Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Polska w rowie nie w budowie

Polska w rowie nie w budowie

Data: 2011-12-03 14:34:40
Autor: tomy
Polska w rowie nie w budowie

Prawda o autostradach: w膮sko, krzywo, wyboi艣cie.

Donald Tusk, otwieraj膮c we wrze艣niu Autostradow膮 Obwodnic臋 Wroc艂awia (AOW),wyst臋powa艂 jako premier i dobry gospodarz kraju, ale jednocze艣nie jego wizyta by艂a elementem kampanii wyborczej prowadzonej pod has艂em PO "Polskaw budowie?. Tusk powiedzia艂 w贸wczas, 偶e wszyscy mo偶emy by膰 dumni z tak nowoczesnych dr贸g, a b臋d膮 ich tysi膮ce. Min臋艂y 2 miesi膮ce i duma gdzie艣 ulecia艂a. Okazuje si臋, 偶e AOW nie spe艂nia nale偶ycie funkcji obwodniczej, jest te偶 felernie zrobiona, a tak偶e ? z braku szmalu ? 藕le wyposa偶ona w urz膮dzenia infrastruktury. Fachowcy wytkn臋li, 偶e zjazdy s膮 za ma艂e w stosunku do nat臋偶enia ruchu, co b臋dzie skutkowa膰 wielkimi zatorami. Niebawem okaza艂o si臋, 偶e mieli racj臋.

Gdy na jednym ze zjazd贸w wywr贸ci艂 si臋 tir, powsta艂 korek ci膮gn膮cy si臋 przez niemal ca艂膮 obwodnic臋. Odblokowanie trasy trwa艂o 6,5 godziny.

Nadje偶d偶aj膮cy kolejno kierowcy nie wiedzieli, 偶e mog膮 skorzysta膰 z innych zjazd贸w, gdy偶 nie dzia艂a艂 elektroniczny system informacji. Tablice 艣wietlne tego systemu dzia艂a艂y tylko raz ? w dniu bokserskiej walki Adamek?Kliczko na wroc艂awskim stadionie miejskim. Na pocz膮tku usuwano usterki systemu, teraz urz臋dnicy GDDKiA t艂umacz膮, 偶e najpierw trzeba zainstalowa膰 monitoring, kt贸ry go b臋dzie chroni艂 przed z艂odziejami. Na monitoring nie ma jednak szmalu. AOW nie zosta艂a nawet w艂a艣ciwie oznakowana i kierowcy gubi膮 si臋, szukaj膮c 艂膮cznika do autostrady A4. Mieszka艅cy osiedli po艂o偶onych przy obwodnicy skar偶膮 si臋 na ha艂as. Najgorzej jest przy ul. Ma艣lickiej, gdzie domy od szosy dzieli jedynie 30m. Urz臋dnicy o艣wiadczyli, 偶e przeprowadz膮 tam pomiar nat臋偶enia d藕wi臋k贸w, a potem si臋 zobaczy. Pomiar ma trwa膰 rok. Na monitorowanie ha艂asu w innych osiedlach zabrak艂o kasy. Inna sztandarowa inwestycja drogowa w wojew贸dztwie dolno艣l膮skim ? autostrada A4 ? tak偶e nie spe艂nia oczekiwa艅. Przez Boles艂awiec, le偶膮cy w po艂owie drogi mi臋dzy Wroc艂awiem i Zgorzelcem, przeje偶d偶a艂o 20 tys. ci臋偶ar贸wek na dob臋. Tiry nadal sun膮 przez miasto, bo system poboru op艂at na A4 ? zdaniem kierowc贸w ? spowalnia ruch, ponadto op艂ata za przejazd tym odcinkiem jest zbyt wysoka. Kiedy autostrada stanie si臋 p艂atna tak偶e dla samochod贸w osobowych, miastu zagrozi komunikacyjny parali偶. Na wylotowej ulicy Zgorzeleckiej znajduje si臋 most w stanie ? jak okre艣laj膮 fachowcy ? 艣mierci technicznej. Niebawem trzeba go b臋dzie zamkn膮膰. Most i droga znajduj膮 si臋 w gestii GDDKiA, kt贸ra deklarowa艂a budow臋 nowej przeprawy. Okazuje si臋, 偶e brakuje pieni臋dzy na remont dotychczasowej. Droga budowana by艂a w latach 30. XX w., a niekt贸re odcinki w og贸le nie powsta艂y, bo doko艅czenie prac wstrzyma艂 wybuch II wojny 艣wiatowej. Modernizacja trwa艂a latami, zbudowano te偶 od podstaw odcinek prowadz膮cy od Boles艂awca do zachodniej granicy. Cho膰 prace zacz臋to kilka lat temu, laury za inwestycj臋 przypi臋艂o sobie platformerskie Ministerstwo Infrastruktury. Kolejnym sztandarowym pomys艂em PO by艂o wprowadzenie utrzymania dr贸g w formie tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego. Rzecz polega na tym, 偶e zawiaduj膮cy drogami urz膮d marsza艂kowski wojew贸dztwa wy艂ania w przetargu firm臋, kt贸ra b臋dzie remontowa膰, a nast臋pnie utrzymywa膰 wskazany odcinek trasy, za co co kwarta艂 otrzyma z urz臋du sta艂膮 op艂at臋. Umowy dotyczy艂yby okres贸w co najmniej 10-letnich. Pilota偶owy program tego typu wdro偶ono w wojew贸dztwie dolno艣l膮skim. Zako艅czy艂 si臋 zupe艂nym fiaskiem, bo zaproponowane przez urz膮d marsza艂kowski kwoty wzbudzi艂y 艣miech startuj膮cych do przetargu oferent贸w. Realny koszt utrzymania dr贸g jest bowiem zdecydowanie wy偶szy ni偶 wyliczenia urz臋dnik贸w. Przybywaj膮cych na Euro 2012 kibic贸w powitamy wi臋c krajow膮 specjalno艣ci膮: polsk膮 drog膮, w膮sk膮, zryt膮 i dziuraw膮 jak szwajcarski ser. Bo my stale jeste艣my w budowie.

Polska w rowie nie w budowie

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona