Po³aczenie siod³o - dupa;)

Data: 2017-08-30 15:55:22
Autor: PeJot
Po³aczenie siod³o - dupa;)
W dniu 2017-08-29 o 11:35, Nuel pisze:
Wiem, ze temat juz oklepany, wiec moze mniej technicznie, a bardziej na wyczucie.

Mam budzetowe siodlo Syncross - i generalnie po 40-50 km (albo 2-3 godzinach w siodle) zaczynam odczuwac ból dupy.
/.../
Powiedziane w temacie zosta³o ju¿ du¿o, ale chyba nikt nie zwróci³ uwagi na sztycê: tylko i wy³±cznie z mikroregulacj±, tj. jarzemko na 2 ¶ruby.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

Data: 2017-08-31 08:45:43
Autor: Nuel
Po³aczenie siod³o - dupa;)
W dniu 30.08.2017 o 15:55, PeJot pisze:
[...]

Mam dwu¶rubowa.
Spróbujê kombinowaæ jeszcze z ustawieniem, zanim sie definitywnie nastawie na wymianê. Wczoraj siodlo nieco wy¿ej,  wieczorne +50 km, bez zmian w odczuciach.

n.

Data: 2017-08-31 01:15:39
Autor: Rowerex
Połaczenie siodło - dupa;)
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 08:45:52 UTC+2 u¿ytkownik Nuel napisa³:

> [...]
Spróbujê kombinowaæ jeszcze z ustawieniem, zanim sie definitywnie nastawie na wymianê. Wczoraj siodlo nieco wy¿ej,  wieczorne +50 km, bez zmian w odczuciach.

Uwaga: d³ugi elaborat!

Wg moich w³asnych badañ i eksperymentów (taka moja prywatna teoria) istnieje taki optymalny punkt ustawienia siode³ka w którym:

1. Mo¿na podczas jazdy krêc±c peda³ami trzymaæ d³onie kilka milimetrów nad kierownic± lub trzymaæ kierownicê jednym palcem d³oni bez uczucia spadania z siode³ka w przód.

2. Mo¿na bez ¿adnego wysi³ku i bez ¿adnego anga¿owania w³asnych miê¶ni cia³a pozwoliæ rowerowi naturalnie bujaæ siê na boki, tak by jecha³ lekkim zygzakiem, równie¿ trzymaj±c kierownicê jednym palcem i nie musz±c w ¿aden sposób cia³em tych zygzaków korygowaæ (ja to nazywam "krêceniem kó³ek", tak mi siê taka niezbyt trafna nazwa przypl±ta³a)

3. Podczas mocniejszych depniêæ, szczególnie przy peda³ach zatrzaskowych, czyli przy mocnym pchaniu peda³ów w przód, do do³u i w ty³, symetrycznie obiema nogami, 4-litery nie lataj± po siode³ku do przodu i do ty³u

4. Da siê krêciæ peda³ami w ty³, tak samo trzymaj±c d³onie, niemal nie trzymaj±c kierownicy.

Ostatnio _wstêpnie_(!) ustawiam siode³ka w ten sposób, ¿e zaczynam krêciæ peda³ami w ty³, _po_leciutkim_wstaniu_ z siode³ka (4-litery kilka mm nad siode³kiem) i niemal nie trzymam kierownicy (mo¿e jednym palcem), jad±c tak powolutku zaczynam siadaæ na siode³ku i je¶li po kontakcie z siode³kiem czujê, ¿e siedzê na wygodnej czê¶ci, to ustawienie przód-ty³ jest OK; je¶li czujê, ¿e usiad³em na czubku, to przesuwam siode³ko lekko w przód; je¶li czujê, ¿e usiad³em za daleko z ty³u to odsuwam w ty³. Potem ustawiam góra dó³, i znów lekkie korekty przód-ty³, tak by uzyskaæ wszystkie opisane wy¿ej odczucia i efekty.

