Polonia, Polonia!

Data: 2013-06-02 09:35:41
Autor: leszek niewiadomski
Polonia, Polonia!
>Polscy imigranci czuja sie w Ameryce na ogol lepiej niz w Europie, ale wielu cierpi tam jak na zeslaniu<.

>Wszedzie w USA, a najczesciej w Nowym Jorku i Chicago, spotkac mozna "tradycyjnych" polskich inteligentow, zwykle z solidarnosciowej fali imigracyjnej, ktorzy mieszkaja w Ameryce tylko fizycznie, duchowo nieobecni w kraju, w ktorym sie osiedlili.
Ich mieszkania zastawione sa po sufit regalami pelnymi ksiazek, prawie wylacznie polskich. Przewazaja prace historyczne, zwlaszcza z historii najnowszej, oraz literatura piekna. Kiedy sie spotykaja, rozmawiaja tylko o Polsce. Zyja polska polityka, mocno ja przezywaja, potrafia sie o nia klocic. Po emigracji - wybrali emigracje wewnetrzna. Ameryka ich nie interesuje.
Niektorzy, po wielu latach pobytu za oceanem, nie nauczyli sie nawet dobrze jezyka. Do Ameryki maja stosunek krytyczny, czasem wrecz pogardliwy. Mowia o niej jak europejscy lewicowcy - to kraj duchowego ubostwa, materializmu i konsumpcjonizmu, gigantyczna prowincja pelna umyslowej ciasnoty, a takze swietoszkowatej hipokryzji, ktora pokrywa grzechy swojej historii i wspolczesna imperialna ignorancje. Oni takze, tak wyobcowani, znalezli sobie nisze w kraju goscinnie przygarniajacym rozbitkow z calego swiata.<

>Do stereotypu Polaka prymitywnego matolka dochodzi obraz narodu zacofanego w swoim klerykalizmie, zasciankowym nacjonalizmie, antysemityzmie, ksenofobii i homofobii. Ksztaltuja go amerykanskie elity intelektualne, ktorych przedstawiciele pisza podreczniki historii, publikuja ksiazki i artykuly prasowe, wystepuja w telewizji i produkuja filmy. Podobnie jak elity zachodnioeuropejskie uwazaly one zawsze Polske za dziwny kraj warcholow i lekkomyslnych ulanow, ktory stwarzal glownie problemy w Europie, sklocajac ze soba Rosje i Niemcy i prowokujac wojny - nic dziwnego, ze na 123 lata znikl z mapy kontynentu.<

Itd. itd. itd.
--
"As an online discussion among Poles grows longer, the probability of a comparison involving a security service, or a calling the opponent an agent of influence, a Volksdeutsch, a Jew or an idiot approaches 1" (The new Godwin's Law)

Data: 2013-06-02 02:40:49
Autor: Marek
Polonia, Polonia!
On 2 Cze, 09:35, leszek niewiadomski <les...@invalid.invalid> wrote:
> [...]

comparison involving a security service, or a calling the opponent an
agent of influence, a Volksdeutsch, a Jew or an idiot approaches 1" (The

Teraz, dla odmiany, poszukaj czegos na temat wewnetrznej emigracji
intelektualistow w Polsce...

Data: 2013-06-02 12:41:31
Autor: leszek niewiadomski
Polonia, Polonia!
Am 02.06.2013 11:40, schrieb Marek:
> [...]

new Godwin's Law)

Teraz, dla odmiany, poszukaj czegos na temat wewnetrznej emigracji

Nie chce mi sie. Czytam rozne rzeczy przed urlopem, a intelektualisci polscy lub obcy nie leza na mojej trasie.
ln.