Data: 2017-08-30 15:55:22 | |
Autor: PeJot | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
W dniu 2017-08-29 o 11:35, Nuel pisze:
Wiem, ze temat juz oklepany, wiec moze mniej technicznie, a bardziej na wyczucie./.../ Powiedziane w temacie zosta³o ju¿ du¿o, ale chyba nikt nie zwróci³ uwagi na sztycê: tylko i wy³±cznie z mikroregulacj±, tj. jarzemko na 2 ¶ruby. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest tylu idiotów" Stanis³aw Lem |
|
Data: 2017-08-31 08:45:43 | |
Autor: Nuel | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
W dniu 30.08.2017 o 15:55, PeJot pisze:
W dniu 2017-08-29 o 11:35, Nuel pisze: Mam dwu¶rubowa. Spróbujê kombinowaæ jeszcze z ustawieniem, zanim sie definitywnie nastawie na wymianê. Wczoraj siodlo nieco wy¿ej, wieczorne +50 km, bez zmian w odczuciach. n. |
|
Data: 2017-08-31 01:15:39 | |
Autor: Rowerex | |
Połaczenie siodło - dupa;) | |
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 08:45:52 UTC+2 u¿ytkownik Nuel napisa³:
W dniu 30.08.2017 o 15:55, PeJot pisze: Uwaga: d³ugi elaborat! Wg moich w³asnych badañ i eksperymentów (taka moja prywatna teoria) istnieje taki optymalny punkt ustawienia siode³ka w którym: 1. Mo¿na podczas jazdy krêc±c peda³ami trzymaæ d³onie kilka milimetrów nad kierownic± lub trzymaæ kierownicê jednym palcem d³oni bez uczucia spadania z siode³ka w przód. 2. Mo¿na bez ¿adnego wysi³ku i bez ¿adnego anga¿owania w³asnych miê¶ni cia³a pozwoliæ rowerowi naturalnie bujaæ siê na boki, tak by jecha³ lekkim zygzakiem, równie¿ trzymaj±c kierownicê jednym palcem i nie musz±c w ¿aden sposób cia³em tych zygzaków korygowaæ (ja to nazywam "krêceniem kó³ek", tak mi siê taka niezbyt trafna nazwa przypl±ta³a) 3. Podczas mocniejszych depniêæ, szczególnie przy peda³ach zatrzaskowych, czyli przy mocnym pchaniu peda³ów w przód, do do³u i w ty³, symetrycznie obiema nogami, 4-litery nie lataj± po siode³ku do przodu i do ty³u 4. Da siê krêciæ peda³ami w ty³, tak samo trzymaj±c d³onie, niemal nie trzymaj±c kierownicy. Ostatnio _wstêpnie_(!) ustawiam siode³ka w ten sposób, ¿e zaczynam krêciæ peda³ami w ty³, _po_leciutkim_wstaniu_ z siode³ka (4-litery kilka mm nad siode³kiem) i niemal nie trzymam kierownicy (mo¿e jednym palcem), jad±c tak powolutku zaczynam siadaæ na siode³ku i je¶li po kontakcie z siode³kiem czujê, ¿e siedzê na wygodnej czê¶ci, to ustawienie przód-ty³ jest OK; je¶li czujê, ¿e usiad³em na czubku, to przesuwam siode³ko lekko w przód; je¶li czujê, ¿e usiad³em za daleko z ty³u to odsuwam w ty³. Potem ustawiam góra dó³, i znów lekkie korekty przód-ty³, tak by uzyskaæ wszystkie opisane wy¿ej odczucia i efekty. Gdy siê komu¶ mówi o je¼dzie z trzymaniem kierownicy jednym palcem, to zazwyczaj s³uchaczowi rysuje siê w g³owie obraz rowerzysty jad±cego w pozycji wyprostowanej bez trzymanki jak zwyciêzca wy¶cigu - otó¿ nie! Mo¿na tak jechaæ nawet w mocnym pochyleniu tu³owia i zawdziêczaæ to w³a¶nie dobremu ustawieniu siode³ka, czyli w³a¶ciwemu balansowi cia³a na rowerze, bo... Bo wg mnie w³a¶ciwa pozycja podczas jazdy bêd±ca wynikiem w³a¶ciwego ustawienia siode³ka to: 1. W³a¶ciwy balans cia³a (rozk³ad masy wzglêdem korb) - i nie ma tu znaczenia czy plecy ma siê pochylone mniej czy bardziej. 