Polecenie firmy a procent od wartości umowy

Data: 2016-06-14 23:00:31
Autor: Budzik
Polecenie firmy a procent od wartości umowy
Użytkownik Pytajacy pytajacy@wp.pl ...

Sytuacja jest hipotetyczna, ale jestem ciekawy, jak to wygląda tak naprawdę.

Załóżmy, że jestem pracownikiem firmy, która dostarcza jakieś
rozwiązania. Klient tej firmy, wieloletni i lojalny, potrzebuje
rozwiązania, które składa się z dwóch części.

Jedna z tych części leży w zakresie naszych kompetencji i zrobimy mu
ją. Części drugiej nie będziemy się podejmować - to nie jest nasz
profil działalności, klient musi znaleźć sobie firmę, która to dla
niego zrobi. Załóżmy teraz, że mam różne prywatne znajomości w branży i znam szefa firmy, która mogłaby się podjąć stworzenia tej drugiej części
rozwiązania. Mogę skontaktować naszego klienta z tą drugą firmą i
zaświadczyć, że firma ta wykona usługę rzetelnie (co jest prawdą, bo
nie polecałbym kogoś niesprawdzonego).

Załóżmy też, że nie chcę robić tego za darmo. Chciałbym umówić się z szefem tej drugiej firmy, że jeżeli podpiszą umowę i dostaną to
zlecenie, to dostanę od tej umowy jakiś jednorazowy procent do własnej
kieszeni. Wiadomo że na gębę wszystko można, ale chciałbym zrobić to
oficjalnie, mieć to na piśmie i nie musieć tego specjalnie ukrywać.

Czy taka praktyka jest legalna? Czy jest zgodna z prawem? Czy moja
firma może mieć do mnie o to pretensję (że wykorzystuję stanowisko
służbowe do prywatnych celów)? A może to jest zwykłe branie w łapę?

Czuję pod skórą, że coś takiego nie może być legalne, a przynajmniej
nie może być zgodne z prawem pracy, ale zastanawiam się, jaki przepis
tego zabrania.

Jeżeli nie masz jakiś specyficznych zakazów od firmy w ktorej pracujesz to nie powinno być problemu wykonac dla firmy B zlecenia polegającego na zdobyciu klienta.

Polecenie firmy a procent od wartości umowy