Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.

Data: 2013-08-01 02:14:00
Autor: Micha艂
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.
  Nie znam ani jednej dobrze rozegranej bitwy polskiej.Polacy znani s膮 jako bohaterzy. Szczytem zwyci臋stwa i dum膮 narodow膮 jest bitwa pod Grunwaldem, ale jak pogra艂em troch臋 ( C. 4) to odkry艂em, 偶e by艂a to kiepska bitwa do艣膰. A to dlatego, 偶e nie u偶yli艣my technik daj膮cych przewag臋 przeciwko rycerstwu - pikinier贸w, trebuszet贸w (nawet dzia艂), 艂ucznik贸w. Czyli bitwa o szansach 50/50.
  Przyk艂adem do艣膰 dobrej ofensywy jest ofensywa niemiecka na Polsk臋, za wyj膮tkiem post臋powania wobec ludno艣ci cywilnej oczywi艣cie.
  Nasza historia jest niewiadom膮 - nie wiemy dlaczego utracili艣my pa艅stwowo艣膰, a potem to by艂y zrywy wolno艣ciowe z bitw膮 maj膮ce najmniej mo偶liwe wsp贸lnego.

Data: 2013-08-01 02:44:14
Autor: jr
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.

U偶ytkownik "Micha艂" <micsz@onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ktc99g$ca6$1news.dialog.net.pl...
|  Nie znam ani jednej dobrze rozegranej bitwy polskiej.Polacy znani s膮
| jako bohaterzy.

Jak pisa艂 Klausewitz, wojna jest przed艂uzeniem polityki. Polacy cz臋sto wygrywali bitwy, rzadziej wojny.

 Szczytem zwyci臋stwa i dum膮 narodow膮 jest bitwa pod
| Grunwaldem, ale jak pogra艂em troch臋 ( C. 4) to odkry艂em, 偶e by艂a to
| kiepska bitwa do艣膰.

Butwa bitw膮, ale wojna wygrana. Jest to zas艂ug膮 polityki Jagie艂艂y. Po Jagiellonach mielismy polityk贸w jedynie 'od szabelki', co zaowocowa艂o g艂upawym hymnem i 偶a艂osn膮 histori膮.

Data: 2013-08-01 03:43:10
Autor: Micha艂
W dniu 2013-08-01 02:44, jr pisze:

> [...]

Jagiellonach mielismy polityk贸w jedynie 'od szabelki', co zaowocowa艂o g艂upawym

  Zwyci臋stwo by艂o tak du偶e, 偶e da艂o wygranie wojny. Zauwa偶, 偶e to by艂a wojna obronna. Jest wog贸le kwestia zwi膮zk贸w Krzy偶ak贸w z rycerstwem zachodnim, bo samych Krzy偶ak贸w sprowadzi艂 jaki艣 poprzedni kr贸l, 偶eby zwalczali tam kogo艣 na Pomorzu. Sko艅czy艂o si臋 tak, 偶e musia艂 si臋 przed nimi i zachodnimi rycerzami broni膰.

Data: 2013-08-01 23:51:21
Autor: jr

|  Zwyci臋stwo by艂o tak du偶e, 偶e da艂o wygranie wojny.

Zwyci臋stwo by艂o ograniczone, bo nie zdobyli Malborka.

 Zauwa偶, 偶e to by艂a
| wojna obronna. Jest wog贸le kwestia zwi膮zk贸w Krzy偶ak贸w z rycerstwem
| zachodnim

Pomimo tego, Jagie艂艂o wygra艂 t膮 wojn臋 politycznie. W przeciwie艅stwie do Krzy偶ak贸w mia艂 w kraju uniwersytet, przy boku wykszta艂conych dyplomat贸w, kt贸rzy potrafili broni膰 polskiej sprawy na dworach Europy. Taki np. W艂odkowic na soborze w Konstancji oskar偶y艂 Krzy偶ak贸w o sekciarstwo, co podkopa艂o ide臋 krzy偶ackiej krucjaty i powstrzyma艂o nap艂yw zachodniego rycerstwa do Prus.

Data: 2013-08-02 18:28:23
Autor: Micha艂
W dniu 2013-08-01 23:51, jr pisze:

U偶ytkownik "Micha艂" <micsz@onet.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci

|  Zwyci臋stwo by艂o tak du偶e, 偶e da艂o wygranie wojny.

Zwyci臋stwo by艂o ograniczone, bo nie zdobyli Malborka.

  Malbork jest kawa艂ek dalej i jest najpot臋偶niejsz膮 twierdz膮 w okolicy chyba, a my nie wiem czy mieli艣my bro艅 obl臋偶nicz膮.

Data: 2013-08-02 23:59:11
Autor: jr
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.

|  Malbork jest kawa艂ek dalej i jest najpot臋偶niejsz膮 twierdz膮 w okolicy

脫wczesna stolica pa艅stwa zakonnego...

| chyba, a my nie wiem czy mieli艣my bro艅 obl臋偶nicz膮.