2. W³a¶ciwa praca stóp - tak stóp, a nie nóg! To stopy najbardziej odczuwaj± czy siode³ko jest za nisko (ma³e k±ty miêdzy stop± i ko¶ci± piszczelow±); czy siode³ko jest za wysoko (du¿e k±ty miêdzy stop± i ko¶ci± piszczelow±); czy siode³ko jest za bardzo w przód (ma³e k±ty, szczególnie gdy stopa jest z ty³u, za osi± suportu); czy siode³ko jest za bardzo w ty³ (stopa nadmiernie siê prostuje gdy peda³y s± ustawione "na godz. 7", i wyra¼nie podnosi wzglêdem piszczeli gdy peda³y s± na "godz. 1", a przy d³u¿szej je¼dzie palce u stóp drêtwiej± - czuje siê to szczególnie w najni¿szych po³o¿eniach peda³ów). Idea³ jest wtedy, gdy niemal w ca³ym zakresie obrotu korb±, miêdzy stop± a piszczel± jest sta³y k±t niemal 90-stopni - jak siê ma szczê¶cie, czyli niemal idealnie dobran± d³ugo¶æ korb, optymalne d³ugo¶ci ko¶ci nóg i rozmiar stopy to stopa w ca³ym zakresie obrotu korbami niemal nie wykonuje ¿adnego ruchu wzglêdem piszczeli. 3. Wklês³o¶æ siode³ka jaka jest nam potrzebna okre¶laj± odczucia na podjazdach i zjazdach. Je¶li na podje¼dzie (mo¿e byæ wiadukt kolejowy), gdy przesuwamy siê na siode³ku w przód, a przednia czê¶æ siode³ka nadmiernie wgniata nam siê miêdzy nogi, to potrzebujemy czego¶ z mniejsz± wklês³o¶ci±, a jak odczuwamy, ¿e woleliby¶my wy¿szy czubek, to wklês³o¶æ musi byæ wiêksza. Je¶li zje¿d¿amy z tego samego wiaduktu i siadamy na tyle siode³ka, to nasze odczucia wska¿± nam na tej samej zasadzie kszta³t ty³u siode³ka (p³aski czy lekko podniesiony) Koniec elaboratu :) Podkre¶lê raz jeszcze, ¿e to tylko moja prywatna teoria (aczkolwiek u mnie siê sprawdza). Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2017-08-31 11:34:45 | |
Autor: cytawa | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Rowerex pisze:
Wg moich w³asnych badañ i eksperymentów (taka moja prywatna teoria) istnieje To sie dokladnie pokrywa z moimi doswiadczeniami. Wielokrotnie o tym pisalem. Ludziska zle ustawiaja siodelka a potem narzekaja, ze ich bola nadgarstki i mysla, ze amoryzator wszystko zalatwi. Jan Cytawa |
|
Data: 2017-08-31 09:06:36 | |
Autor: Maciek | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Mam dwu¶rubowa. Jakbym Ci móg³ co¶ doradziæ w tej nierównej walce ;-) to zacznij od punktu wyj¶ciowego: http://tnijurl.com/3679ef06f4f4/ Najlepiej metoda Holmes-a jako podstawa i do niej korekty. Ustawianie "na pa³e" mo¿e powodowaæ np. ból kolan po wiêkszej liczbie kilometrów. |
|
Data: 2017-08-31 01:23:52 | |
Autor: Rowerex | |
Połaczenie siodło - dupa;) | |
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 09:06:39 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
