Polskie Wrota na przedwojennych mapach

Data: 2013-01-04 10:27:32
Autor: Ludek Vasta
Polskie Wrota na przedwojennych mapach
Na zachód od miasta Duszniki-Zdrój znajduje się przełęcz Polskie Wrota, http://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_Wrota

Czy może ma ktoś do dyspozycji przedwojenne mapy i może sprawdzić, jak się nazywała ta przełęcz przed drugą wojną światową?

Chodzi mi o niemiecką nazwę. Przypuszczam, że przełęcz ta wtedy nie znajdowała się na żadnej polskiej mapie, tak więc wtedy polska nazwa najprawdopodobniej nie istniała.

Ludek

Data: 2013-01-04 10:30:41
Autor: Krzysiek
W dniu 2013-01-04 10:27, Ludek Vasta pisze:
[...]

Poszukaj tutaj.
http://polski.mapywig.org/news.php

Data: 2013-01-04 11:32:02
Autor: Michal Jankowski
Krzysiek <kris_gor@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Niestety na niemieckich mapach nie widzę żadnej nazwy. W wiki znalazłem tyle: "Durch seine geographische Lage sicherte es die wichtige Straße von
Prag über den Hummelpass nach Glatz und Breslau, den sogenannten
Polenweg." http://de.wikipedia.org/wiki/Herrschaft_Hummel

  MJ

Data: 2013-01-04 11:05:08
Autor: Waldek Brygier
Ludek Vasta wrote:
[...]

Ot tak po prostu: Polnische Pforte...

Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
GG 415880

Data: 2013-01-04 11:10:25
Autor: Ludek Vasta
On 04/01/2013 11:05, Waldek Brygier wrote:
Czy może ma ktoś do dyspozycji przedwojenne mapy i może sprawdzić, jak
się nazywała ta przełęcz przed drugą wojną światową?

Ot tak po prostu: Polnische Pforte...

*Przed* drugą wojną światową? Masz może jakieś źródło?

Ludek

Data: 2013-01-04 11:11:08
Autor: Waldek Brygier
Ludek Vasta wrote:
*Przed* drugą wojną światową? Masz może jakieś źródło?

Tak podaje SGTS, ale zerkam jeszcze na sztabówki niemieckie, a na nich nie widzę tej przełęczy, pokukam jeszcze na innych mapach, jeśli coś znajdę, dam znać...

Data: 2013-01-04 11:12:54
Autor: Waldek Brygier
Ludek Vasta wrote:
Ot tak po prostu: Polnische Pforte...
*Przed* drugą wojną światową? Masz może jakieś źródło?

Taką samą nazwę podaje "Słownik nazewnictwa krajoznawczego"

Data: 2013-01-04 12:11:42
Autor: Waldek Brygier
Ludek Vasta wrote:
Czy może ma ktoś do dyspozycji przedwojenne mapy i może sprawdzić, jak
się nazywała ta przełęcz przed drugą wojną światową?

Michał może mieć rację... Hummel Pass
Na mapie "Wanderwegekarte der Grafschatz Glatz" z 1935 roku występuje nazwa "Hummel P."
Na dwóch innych mapach niestety nie ma zaznaczonej przełęczy, jedynie zamek

Data: 2013-01-04 12:13:42
Autor: Michal Jankowski
"Waldek Brygier" <waldek@naszesudety.pl> writes:

Ludek Vasta wrote:
Czy może ma ktoś do dyspozycji przedwojenne mapy i może sprawdzić, jak
się nazywała ta przełęcz przed drugą wojną światową?

Michał może mieć rację... Hummel Pass

Nie jestem autorem niemieckiej wiki. :)

  MJ

Data: 2013-01-04 13:17:56
Autor: Ludek Vasta
Polskie Wrota na przedwojennych mapach
Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi, "Hummelpass" był ciekawym tropem, dzięki któremu dotarłem do innych nazw, tak więc na razie mam:

Polnische Pforte
Polnische Tor
Polnischer Steig
Paß von Nachod
Hummelpass
Reinerzer Sattel

Teraz muszę sprawdzić, czy wszystkie nazwy dotyczą tej samej przełęczy.

Ludek

Data: 2013-01-04 13:48:12
Autor: Michal Jankowski
Polskie Wrota na przedwojennych mapach
Ludek Vasta <qludek@XXXpoczta.onet.pl> writes:

Teraz musz+ARk- sprawdzi+AQc-, czy wszystkie nazwy dotycz+AQU- tej samej prze+AUIBGQ-czy.

Patrzy+AUI-e+AVs- tu?
http://www.waltersperling.de/geonamen/index_wb.htm
http://www.waltersperling.de/geonamen/woerterbuch/p.htm

S+AQU- odno+AVs-niki do (m.in.) przedwojennych +AXo-r+APM-de+AUI-:

Polnische Pforte
2.    Nachoder Sattel
3.    +IZI- N+AOE-chodsk+AP0- pr+AW8-smyk
4.    Nachoder Steig; Polnischer Steig
6.    Polskie Wrota (poln.)
10.  SGTS 13, 1992, S. 191.

Polnischer Steig, Polensteig
2.    Nachoder Sattel
3.    +IZI- Nachodsk+AP0- pr+AW8-smyk
4.    Landespforte von Nachod; Nachoder Steig
6.    Polskie Wrota (poln.)
10.  Kloeden, 1875, S. 90; Machatschek, 1927, S. 296; SLL, 1985, S. 35.

Kloeden, 1875 = Gustav Adolph von Kloeden: Handbuch der L+AOQ-nder- und
Staatenkunde von Europa. Erste H+AOQ-lfte: Das deutsche Reich, die
Schweiz, die +APY-sterreich-ungarische Monarchie. 3. Aufl. Berlin 1875 (=
Handbuch der Erdkunde. Zweiter Teil: Politische Geographie. L+AOQ-nder-
und Staatenkunde von Europa)

Machatschek, 1927 = Fritz Machatschek: Landeskunde der Sudeten- und
Westkarpatenl+AOQ-nder (= Bibliothek L+AOQ-nderkundlicher Handb+APw-cher).
Stuttgart.

Z tym, +AXw-e mo+AXw-e si+ARk- okaza+AQc-, +AXw-e Polska Droga/Polski Szlak to jest nazwa
stara, ale Polskie Wrota jako nazwa samej prze+AUIBGQ-czy - jednak nowa.

  MJ

Data: 2013-01-04 13:57:33
Autor: Ludek Vasta
Polskie Wrota na przedwojennych mapach
On 04/01/2013 13:48, Michal Jankowski wrote:
Patrzyłeś tu?
http://www.waltersperling.de/geonamen/index_wb.htm
http://www.waltersperling.de/geonamen/woerterbuch/p.htm

Tak, właśnie tam znalazłem większość (może wszystkie) niemieckie nazwy.

Z tym, że może się okazać, że Polska Droga/Polski Szlak to jest nazwa
stara, ale Polskie Wrota jako nazwa samej przełęczy - jednak nowa.

Ja też tak sądzę.

Ludek

Polskie Wrota na przedwojennych mapach