Gdy siê komu¶ mówi o je¼dzie z trzymaniem kierownicy jednym palcem, to zazwyczaj s³uchaczowi rysuje siê w g³owie obraz rowerzysty jad±cego w pozycji wyprostowanej bez trzymanki jak zwyciêzca wy¶cigu - otó¿ nie! Mo¿na tak jechaæ nawet w mocnym pochyleniu tu³owia i zawdziêczaæ to w³a¶nie dobremu ustawieniu siode³ka, czyli w³a¶ciwemu balansowi cia³a na rowerze, bo... Bo wg mnie w³a¶ciwa pozycja podczas jazdy bêd±ca wynikiem w³a¶ciwego ustawienia siode³ka to:

1. W³a¶ciwy balans cia³a (rozk³ad masy wzglêdem korb) - i nie ma tu znaczenia czy plecy ma siê pochylone mniej czy bardziej.

2. W³a¶ciwa praca stóp - tak stóp, a nie nóg! To stopy najbardziej odczuwaj± czy siode³ko jest za nisko (ma³e k±ty miêdzy stop± i ko¶ci± piszczelow±); czy siode³ko jest za wysoko (du¿e k±ty miêdzy stop± i ko¶ci± piszczelow±); czy siode³ko jest za bardzo w przód (ma³e k±ty, szczególnie gdy stopa jest z ty³u, za osi± suportu); czy siode³ko jest za bardzo w ty³ (stopa nadmiernie siê prostuje gdy peda³y s± ustawione "na godz. 7", i wyra¼nie podnosi wzglêdem piszczeli gdy peda³y s± na "godz. 1", a przy d³u¿szej je¼dzie palce u stóp drêtwiej± - czuje siê to szczególnie w najni¿szych po³o¿eniach peda³ów). Idea³ jest wtedy, gdy niemal w ca³ym zakresie obrotu korb±, miêdzy stop± a piszczel± jest sta³y k±t niemal 90-stopni - jak siê ma szczê¶cie, czyli niemal idealnie dobran± d³ugo¶æ korb, optymalne d³ugo¶ci ko¶ci nóg i rozmiar stopy to stopa w ca³ym zakresie obrotu korbami niemal nie wykonuje ¿adnego ruchu wzglêdem piszczeli.

3. Wklês³o¶æ siode³ka jaka jest nam potrzebna okre¶laj± odczucia na podjazdach i zjazdach. Je¶li na podje¼dzie (mo¿e byæ wiadukt kolejowy), gdy przesuwamy siê na siode³ku w przód, a przednia czê¶æ siode³ka nadmiernie wgniata nam siê miêdzy nogi, to potrzebujemy czego¶ z mniejsz± wklês³o¶ci±, a jak odczuwamy, ¿e woleliby¶my wy¿szy czubek, to wklês³o¶æ musi byæ wiêksza. Je¶li zje¿d¿amy z tego samego wiaduktu i siadamy na tyle siode³ka, to nasze odczucia wska¿± nam na tej samej zasadzie kszta³t ty³u siode³ka (p³aski czy lekko podniesiony) Koniec elaboratu :) Podkre¶lê raz jeszcze, ¿e to tylko moja prywatna teoria (aczkolwiek u mnie siê sprawdza).

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-31 11:34:45
Autor: cytawa
Po³aczenie siod³o - dupa;)
Rowerex pisze:

[...]

To sie dokladnie pokrywa z moimi doswiadczeniami. Wielokrotnie o tym pisalem. Ludziska zle ustawiaja siodelka a potem narzekaja, ze ich bola nadgarstki i mysla, ze amoryzator wszystko zalatwi.

Jan Cytawa

Data: 2017-08-31 09:06:36
Autor: Maciek
Po³aczenie siod³o - dupa;)
[...]

Jakbym Ci móg³ co¶ doradziæ w tej nierównej walce ;-) to zacznij od punktu wyj¶ciowego:

http://tnijurl.com/3679ef06f4f4/

Najlepiej metoda Holmes-a jako podstawa i do niej korekty.
Ustawianie "na pa³e" mo¿e powodowaæ np. ból kolan po wiêkszej liczbie kilometrów.

Data: 2017-08-31 01:23:52
Autor: Rowerex
Połaczenie siodło - dupa;)
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 09:06:39 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
> [...]

Najlepiej metoda Holmes-a jako podstawa i do niej korekty.
Ustawianie "na pa³e" mo¿e powodowaæ np. ból kolan po wiêkszej liczbie kilometrów.

Za propagowanie teorii "pionu z kolana do osi peda³u" powinno siê stosowaæ karê publicznej ch³osty!

