Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędk ości i wykroczenia z nim związanego

Data: 2013-10-26 02:50:31
Autor: anacron
Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędk ości i wykroczenia z nim związanego
Witam,

Wyobraźcie sobie taką sytuację. Kierowca zostaje zatrzymany do kontroli
po pomiarze prędkości. Policjant pokazuje mu 81 czy 82 km/h na
ograniczeniu do 60. Powiedzmy 81km/h. Zgodnie z taryfikatorem
przekroczenie prędkości o 21 km/h to mandat dla kierowcy od 100 do 200
zł i 4 pkt. Kierowca nie zgadza się z wynikiem pomiaru i sprawa zostaje
skierowana do sądu. Najpierw oczywiście pseudo przesłuchanie na policji,
potem wyrok nakazowy, sprzeciw od niego bla bla. W sądzie rejonowym
kierowca nie przyznaje się do zarzucanego mu czynu polegającego na
przekroczeniu prędkości o 21 km/h przyznając, że przekroczył ją ale
maksymanie o 19 km/h, swoje zeznania udowadniając zapisem z DVR, gdzie
powiedzmy uwzględniając błąd wynikający ilości klatek prędkość pojazdu w
momencie pomiaru mieściła się między 18 a 19 km/h. Z jednej strony z
tego co mi wiadomo, sąd nie może zmienić ilości punktów, a więc uznanie
kierowcy za winnego niewspółmiernie, bo dwukrotnie za dużo karałoby go
za przewinienie. Poza tym zarzut dotyczył przekroczenia o 21 km/h a nie
o 19km/h. Logicznym wydaje się więc uniewinnienie. Ale co dalej? Nie
można chyba sądzić dwa razy za to samo? Teoretycznie można w ten sposób
ośmieszyć policję i uniknąć kary za wykroczenie. Dobrze myślę, czy tylko
coś mi się wydaje? :)

anacron

Data: 2013-10-25 18:02:01
Autor: kogutek444
W dniu sobota, 26 października 2013 02:50:31 UTC+2 użytkownik anacron napisał:
[...]

Pozdrawiam

-- anacron

Jesteś idiotą czy tylko udajesz idiotę?

Data: 2013-10-26 03:13:50
Autor: anacron
[OT] Re: Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
W dniu 26.10.2013 03:02, kogutek444@gmail.com pisze:

Jesteś idiotą czy tylko udajesz idiotę?

Wybacz to pytanie jest zbyt trudne :D Jeśli nie masz nic sensowengo do
powiedzenia w temacie, to może nie zużywaj bezsensownie klawiatury?
Zakończyłem z Toba dyskuję, chyba, że napiszesz to merytoryczneo w temacie.

--
anacron

Data: 2013-10-26 17:53:44
Autor: Pawel O'Pajak
[OT] Re: Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
Powitanko,

 chyba, że napiszesz to merytoryczneo w temacie.

Daj spokoj, to Kogutek, nawet jak napisze na koncu 2 slowa-wyzwiska, to przedtem zacytuje caly Usenet;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2013-10-26 19:21:06
Autor: RadoslawF
[OT] Re: Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
Dnia 2013-10-26 17:53, Użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
Powitanko,

 chyba, że napiszesz to merytoryczneo w temacie.

Daj spokoj, to Kogutek, nawet jak napisze na koncu 2 slowa-wyzwiska, to przedtem zacytuje caly Usenet;-)

Bo to idiota trwający w przekonaniu że archiwizacja i czytanie
grup to to samo.

Pozdrawiam

Data: 2013-10-26 19:27:25
Autor: PlaMa
W dniu 2013-10-26 19:21, RadoslawF pisze:

[...]

Tylko Panowie... po co się bawicie w tykanie gówna patykiem? Do KF z lamerem i nie ma problemu.

Data: 2013-10-26 11:09:20
Autor: kogutek444
W dniu sobota, 26 października 2013 19:27:25 UTC+2 użytkownik PlaMa napisał:

> Bo to idiota trwający w przekonaniu że archiwizacja i czytanie

> grup to to samo.

Tylko Panowie... po co się bawicie w tykanie gówna patykiem? Do KF z lamerem i nie ma problemu.

Taki chujek jak ty nie może mnie obrazić. Jak nie wiedziałeś to już wiesz. Dawaj mnie ciulu do KF. Pojeżdżę sobie na tobie jak na łysej kobyle. A ty nie zareagujesz bo nie będziesz wiedział. Jako stary pieniacz uwielbiam takie sytuacje. Największa frajda to dojebać leżącemu co się bronic nie może. Napisz kiedy mnie wsadzisz do tego cudownego KF. Czekam z niecierpliwością.

Data: 2013-10-26 21:15:45
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:c3cb6e85-8dec-4718-b4ab-a81cad641f99googlegroups.com...

> [...]

Taki chujek jak ty nie może mnie obrazić. Jak nie wiedziałeś to już wiesz. Dawaj mnie ciulu do KF. Pojeżdżę sobie na tobie jak na łysej kobyle. A ty nie zareagujesz bo nie będziesz wiedział. Jako stary pieniacz uwielbiam takie sytuacje. Największa frajda to dojebać leżącemu co się bronic nie może. Napisz kiedy mnie wsadzisz do tego cudownego KF. Czekam z niecierpliwością.

Stary olej tych cudaków, oni nie potrafią tak loda zrobić jak ty i nie ma znaczenia że
cytujesz jak ostatnia sierota, olej ich i wracaj dopmnie, ja doceniem sposób w jaki
śsiesz mi małego. I nie pisz że jesteś chujek, ty jesteś jak odkurzacz, tak dobrze ciągniesz.

Zdzichu

Data: 2013-10-26 13:52:24
Autor: kogutek444
W dniu sobota, 26 października 2013 21:15:45 UTC+2 użytkownik Zdzichu napisał:

> [...]

śsiesz mi małego. I nie pisz że jesteś chujek, ty jesteś jak odkurzacz, tak dobrze ciągniesz.

Masz rację Zdzichu z tym małym. Twoja żona cały czas to wszystkim kochankom mówi.

Data: 2013-10-27 11:12:59
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:e7f61e4f-3142-4cba-b339-b5bbe18b7967googlegroups.com...

[...]

Nie mam żony i dlatego lubie jak mi loda robią tacy specjaliści jak ty.
Przestań tu czas marnować tylko wracaj do mnie, naprawdę jesteś w tym dobry.

Zdzichu

Data: 2013-10-27 08:58:46
Autor: kogutek444
W dniu niedziela, 27 października 2013 11:12:59 UTC+1 użytkownik Zdzichu napisał:
> [...]

Przestań tu czas marnować tylko wracaj do mnie, naprawdę jesteś w tym dobry.

Nie dziw się że odeszła jak masz małego.

Data: 2013-10-27 17:25:39
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:8f3a44c6-234f-4442-b03b-11b67c98550egooglegroups.com...

> [...]

Zdzichu

Nie dziw się że odeszła jak masz małego.

Nie zmieniaj tematu ptasi mużdżku, ani nie mam małego co powinieneś wiedzieć wszak
go ssałeś, ani nie odeszła, więc nie pitol tylko przestań tu czas tracić. I tak jesteś za
idiotę tu uważany. A ja potrafię docenić sposób w jaki mi obciągasaz.

Zdzichu

Data: 2013-10-27 11:23:16
Autor: kogutek444
W dniu niedziela, 27 października 2013 17:25:39 UTC+1 użytkownik Zdzichu napisał:

> [...]

idiotę tu uważany. A ja potrafię docenić sposób w jaki mi obciągasaz.