> Mam dwu¶rubowa. Za propagowanie teorii "pionu z kolana do osi peda³u" powinno siê stosowaæ karê publicznej ch³osty! Dwóch bli¼niaków - dwie krople wody, identyczne ko¶ci nóg i tu³owia, identyczne miê¶nie, wszystko, myleni nawet przez w³asn± matkê i ojca, ale jedno ich ró¿ni: jeden ma 2,5cm d³u¿sze stopy ni¿ drugi, wiêc bloki w peda³ach ma 2cm dalej. Teraz proszê im ustawiæ siode³ka w rowerach na "pion z kolana do osi peda³u". Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2017-08-31 11:24:18 | |
Autor: Maciek | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Za propagowanie teorii "pionu z kolana do osi peda³u" powinno siê stosowaæ karê Przesadzasz, raczej za przyjmowanie jako jedynie s³usznej metody. Osobi¶cie jako punkt bazowy dla mnie b.dobra jest siê ¶wiadomym po korektach co siê pozmienia³o i w jakim stopniu. |
|
Data: 2017-08-31 04:50:38 | |
Autor: Rowerex | |
Połaczenie siodło - dupa;) | |
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 11:24:22 UTC+2 u¿ytkownik Maciek napisa³:
> Za propagowanie teorii "pionu z kolana do osi peda³u" powinno siê stosowaæ karê Jedynie s³uszna czy bazowa - wsjo ryba. Wiêkszo¶æ na "bazie" ustawionej w sklepie na pion z kolana poprzestanie - kto "normalny" je¼dzi nowym rowerem z kluczami reguluj±c jednocze¶nie 3 parametry: wysoko¶æ, przesuniêcie przód-ty³ i pochylenie? Swoje zdanie podtrzymujê - metoda która w zale¿no¶ci od stosunku d³ugo¶ci ko¶ci piszczelowej do d³ugo¶ci stóp daje w efekcie bardzo ró¿n± pracê stóp podczas peda³owania, zupe³nie inne po³o¿enie cia³a wzglêdem peda³ów, jest nielogiczna i to baaaaardzo ³agodnie ujmuj±c. "Bazê" dla ustawienia siode³ka zrobi³a ewolucja rowerów - to dlatego k±ty rur podsiod³owych maj± ¶rednio ok 73 stopnie, to dlatego na prêtach siode³ka jest jaka¶ tam zgrubna podzia³ka... Kupujesz gotowy rower, rama ma typowe k±ty, ma dobran± przez producenta sztycê zwykle z cofniêciem jarzemka (chyba, ¿e dobiera³ marketingowiec maj±cy dolary przed oczami), ma siode³ko z podzia³k± na prêtach. Ustawiasz wysoko¶æ siode³ka jak±¶ tam metod±, ustawiasz siode³ko poziomo i na ¶rodku podzia³ki na prêtach i masz "fabryczn± bazê" do dalszych regulacji, tyle. Inna sprawa, gdy masz niestandardow± sylwetkê - ja gdy na siedz±co po³o¿ê tu³ów p³asko na udach, to kolana wystaj± mi w przód po za ramiona, czyli mam niestandardowo d³ugie uda w stosunku piszczeli, tu³owia i wzrostu (jakie¶ 5cm d³u¿sze ni¿ powinny byæ). Jaki to ma skutek dla jazdy na rowerze o typowej geometrii, to proponujê siê zastanowiæ. Ten fakt wymusi³ na mnie niemal doktoryzowanie siê w tej kwestii, bo bez tego cierpia³em na rowerze straszliwie. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2017-08-31 14:33:34 | |
Autor: Nuel | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
W dniu 31.08.2017 o 13:50, Rowerex pisze:
Inna sprawa, gdy masz niestandardow± sylwetkê - ja gdy na siedz±co po³o¿ê tu³ów Hmm.. mam tak samo - jakie¶ 5-6 cm. To co¶ dziwnego? n. |
|
Data: 2017-08-31 06:06:05 | |
Autor: Rowerex | |
Połaczenie siodło - dupa;) | |
W dniu czwartek, 31 sierpnia 2017 14:33:42 UTC+2 u¿ytkownik Nuel napisa³:
