Polskie logo i polska racja stanu

Data: 2012-03-24 14:50:49
Autor: Jacek Biały
Polskie logo i polska racja stanu
Witam!

Wyobraźmy sobie, że dostajemy kartkę pocztową z widokiem Wieży Eifla.
Od razu wiemy, że ktoś pisze z Paryża. A jeśli będzie to Statua
Wolności? Wtedy jest jasne, że kartka przyszła z USA. Każdy znaczący
kraj na świecie ma swoją Bramę Brandenburską, Most Karola, Tower
Bridge, Tadż Mahal.... Prawie każdy kraj ma jakieś dobrze
rozpoznawalne logo, które można umieścić na jakimś informatorze, by
zainteresowany od razu wiedział o co chodzi. Tymczasem jakie jest
rozpoznawalne logo Polski?
Gdy ktoś chce jakąś ogólną informację na temat Polski poprzedzić
grafiką, pokazuje albo procesję Bożego Ciała, albo wizerunek JPII, gdy
przejeżdża przez polskie ulice. Gdyby pokazali na przykład Pałac
Kultury i Nauki, ktoś mógłby pomyśleć, że chodzi o Rosję. A gdyby
pokazać Świątynię Opatrzności Bożej, mógłby ktoś zastanawiać się nad
tym, w jakim to afrykańskim kraju budują takie nowoczesne gmachy.
W sferze muzyki jest już lepiej, lecz jeśli chodzi o wizualną
rozpoznawalność, nie mamy żadnej światowej wizytówki oprócz wizerunku
papieża-Polaka. Ktoś powie, że to bardzo dobrze, tylko mało kto tutaj
zauważa, że papież ten chociaż z pochodzenia Polak, był głową państwa
watykańskiego i z tym państwem jest w szerokim świecie kojarzony.
Pokazując jego wizerunek jako symbol Polski moglibyśmy komuś
zasugerować, że państwo polskie leży gdzieś na Półwyspie Apenińskim,
jeśli nie w samych murach Watykanu.
:
Problem tyczy się percepcji Polski nie tylko za granicą, lecz przede
wszystkim w umysłach Polaków. W czasach stanu wojennego wielu polskich
katolików spoglądało na Bazylikę Św. Piotra jak na kawałek wolnej
Polski. Siłą bezwładności niektórym z nich Watykan do dzisiaj wydaje
się być ostoją polskości, głównym depozytariuszem polskiej racji
stanu. Tymczasem racją stanu Stolicy Piotrowej jest dobro religii
katolickiej na całym świecie, a już na pewno nie arbitralne
faworyzowanie jakiegoś kraju, chociażby był on w stu dwudziestu
procentach katolicki.
Fakt, że polska musiała procesować się u papieży z Zakonem Krzyżackim
świadczy o tym, że mieliśmy tam sędziego, a nie adwokata, który z góry
przyznaje rację swemu podopiecznemu. Papieże nie raz wywierali
polityczne naciski na polskich królów, co nie zawsze szło w parze z
polską racją stanu. Z drugiej strony nie można im się dziwić, że
oczekiwali od Polski udziału w antyhusyckiej krucjacie, że inicjowali
walkę z reformacją oraz rugowanie prawosławia na kresach
Rzeczypospolitej, gdyż taki był interes papiestwa. Nie znaczy to
jednak, że w interesie Rzeczypospolitej leżało dławienie kultury
protestanckiej, prowokowanie wyniszczających wojen kozackich i utrata
Kijowa na rzecz Rosji (co było, niestety, następstwem Unii Brzeskiej).
Również wyprawa pod Wiedeń leżała bardziej w interesie naszych
przyszłych zaborców zagrożonych ekspansją Turcji. Trudno też dziwić
się papieżom, że nie poparli polskich powstań narodowych w XIX wieku.
Sprawdzonym policjantem Europy była wówczas carska Rosja, która
rozgromiła rewolucję napoleońską. Po upadku Napoleona nasi zaborcy
zawiązali Święte Przymierze w celu obrony chrześcijańskich wartości i
tradycyjnego porządku w Europie (w imię tego porządku wojska rosyjskie
tłumiły także powstanie na Węgrzech).
Po upadku prawosławnej Rosji Watykan liczył na to, że bolszewizm
(podobnie jak bonapartyzm) jest zjawiskiem przejściowym i po rychłym
wypaleniu się czerwonego pożaru ziemie rosyjskie staną otworem przed
katolicką misją. Zapewne podobną wizją karmił się papieski nuncjusz w
Warszawie Achille Ratii, który w 1919 roku doradził Piłsudskiemu
taktyczny rozejm z bolszewikami na rzecz zniszczenia Rosji. Trudno tu
mówić o polskiej racji stanu, gdyż bitwa warszawska okazała się być
dla nas piorunem przed burzą.
Pozostawienie u granic naszego kraju pierwszego na świecie
totalitarnego systemu skończyło się tragicznie. Cóż mógł zrobić dla
nas Watykan? Oczywiście nic, poza apelami o modlitwę i dialog.