Co tu do zmieniania. Wszystkim tutaj twoja była zwierzała się że masz małego. Mnie tez. Ale tylko raz i się nie liczy bo pijany bylem. Tak na marginesie. Bozia nie dała, miałeś pecha. Ale dlaczego taką brzydką sobie wybrałeś?  pozostanie tajemnicą. Weź kilku kolegów z gimbazy do pomocy bo sam nie dajesz rady. Powtarzasz się. Lotny jesteś płyta chodnikowa.

Data: 2013-10-27 21:02:17
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:8aea405a-685c-4a60-98b2-698f2c87c8ecgooglegroups.com...

> [...]

Co tu do zmieniania. Wszystkim tutaj twoja była zwierzała się że masz małego. Mnie tez. Ale tylko raz i się nie liczy bo pijany bylem. Tak na marginesie. Bozia nie dała, miałeś pecha. Ale dlaczego taką brzydką sobie wybrałeś?  pozostanie tajemnicą. Weź kilku kolegów z gimbazy do pomocy bo sam nie dajesz rady. Powtarzasz się. Lotny jesteś płyta chodnikowa.

Nie ma mojej byłej, więc nie zmyślaj. Przestań tu trollować tylko wróć do obciągania,
nikt tego nie robi tak dobrze jak ty. A tutaj i tak wszyscy za idiotę cię uważają.

Pozdrawiam

Data: 2013-10-27 13:39:48
Autor: kogutek444
W dniu niedziela, 27 października 2013 21:02:17 UTC+1 użytkownik Zdzichu napisał:

> [...]

nikt tego nie robi tak dobrze jak ty. A tutaj i tak wszyscy za idiotę cię uważają.

Płyta ci się zaciela mini onanisto.

Data: 2013-10-27 22:02:42
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:fe69228d-b8f2-4b00-9b38-97abc1d6d6a4googlegroups.com...

> [...]

obciągania,

nikt tego nie robi tak dobrze jak ty. A tutaj i tak wszyscy za idiotę cię

Tobie się zacieła, ale wybaczam dlatego że nikt tak mi nie obciągał jak ty.
Kiedy wrócisz ?

Zdzichu

Data: 2013-10-27 14:29:44
Autor: kogutek444
W dniu niedziela, 27 października 2013 22:02:42 UTC+1 użytkownik Zdzichu napisał:

> [...]

Płyta ci się zaciela mini onanisto.

Tobie się zacieła, ale wybaczam dlatego że nikt tak mi nie obciągał jak ty.

Co tam Zdzichuj bełkoczesz?

Data: 2013-10-28 14:40:09
Autor: Zdzichu
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości news:a0efbf97-d86f-4415-9f17-446d9b7ea177googlegroups.com...

> [...]

Płyta ci się zaciela mini onanisto.

Tobie się zacieła, ale wybaczam dlatego że nikt tak mi nie obciągał jak ty.

Nie bełkocze ptasi moźdżku tylko pisze wracaj, nikt tak loda dobrze nie robi jak ty.

Zdzichu

Data: 2013-10-26 10:22:19
Autor: jerzu
On Fri, 25 Oct 2013 18:02:01 -0700 (PDT), kogutek444@gmail.com wrote:

Jesteś idiotą czy tylko udajesz idiotę?

A jak myślisz?

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2013-10-26 02:30:09
Autor: kogutek444
W dniu sobota, 26 października 2013 10:22:19 UTC+2 użytkownik jerzu napisał:
On Fri, 25 Oct 2013 18:02:01 -0700 (PDT), kogutek444@gmail.com wrote:

>Jesteś idiotą czy tylko udajesz idiotę?

A jak myślisz?

-- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@interia.pl

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Po tym co napisał to myślę że jest. Jak jest na znaku 60 to idiota może mieć pytanie czy więcej o 19 albo 21 będzie dobrze czy źle. Tam 61 jest źle. I jak kogoś trafią za 80 to płaci nie za 80-60+3+10+3=4 więcej tylko za 20 więcej.

Data: 2013-10-26 10:19:01
Autor: J.F.
Dnia Sat, 26 Oct 2013 02:50:31 +0200, anacron napisał(a):
[...]

