Polacy są skazani na biedę...

Data: 2013-11-08 23:19:10
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Polacy są skazani na biedę...
Skazani na biedę?

Niemcy za roboczogodzinę dostają średnio 144 zł, Francuzi 125 zł, w Singapurze pracownik otrzymuje 76 zł, a w Polsce  tylko 25 zł. Pod tym względem wyprzedzamy jedynie Filipiny. Tak podaje amerykański serwis finansowy. - No cóż. Bliżej nam do biedaków, niż do krezusów. Choć statystyki pokazują, że jest nam coraz lepiej, ja wcale tego nie odczuwam - żali się Marlena Iwińska, która od wielu lat pracuje w markecie za najniższą krajową.  Niedawno amerykański serwis finansowy Bloomberg dokonał analizy, z której wynika, że polskie zarobki po 20 latach kapitalizmu są na żenująco niskim poziomie, a polski pracownik zarabia jak w trzecim świecie. - A skąd u nas taka astronomiczna kwota 25 zł? - docieka Marlena. - Znam osoby, które pracują za 3,50 zł netto. To nie żart. Moja kuzynka jest pomocą kuchenną i od 2 lat pracuje za takie właśnie marne pieniądze. Jest jeszcze gorzej niż mówią statystyki - dodaje. Raport przygotowany przez "Solidarność" trzy lata temu alarmował, że 65 proc. Polaków zarabia poniżej przeciętnego wynagrodzenia. Wówczas była to kwota 3 224 zł, obecnie - ponad 3,6 tys. zł. Tymczasem prof. Ryszard Bugaj przypuszcza, że statystyki sprzed trzech lat dziś wyglądają jeszcze gorzej. Według niego przeciętne wynagrodzenie nie jest odzwierciedleniem rzeczywistej sytuacji finansowej Polaków. To tylko suma zarobków szerokiej grupy ludzi o niskich dochodach i wąskiej grupy pracowników o imponująco wysokich. Z dala od czołówki Serwis Bloomberg pokusił się o zestawienie roboczogodzin w kilkudziesięciu krajach. Na ich tle Polska wygląda mizernie. Plasujemy się na 29.. miejscu, tuż przed wspomnianymi Filipinami. Tam robotnik zarabia 7 zł za godzinę. Listę otwiera Szwajcaria, gdzie przeciętny mieszkaniec zarabia ok. 181 zł na godzinę, Belg - 163 zł, Szwajcar - 156 zł, Duńczyk - 152 zł. Wyprzedzają nas także Czesi (37 zł), Słowacy (36 zł), Estończycy ( 32 zł) i Węgrzy (28 zł). Stawkę zamykają Filipiny, gdzie pracownik otrzymuje 7 zł za roboczogodzinę. Polska jest na przedostatnim miejscu. - Dla mnie 25 zł za godzinę to kosmiczna kwota - przyznaje Marlena Iwińska. - Zadziwiające jest to, że to, co dla mnie jest szczytem marzeń, dla Niemców czy Francuzów to nędzne zarobki - dodaje. Płaca minimalna w Polsce wynosi obecnie 1600 zł, co daje niecałe 1200 zł na rękę, gdy tymczasem minimum mieszkańca Luksemburga wynosi w przeliczeniu 7 tys. zł. Nie można jednak nie wspomnieć, że koszty utrzymania w tym kraju są dużo wyższe niż u nas. Co ciekawe, najniższa polska krajowa, w porównaniu z nowymi członkami UE, nie jest wcale taka tragiczna. Jest wyższa niż w Słowacji, Czechach, Węgrzech, Estonii, Litwie, Rumunii i Bułgarii. Tak mówią analizy portalu countryeconomy.com. Rodaków portret nędzny? Z najnowszego raportu GUS wynika, że aż 16 proc. polskich rodzin żyje poniżej granicy ubóstwa, o czym już wcześniej alarmowali eksperci z Polskiej Akademii Nauk. Ustalili oni, że ponad 6,5 mln rodaków zmaga się z biedą oraz brakiem pieniędzy. Prawie 31 proc. Polaków przyznaje, że z trudnością udaje im się przetrwać za otrzymaną pensję cały miesiąc. Blisko 40 proc. ankietowanych twierdzi, że nie ma środków na rozrywkę czy kulturę, a co czwarty zapytany nie ma na wizytę u lekarza. Aż 42 proc. gospodarstw domowych nie jest w stanie bez kłopotu pokryć niespodziewanych wydatków i to zaledwie w wysokości 500 zł. Z danych wynika także, że ponad 800 tys. osób zarabia tylko pensję minimalną, a około 70 proc. z ogólnej liczby pracujących mniej niż średnia krajowa, czyli ok. 2600 zł netto. - Po 20 latach kapitalizmu i dekadzie członkostwa w UE Polskę dzieli od naszych zachodnich sąsiadów finansowa przepaść. To zatrważające dane. Jednak porównywanie naszych zarobków z państwami Zachodu to lekkie nieporozumienie. Zupełnie inne realia gospodarcze panują w starych krajach UE, a inne w nowych - podkreślają ekonomiści. Czy i jak wobec można zwiększyć nasze krajowe zarobki? Przez wzrost gospodarczy i szybką poprawę wydajności pracy.

