Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie

Data: 2012-03-26 17:22:17
Autor: Obserwator
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie

...jako polski emisariusz, aby ratowac mordowanych w Polsce Zydow, przez Niemcow.

Kontrowersje - Zagłada Żydow - Hańba Obojętnych - 2009 - 1 z 4

http://www.youtube.com/watch?v=xXh7tvYX2Jc

Zyciorys Jana Karskiego:

* Jan Karski, właściwie Jan Kozielewski (ur. 24 czerwca (w dokumentach mylnie:
24 kwietnia) 1914 r. w Łodzi, zm. 13 lipca 2000 r. w Waszyngtonie) –
emisariusz rządowy (kurier Polskiego Państwa Podziemnego), świadek Holokaustu.
Kawaler Orderu Orła Białego.

Wychował się w katolickiej rodzinie i wielokulturowej Łodzi. Rodzina Kozielewskich mieszkała w kamienicy czynszowej przy ulicy Kilińskiego
71, w której większość lokatorów była pochodzenia żydowskiego. Ukończył wydział prawa i dyplomację na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie
(1935), był prymusem w Szkole Podchorążych artylerii konnej we Włodzimierzu
Wołyńskim. Po odbyciu praktyki dyplomatycznej, w styczniu 1939 roku został zatrudniony w
Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Raport w sprawie holocaustu

Latem 1942 roku Cyryl Ratajski, Delegat Rządu na Kraj powierzył mu misję do
premiera generała Władysława Sikorskiego, a do swoich przedstawicieli w
Londynie także przywódcy PPS, Stronnictwa Narodowego, Stronnictwa Pracy i
Stronnictwa Ludowego. Karski uznał takie samo prawo żydowskich socjalistów
(Bundu) i syjonistów, gdyż - jak wskazywał - byli to tacy sami obywatele
Polski, a ich partie były tak samo reprezentowane przed wybuchem wojny w
Sejmie RP.

Karski wypełniając powierzoną mu misję udał się do okupowanej Polski. Był
kurierem i emisariuszem politycznym. W podziemiu znany był pod pseudonimem
"Witold". Używał także innych: Piasecki, Kwaśniewski, Znamierowski,
Kruszewski, Kucharski. Dwukrotnie, w tajemnicy przed administracją niemiecką,
udawał się do getta warszawskiego. Aby zebrać dalsze materiały, w przebraniu
niemieckiego żołnierza wszedł do obozu zagłady, który później zidentyfikował
jako Belzec. Po wojnie przyznał, że był to obóz przejściowy dla Żydów w Izbicy.

Jesienią 1942 roku wyruszył w najważniejszą misję swojego życia, do Wielkiej
Brytanii, podczas której zdał relację jako naoczny świadek z eksterminacji
Żydów. Przekazał także informacje o strukturze, organizacji i funkcjonowaniu
Państwa Podziemnego w okupowanej Polsce. Rząd Generała Sikorskiego postanowił
"Raport Karskiego" przekazać z prośbą o pomoc rządom Anglii i USA. W oparciu o
dokumenty przywiezione w postaci mikrofilmów przez Karskiego i potwierdzone
jego świadectwem, ówczesny minister spraw zagranicznych w rządzie RP w
Londynie Edward Raczyński przygotował i 10 grudnia 1942 przedstawił aliantom
szczegółowy raport o holokauście.

W lipcu 1943 roku został przyjęty przez Franklina Delano Roosevelta,
prezydenta USA. Karski apelował o ratunek dla Żydów do przedstawicieli
najwyższych władz alianckich. Proponował wystosowanie ultimatum wielkich
mocarstw wobec Niemiec, że jeżeli nie zaprzestaną mordu na Żydach,
zbombardowane zostaną ich miasta. Innym rozwiązaniem byłoby bombardowanie
linii kolejowych do obozów zagłady lub dostarczanie broni dla oddziałów
partyzanckich. Najłatwiejszym rozwiązaniem byłoby otwarcie granic i ułatwienie
wystawiania paszportów dla uciekających przed zagładą Żydów. Podczas spotkania
z Rooseveltem, prezydent w pewnym momencie przerwał raport polskiego
emisariusza na temat Żydów i zapytał o sytuację koni w okupowanej Polsce.

Jan Karski w Ameryce spotkał się z wieloma wybitnymi osobistościami takimi jak
Felix Frankfurter, Cordell Hull, William Joseph Donovan, Samuel Cardinal
Stritch czy Stephen Wise. Przedstawiał swój "raport" wszędzie gdzie udało mu
się dotrzeć - politykom, biskupom, przedstawicielom mediów i przemysłu
filmowego z Hollywood, oraz artystom. Wyuczył się go na pamięć i streścił w 18
minutach, tak aby nie "nudzić" słuchaczy. Jednak nigdzie nie znalazł zainteresowania tragedią narodu żydowskiego.

 Wiele osób, z którymi rozmawiał nie wierzyło w jego relacje i uznawało je za
propagandę polskiego rządu na wychodźstwie. Można to uznać za tragiczną lekcję realizmu politycznego ówczesnych czasów.
To, co opowiadał Karski niektórzy jego rozmówcy określali jako niewiarygodne i
być może byli szczerzy. Ale polski emisariusz nie był jedynym. Napływały inne
relacje, w tym od samych Żydów. Możliwości weryfikacyjne rosły w szybkim
tempie. W 1944 roku Jan Karski napisał bestseller "Tajne państwo" ("Story of a
Secret State"). Nakład książki osiągnął wielkość 360 tys. egzemplarzy.