Ale jego kamera nie ma homologacji, atestu z GUM, i metoda tez ma swoj
blad pomiarowy - i to spory - wiec komu sad ma uwierzyc ? :-)

Ciekaw jestem - sad moze powolac bieglego, biegly powiedzmy potwierdzi
ze bylo 79, no dobra - niech policja powie 100, a z nagrania wychodzi
65, sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?
[...]

Mnie sie wydaje ze ci sie wydaje :-)

To nie Ameryka, sad moze zmienic zarzuty w trakcie procesu.
Napisze w wyroku/uzasadnieniu ze stwierdzil przekroczenie o 19 km/h, i policja bedzie musiala odpowiednie punkty dopisac.

P.S. Wraca przepis ze punkty obowiazuja od dnia uprawomocnienia.
Bedzie mozna odwlec dopisanie.
I w ogole sie przepisy zmieniaja - teraz po 24 tylko kurs
reedukacyjny. Za to po drugim razie utrata PJ.
 J.

Data: 2013-10-26 14:58:07
Autor: Pawel O'Pajak
Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
Powitanko,

  sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?

Ale kogo obciaza? GUM, Policje?
No bo jesli ekspertyza wykaze, ze amatorskie urzadzenie daje wiarygodny pomiar, a profesjonalne certyfikowane zly, to nastepnym ruchem sadu powinno byc przekazanie prokuraturze sprawy o poswiadczenie nieprawdy - GUM i ew. Policji o probe wyludzenia/oszustwa.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2013-10-26 23:52:01
Autor: J.F.
Dnia Sat, 26 Oct 2013 14:58:07 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
  sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?

Ale kogo obciaza? GUM, Policje?

Skazanego. No bo 65 to tez za duzo, wiec skazany bedzie.

[...]

Z zasady sad chyba tego nie robi - to juz rola innych instytucji,
i moze obwinionego. A jak to sprawy dojdzie, to sie wszystkich uniewinni - policjant powie
ze widzial 100 bo naprawde widzial, GUM ze urzadzenie badal, bo
naprawde badal, itp. Komputer sie pomylil :-)

No chyba zeby tak od drugiej strony - skoncentrowac sie na
policjancie,  nagranie z kamery jest, atest z GUM jest, znaczy sie
radar sprawny znaczy sie policjant klamal. I niech zeznaje ze
absolutnie nie, ze radary sie czesto myla i nie ma w tym jego winy :-)

J.

Data: 2013-10-26 18:06:51
Autor: anacron
W dniu 26.10.2013 10:19, J.F. pisze:
Ale jego kamera nie ma homologacji, atestu z GUM, i metoda tez ma swoj
blad pomiarowy - i to spory - wiec komu sad ma uwierzyc ? :-)

Nie ma dokładniejszej metody niż wyliczenie prędkości z czasu w jakim
pojazd pokonał konkretną odległość. W ten sposób sprawdza się nawet
radary mierząc prędkość pojazdu przejedżającego pomiędzy dwoma
fotokomórkami. Ja osobiście już to przerabiałem, przy czym w tamtym
wypadku prędkość była przekroczona o 3km/h a według Iskry o 32km/h.
Jeżeli dvr wstawia datę (nie jest istotne konkretne nastawienie, a
jedynie fakt, że wstawia sekundnik na ekran) bardzo ciężko obalić wynik
uzyskany z takiego zapisu, gdzie nawet biorąc zaokrąglenie do 0.1s
uzyskujesz błąd pomiaru na poziomie +-1km/h. To, że takim zapisem można
bez problemu obalić pomiar nawet najdoskonalszym radarem/lidarem to ja
już wiem. Pytanie brzmi, co w sytuacji, gdy przekroczenie było, ale nie
tak duże jako pokazał pomiar policjanta. Sąd nie ma taryfiktora i może
dowolnie przyznać karę, ale pytanie co w związku z punktami, którą są
kara administracyjną, a nieuczciwym byłoby gdyby kierowca otrzymał dwa
razy więcej niż powinien. No i jak już pisałem zarzut zawsze konkretnie
opisuje o ile się zarzuca, a jeśli nie jest to pawdą, nawet w takiej
sytuacji wyrok uniewiniający wydaje się być logicznym.