Co ciekawe, z danych OECD wynika, że w ubiegłym roku statystyczny Polak przepracował 1929 godzin w roku, podczas, gdy nasi zachodni sąsiedzi zaledwie 1397. Ba, nawet słynący z pracoholizmu Japończycy 1729 godzin.. Recepta na lepsze zarobki Gros ekspertów uważa, jeśli chcemy w ciągu najbliższej dekady lub dwóch dogonić zarobki mieszkańców Zachodu, powinniśmy przede wszystkim zrezygnować z socjalnych przywilejów, zapominając o zasiłkach, urlopach macierzyńskich, wysokich emeryturach i różnego rodzaju świadczeniach. Państwo powinno także zmniejszyć podatki i jednocześnie mocno ograniczyć wydatki państwa, a przede wszystkim okroić i uprościć przepisy, akty prawne, zlikwidować sporą część stanowisk urzędowych, czyli wszystko to, co krępuje polską gospodarkę. Poza tym specjaliści uważają, że państwo wydatkuje niekiedy bezmyślnie środki finansowe na różnego rodzaju pomoc nie zawsze tam, gdzie jest ona konieczna. Maciej Bukowski, prezes Instytutu Badań Strukturalnych, autor obszernej publikacji na temat pracy i biedy uważa, że państwo zbyt mało interesuje się tymi grupami, które najbardziej potrzebują pomocy, jak chociażby dziećmi i niepełnosprawnymi, a wspiera tych, którym ta pomoc nie jest niezbędna, bo są dobrze reprezentowani przez ich własne organizacje, związki i stowarzyszenia, np. w przypadku górników. Zaś przedstawiciele Konfederacji Lewiatan uważają, że główną przyczyną niskiego poziomu płac nominalnych w Polsce jest zapóźnienie gospodarcze, a pracodawcy nie mogą swoich zysków przeznaczać na pracowników, bo cały czas inwestują w firmy. Twierdzą także, że sami pracownicy mają często bardzo niski poziom kompetencji - To prawda. Jeśli przyuczam kogoś do zawodu przez rok, a on po tym czasie i tak niewiele umie, bo nie potrafi czegoś zrobić lub nie chce, to szybko wymieniam go na kogoś innego i płacę tylko tyle, ile muszę. Nie mogę sobie pozwolić na utrzymywanie kogoś, kto co chwilę wychodzi na papierosa, w międzyczasie idzie na zakupy i miga się od skomplikowanych robót. Przecież to ja na tym tracę - mówi Jan Pieloch, właściciel zakładu stolarskiego w niewielkiej miejscowości pod Wrocławiem. Skazani na biedę? Czy wobec tego skazani jesteśmy na biedę? Nie. - Mimo że bardzo często narzekamy na rynek, bezrobocie, brak perspektyw, słabe zarobki i pracodawców, to jednak wśród nas są tacy, którzy potrafią sprostać wymogom rynkowym. Znajdują dobrze płatną pracę i umieją robić dobre biznesy, wypracowując duże pieniądze. Nie czekają na mannę z nieba, nie mają postawy roszczeniowej, nie czekają aż urząd zaproponuje pracę. A to znaczy, że w naszym kraju też można - mówi socjolożka Anna Kalicka. Jak twierdzi Agnieszka Durlik-Khouri, rzecznik prasowy i ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej, Polska to kraj, w którym można odnieść sukces finansowy. Według niej niezbędne jest jednak ciągłe udoskonalanie prawa, procedur administracyjnych i poprawa stosunku urzędników do przedsiębiorców, ponieważ nakład pracy, jaką ponoszą oni w celu przebrnięcia przez gąszcz przepisów i odmiennych, nieprzyjaznych biznesmenom interpretacji jest ogromny. Można stwierdzić, iż robienie biznesu w Polsce w połowie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej, a w połowie na pokonywaniu biurokratycznych barier. Przyznaje jednocześnie, że w ostatnim czasie coś w tym zakresie drgnęło, ale póki co nasz kraj ma bardzo skomplikowany systemem prawa podatkowego, z czym Krajowa Izba Gospodarcza bezustannie walczy.

http://biznes.onet.pl/praca/skazani-na-biede,18493,5586591,5451429,468,1,news-detal

Data: 2013-11-09 14:14:38
Autor: leszek niewiadomski
Polacy są skazani na biedę...
Am 09.11.2013 08:19, schrieb mcmlxxi.xi.xi@gmail.com:
[...]