jb

Data: 2012-03-24 22:23:45
Autor: Obserwator
Polskie logo i polska racja stanu
Jacek Biały <jacekbialy0@tlen.pl> napisał(a): Wyobraźmy sobie, że dostajemy kartkę pocztową z widokiem Wieży Eifla.
[...]

..a Polska ma nadal Palac Stalina...

A tak a propos, czy ty masz jakas obsesje lub paranoje na punkcie Kosciola Katolickiego? Caly czas piszesz na ten temat jak bekon o Zydach, a jadrys o
nienazartych kapitalistach.

Data: 2012-03-24 23:52:48
Autor: pluton
[...]

albo obsrywator o putinie.

Nullification

Data: 2012-03-24 23:53:18
Autor: pluton
Polskie logo i polska racja stanu
mozna poprosic o streszczenie w 1 zdaniu ?

Nullification

Data: 2012-03-24 16:22:53
Autor: jr
On 24 Mar, 23:53, "pluton" <zielonadu...@gazeta.pl> wrote:
mozna poprosic o streszczenie w 1 zdaniu ?

Postaram się następnym razem
jb

Nullification

Data: 2012-03-25 00:41:04
Autor: K
Polskie logo i polska racja stanu
pewnie jakbys uwazal na lekcjach i czytal Hemingwaya wiedzial bys ze polska i polacy sa rozpoznawani jako ci co pod kosciolem drugiemu noz w plecy wkładaja.

Data: 2012-03-25 09:56:25
Autor: jr
On 25 Mar, 01:41, K <a...@b.c> wrote:
pewnie jakbys uwazal na lekcjach i czytalHemingwaya

Kto to taki Hemingway? Ten co se strzelił w łeb?
jb

Data: 2012-03-25 10:37:35
Autor: mkarwan

Użytkownik "K" <a@b.c> napisał w wiadomości news:jklm25$fvm$2news.dialog.net.pl...
pewnie jakbys uwazal na lekcjach i czytal Hemingwaya wiedzial bys ze polska i polacy sa rozpoznawani jako ci co pod kosciolem drugiemu noz w plecy wkładaja.

Czemu robisz siebie idiotę?

Data: 2012-03-25 10:57:23
Autor: pluton
Polskie logo i polska racja stanu

Czemu robisz siebie idiotę?

Zebys mial szanse cokolwiek zrozumiec. Wyrownanie poziomow to sie nazywa.

Nullification

Data: 2012-03-25 10:36:36
Autor: mkarwan

Użytkownik "Jacek Biały" <jacekbialy0@tlen.pl> napisał w wiadomości news:3ad397d1-5474-4b4e-a924-185b543dd4cedb5g2000vbb.googlegroups.com...
Pozostawienie u granic naszego kraju pierwszego na świecie
totalitarnego systemu skończyło się tragicznie. Cóż mógł zrobić dla
nas Watykan? Oczywiście nic, poza apelami o modlitwę i dialog.

co zrobiła dla nas Anglia Francja USA?
Piłsudski proponowal uderzenie na niemcy gdy były jeszcze słabe?
I co?
Kto zakceptowal aneksję Czechosłowacji?
Kto zaakceptował odebranie nam kresów?
Kto nakazal stworzyć specjane prawa dla Żydów?
itd.
Twoja niechęc do kościoła ujawnia przy okazji twoją jedynie pobieżną znajomość historii.

Data: 2012-03-25 10:09:30
Autor: jr
On 25 Mar, 10:36, "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> wrote:
Użytkownik "Jacek Biały" <jacekbia...@tlen.pl> napisał w wiadomościnews:3ad397d1-5474-4b4e-a924-185b543dd4cedb5g2000vbb.googlegroups.com...

> [...]
>totalitarnego systemu skończyło się tragicznie. Cóż mógł zrobić dla
>nas Watykan? Oczywiście nic, poza apelami o modlitwę i dialog.

Niepotrzebnie zawiązywali z Polską ten sojusz. W efekcie zostali
sojusznikiem największego zbrodniarza wszechczasów, Józefa Stalina.

Piłsudski proponowal uderzenie na niemcy gdy były jeszcze słabe?