Po wyzwoleniu obozów koncentracyjnych dominującą reakcją był szok. To, co tam
zastawano, szokowało wkraczających żołnierzy sowieckich, amerykańskich i
brytyjskich. Zdjęcia obiegały cały świat, gazety biły na trwogę, opinia
publiczna była zszokowana.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Karski

Data: 2012-03-26 12:22:13
Autor: Marek
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie
On Mar 26, 7:22 pm, " Obserwator" <fajny.d.arz...@gazeta.SKASUJ-TO.pl>
wrote:
[...]

To nieprawda.
Zydzi w Ameryce pogardzali Zydami ze wschodniej Europy i blokowali
wszelkie akcje majace na celu poprawe ich losu.
Los ich pobratymcow byl im obojetny i bali sie, ze nastepna fala
zydowskich imigrantow do Ameryki, moglby pogorszyc ich interesy.

Ratunek dla Zydow w Auschwitz byl w rekach Zydow Amerykanskich.

Data: 2012-03-26 19:55:58
Autor: obserwator
Marek <mwisniewski2008@googlemail.com> napisał(a):
> [...]

zydowskich imigrantow do Ameryki, moglby pogorszyc ich interesy.

Ratunek dla Zydow w Auschwitz byl w rekach Zydow Amerykanskich.

widze, ze nie obejrzales nagrania. O tym co piszesz rowniez jest tam mowa.
Raczej to nie byla blokada pomocy, ale obojetnosc bogatych Zydow, na losy
ich ziomkow. Wielu z nich mialo wplyw na polityke owczesnego prezydenta USA.

Zreszta nie bede komentowal tego nagrania, bo lepiej go przesluchac samodzielnie.

Polak,katolik - Jan Karski to wybitna postac w skali calego swiata, tak wiele zrobil w obrone Zydow przed zaglada - tak uwazaja sami Zydzi. Jego swiatopoglad chrzescijanski mial duzy wplyw na te jego postawe.

Jego dzialalnosc jest w tej chwili lepiej znana w Izraelu, anizeli w Polsce.

W Polsce sie go zamilcza. Panowie ktorzy biora udzial w dyskusji, uwazaja ze rzadzace Polska ekipy, lekcewaza ten wazny temat, co moze byc powodem
przerzucania na Polske odpowiedzialnosci za holokaust.

Niemcy i Rosja przeznaczaja na finasowanie badan i propagane narodowa ogromne sumy. W Polsce obecny rzad zamierza ograniczyc nauke historii.

Generalnie pada w tej dyskusji bardzo wazne stwierdzenie:

zarowno Zydzi jak i Polacy, to DWA narody, ktore doswiadczyly nawiekszej
tragedii w okresie II wojny swiatowej.   --

Data: 2012-03-26 13:15:16
Autor: Marek
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie

To nie byla blokada ?

Data: 2012-03-26 20:19:42
Autor: Obserwator
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie
Marek <mwisniewski2008@googlemail.com> napisał(a):
To nie byla blokada ?

a ty chcesz sie czegos dowiedziec, czy cie prawda nie interesuje?

Data: 2012-03-26 13:16:50
Autor: Marek
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie
On Mar 26, 9:55 pm, " obserwator" <fajny.d.arz...@NOSPAM.gazeta.pl>
wrote:

..

Zreszta nie bede komentowal tego nagrania, bo lepiej go przesluchac
samodzielnie.

/

The video you have requested is not available.

If you have recently uploaded this video, you may need to wait a few
minutes for the video to process.
Przepraszamy za usterki.

Data: 2012-03-26 20:31:58
Autor: Obserwator
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie
Marek <mwisniewski2008@googlemail.com> napisał(a):

..

/

The video you have requested is not available.

If you have recently uploaded this video, you may need to wait a few
minutes for the video to process.
Przepraszamy za usterki.

jest podany tytul linka. Jesli bedziesz chcial to go znajdziesz...
dla chcacego nie ma nic trudnego, chyba ze zamiast faktow woli wierzyc propagandzie i  czytac propagandowe, rzekomo propolskie i *patriotyczne*,
posty idioty bekona...

Data: 2012-03-27 05:20:49
Autor: Marek
Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie
On Mar 26, 10:31 pm, " Obserwator" <fajny.d.arz...@NOSPAM.gazeta.pl>
wrote:
Marek <mwisniewski2...@googlemail.com> napisał(a):

> [...]

dla chcacego nie ma nic trudnego, chyba ze zamiast faktow woli wierzyc
propagandzie i  czytac propagandowe, rzekomo propolskie i *patriotyczne*,

Daj mi spokoj...juz sie tego nasluchalem i mam wyrobione zdanie.
Niczym nowym mnie tu nie zaskoczysz.

Moze ty jestes mlodszy i dopiero sie uczysz - to ucz sie dalej.

Polak, katolik - Jan Karski - informowal swiat o holokauscie