Moglbym prosic o nazwe firmy, ktora placi srednio 144 zl tj. 35 euro za godzine, 5880 miesiecznie. Zastanowilbym sie wtedy moze nad zmiana pracodawcy.
ln.
--
"As an online discussion among Poles grows longer, the probability of a comparison involving a security service, or a calling the opponent an agent of influence, a Volksdeutsch, a Jew or an idiot approaches 1" (The new Godwin's Law)

Data: 2013-11-09 05:27:38
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Polacy są skazani na biedę...
W dniu sobota, 9 listopada 2013 14:14:38 UTC+1 użytkownik leszek niewiadomski napisał:
> [...]

Moglbym prosic o nazwe firmy, ktora placi srednio 144 zl tj. 35 euro za godzine, 5880 miesiecznie. Zastanowilbym sie wtedy moze nad zmiana pracodawcy.

Deutsche Bank ;)

Data: 2013-11-09 14:41:43
Autor: leszek niewiadomski
Polacy są skazani na biedę...
Am 09.11.2013 14:27, schrieb mcmlxxi.xi.xi@gmail.com:
[...]

Czyli 3920 netto. Pewnie kierownik filii banku? Zapytam w poniedzialek czy mnie nie przyjma?
ln.

Data: 2013-11-09 06:15:12
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Polacy są skazani na biedę...
W dniu sobota, 9 listopada 2013 14:41:43 UTC+1 użytkownik leszek niewiadomski napisał:

> Deutsche Bank ;)

Czyli 3920 netto. Pewnie kierownik filii banku? Zapytam w poniedzialek czy mnie nie przyjma?

A masz komplet niemieckich przodków do 3 pokolenia? ;)

Data: 2013-11-10 14:30:09
Autor: leszek niewiadomski
Polacy są skazani na biedę...

[...]

Raczej nie, ale gdybym dobrze poszukal, to znalazlbym chyba wujka lub ciotecznego stryjka w Szwajcarii. Stamtad pochodzi nb. byly szef DB, Josef Ackermann. Dziwne? ;-)
ln.

Data: 2013-11-09 20:29:20
Autor: Anatol
Polacy są skazani na biedę...

Użytkownik <mcmlxxi.xi.xi@gmail.com> napisał w wiadomości news:f94c9f41-9dd4-43a0-a624-ca853c6387d5googlegroups.com...

Moglbym prosic o nazwe firmy, ktora placi srednio 144 zl tj. 35 euro za

godzine, 5880 miesiecznie. Zastanowilbym sie wtedy moze nad zmiana

pracodawcy.

Deutsche Bank ;)

Jastrzębska Spółka Węglowa - średnio 7500 PLN

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,11029400,Jak_dobrze_byc_gornikiem_w_JSW__Przecietna_pensja.html

Bogdanka - 6800 PLN

http://www.strefabiznesu.dziennikwschodni.pl/artykul/lubelski-wegiel-bogdanka-rekordowe-wyniki-za-2012-rok

KGHM - 9000 PLN

http://gielda.onet.pl/kghm-placa-po-9-tys-zl-miesiecznie-a-to-wciaz-malo,18489,5566244,news-detal

 + duże przywileje emerytalne o których w Niemcyh, Szwedzi czy nawet chyba Francuzi mogą tylko  pomarzyć.

Maszynista w PKP Cargo w Nowym Sączu - 33 000 PLN :

http://www.polskatimes.pl/artykul/947829,audyt-w-pkp-cargo-maszynista-zarabia-wiecej-od-premiera,id,t.html

Anatol

Data: 2013-11-09 21:20:51
Autor: u2
Polacy są skazani na biedę...
W dniu 2013-11-09 20:29, Anatol pisze:
+ duże przywileje emerytalne o których w Niemcyh, Szwedzi czy nawet
chyba Francuzi mogą tylko  pomarzyć.

sciemniasz, niemcy szwedzi, czy francuziki maja duzo wieksze emki i ty dobrze o tym wiesz.

--
"Żydów gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, że są narodem wybranym. Czują się oni upoważnieni do interpretowania wszystkiego, także doktryny katolickiej. Cokolwiek byśmy zrobili, i tak będzie poddane ich krytyce - za mało, że źle, że zbyt mało ofiarnie. W moim najgłębszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Żydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, którzy używają słów 'antysemita', 'antysemicki', należy traktować jak ludzi niegodnych debaty, którzy usiłują niszczyć innych, gdy brakuje argumentów merytorycznych. To oni tworzą mowę nienawiści".

Data: 2013-11-10 11:00:04
Autor: Wiesiaczek
Polacy są skazani na biedę...
W dniu 09.11.2013 14:27, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
W dniu sobota, 9 listopada 2013 14:14:38 UTC+1 użytkownik leszek niewiadomski napisał:
Am 09.11.2013 08:19, schrieb mcmlxxi.xi.xi@gmail.com:

Skazani na biedę?

Niemcy za roboczogodzinę dostają średnio 144 zł, Francuzi 125 zł, w Singapurze pracownik otrzymuje 76 zł, a w Polsce  tylko 25 zł. Pod tym względem wyprzedzamy jedynie Filipiny. Tak podaje amerykański serwis finansowy. - No cóş. BliĹźej nam do biedakĂłw, niĹź do krezusĂłw. Choć statystyki pokazują, Ĺźe jest nam coraz lepiej, ja wcale tego nie odczuwam - Ĺźali się Marlena Iwińska, ktĂłra od wielu lat pracuje w markecie za najniĹźszą krajową.

Moglbym prosic o nazwe firmy, ktora placi srednio 144 zl tj. 35 euro za

godzine, 5880 miesiecznie. Zastanowilbym sie wtedy moze nad zmiana

pracodawcy.

Deutsche Bank ;)

Ja pracując dla firmy zachodniej otrzymuję 35-37 euro za godzinę.
Nazwy nie podam, ale nie jest to jakiś wyjątek - pracuję dla różnych firm i płace są na tym samym poziomie.
Ach... nie jestem bankierem/ekonomistą/innym pierdzistołkiem.

No, ale ja szkołę skończyłem w PRL-u :)

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" ®

Data: 2013-11-10 11:38:05
Autor: Bogdan Idzikowski
Polacy są skazani na biedę...

Użytkownik "Wiesiaczek" <ciotkazielinska@vp.pl> napisał w wiadomości news:l5nlf5$j5m$1node2.news.atman.pl...
[...]

- Mamo, chwalą nas.
- Kto chwali?
- Wy mnie, a ja was.

Czyli pic na wodę, fotomontaż.

ubawiony

--
Dyskusja z wierzącym jest jak gra w szachy z gołębiem. Nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, nasra na szachownicę i będzie dumny z wygranej.

Data: 2013-11-09 15:22:49
Autor: Trybun
Polacy są skazani na biedę...
W dniu 2013-11-09 08:19, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
[...]

Nie należy wierzyć w nic co te dzikusy obwieszczają światu. Ty wiesz że oni dopiero kilka lat temu usunęli z swojego muzeum skalp wodza Siuxów - Wielkiej Stopy?

Data: 2013-11-09 18:30:02
Autor: stevep
Polacy są skazani na biedę...
Dnia 09-11-2013 o 08:19:10 <mcmlxxi.xi.xi@gmail.com> napisał(a):

Skazani na biedę?

Niemcy za roboczogodzinę dostają średnio 144 zł, Francuzi 125 zł, w  Singapurze pracownik otrzymuje 76 zł, a w Polsce  tylko 25 zł.
..

http://biznes.onet.pl/praca/skazani-na-biede,18493,5586591,5451429,468,1,news-detal

A Wojtek Szczęsny 100 000 funciaków za tydzień, no i z czym do gościa?
--
stevep

Data: 2013-11-09 18:40:10
Autor: u2
Polacy są skazani na biedę...

.

http://biznes.onet.pl/praca/skazani-na-biede,18493,5586591,5451429,468,1,news-detal

A Wojtek Szczęsny 100 000 funciaków za tydzień, no i z czym do gościa?

a puszcza takie siaty ze szkoda gadac ...-;)

Data: 2013-11-10 12:10:45
Autor: stevep
Polacy są skazani na biedę...
Dnia 09-11-2013 o 18:40:10 u2 <u_2@o2.pl> napisał(a):

[...]

Eeee, a Boruc i Kuszczak co puścili piłki po wybiciach bramkarzy  przeciwnika?

--
stevep

Polacy są skazani na biedę...