Data: 2020-09-07 08:42:43 | |
Autor: u2 | |
Polska wielkim placem budowy | |
https://www.salon24.pl/u/bezpieczenstwoenergetyczne/1074484,polska-wielkim-placem-budowy
Duże inwestycje są nie tylko remedium na doraźne kłopoty związane z pandemią. To impuls rozwojowy dla gospodarki i przedsiębiorstw. Duże projekty finansowane ze środków publicznych w czasach pandemii są sposobem na odrabiania strat i podtrzymywanie koniunktury gospodarczej. Jakie to są inwestycje? Dokończenie inwestycji drogowych i kolejowych, CPK, przekop Mierzei Wiślanej, odbudowa szlaków wodnych, inwestycje w portach bałtyckich, rozwój infrastruktury gazowej i paliwowej. Były one tematem dyskusji panelowej XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W czasach pandemii COVID-19 na rynku globalnym istnieje większa zgoda na udział państwa w inwestycjach, stymulowanie gospodarki przez duże publiczne inwestycje. Ale ważne jest, by przyniosły one długofalowe, a nie tylko doraźne korzyści. Na potrzebę wsparcia samorządów w prowadzeniu inwestycji drogowych zwróciła uwagę Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. - Nie da się prowadzić jedynie dużych inwestycji, zaniedbując mniejsze projekty i inwestycje, potrzebny jest równomierny rozwój - powiedziała. Ze względu na pandemię szczególnie potrzebne jest wsparcie dla samorządów, które często współpracują z mniejszymi, lokalnymi firmami odpowiadającymi za inwestycje w infrastrukturę drogową. Jak zauważyli uczestnicy dyskusji, istotne jest również utrzymanie odpowiedniego standardu wciąż rozbudowywanej sieci dróg ekspresowych. Dlatego na przełomie września i października 2020 roku ma powstać jednolity wzorzec umowy dla wszystkich regionów kraju, dotyczący dróg krajowych. Inwestycje wodne W obszarze inwestycji hydrotechnicznych coraz trudniej jest oceniać projekty inwestycyjne biorąc pod uwagę tylko kwestie finansowe. Są to inwestycje ,,bardzo trudne ze względów środowiskowych" - zauważył Przemysław Daca, prezes Wód Polskich. Potrzebują one dobrego planowania, gdyż długofalowo mają przeciwdziałać skutkom susz i zmian klimatycznych. Coraz częściej firmy, które wcześniej zajmowały się budownictwem, drogami, koleją koncertują się na inwestycjach hydrotechnicznych. Dobrego gospodarowania zasobami wodnymi potrzebuje nie tylko rolnictwo, ale również polska energetyka - zauważył Przemysław Daca. - Obecnie nadrabiamy straty związane z tego typu inwestycjami o małym, średnim i dużym zasięgu, budową zbiorników wodnych, stopni wodnych, odbudową wałów. Mowa o dziesiątkach miliardów złotych przeznaczanych obecnie na gospodarkę wodną - powiedział prezes Wód Polskich. Ważne są choćby inwestycje w śródlądowe drogi wodne: mają one nie tylko wpływ na rozwój portów morskich i transportu rzecznego, samorządy wykazują duże zainteresowanie tego rodzaju projektami ze względów turystycznych. Transport kolejowy Aktualna strategia rozwoju infrastruktury kolejowej sięga 2027 roku. Ma uwzględniać potrzeby całego rynku, zarówno przewoźników, jak i dużych podmiotów, takich jak porty morskie. Kolejowe inwestycje w portach morskich pozwolą rozbudować połączenia kolejowe między północą a południem kraju i obsłużyć tranzyt również na przejściach granicznych. Potrzeba 300 miliardów złotych inwestycji w sieć kolejową: opłaca się wydać więcej, by inwestycje przeprowadzić porządnie - przekonywał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Wartość inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym to obecnie 76 miliardów złotych. PKP PLK S. A. stawia na dalszą modernizację połączeń pasażerskich. - Mamy ambitny cel: chcemy, by za trzy-cztery lata pociągi dalekobieżne między Warszawą a wszystkimi miastami wojewódzkimi poruszały się ze średnią prędkość co najmniej stu kilometrów na godzinę - powiedział prezes Merchel. Ważne są inwestycje w Centralny Port Komunikacyjny, obejmujące 7 tys. kilometrów linii kolejowej: blisko 2 tys. nowych i ponad 5 tys. modernizowanych linii. Dużym zainteresowaniem samorządów cieszą się programy lokalne: Kolej Plus i Program Przystankowy: program budowy dwustu nowych przystanków kolejowych w całym kraju. W ramach Kolei Plus samorządy złożyły 96 wniosków na ponad 20 mld złotych. Budownictwo - W Polsce nie istnieje w zasadzie ryzyko przeinwestowania, jesteśmy jednym wielkim placem budowy - powiedział Artur Popko, wiceprezes zarządu i dyrektor operacyjny