Zabawa żołnierzykami.
w roku 1936 Stalin mógł nas rozjechać w ciagu tygodnia, ale on wolał
mieć Zachód po swojej stronie, więc czekał cierpliwie na Hitlera.

Dziecinada. Pretensje głupiego Jasia.
jb

Data: 2012-03-25 19:14:47
Autor: u2
W dniu 2012-03-25 19:09, jr pisze:
Zabawa żołnierzykami.
w roku 1936 Stalin mógł nas rozjechać w ciagu tygodnia, ale on wolał
mieć Zachód po swojej stronie, więc czekał cierpliwie na Hitlera.

Sam nigdy nie zrobilby tego. Hitler by nas wyzwolil i podbilibysmy
sowietow. Dopiero po tajnym zalaczniku do paktu Ribbentropp - Molotov
odwazyl sie zaatakowac Becka.

Data: 2012-03-25 15:04:46
Autor: jr
On 25 Mar, 19:14, u2 <u...@o2.pl> wrote:
W dniu 2012-03-25 19:09, jr pisze:

> Zabawa żołnierzykami.
> w roku 1936 Stalin mógł nas rozjechać w ciagu tygodnia, ale on wolał
> mieć Zachód po swojej stronie, więc czekał cierpliwie na Hitlera.

Sam nigdy nie zrobilby tego.

Słuszna uwaga. Zawsze szukał poputczyków.

   Hitler by nas wyzwolil

P... takie 'wyzwolenie',

 i podbilibysmy
sowietow.

Wątpię. Cała inteligencja gryzłaby juz ziemie, albo rąbała tajgę.
Tymczasem sowiet miał już największą lądowa armię świata, linie
obronne
na Dnieprze i liczbe czołgów przekraczajaca kilkukrotnie niemieckie.

 Dopiero po tajnym zalaczniku do paktu Ribbentropp - Molotov

Dopiero po ataku Niemiec na Polskę i uwikłanie się ich w konflikt na
zachodzie, Stalin zaczął zwijać linie obronne i powoli szykować się do
skoku.
Po przeczytaniu 'Lodołamacza' Suworowa (jego tezy potwierdzają
informacje Mackiewicza z r.40-41) doszedłem do wniosku, że po
Traktacie Ryskim byliśmy jako państwo skazani na zagładę. Wciąganie
Zachodu do wojny po stronie Stalina było totalną głupotą, za którą
płacimy do dziś.
:
Gdy w Warszawie wybuchło powstanie, któryś z angielskich polityków
powiedział "bad business". Powinni powiedzieć to Beckowi przed
pięcioma laty, gdy prosił ich o sojusz. Ot, Anglicy...
jb

Data: 2012-03-26 00:08:13
Autor: u2
W dniu 2012-03-26 00:04, jr pisze:
[...]

No patrz jaki ten stalin dobrotliwy :)

Data: 2012-03-25 12:00:23
Autor: Grzegorz Z.
mkarwan napisał:

[...]

Co zrobiły dla nas Węgry gdy polski ambasador został w lutym wyrzucony z
Białorusi? Kto wtedy zareagował jako pierwszy?

--
"Jak już nie będę mogła sobie sama nalać tej herbaty z baniaczka to mam
inne wyjście na taką sytuację" M.Czubaszek

Data: 2012-03-25 12:49:03
Autor: pluton
Polskie logo i polska racja stanu
Co zrobiły dla nas Węgry gdy polski ambasador został w lutym wyrzucony z
Białorusi?

Kto wtedy zareagował jako pierwszy?

Tego nie wiem, ale podskoczyć Białorusi to zajebisty wyczyn, byle kto
się nie odważy.

Nullification

Data: 2012-03-25 19:28:50
Autor: Grzegorz Z.
pluton napisał:

Co zrobiły dla nas Węgry gdy polski ambasador został w lutym wyrzucony z
Białorusi?

Kto wtedy zareagował jako pierwszy?

Tego nie wiem

Niemcyyyyyyyyyyyyy:

Niedługo po tym, jak Białoruś wezwała dyplomatów Polski i UE do opuszczenia
Białorusi, Berlin w geście solidarności wezwał we wtorek swego ambasadora w
Mińsku na konsultacje do kraju. - Akcja przeciwko Polsce i Unii
Europejskiej jest jednocześnie akcją przeciwko nam, Niemcom - powiedział
cytowany przez agencję dpa niemiecki minister spraw zagranicznych Guido
Westerwelle. - Decyzja Białorusi nas oburzyła - dodał. Podkreślił, że UE
nie da się zastraszyć ani podzielić.

http://m.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,117915,11253194,Kraje_Unii_Europejskiej_wycofaja_ambasadorow_z_Bialorusi.html