Bro艅 jak bro艅... Wielonarodowe rycerstwo Jagie艂艂y nabra艂o 艂up贸w po Grunwaldem i
posz艂o damoj.. Tymczasem von Plauen szybko zebra艂 krzy偶ackich knecht贸w i
przyst膮pi艂 do obrony Malborka. Krzy偶acy mieli lojalniejszych poddanych (pa艅stwo
opieku艅cze?), jednak po grunwaldzkiej kl臋sce pa艅stwo krzy偶ackie zacz臋艂o pada膰
ekonomicznie.
Onegdaj Krzy偶acy naj臋li do obrony Malborka jakich艣 Czech贸w. A 偶e nie wyp艂acili
im 偶o艂du, Czesi sprzedali Malbork Polakom. Tak wi臋c Malbork zdobyli艣my nie
zbrojnie, lecz finansowo.

Data: 2013-08-03 00:40:32
Autor: Micha艂
W dniu 2013-08-02 23:59, jr pisze:

> [...]

posz艂o damoj.. Tymczasem von Plauen szybko zebra艂 krzy偶ackich knecht贸w i

  Jagie艂lo da艂 sobie spok贸j z Malborkiem. A s艂ysza艂e艣, 偶e Luksemburczyk wypowiedzia艂 wtedy wojn臋 Polsce, ale szybko chyba przeszed艂 do porozumie艅 pokojowych po bitwie pod Grunwaldem (najprawdopodobniej).

  Krzy偶acy mieli lojalniejszych poddanych (pa艅stwo
opieku艅cze?), jednak po grunwaldzkiej kl臋sce pa艅stwo krzy偶ackie zacz臋艂o pada膰
ekonomicznie.

  Ja wiem, chcieli przy艂膮czy膰 swoje ziemie do Polski - jaszczurkowcy? Dzi臋ki ich wywiadowi chyba Jagie艂艂o wygra艂 bitw臋 - zna艂 plany von Jungingena.

Onegdaj Krzy偶acy naj臋li do obrony Malborka jakich艣 Czech贸w. A 偶e nie wyp艂acili
im 偶o艂du, Czesi sprzedali Malbork Polakom. Tak wi臋c Malbork zdobyli艣my nie
zbrojnie, lecz finansowo.

  Tego nie zna艂em, jaj sobie nie robisz? ;]

Data: 2013-08-03 01:26:49
Autor: jr
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.

|  Jagie艂lo da艂 sobie spok贸j z Malborkiem.

A mia艂 inne wyjscie, gdy mu wojsko si臋 rozlaz艂o? Pr贸bowali jeszcze ustrzeli膰 z armaty refektarz, gdzie krzy偶acka wierchuszka obiadowa艂a. Chcieli trafi膰 kul膮 w filar podtrzymuj膮cy sal臋, ale chybili o kilkana艣cie centywetr贸w. Kula ugrz臋z艂a w 艣cianie, gdzie do dzi艣 mo偶na j膮 podziwia膰.

 A s艂ysza艂e艣, 偶e Luksemburczyk
| wypowiedzia艂 wtedy wojn臋 Polsce, ale szybko chyba przeszed艂 do
| porozumie艅 pokojowych po bitwie pod Grunwaldem

A mia艂 inne wyj艣cie?

 (najprawdopodobniej).

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_trzynastoletnia#II_etap_wojny_.281455-1458.29

Data: 2013-08-04 09:47:55
Autor: Chiron
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.
U偶ytkownik "jr" <bezadresu@jr.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ktjf7j$d89$2node2.news.atman.pl...
> [...]

filar podtrzymuj膮cy sal臋, ale chybili o kilkana艣cie centywetr贸w. Kula ugrz臋z艂a w
艣cianie, gdzie do dzi艣 mo偶na j膮 podziwia膰.

Historycy- jak Jasienica- pisali wprost, 偶e Jagie艂艂o nie do艣膰, 偶e nie mia艂 powod贸w aby Malbork dobywa膰- to jeszcze mia艂 powody, by tego nie robi膰.To by艂by koniec Unii. Nie zale偶a艂o na tym przede wszystkim jemu- i dlatego wojska maszerowa艂y na Malbork wolniej, ni偶 kondukt pogrzebowy z Urlychem Jungingenem (dos艂ownie). Nie zale偶a艂o te偶 ma艂opolskim mo偶now艂adcom. W ich wszystkich interesie b艂o pa艅stwo krzy偶ackie- s艂abe i zale偶ne od Rzeczypospolitej- ale istniej膮ce.

鈥濳to rz膮dzi przesz艂o艣ci膮, w tego r臋kach jest przysz艂o艣膰; kto rz膮dzi tera藕niejszo艣ci膮, w tego r臋kach jest przesz艂o艣膰.鈥
G. Orwell

Chiron

Data: 2013-08-04 22:41:50
Autor: jr
> [...]

| powod贸w aby Malbork dobywa膰- to jeszcze mia艂 powody, by tego nie robi膰.To

Masz na mysli uni臋 podpisan膮 w Krewie?