[...]

Zazwyczaj uznają błąd pomiaru wynikający z błędu operatora, ale nie
wyciągają wobec niego żadnych konsewkencji, bo ciężko udownodnić, że
robią to celowo.

--
anacron

Data: 2013-10-26 18:50:25
Autor: Cavallino

Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:

Sąd nie ma taryfiktora i może
dowolnie przyznać karę, ale pytanie co w związku z punktami, którą są
kara administracyjną, a nieuczciwym byłoby gdyby kierowca otrzymał dwa
razy więcej niż powinien.

No ale kto powiedział, że ma być tyle punktów ile uznał polucjant?
Skoro sąd stwierdził przekroczenie o 19, punkty należą się z przedziału 10-20.
Przynajmniej tak być powinno.

Data: 2013-10-26 19:00:39
Autor: A M
[...]

Jakie punkty?
Sąd zasądza ewentualnie grzywnę, a nie mandat i nie ma żadnych punktów karnych.

Data: 2013-10-26 23:33:33
Autor: anacron
Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
W dniu 26.10.2013 19:00, A M pisze:
Jakie punkty?

Te które w momencie rzekomego ujawnienia dopisuje policja jako
zawieszone, gdy odmówisz. Nie wiedziałeś? Po uznaniu Cię winnym i
uprawomocnieniu punkty są odwieszone z daą ich wpisania, czyli nie da
się w ten sposób ich opóźnić, aby zbić np. 6.

--
anacron

Data: 2013-10-26 19:53:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-10-26 18:06, anacron pisze:
No i jak już pisałem zarzut zawsze konkretnie
opisuje o ile się zarzuca, a jeśli nie jest to pawdą, nawet w takiej
sytuacji wyrok uniewiniający wydaje się być logicznym.

Czyli jak zabiję 1 osobę, a zostanę oskarżony o zabicie 2, a udowodnią mi zabicie 1, to będę wolny? Rzeczywiście, "logiczne".

--
Liwiusz

Data: 2013-10-26 23:34:13
Autor: anacron
W dniu 26.10.2013 19:53, Liwiusz pisze:
[...]

To co ty napisałeś nie jest logiczne. ALe nie chce mi się o tej porze Ci
wyjasniać.

--
anacron

Data: 2013-10-27 07:17:01
Autor: Cavallino

Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:l4hcgh$urk$2@news.task.gda.pl...
[...]

I tu się akurat mylisz, analogia była trafiona.

Data: 2013-10-27 10:03:24
Autor: J.F.
Dnia Sun, 27 Oct 2013 07:17:01 +0100, Cavallino napisał(a):
[...]

Trafiona, ale bedzie mial dwa zarzuty w jednym procesie, albo i
wiecej. Z paru skaza, z paru uniewinnia.

Z jednym przekroczeniem predkosci tak sie nie da.

Ale to i tak tylko w USA. A i to chyba nie zawsze - bo skoro sa dowody
ze przekroczyl predkosc, to skaza, a najwyzej sedzia ustali kare na
100$ a nie 500. To musi adwokat sprytnie rozegrac aby nie skazali - i
chyba sie da, przynajmniej w niekorych stanach.

J.

Data: 2013-10-27 00:01:32
Autor: J.F.
Dnia Sat, 26 Oct 2013 18:06:51 +0200, anacron napisał(a):
[...]

Summa summarum - radar tez tak dziala, nawet dopplerowski.

W ten sposób sprawdza się nawet
radary mierząc prędkość pojazdu przejedżającego pomiędzy dwoma
fotokomórkami.

