Polski jazz - zagubione ogniwo

Data: 2013-12-27 21:21:09
Autor: miś z okienka
Polski jazz - zagubione ogniwo
Jazz pierwszych lat PRL ma swoją "katakumbową" legendę - tępiony jako muzyka
wymyślona wprawdzie przez "uciśnionych Murzynów", zarazem jednak będąca częścią
"zdegenerowanej kultury kapitalistycznej". O polskim jazzie pierwszych lat po
odzyskaniu niepodległości żadna martyrologiczna legenda nie powstała.
http://historia.newsweek.pl/polski-jazz-zagubione-ogniwo-newsweek-pl,artykuly,277678,1.html
(...) ci beztroscy żołnierze lekkiej - jak mawiano - muzy zostali bezwzględnie jak mało które środowisko w Polsce wrzuceni w tryby XX-wiecznej historii. W losach Petersburskiego czy Rosnera, Warsa czy Kataszka jest wszystko, co najgorsze w tamtym stuleciu spotkało aż dwa narody: polski i żydowski. Od wymuszonych emigracji (wariant najszczęśliwszy) poprzez represje obu systemów totalitarnych po Holokaust.
http://historia.newsweek.pl/polski-jazz-zagubione-ogniwo-newsweek-pl,artykuly,277678,1,2.html
(...) jest to plejada zupełnie zapomniana, zagubione i jakby niechciane ogniwo polskiej kultury popularnej. Przekonałem się o tym boleśnie, pisząc ten tekst. Niemal wszystkie niezbędne informacje czerpałem ze źródeł anglojęzycznych.
http://historia.newsweek.pl/polski-jazz-zagubione-ogniwo-newsweek-pl,artykuly,277678,1,3.html

Polski jazz - zagubione ogniwo