 Nie zale偶a艂o na tym przede wszystkim jemu- i dlatego
| wojska maszerowa艂y na Malbork wolniej, ni偶 kondukt pogrzebowy z Urlychem
| Jungingenem (dos艂ownie).

To dosy膰 interesuj膮ce - mo偶esz poda膰 namiary?

 Nie zale偶a艂o te偶 ma艂opolskim mo偶now艂adcom. W ich
| wszystkich interesie b艂o pa艅stwo krzy偶ackie- s艂abe i zale偶ne od
| Rzeczypospolitej- ale istniej膮ce.
| -- Co tylko mog艂o 艣wiadczy膰 o ich kr贸tkowzroczno艣ci..
G艂贸wnym szlakiem handlowym pan贸w ma艂opolskich by艂a rzeka Wis艂a. Pa艅stwo krzy偶ackie by艂o zawsze zagro偶eniem dla Pomorza Gda艅skiego, a unia personalna Prus z Branderburgi膮 przypieczetowa艂a przysz艂y los ca艂ej Rzeczpospolitej (to Hohenzolernowie byli inicjatorami rozbior贸w).

Data: 2013-08-05 15:27:02
Autor: Chiron
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.
U偶ytkownik "jr" <bezadresu@jr.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:ktmef5$9go$5node2.news.atman.pl...

> [...]

| Jungingenem (dos艂ownie).

To dosy膰 interesuj膮ce - mo偶esz poda膰 namiary?

Pawe艂 Jasienica, Polska Jagiellon贸w- np 艣ci膮gniesz tu:
https://www.google.com/search?client=aff-maxthon-newtab&channel=t5&q=chomikuj+polska+jagiellon%C3%B3w+jasienica

> [...]
Prus z Branderburgi膮 przypieczetowa艂a przysz艂y los ca艂ej Rzeczpospolitej (to
Hohenzolernowie byli inicjatorami rozbior贸w).

Jagie艂艂o by艂 Litwinem- my艣la艂 d艂ugodystansowo- jak_Litwin. To by艂o w interesie Litwy. Dla pan贸w ma艂opolskich wa偶ne wtedy by艂y nowe nadania na ogromnej, wyludnionej Litwie (a raczej Rusi- pod w艂adaniem Litwy). No tak- to by艂o kr贸tkowzroczne. Zauwa偶 prosz臋, 偶e kwestia obrony Litwy przez Polsk臋 by艂a tak priorytetowa dla Litwin贸w, 偶e ostatni z Jagiellon贸w odda艂 Polsce Ru艣 w tym celu.

Data: 2013-08-06 03:01:48
Autor: jr
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.

U偶ytkownik "Chiron" <iluminat.eleuzis@gmail.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:kto975$c70$1node1.news.atman.pl...
> [...]
| by艂a tak priorytetowa dla Litwin贸w, 偶e ostatni z Jagiellon贸w odda艂 Polsce

Konkretnie przy艂膮czy艂 Ukrain臋 do Korony co by艂o pierwszym gwo藕dziem do trumny. Zacz臋艂a si臋 polonizacja Ukrainy, misja jezuicka na Kresach, rozbijanie tamtejszej cerkwi, marginalizacja ruskiej szlachty (je艣li nie przesz艂a na katolicyzm). Kozak贸w traktowano jak 'paznokcie, kt贸re trzeba przycina膰' itd.
Powstanie Chmielnickiego by艂o pierwsz膮 wojn膮, jaka wtargn臋艂a wg艂膮b obszaru Rzeczypospolitej. Od tej pory zacz臋li艣my ju偶 tylko traci膰 terytoria. Nie jest dobrze robi膰 sobie wrog贸w wewn臋trznych, bo tacy zawsze znajd膮 przyjaci贸艂 poza granicami.

Data: 2013-08-05 19:42:15
Autor: Micha艂
W dniu 2013-08-03 01:26, jr pisze:
> [...]

  A s艂ysza艂e艣, 偶e Luksemburczyk
| wypowiedzia艂 wtedy wojn臋 Polsce, ale szybko chyba przeszed艂 do
| porozumie艅 pokojowych po bitwie pod Grunwaldem

  Nie w tym rzecz.

  (najprawdopodobniej).

Data: 2013-08-02 13:46:26
Autor: niebieski
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.
Data: 2013-08-03 00:47:01
Autor: Micha艂
Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.
W dniu 2013-08-02 13:46, niebieski pisze:

http://www.konflikty.pl/a,4291,Wczesna_nowozytnosc,Polskie_Termopile_1694._Bitwa_pod_Hodowem.html

  I co? To ma by膰 dobrze rozegrana bitwa? Kr贸l kurwa sk膮py?

Polskie umiej臋tno艣ci wojskowe.