Dwóch bli¼niaków - dwie krople wody, identyczne ko¶ci nóg i tu³owia, identyczne miê¶nie, wszystko, myleni nawet przez w³asn± matkê i ojca, ale jedno ich ró¿ni: jeden ma 2,5cm d³u¿sze stopy ni¿ drugi, wiêc bloki w peda³ach ma 2cm dalej.

Teraz proszê im ustawiæ siode³ka w rowerach na "pion z kolana do osi peda³u".

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-31 11:24:18
Autor: Maciek
Po³aczenie siod³o - dupa;)
[...]

Przesadzasz, raczej za przyjmowanie jako jedynie s³usznej metody.
Osobi¶cie jako punkt bazowy dla mnie b.dobra jest siê ¶wiadomym po korektach co siê pozmienia³o i w jakim stopniu.

Data: 2017-08-31 04:50:38
Autor: Rowerex
Połaczenie siodło - dupa;)
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 11:24:22 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
> [...]
Osobi¶cie jako punkt bazowy dla mnie b.dobra jest siê ¶wiadomym po korektach co siê pozmienia³o i w jakim stopniu.

Jedynie s³uszna czy bazowa - wsjo ryba. Wiêkszo¶æ na "bazie" ustawionej w sklepie na pion z kolana poprzestanie - kto "normalny" je¼dzi nowym rowerem z kluczami reguluj±c jednocze¶nie 3 parametry: wysoko¶æ, przesuniêcie przód-ty³ i pochylenie?

Swoje zdanie podtrzymujê - metoda która w zale¿no¶ci od stosunku d³ugo¶ci ko¶ci piszczelowej do d³ugo¶ci stóp daje w efekcie bardzo ró¿n± pracê stóp podczas peda³owania, zupe³nie inne po³o¿enie cia³a wzglêdem peda³ów, jest nielogiczna i to baaaaardzo ³agodnie ujmuj±c.

"Bazê" dla ustawienia siode³ka zrobi³a ewolucja rowerów - to dlatego k±ty rur podsiod³owych maj± ¶rednio ok 73 stopnie, to dlatego na prêtach siode³ka jest jaka¶ tam zgrubna podzia³ka... Kupujesz gotowy rower, rama ma typowe k±ty, ma dobran± przez producenta sztycê zwykle z cofniêciem jarzemka (chyba, ¿e dobiera³ marketingowiec maj±cy dolary przed oczami), ma siode³ko z podzia³k± na prêtach. Ustawiasz wysoko¶æ siode³ka jak±¶ tam metod±, ustawiasz siode³ko poziomo i na ¶rodku podzia³ki na prêtach i masz "fabryczn± bazê" do dalszych regulacji, tyle.

Inna sprawa, gdy masz niestandardow± sylwetkê - ja gdy na siedz±co po³o¿ê tu³ów p³asko na udach, to kolana wystaj± mi w przód po za ramiona, czyli mam niestandardowo d³ugie uda w stosunku piszczeli, tu³owia i wzrostu (jakie¶ 5cm d³u¿sze ni¿ powinny byæ). Jaki to ma skutek dla jazdy na rowerze o typowej  geometrii, to proponujê siê zastanowiæ. Ten fakt wymusi³ na mnie niemal doktoryzowanie siê w tej kwestii, bo bez tego cierpia³em na rowerze straszliwie.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-31 14:33:34
Autor: Nuel
Po³aczenie siod³o - dupa;)
W dniu 31.08.2017 o 13:50, Rowerex pisze:

[...]

Hmm.. mam tak samo - jakie¶ 5-6 cm.
To co¶ dziwnego?

n.

Data: 2017-08-31 06:06:05
Autor: Rowerex
Połaczenie siodło - dupa;)
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 14:33:42 UTC+2 u¿ytkownik Nuel napisa³:
> [...]

> niestandardowo d³ugie uda w stosunku piszczeli, tu³owia i wzrostu (jakie¶ 5cm

Hmm.. mam tak samo - jakie¶ 5-6 cm.
To co¶ dziwnego?

n.