Budimex S. A. Dla jego firmy coraz większe znaczenie mają inwestycje w hydrotechnikę i transport kolejowy, choć znaczna ich część wciąż dotyczy budownictwa i dróg. - Skończyliśmy właśnie budowę największego zbiornika wodnego Racibórz Dolny, pracujemy obecnie na największym zbiornikiem dla KGHM-u - podkreślił wiceprezes. Budimex współpracuje z około 100 tys. partnerów biznesowych. Są to także polskie lokalne firm, które wytwarzają i dostarczają materiał na budowy. Daje to znaczny zysk również budżetowi państwa. - Wyliczyłem, że na przełomie ostatnich dwóch lat dwa miliardy złotych z powrotem wróciło do Skarbu Państwa - z tytuły podatków i płac tylko w samym Budimexie - a to pozwala na reinwestycje i dalsze pobudzania gospodarki - powiedział Artur Popko. Budownictwo to koło zamachowe polskiej gospodarki - generuje 10 proc. krajowego PKB. Zdaniem Popko to inwestycje publiczne stanowią ,,silnik odrzutowy" dla tego sektora. - Pandemia dodatkowo to pokazała. Sektor prywatny jest o wiele mniejszy, właściwie wstrzymał inwestycje i zastanawia się, co dalej robić. Widać to w branży hotelarskiej, branży wynajmowania powierzchni użytkowych. Swoje inwestycje wstrzymują również samorządy - dodał. Bezpieczeństwo energetyczne - Opłacalność inwestycji jest nie mniej ważna niż cele strategiczne, czyli bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział wiceprezes zarządu PERN S.A. Rafał Miland. - Budując nasze inwestycje, w dużej mierze odpowiadamy na zapotrzebowanie rynku. Rynek paliw przez długi czas cierpiał na duże braki dotyczące inwestycji w logistykę. Dziś realizujemy wiele inwestycji związanych z uzupełnieniem tych braków - podkreślił prezes Miland. PERN zwiększa liczbę zbiorników na ropę naftową w Gdańsku. To odpowiedź na zapotrzebowanie zarówno ze strony polskich, jak i niemieckich klientów. Firma rozbudowuje również sieć swoich baz paliw. Pierwszy etap PERN ma za sobą: oddał do użytku bazy o łącznej pojemności 128 tys. m sześć. Drugi etap dotyczy inwestycji o łącznej pojemności 222 tys. m. sześć. W fazie projektowej i zdobywania pozwoleń jest trzeci etap inwestycji. - Pandemia zachwiała rynkiem paliw, który - po skutecznym zwalczeniu szarej strefy - był rynkiem rosnącym - ale wciąż istnieje zapotrzebowanie na magazynowania i obrót paliw. Jestem przekonany, że te inwestycje się zwrócą - zaznaczył Rafał Miland. PERN buduje także nowe rurociągi. Przygotowuje się do połączenia bazy paliw w Boronowie z Trzebinią. - To ważne pod kątem bezpieczeństwa energetycznego, transport rurociągiem jest o wiele bardziej wygodny i bezpieczny, prośrodowiskowy niż z pomocą auto-cystern czy kolei - powiedział wiceprezes spółki. Jedną z największych przygotowywanych przez PERN inwestycji jest budowa drugiej nitki rurociągi pomorskiego, którą będzie można transportować ropę naftową. Ta inwestycja będzie bezpośrednio służyła zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Megainwestycje muszą być uzupełnione o mniejsze, tak by największe projekty mogły być efektywnie wykorzystywane. - Mowa o rozbudowie bocznic kolejowych, ich modernizacji, podnoszeniu ich zdolności przyjmowania cięższych cystern kolejowych. Mowa o rozbudowie nalewaków do auto-cystern i nalewaków kolejowych. I wreszcie mowa o budowie instalacji związanych z wykorzystywaniem biododatków do paliw. Wszystkie te inwestycje poprawiają naszą pozycję jako firmy i możliwości jakie oferujemy rynkowi - zaznaczył Rafał Miland. KW Źródło: Salon24.pl Opublikowano: 4 września 2020, 16:24 (C) Artykuł jest chroniony prawem autorskim. |
|
Data: 2020-09-07 18:11:06 | |
Autor: Runt | |
Polska wielkim placem budowy ;-) | |
W dniu 2020-09-07 o 08:42, pijaczyna u2 pisze:
https://www.salon24.pl/u/bezpieczenstwoenergetyczne/1074484,polska-wielkim-placem-budowy Duże inwestycje są nie tylko remedium na doraźne kłopoty związane z pandemią. To impuls rozwojowy dla gospodarki i przedsiębiorstw. Duże projekty finansowane ze środków publicznych w czasach pandemii są sposobem na odrabiania strat i podtrzymywanie koniunktury gospodarczej. nietrafione ;-)))) -- Runt Oculum pro oculo et dentem pro dente! Keep smilling. All's well that ends well. http://100aferpis.pl/ |
|
Data: 2020-09-07 18:48:23 | |
Autor: u2 | |
Polska wielkim placem budowy | |
W dniu 07.09.2020 o 18:11, Runt pisze:
W dniu 2020-09-07 o 08:42, pijaczyna u2 pisze: zazdrościsz szpunt:))))))))))) |
|