Polska budzi się ze snu o “zielonej wyspie”

Data: 2013-07-15 02:47:16
Autor: Marek Woydak
Polska budzi się ze snu o “zielonej wyspie”

Polska gwałtownie budzi się ze snu o “zielonej wyspie”

Duma z odporności na recesję, jaką kraj wykazywał w 2009 roku, została
zastąpiona strachem przed przebudzeniem się ze snu o „zielonej wyspie”.
Tempo wzrostu konsumpcji, inwestycji i eksportu hamuje, a bezrobocie wciąż
utrzymuje się na wysokim poziomie 12,5 proc. – podkreśla brytyjski
dziennik.

Władze monetarne próbują stawić czoła spowolnieniu. W środę Rada Polityki
Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe do 4,25 proc.
Oznacza to gwałtowną zmianę nastrojów w gospodarce - jeszcze wiosną tego
roku, na fali optymizmu, RPP jako jedyna w Europie podniosła stopy
procentowe.

W obliczu stagnacji w strefie euro, Polska nie może już liczyć na bodźce z
zewnątrz i jest zdana na siebie – podkreśla FT.

Przemysł motoryzacyjny, jeden z największych polskich eksporterów,
szczególnie mocno obrywa od kryzysu. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego
roku produkcja w tej branży skurczyła się o jedną piątą w porównaniu z tym
samym okresem 2011 roku. Problemy europejskich koncernów, z Fiatem i Oplem
na czele, odbijają się na polskich fabrykach, a dilerzy samochodowi liczą
straty. „Nie spodziewam się jakiegoś cudu gospodarczego. Myślę, że 2013 i
2014 rok będą bardzo ciężkie. To dla mnie najtrudniejszy okres od 1991
roku, kiedy rozpocząłem działalność” – mówi FT Tomasz Nordyński, właściciel
salonu samochodowego Peugeot w Łodzi.

Polski rząd zobowiązał się do zredukowania deficytu budżetowego do 3 proc.
w tym roku z 7,9 proc. w 2010 roku. „To jedno z najostrzejszych cięć
fiskalnych w Unii Europejskiej. Nie zostawia praktycznie żadnej przestrzeni
do wzrostu wewnętrznego popytu” – pisze FT.

PKB Polski w trzecim kwartale wzrósł o 1,4 proc., mocno poniżej prognoz
ekonomistów - wynika z danych GUS.

Eksperci twierdzą, że polską gospodarkę czeka wyraźne hamowanie, ale nie
musimy obawiać się o kurczenie PKB. Atutem Polski są „czyste bilanse”
konsumentów. „Nie przewidujemy w Polsce recesji. Jest szansa, że gospodarka
stanie na nogi w drugiej połowie 2013” – mówi brytyjskiej gazecie Attard
Montalto, analityk banku Nomura.

Data: 2013-07-15 20:35:27
Autor: Proletariusz
Polska budzi się ze snu o “zielonej wyspie”

Użytkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisał w wiadomości news:1nqd89skwxrdf$.bkzpsj8gtrec$.dlg40tude.net...

Znów się łajzo podszywasz pod moje nazwisko?! Skąd takie kanalie się biorą?!

MW