Niezbyt typowe - gdyby kto¶ o standardowej sylwetce obudzi³ siê rano z udami d³u¿szymi o 5cm i wsiad³ na swój rower, to kolana powêdrowa³yby mu kilka centymetrów w przód, ko¶ci piszczelowe ugiê³yby siê wzglêdem stóp i krêci³oby siê masakrycznie ¼le. Aby to skompensowaæ, zachowaæ normaln± pracê stóp i k±ty miêdzy stop± a piszczel± nale¿a³oby: po pierwsze, podnie¶æ siode³ko w górê, a po drugie i najwa¿niejsze, przesun±æ siode³ko kilka centymetrów do ty³u... - to drugie przy standardowej ramie, sztycy i siode³ku mo¿e byæ niewykonalne, bo wyjdziemy poza fizyczny zakres regulacji.

I tak jest u mnie - musia³em zamówiæ ramê z k±tem rury podsiod³owej 72stopnie, ale i to by³o niewystarczaj±ce, na szczê¶cie ramê projektowa³em pod amortyzator 80mm, ale przestawi³em go na 100mm (Reba dua-air), wiêc k±t rury podsiod³owej realnie mam ko³o 71stopni, do tego sztyca z set-backiem 25mm i wreszcie mo¿na ustawiæ siode³ko na ¶rodku podzia³ki na prêtach.

A co z rêkami? Masz krótki tu³ów, d³ugie nogi, siode³ko wysoko, daleko z ty³u wiêc kierownica zaczyna byæ kosmicznie daleko, szczególnie w szosówce - kupisz wiêksz± ramê, to jest za d³uga, kupisz mniejsz±, to ma za krótk± rurê sterow±, kierownicê za nisko i jeszcze wiêkszy k±t rury podsiod³owej, np. 74...

Na szosówce z k±tem rury 73,5 musia³em daæ sztycê z cofniêciem 32mm, ale niestety kupi³em za krótk±, wiêc prawie na szosówce nie je¿d¿ê...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2017-08-31 09:23:49
Autor: Nuel
Po³aczenie siod³o - dupa;)
W dniu 31.08.2017 o 09:06, Maciek pisze:
[...]

Podziêkowa³, teorie mam ju¿ opanowan±.
Tylko mój ty³ek niespecjalnie chce siê do niej dostosowaæ;)
Prawe kolano czasem mnie lekko kluje nad rzepk±, ale w zasadzie mam z nim problem od lat. I chyba nie jest to zwi±zane z rowerem.

n.

Data: 2017-08-31 12:13:20
Autor: ±æê³ñ󶼿
Po³aczenie siod³o - dupa;)
Mnie strasznie bola³y kolana w tym miejscu na za ma³ej (jak siê okaza³o) ramie, a po przej¶ciu na wiêksz± ramê ból nad kolanami usta³ z dnia na dzieñ.
Przy okacji zmiany ramy usta³ ból nadgarstków od nieamortzowanego przedniego widelca (mimo, ¿e by³ stalowy).

-- -- -
Prawe kolano czasem mnie lekko kluje nad rzepk±, ale w zasadzie mam z nim problem od lat.

Data: 2017-08-31 17:56:00
Autor: Piotr aka dracorp
Po³aczenie siod³o - dupa;)
Dnia Thu, 31 Aug 2017 09:06:36 +0200, Maciek napisa³(a):

http://tnijurl.com/3679ef06f4f4/
"najbardziej optymalna"

Najlepiej metoda Holmes-a jako podstawa i do niej korekty.
Ustawianie "na pa³e" mo¿e powodowaæ np. ból kolan po wiêkszej liczbie
kilometrów.
Na czuja mo¿na ale pytanie na ile samemu da siê porz±dnie wyregulowaæ. Tym bardziej jak masz np. ró¿nej d³ugo¶ci nogi.

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2017-08-31 12:10:01
Autor: ±æê³ñ󶼿
Po³aczenie siod³o - dupa;)
Niestety rzadko jest to Twój wybór - przyk³adowo mam sztycê amortyzowan± Suntour NX i regulacja pochylenia siode³ka jest skokowa (karby) - tragedia, bo jak zwykle mam pecha i idealne ustawienie trafia³oby pomiêdzy dwa mo¿liwe.

-- -- -
sztyce: tylko i wy³±cznie z mikroregulacj±, tj. jarzemko na 2 ¶ruby.

Po³aczenie siod³o - dupa;)