Pogranicze fizjologii i pilotowania

Data: 2012-02-18 10:56:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pogranicze fizjologii i pilotowania

"Tomek" jhnrt1$hu3$1@inews.gazeta.pl

Może ktoś z pilotów zna odpowiedź- czemu
zakręty w lewo "wychodzą" lepiej niż w prawo
i chętniej się wykonuje?
Mnie, w lotach z instruktorem też zakręty w lewo lepiej wychodziły.
Wśród myśliwców podczas wojny też spotykało się relacje o oataku na nieprzyjaciela z zawrotu w lewo.
Z resztą większość wyścigów samochodowych to też jazda w lewo.

Z samochodem jest łatwo -- zwykle siedzisz po lewej stronie, więc
do lewego okna masz bliżej. Mnie dokładnie tak samo wychodzą
skręty samochodowe -- i lewe, i prawe wychodzą równie źle.

Data: 2012-02-18 11:31:40
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Bogdan Idzikowski napisał:

[...]

Po torze F1 w Kuala Lumpur (Malezja, ruch lewostronny) jeździ się
w prawo (z trzema ostrymi zakrętami w lewo). Tor każdy łatwo może
znaleźć w guglu -- jest tuż przy lotnisku, z zachodniej strony. Fizjologicznie samochodem z kierownicą po środku bardziej naturalny
jest zwrot w w prawo -- prawa ręka ciągnie kierownice w dół. W ogóle
ruch lewostronny (pieszy, konny) jest bardziej fizjologiczny i naturalny.
Z kolei atak (szablą, mieczem, piernaczem, buzdyganem) wychodzi lepiej
ze zwrotu w lewo. I jeszcze jest fizjologia postrzegania -- spojrzenie
w prawą stronę jest bardziej "analityczne", a w lewą "emocjonalne".

--
Jarek

Data: 2012-02-18 11:47:17
Autor: Jarosław Sokołowski
Tak przed chwilą napisałem:

Z resztą większość wyścigów samochodowych to też jazda w lewo.
[...]
W Angli też?

Po torze F1 w Kuala Lumpur (Malezja, ruch lewostronny) jeździ się
w prawo (z trzema ostrymi zakrętami w lewo).

Informację o kierunku jazdy wyścigów samochodowych wziąłem za dobrą
monetę, a tor w Kuala Lumpur pierwszy przyszedł mi do głowy, jako
zlokalizowany w kraju z ruchem lewostronnym. Tu można przyjrzeć się
innym torom -- http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Tory_w_Formule_1
Wygląda na to, że reguły nie ma. Jedne kręcą w lewo, drugie w prawo,
ale wyrywkowa statystyka pokazuje, że nawet w Europie częściej jeździ
się w prawo.

--
Jarek

Data: 2012-02-18 23:06:42
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
Z kolei atak (szablą, mieczem, piernaczem, buzdyganem) wychodzi lepiej
ze zwrotu w lewo.

Atak z zatrzymania. Atak kopią, koncerzem - z najazdu od prawej (czyli ruch lewostronny - mieć przeciwnika od silniejszej ręki). Takoż szablą w pierwszym cięciu (regulamin kawalerii II RP wręcz zabraniał szkolenia w cieciach w lewo). Śmieszą mnie hamerykańskie filmy gdzie rycerze na turnieju gonią na kopie w szrankach ruchem prawostronnym i szturchają się ponad końskimi karkami...

--
Darek

Data: 2012-02-19 03:38:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pogranicze fizjologii i pilotowania

"Bogdan Idzikowski" 4f3f7f2c$0$26703$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Jak Ci wydaje się -- gdyby ludzkość chciała ujednolicić
sposób jeżdżenia po drogach, to Anglię by dostosowała do
Polski czy Polskę do Japonii?

  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Countries_driving_on_the_left_or_right.svg

Data: 2012-02-19 04:15:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pogranicze fizjologii i pilotowania

"Eneuel Leszek Ciszewski" jhpnn4$g04$1@inews.gazeta.pl

W Angli też?

Jak Ci wydaje się -- gdyby ludzkość chciała ujednolicić
sposób jeżdżenia po drogach, to Anglię by dostosowała do
Polski czy Polskę do Japonii?

Choć kto wie -- być może w tym celu wzrasta w Polsce cena
paliwa samochodowego, aby zmniejszyć niebezpieczeństwo
przy zmianie wiadomej organizacji ruchu. ;)

Pogranicze fizjologii i pilotowania