. kilka razy widziałem już umowy zawierające "wynagrodzenie N złotych brutto plus premia uznaniowa/regulaminowa do 100%".

Dla uproszczenia załóżmy, że premia jest uznaniowa a w odpowiedzi na pozew pozwany odpowie, że ten drugi przelew to o ile mu wiadomo te 100% premii, obiecanej ustnie przez szefa.

Zresztą, kto by się w to wczytywał? :)

Czytać duża ból dla sędzia? ;->

[...]

A mamy jakieś umowy między sobą, hmm? ;)

Data: 2012-02-29 16:43:52
Autor: adamw777
Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
Niestety, kasa przepadła, można ją odzyskać tylko sądownie, za luty musicie wypłacić pensję w pełnej wysokości.
Akurat kilka dni temu w Rzeczpospolitej był artykuł na ten temat, powołują się na pismo Głównego Inspektoratu Pracy
GPP-110-4560-43/09/PE/RP z 01.07.2009.
Link do art w RP
http://www.rp.pl/artykul/0,824653.html
niestety treść płatna, ale znajdziesz w sieci inne omówienia tego pisma.

Adam

Data: 2012-03-04 10:49:37
Autor: Mruk
W dniu 2012-02-29 13:42, Technolog pisze:
Witam,

w prywatnej firmie przez pomylkę wysłano pracownikowi 31 stycznia br.
dwa razy przelew z wynagrodzeniem. Pomyłke odkryto po dwóch dniach.

1. szybko wezwać i pozwać

2. nie wypłacać za luty.

3. ścigać tego co przelał, jak dupa to jego problem.

Data: 2012-03-04 13:24:43
Autor: witek
Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
On 3/4/2012 3:49 AM, Mruk wrote:

2. nie wypłacać za luty.

2a przegrac w sadzie pracy zapłacić razem z odsetkami i kosztami sprawy sądowej i  komornika.

Data: 2012-03-05 18:24:50
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2012-03-04 20:24, witek pisze:
On 3/4/2012 3:49 AM, Mruk wrote:

2. nie wypłacać za luty.

2a przegrac w sadzie pracy zapłacić razem z odsetkami i kosztami sprawy
sądowej i komornika.

wcale nie koniecznie. Sady Pracy też czasem orzekają sprawiedliwie.

--
Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

Data: 2012-03-05 11:29:38
Autor: witek
On 3/4/2012 3:49 AM, Mruk wrote:

2. nie wypłacać za luty.

2a przegrac w sadzie pracy zapłacić razem z odsetkami i kosztami sprawy
sądowej i komornika.

wcale nie koniecznie. Sady Pracy też czasem orzekają sprawiedliwie.

ale tu nie ma co dyskutowac

wyplata za styczen poszla dwa razy
wyplaty za luty nie było.

decyzja moze byc tylko jedna,

Data: 2012-03-07 10:42:23
Autor: Roman Rumpel
On 3/4/2012 3:49 AM, Mruk wrote:

[...]

zaryzykowałbym próbę.

Data: 2012-03-14 08:43:30
Autor: Icek
On 3/4/2012 3:49 AM, Mruk wrote:

[...]

nieznane są wyroki boskie i sądów pracy. Nie byłbym taki pewny. Jest jeszcze społeczna sprawiedliwość.

Kosztów komornika nie ma bo w przypadku przegranej pracodawca sam przelewa. Więc zostają koszty w sądzie pracy a one nie są duże.

Icek

Data: 2012-03-04 13:29:19
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 04.03.2012 10:49, Mruk pisze:

w prywatnej firmie przez pomylkę wysłano pracownikowi 31 stycznia br.
dwa razy przelew z wynagrodzeniem. Pomyłke odkryto po dwóch dniach.

1. szybko wezwać i pozwać

Tak.

2. nie wypłacać za luty.

A tutaj to może być problem w sądzie pracy - z wynagrodzenia za luty można potrącić ewentualnie jakieś pobrane zaliczki albo oficjalnie nałożone kary finansowe.

3. ścigać tego co przelał, jak dupa to jego problem.

O, to też jest sposób na odzyskanie pieniędzy - winowajcy można potrącić i odzyskać od niego.

Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem