Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Polaczek o autostradach

Polaczek o autostradach

Data: 2012-06-20 20:54:22
Autor: u2
Polaczek o autostradach
.... czyli gorzkie zniwa drogowcow :


http://wpolityce.pl/wydarzenia/30844-j-polaczek-rzad-chcial-budowac-autostrady-za-pol-ceny-podpisal-fatalne-kontrakty-teraz-podwaja-wydatki-na-uslugi-doradcze

Dziś kolejni drogowcy - tym razem z A4 - przyjechali do Warszawy, by
domagać się zaległych wypłat. Jak to jest, że na gwarantowanych przez
rząd inwestycjach łatwiej jest w Polsce zbankrutować niż zarobić?

Jerzy Polaczek: Od początku rząd forsował model budowy autostrad i dróg
ekspresowych w Polsce w formule nazywanej "projektuj i buduj", tj. w
modelu, który jest w Europie bardzo rzadko stosowany.To zaowocowało
podpisywaniem kontraktów za ceny o kilkadziesiąt procent niższe od
kosztorysów, które szacowała sama Generalna Dyrekcja Krajowych Dróg i
Autostrad. Skumulowanie inwestycji, których ceny znacząco odbiegały od
realnych kosztów musiało przynieść takie owoce jakie dziś widzimy. A to
dopiero początek pożaru. Efektem tych procesów będzie zdewastowanie
całego rynku w obszarze infrastruktury i budownictwa. Będą też kłopoty z
dokończeniem tych budów, które są już w toku. Przestrzegałem, że będą
gorzkie żniwa tej polityki PR-u zamiast konkretu. Ale to był czas, że
ogłaszano wszędzie oszczędności i chwalono się, że można wybudować
autostradę za pół ceny.

Kto ponosi większą odpowiedzialność za fatalne kontrakty? Rząd, czy GDKDiA?

To zależy od konkretnych kontraktów. Na pewno rząd wykazywał się
kosmiczną wprost ignorancją w tym zakresie. Jeśli uznaje się za normalne
przyznanie prawa do inwestycji na odcinku między Wierzchosławicami a
Brzeskiem firmie macedońskiej, po roku ta firma wychodzi nie zostają
wyegzekwowane żadne kary, ani gwarancje bankowe - to ja się nie dziwię,
że autostrada na Ukrainę nie została ukończona...
W normalnej procedurze taki podmiot nie miałby prawa liczyć na kontrakt.
Tymczasem "wolna ręka" rządowa udzieliła mu zamówienia na ponad 700 mln zł.
Jest za to jedna pozycja w wydatkach rządowych, która w sektorze budowy
dróg odnotowuje 100 proc wzrost pomiędzy rokiem 2011, a 2012. Są to
usługi doradcze. Wg posiadanych przeze mnie informacji w Krajowym
Funduszu Drogowym usługi doradcze  w 2011 roku zamknęły się kwotą 20 mln
zł, a w 2012 zostały zaplanowane na 43 mln. Czyli Krajowy Fundusz
Drogowy buduje drogi przy pomocy usług doradczych. A efekty tego wszyscy
widzimy.

Dziś śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy budowie A2 przejęło CBA.
Czy to gwarantuje wyjaśnienie tej sprawy?

To dopiero początek. Sama procedura przekazywania sobie tej sprawy
między prokuraturą, a jednostkami CBA wskazuje, że ten temat jest
gorącym kartoflem w koalicji. Tu będą jeszcze niespodzianki.

Jakiego typu?

Na moją intuicję to się skończy aktami oskarżenia.



Cały wywiad w portalu Stefczyk.info


http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/polaczek-gorzkie-zniwa-drogowcow

Polaczek o autostradach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona