Polska ma nowego bohatera

Data: 2011-11-01 22:06:42
Autor: Przemysław W
Polska ma nowego bohatera

Polska ma nowego bohatera. Nazywa się Tadeusz Wrona, pracuje w LOT od 20 lat i jako pierwszy pilot w historii wylądował na Okęciu bez wysuniętego podwozia. Uratował życie 231 osób. Eksperci zachwycają się jego umiejętnościami, gratulacje składa mu prezydent a na Facebooku błyskawicznie powstały strony fanów. - To jest mistrzowski wyczyn! - mówią eksperci.
Tadeusz Wrona to jeden z najbardziej doświadczonych pilotów LOT. Jedyne zdjęcie, które można znaleźć w internecie, pochodzi z 1978 roku. Wrona stoi z rękami w kieszeniach obok szybowca. Za sterami siedzi kobieta.

Kpt. Wrona jest szybownikiem. To miało kapitalne znaczenie

- Szczęście w nieszczęściu, że trafiło na tego pilota. Oprócz tego, że to doświadczony pilot i wyjątkowo spokojny człowiek, to jeszcze doskonały szybownik. To tutaj miało pierwszorzędne znaczenie! Samolot wylądował precyzyjnie jak szybowiec - mówił Polskiej Agencji Prasowej o awaryjnym lądowaniu Boeinga 767 emerytowany pilot PLL LOT kapitan Lech Kasprowicz: - Ten pilot lata na szybowcach dużo i bardzo dobrze, startuje w zawodach. A wiadomo, że na szybowcach się ląduje nie tylko na lotnisku, ale również na nieprzygotowanych polach, lepszych i gorszych. To miało kapitalnie znaczenie, że on jest szybownikiem. Dlatego precyzyjnie wylądował, nie zrobił tzw. cyrkla, czyli samolot przed przyziemieniem nie zaczepił końcówką skrzydła czy silnikiem o podłoże. Gdyby o ziemię najpierw zahaczył np. gondolą silnikową lub tyłem kadłuba, gdzie jest płoza, powstałby taki kręcący moment jak przy cyrklu i samolot uderzyłby w ziemię nie w linii lotu, tylko bokiem. Wtedy samolot się łamie i niszczy, byłyby ofiary śmiertelne.

Spędził za sterami 15 tysięcy godzin

- To doświadczony pilot. Latał dla nas od 20 lat - mówił prezes LOT - Przeprowadził to lądowanie awaryjne perfekcyjnie. Niestety, rzadko to się tak kończy. Wystarczy zły kąt natarcia, skrzywienie samolotu - tłumaczył Marcin Piróg. - Przemiły, przeuroczy człowiek. Jest bardzo opanowanym pilotem - mówi stewardesa, która z nim pracowała. Wrona ma 53 lata, jest absolwentem Politechniki Rzeszowskiej. W LOT pracuje od początku lat 80. W firmie pracuje też jego brat.

Wrona jest pilotem Aeroklubu Leszczyńskiego. - Regularnie bierze udział w zawodach na naszym lotnisku, ostatnio był w sierpniu, na Mistrzostwach Polski w klasie Klub. Szybownictwo jest dla niego hobby - podobnie jak dla wielu pilotów komunikacyjnych - potwierdza w rozmowie z Radiem Elka Andrzej Majchrzak, dyrektor Aeroklubu Leszczyńskiego. Do Leszna Tadeusz Wrona trafił z Zielonej Góry. Przeniósł się do nas, gdy został pilotem LOT-u. - Jest rozsądnym pilotem, nie jest ryzykantem, co w szybownictwie mogłoby się skończyć tragicznie. Prywatnie jest bardzo skromną, sympatyczną, otwartą osobą - dodał. - Z pewnością pogratulujemy mu w naszym gronie, może wypijemy kieliszek koniaku, ale na więcej nie będzie czasu. Gdy Tadeusz Wrona przyjeżdża do Leszna na mistrzostwa, to czeka go intensywny trening, czas mistrzostw i ucieka do pracy - powiedział.

"Jeśli chodzi o klapy, to zadziałały"

Dziś pierwsze informacje o kłopotach technicznych Tadeusz Wrona miał zaraz po starcie z Newark w Stanach Zjednoczonych. Wiadomo, że już po pół godzinie załoga sygnalizowała usterkę centralnego systemu hydraulicznego. Przed lądowaniem okazało się, że awaria jest niezwykle poważna. - Jeśli chodzi o klapy, to zadziałały, ale nie wysunęło się podwozie, stąd też przez godzinę samolot krążył (przed lądowaniem). Po pierwsze próbował wypuścić podwozie, po drugie miał za dużo paliwa, żeby lądować - tłumaczył na konferencji prasowej prezes LOT-u Marcin Piróg.

Rozmowa z wieżą - na moment przed lądowaniem:

Wieża: - Lot 16, zezwalam lądować. Wiatr przyziemny 100, 4 węzły. Informacyjnie: Na krótkiej prostej waszej włączyłem oświetlenie pasa
Pilot: - Mamy zgodę na lądowanie. Dziękuję
Wieża: - Lot 16: zgłoś pas w zasięgu wzroku
Pilot:- Zgłosiłem pas w zasięgu wzroku
Wieża- Dziękuję! Powodzenia!
Pilot: (nieczytelne)
Wieża: - Lot 16: brak podwozia
Pilot: - Dziękuję

Pasjonat, pilot szybowców

Maszyna musiała lądować "na brzuchu". Pasażerom i załodze nic się nie stało. Na filmach, które rejestrowały moment awaryjnego lądowania, widać snopy iskier spod podwozia i uniesiony nos maszyny. - Tadziu, podziwiam Cię jak zawsze! - cieszył się Dariusz Cisek, sędzia zawodów szybowcowych. - Tadek jest znakomitym pilotem szybowcowym. Wielokrotnie mogłem sędziować zawody z jego udziałem. Zawsze fantastycznie pilotował szybowce. Umiał lądować szybowcami w polu, co jest dość trudnym zadaniem. I myślę, że te umiejętności spowodowały, że Tadek tak fantastycznie sobie poradził. To jest mistrzowski wyczyn! - mówił w rozmowie z TVN24 Cisek.

Emerytowany pilot PLL LOT kapitan Lech Kasprowicz: - Szczęście w nieszczęściu, że trafiło na tego pilota. Oprócz tego, że to doświadczony pilot i wyjątkowo spokojny człowiek, to jeszcze doskonały szybownik. To tutaj miało pierwszorzędne znaczenie! Samolot wylądował precyzyjnie jak szybowiec - podkreślił.

"Załoga jest przygotowana na coś takiego. Piloci to ćwiczą na symulatorach"

- Wykonując taki manewr - lądując bez podwozia - trzeba się liczyć z bardzo poważnymi konsekwencjami. Samolot jest wtedy pozbawiony systemów hamulcowych, a więc jest bardzo trudno wytracić prędkość, energię tego ogromnej masy samolotu. Samolot nie chce wyhamować na podejściu, stawia bardzo duże opory - dla pilota jest to ogromne wyzwanie - mówi pilot, kpt. Leszek Sułkowski. - To, co zrobili piloci Boeinga 767 to majstersztyk. Z zawodowego punktu widzenia - zrobili to bardzo dobrze.

- Piloci ćwiczą takie lądowania na symulatorach - mówi emerytowany pilot LOT kpt. Lech Kasprowicz. - To nie jest jakieś tam Bóg wie nadzwyczajne wydarzenie, bo w instrukcji są różne przypadki lądowania awaryjnego - zarówno zupełnie bez podwozia, jak we wtorek, jak i gdy wyjdzie tylko część podwozia. Są procedury, załoga jest przygotowana na coś takiego. Nie w tym sensie, że to się zdarza co drugi lot, ale załoga jest szkolona na taką okoliczność.

Dramatyczne chwile. Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu. Nie miał podwozia

"Gdyby to się zapaliło, ludzie mieliby naprawdę marne szanse"

- Widziałem moment, kiedy samolot przyziemiał, zupełnie na kadłubie, bez podwozia - to szczęście, że się nie zapalił. Poza zbiornikami celowymi paliwowymi, tam, gdzie jest kadłub - pod nim, znajduje się ogromny zbiornik paliwa. (...) Gdyby to się zapaliło, ludzie mieliby naprawdę marne szanse. (...) Nie wiem, jaka była przyczyna awarii, ale na pewno było to coś bardzo poważnego, bo piloci są doskonale przygotowani na wypadek nienormalnego działania podwozia, myślę o awaryjnym jego wypuszczeniu; jeśli tego nie mogli zrobić, musiało stać się coś wyjątkowo poważnego - tłumaczy Sułkowski.

Prezydent: Skuteczny system i sprawdzili się ludzie

Kilkadziesiąt minut po szczęśliwym lądowaniu Bronisław Komorowski podziękował pilotom, całej załodze, a także pasażerom boeinga. Prezydent podziękował też wszystkim służbom, które zabezpieczały lądowanie awaryjne. Podkreślił, że od dowódcy samolotu, kpt. Tadeusza Wrony wie, iż również pasażerowie "bardzo skutecznie współdziałali w tym szczególnie trudnym momencie". - To nie, że udało się, to zadziałał system - skuteczny system, zadziałały w pełni procedury; świetnie zadziałali i sprawdzili się ludzie - powiedział Komorowski. Zapowiedział odznaczenia dla załogi Boeinga 767.

LĄDUJ JAK WRONA! :)

Natychmiast po ujawnieniu nazwiska pilota na Facebooku powstało kilka stron z fanami kapitana Wrony. LATAJ JAK ORZEŁ, LĄDUJ JAK WRONA! :) - pisze w komentarzach Aleksandra. Profil "lubią" już tysiące osób.

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75248,10571773,Kapitan_Tadeusz_Wrona_bohaterem_Polakow__Z_Facebooka_.html#ixzz1cUR1k15g

Tylko picowskiemu śmieciowi nie w smak.

Przemek

--

"Fundusz Kościelny został ustanowiony w złych czasach PRL jako rekompensata
za odebrane mienie. Myślałem, że skoro Kościół odzyskuje mienie, to ten Fundusz

Data: 2011-11-01 22:11:01
Autor: boukun
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "Przemysław W" <brońmy RP przed pisem@op.pl> napisał w wiadomości news:j8pn15$gi2$1news.onet.pl...

Polska ma nowego bohatera. Nazywa się Tadeusz Wrona, pracuje w LOT od 20 lat

Od 30 lat zdaje się...

Jedyne
zdjęcie, które można znaleźć w internecie, pochodzi z 1978 roku. Wrona stoi z rękami w kieszeniach obok szybowca. Za sterami siedzi kobieta.

Zdjęcie z najlepszych czasów polskich. To właśnie w tych czasach Polacy byli najlepiej wyszkoleni i najpiękniejsze życie mieli http://bi.gazeta.pl/im/9/10571/z10571619X,Jaroslaw-Mosiejewski-- z-aparatem-- w-Lesznie-- Z-lewej.jpg

boukun

Data: 2011-11-01 22:15:40
Autor: Lorn
Polska ma nowego bohatera
W dniu 2011-11-01 22:06, Przemysław W pisze:
Kpt. Wrona jest szybownikiem. To miało kapitalne znaczenie

Otóż to... Pilot pierwszej klasy.

Data: 2011-11-01 22:15:58
Autor: oyster
Polska ma nowego bohatera
Użytkownik - Przemysław W napisał:

Polska ma nowego bohatera. Nazywa się Tadeusz Wrona, ...........

Obudziłeś się dopiero?

Tylko picowskiemu śmieciowi nie w smak.

O czym ty bredzisz Kawecki? Co ci się tam znowu popieprzyło w tej biednej łepetynie? Że facet zjechał Bronka, za to, że kazał opóźnić konferencję prasową, zeby się podlansować w mediach? I miał rację! Nawet pomimo tego, że zrobił to w stylu Niesiołowskiego - ordynarnie.
--
Wszędzie wieczność zębami kłapie.

Data: 2011-11-01 22:20:47
Autor: Przemysław W
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "oyster" <ghost@everywhere.pl> napisał

O czym.....

No i co kundel, Tomaszewski wiedział, że wstąpił do PRON-u, czy nie wiedział?

 Przemek

Data: 2011-11-01 22:25:03
Autor: oyster
Polska ma nowego bohatera
Użytkownik - Przemysław W napisał:

Użytkownik "oyster" <ghost@everywhere.pl> napisał

O czym.....

No i co kundel,

Jeśli już to Pan! Pan kundel, paściaku platformiany. :-D

Tomaszewski wiedział, że wstąpił do PRON-u, czy nie
wiedział?

Przemek

Już ci przecież, ze dwa razy odpisałem - jesteś nawalony, że nie zdajesz sobie sprawy w jakim wątku uczestniczysz, czy po prostu jak zwykle masz kłopoty z czytaniem?
--
Wszędzie wieczność zębami kłapie.

Data: 2011-11-01 22:28:10
Autor: Przemysław W
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "oyster" <ghost@everywhere.pl> napisał

Już ci przecież, ze dwa razy odpisałem - jesteś nawalony, że nie zdajesz sobie sprawy w jakim wątku uczestniczysz, czy po prostu jak zwykle masz kłopoty z czytaniem?

Piszesz sprzeczne bzdety. Zdecyduj się na jakąś wersje.

Przemek

Data: 2011-11-01 22:32:16
Autor: oyster
Polska ma nowego bohatera
[...]

Bełkoczesz, Kawecki.
--
Wszędzie wieczność zębami kłapie.

Data: 2011-11-02 00:47:26
Autor: Lorn
Polska ma nowego bohatera
W dniu 2011-11-01 22:32, oyster pisze:
[...]

Przyganiał kocioł garnkowi... Jak prezio :>

Data: 2011-11-02 09:09:50
Autor: Rivanol
Polska ma nowego bohatera
oyster <ghost@everywhere.pl> napisał(a):
> [...]

Już ci przecież, ze dwa razy odpisałem - jesteś nawalony, że nie zdajesz sobie sprawy w jakim wątku uczestniczysz, czy po prostu jak zwykle masz kłopoty z czytaniem?

Zamknij się stary durniu!

Data: 2011-11-02 09:20:37
Autor: Bambaryła
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "oyster" <ghost@everywhere.pl> napisał w wiadomości news:j8po3d$l72$2news.onet.pl...
[...]

Człowieku, dlaczego swoim plugawym językiem obniżasz poziom tego szacownego forum? Ty też leczysz tu swoje fobie i kompleksy?

BBR

Data: 2011-11-02 09:09:16
Autor: Rivanol
Polska ma nowego bohatera

Data: 2011-11-01 22:23:12
Autor: Bogdan Idzikowski
Polska ma nowego bohatera

[...]

Pilot Wrona okazał się być orłem. Orły smoleńskie - pingwinami (mają skrzydełka, a nie latają).

Data: 2011-11-01 22:26:30
Autor: oyster
Polska ma nowego bohatera
Użytkownik - Bogdan Idzikowski napisał:

[...]

Co to są orły smoleńskie? Masz na myśli ofiary katastrofy?
http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100410/KATASTROFA_SAMOLOTU_PREZYDENTA/987705874
--
Wszędzie wieczność zębami kłapie.

Data: 2011-11-02 17:06:31
Autor: stevep
Polska ma nowego bohatera
Dnia 01-11-2011 o 22:23:12 Bogdan Idzikowski <bogdanid@neostrada.pl>  napisał(a):

[...]

A orzeł Macierewicz to jeszcze żyje, czy naraził się czymś preziowi?

--
stevep

Data: 2011-11-02 17:51:50
Autor: Bogdan Idzikowski
Polska ma nowego bohatera

napisał(a):

[...]

Po pierwsze - co to ma do rzeczy?
Po drugie - nie do mnie to pytanie. Zapytaj prezia.

Data: 2011-11-03 05:32:42
Autor: stevep
Polska ma nowego bohatera

napisał(a):

[...]

Kto pyta ten nie błądzi, a ja nie przystawiłem ci gnata do glowy więc masz  wybór.

--
stevep

Data: 2011-11-02 08:29:08
Autor: WW
Polska ma nowego bohatera
W dniu 2011-11-01 22:06, Przemysław W pisze:

Polska ma nowego bohatera. [...]

Jedno mnie zastanawia.

Co kazało kapitanowi podjąć decyzje o nocnym locie, trwającym wiele godzin,  nad Atlantykiem, uszkodzonym samolotem (wiedział, że ma awarie hydrauliki).

Pozdrawiam
WW

Data: 2011-11-02 08:42:00
Autor: Przemysław W
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "WW" <wuwu0@vp.pl> napisał w wiadomości news:j8qrg9$hrt$1node2.news.atman.pl...
[...]

Wczoraj oglądałem wypowiedzi pilotów właśnie w tej sprawie. Twierdzą, że informacja, iż piloci wiedzieli o awarii pół godziny po starcie musi być pomyłką. Gdyby tak było zawróciliby, bo ta awaria miała wpływ na sterowność samolotu..

  Przemek

Data: 2011-11-02 09:19:41
Autor: Bambaryła
Polska ma nowego bohatera

[...]

Dlaczego nic nie mówi się o 2-gim pilocie? Coś śmierdzi?

BBR

Data: 2011-11-02 11:35:14
Autor: jadrys
Polska ma nowego bohatera
W dniu 2011-11-01 22:06, Przemysław W pisze:

Polska ma nowego bohatera.

Przemek

Polska? To już wystarczy jak ktoś nie sp**oli wykonywanej roboty żeby go nazywać bohaterem? Czy my naprawdę nie mamy prawdziwych bohaterów którzy, bezinteresownie z narażeniem życia wskakują pod lód żeby wyciągać żeby ratować tonącego kierowcę? Komu zależy żeby tacy ludzie pozostawali bezimienni, a na bohaterów kreują tych którzy w żadnym stopniu na takie miano nie zasłużyli?!

Data: 2011-11-02 11:45:08
Autor: Bogdan Idzikowski
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał w wiadomości news:j8r6co$t0a$1node2.news.atman.pl...
[...]

Jeśli Wrona nie jest bohaterem, to jak nazwiesz pilotów, którzy spowodowali katastrofę w Smoleńsku?

Data: 2011-11-02 17:15:51
Autor: jadrys
Polska ma nowego bohatera

[...]

Nie jest, a nawet nie otarł się o bohaterstwo.
No nie porównuj zamachu spod Smoleńska do dość drobnej awarii podwozia teraz na Okęciu.

Data: 2011-11-02 17:52:37
Autor: Bogdan Idzikowski
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał w wiadomości news:j8rqb0$i3d$1node2.news.atman.pl...

[...]

Jadryś, ty naprawdę jesteś idiotą!

Data: 2011-11-02 17:57:19
Autor: jadrys
Polska ma nowego bohatera

[...]

No tak! I to jest to cała odpowiedź człowieka światłego i kulturalnego..

Data: 2011-11-02 18:05:20
Autor: Bogdan Idzikowski
Polska ma nowego bohatera

Użytkownik "jadrys" <Che@yahoo.com> napisał w wiadomości news:j8rsos$kmb$1node2.news.atman.pl...

[...]

A coż mógłbym idiocie odpowiedzieć. Przecież idiota nic nie rozumie.
Chyba, że idiota jest błaznem, ale błaznowi idiocie też nic nie mogę odpowiedzieć.

Data: 2011-11-03 05:36:56
Autor: stevep
Polska ma nowego bohatera
Dnia 02-11-2011 o 17:57:19 jadrys <Che@yahoo.com> napisał(a):

[...]

To człowiek kulturalny nie ma prawa do swojego zdania, jesteś autystyczny  i wszyscy powinni cię oszczędzać?

--
stevep

Data: 2011-11-03 05:35:27
Autor: stevep
Polska ma nowego bohatera
Dnia 02-11-2011 o 17:52:37 Bogdan Idzikowski <bogdanid@neostrada.pl>  napisał(a):

[...]

Bez cienia wątpliwości, to chyba największy debil jakiego psp widziała.

--
stevep

Data: 2011-11-03 05:34:29
Autor: stevep

[...]