No wlasnie - komorki mierza odleglosc z dokladnoscia do paru
centymetrow, a zegar przy tym dokladny.
A ty co dajesz ? jak zmierzyc odleglosc na filmie z kamery, jaka rozdzielczosc i dokladnosc ma chinski zegar, i co z obrazem
zrobila kompresja ?

Ja osobiście już to przerabiałem, przy czym w tamtym
wypadku prędkość była przekroczona o 3km/h a według Iskry o 32km/h.

No wlasnie - o 32km/h, a nie o 3km/h, to stwierdzic latwo :-)

[...]

Tu sie mylisz - bez problemu to sad moze napisac ze w nagranie nie
wierzy, a w fotke z atestowanego radaru mierzy :-)
Oczywiscie wtedy mozesz bez problemu apelowac :-)

[...]

Ale predkosc przekroczona, obwiniony zostaje skazany (za mniej, ale
jednak skazany) ... i ponosi koszty procesu ? J.

Data: 2013-10-27 13:05:23
Autor: anacron
W dniu 27.10.2013 00:01, J.F. pisze:
Summa summarum - radar tez tak dziala, nawet dopplerowski.

LOL. Radar doplerowski mierzy zmianę częstotliwości sygnału, a nie czas
w jakim pojazd pokonał okreslony odcinek. Problem w tym, że w przypadku
wiązki niemodulowanej (wszystkie stosowane w Polsce radary) urządzenie
nie bardzo wie, od czego i ile razy odbił się sygnał, ale to już chyba
nie grupa na takie wywowdy.

[...]

W sposób wyżej opisany wygrałem sprawę w sądzie. Jak już napisałem to ja
już wiem z autopsji.

[...]

Ja zostałem uniewiniony, bo przekroczenie było o 3 km/h. Nie wiem
właśnie, jakby to wyglądało w przypadku opisanym na początku. A szczerze
interesuje mnie to np. w kontekście punktów.

J.

--
anacron

Data: 2013-10-27 13:47:02
Autor: J.F.
Dnia Sun, 27 Oct 2013 13:05:23 +0100, anacron napisał(a):
W dniu 27.10.2013 00:01, J.F. pisze:
Summa summarum - radar tez tak dziala, nawet dopplerowski.

LOL. Radar doplerowski mierzy zmianę częstotliwości sygnału, a nie czas
w jakim pojazd pokonał okreslony odcinek.

Twoja kamerka mierzy oswietlenie jakis pikseli :-)

[...]

Ale to nie USA. Raz wygrasz, innym razem mozesz przegrac.

Szczegolnie jak drobna roznice chcesz reklamowac.

J.

Data: 2013-10-27 17:18:54
Autor: anacron
W dniu 27.10.2013 13:47, J.F. pisze:
Ale to nie USA. Raz wygrasz, innym razem mozesz przegrac.

Szczegolnie jak drobna roznice chcesz reklamowac.

Już sobie sam znalazłem odpowiedź. Sąd jako taki nie zajmuje się
punktami, ale jeśli w wyroku będzie, że uznaje mnie winnym przekroczenia
niższego na podstawie ustaleń, to należy mi się mniejsza liczba punktów
i te zawieszone powinny zostać odwieszone w zmniejszonej już liczbie.

--
anacron

Data: 2013-10-29 14:26:41
Autor: R2r
[...]

Owszem jest. Przez dokładniejsze pomiary czasu i odległości. To są
podstawy metrologii, których nie powinieneś ignorować jeśli chcesz
polemizować z wynikami pomiarów legalizowanych urządzeń.

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2013-10-29 15:59:53
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Dość wątpliwe (zbyt ogólne) twierdzenie.
Choćby dlatego że w realnych warunkach prędkość jest zmienna. A im dokładniej chcesz
określić prędkość *chwilową*, tym krótszy odcinek drogi musisz brać pod uwagę
(i krótszy czas jego przebycia). Zaś im krótsza odległość i czas, tym większy będzie
względny błąd wynikający z pomiaru położenia i czasu.

Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędk ości i wykroczenia z nim związanego