W dniu 31.08.2017 o 13:50, Rowerex pisze: Niezbyt typowe - gdyby kto¶ o standardowej sylwetce obudzi³ siê rano z udami d³u¿szymi o 5cm i wsiad³ na swój rower, to kolana powêdrowa³yby mu kilka centymetrów w przód, ko¶ci piszczelowe ugiê³yby siê wzglêdem stóp i krêci³oby siê masakrycznie ¼le. Aby to skompensowaæ, zachowaæ normaln± pracê stóp i k±ty miêdzy stop± a piszczel± nale¿a³oby: po pierwsze, podnie¶æ siode³ko w górê, a po drugie i najwa¿niejsze, przesun±æ siode³ko kilka centymetrów do ty³u... - to drugie przy standardowej ramie, sztycy i siode³ku mo¿e byæ niewykonalne, bo wyjdziemy poza fizyczny zakres regulacji. I tak jest u mnie - musia³em zamówiæ ramê z k±tem rury podsiod³owej 72stopnie, ale i to by³o niewystarczaj±ce, na szczê¶cie ramê projektowa³em pod amortyzator 80mm, ale przestawi³em go na 100mm (Reba dua-air), wiêc k±t rury podsiod³owej realnie mam ko³o 71stopni, do tego sztyca z set-backiem 25mm i wreszcie mo¿na ustawiæ siode³ko na ¶rodku podzia³ki na prêtach. A co z rêkami? Masz krótki tu³ów, d³ugie nogi, siode³ko wysoko, daleko z ty³u wiêc kierownica zaczyna byæ kosmicznie daleko, szczególnie w szosówce - kupisz wiêksz± ramê, to jest za d³uga, kupisz mniejsz±, to ma za krótk± rurê sterow±, kierownicê za nisko i jeszcze wiêkszy k±t rury podsiod³owej, np. 74... Na szosówce z k±tem rury 73,5 musia³em daæ sztycê z cofniêciem 32mm, ale niestety kupi³em za krótk±, wiêc prawie na szosówce nie je¿d¿ê... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2017-08-31 09:23:49 | |
Autor: Nuel | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
W dniu 31.08.2017 o 09:06, Maciek pisze:
Mam dwu¶rubowa. Podziêkowa³, teorie mam ju¿ opanowan±. Tylko mój ty³ek niespecjalnie chce siê do niej dostosowaæ;) Prawe kolano czasem mnie lekko kluje nad rzepk±, ale w zasadzie mam z nim problem od lat. I chyba nie jest to zwi±zane z rowerem. n. |
|
Data: 2017-08-31 12:13:20 | |
Autor: ±æê³ñ󶼿 | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Mnie strasznie bola³y kolana w tym miejscu na za ma³ej (jak siê okaza³o) ramie, a po przej¶ciu na wiêksz± ramê ból nad kolanami usta³ z dnia na dzieñ.
Przy okacji zmiany ramy usta³ ból nadgarstków od nieamortzowanego przedniego widelca (mimo, ¿e by³ stalowy). -- -- - Prawe kolano czasem mnie lekko kluje nad rzepk±, ale w zasadzie mam z nim problem od lat. |
|
Data: 2017-08-31 17:56:00 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Dnia Thu, 31 Aug 2017 09:06:36 +0200, Maciek napisa³(a):
http://tnijurl.com/3679ef06f4f4/"najbardziej optymalna" Najlepiej metoda Holmes-a jako podstawa i do niej korekty.Na czuja mo¿na ale pytanie na ile samemu da siê porz±dnie wyregulowaæ. Tym bardziej jak masz np. ró¿nej d³ugo¶ci nogi. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr.r.public at gmail dot com |
|
Data: 2017-08-31 12:10:01 | |
Autor: ±æê³ñ󶼿 | |
Po³aczenie siod³o - dupa;) | |
Niestety rzadko jest to Twój wybór - przyk³adowo mam sztycê amortyzowan± Suntour NX i regulacja pochylenia siode³ka jest skokowa (karby) - tragedia, bo jak zwykle mam pecha i idealne ustawienie trafia³oby pomiêdzy dwa mo¿liwe.
-- -- - sztyce: tylko i wy³±cznie z mikroregulacj±, tj. jarzemko na 2 ¶ruby. |