Polska A.D. 2009.

Data: 2009-12-25 21:30:45
Autor: Endriu
Polska A.D. 2009.
Rocznica Balcerowicza

"[...] Jednym z ważnych elementów "planu Balcerowicza" była ustawa o uporządkowaniu stosunków kredytowych. Wprowadzała ona tzw. "zmienną stopę oprocentowania" kredytów. Jeśli na przykład umowa z bankiem opiewała na 4 procent rocznie, to zmienna stopa oprocentowania sięgała 40 procent miesięcznie. Stawiało to kredytobiorców w bardzo trudnej sytuacji, często na granicy bankructwa. Ale na tym nie koniec, bo jednocześnie, dla symetrii, Leszek Balcerowicz wprowadził wysokie oprocentowanie lokat terminowych w bankach komercyjnych. Sięgały one nawet 100 procent. Trzecim elementem tej operacji było zamrożenie kursu walutowego; za dolara płacono 9 500 złotych.

W ten sposób uruchomiony został osobliwy przepływ pieniędzy. Kredytobiorcy - a warto pamiętać, że w tamtym okresie kredyty brali bogatsi chłopi i drobni przedsiębiorcy, a więc zalążek przyszłej polskiej klasy średniej - więc ci kredytobiorcy byli bezlitośnie drenowani przez banki przy pomocy opisanej już zmiennej stopy oprocentowania. A co się dalej działo z wydrenowanymi w ten sposób pieniędzmi? Otóż finansiści, głównie ze wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, przyjeżdżali do Polski z dolarami, wymieniali je po 9 500 złotych za sztukę, pieniądze umieszczali na lokatach, a po upływie roku - odbierali je w ilości dwukrotnie powiększonej, wymieniali je na dolary po tym samym kursie 9,5 tysiąca i zadowoleni wracali do domu. Potem nawet słychać było, że chcieli przyznać Leszkowi Balcerowiczowi Nagrodę Nobla. Specjalnie mnie to nie dziwi, bo i ja byłbym mu wdzięczny, gdyby zorganizował mi takie alimenty.

Ale ten element "planu Balcerowicza" pociągnął za sobą nie tylko przedstawione przed chwila skutki ekonomiczne. Miał on również następstwa polityczne w postaci przetrącenia kręgosłupa zalążkowi polskiej klasy średniej, która po tym uderzeniu nie może dojść do siebie aż po dzień dzisiejszy. No dobrze - ale dlaczego właściwie Leszek Balcerowicz to zrobił? Wiedzieć tego na pewno nie mogę, bo pan profesor Balcerowicz mi się nie zwierza. Mogę natomiast zwrócić uwagę, że przetrącenie kręgosłupa tej zalążkowej polskiej klasie średniej eliminowało potencjalną konkurencję dla komunistycznej nomenklatury, która po sławnej transformacji ustrojowej poszła, jak to się mówi, "w biznesy",
[...]

Potencjalni kupcy akcji TVN-u lub CyfrPolsatu, KGHM-u, PKNOrlenu . Tak to się wszytsko zaczęło .....

Endriu
http://drendriu.ovh.org/

Data: 2009-12-26 15:51:45
Autor: Delfino Delphis
Polska A.D. 2009.
Endriu wrote:

Potencjalni kupcy akcji TVN-u lub CyfrPolsatu, KGHM-u, PKNOrlenu . Tak to
się wszytsko zaczęło .....

Jedno jest dla mnie niejasne. Ktoś zmuszał brać te kredyty na takich
warunkach? Przecież warunki są chyba znane w momencie podpisywania umowy?

Data: 2009-12-26 21:55:10
Autor: skippy
Polska A.D. 2009.

Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hh57tm$lj4$1news.onet.pl...
Endriu wrote:

[...]

No i deal mogli robić tylko wybrańcy ze wschodniego wybrzeża.

Data: 2010-01-06 14:31:23
Autor: elemel2
Polska A.D. 2009.
Endriu wrote:

> [...]
> Jedno jest dla mnie niejasne. Ktoś zmuszał brać te kredyty na takich
warunkach? Przecież warunki są chyba znane w momencie podpisywania umowy?

A zapoznaj się z ustawą o uporządkowaniu stosunków kredytowych uchwaloną przez Sejm pod koniec grudnia 1989 roku. Z dnia na dzień zmieniono stałą stopę kredytową jaka obowiązywała sporą część kredytobiorców na stopę zmienną.

Data: 2009-12-26 23:03:20
Autor: Anatol
Polska A.D. 2009.

Użytkownik "Endriu" <nmpWYTNIJTO@interia.pl> napisał w wiadomości news:hh35t4$2bh$1news.interia.pl...

[...]

Bez dodatnich stóp % nie byłoby mowy o oszczędzaniu w złotówkach a więc i zwalczenia hiperinflacji. Bez depozytów złotówkowych banki nie miałyby co pożyczać bez względu oprocentowanie kredytów. Mocno ujemne w stosunku do depozytów oprocentowanie kredytu to zakazany i ścigany przez państwo oscylator Bagsika.

Trzecim elementem tej operacji było zamrożenie kursu walutowego; za dolara płacono 9 500 złotych.

Kurs wymiany NBP był w PRL zawsze był zamrożony więc po tym względem niczego nowego nie wprowadzono. Przy nadwyżce handlowej osiągniętej  w 1990, kurs USD bez mrożenia musiałby się natomiast  bardzo umocnić.

[...]

Wcześniej kredytobiorcy łoili posiadaczy nie wydanych natychmiast złotówek, w tym posiadaczy ksiażeczek mieszkaniowych i przedpłat samochodowych - rozumiem że tylko takie łojenie jest uznawane za zdrowe dla gospodarki. Finasowanie kredytu mogło być realizowane przede wszystkim z inflacyjnej emisji NBP bo normalni ludzie złotówek w banku nie trzymali.

Anatol

Polska A.D. 2009.