Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

Data: 2013-12-17 20:44:19
Autor: Tomasz Stiller
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
Cześć.

Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły. Postanowiłem zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.

Pacjent:

Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram Xenarc Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

Metodologia:

Wymieniłem na początek jedną żarówkę, po stronie kierowcy - tą łatwiejszą :D. Gwoli ścisłości, strona kierowcy to strona lewa. Po stronie pasażera na razie została stara. Samochód stał sobie na równym terenie. W pobliżu nie było żadnych dodatkowych źródeł światła. Miernik z wyłączonymi lampami pokazywał okolice 1-2 lux. Pomiary robiłem na poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w stronę samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na osi danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze różnice rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię oświetlaną przez drugi reflektor i odwrotnie.

Wyniki w odległości:

5 metrów od samochodu:

Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

10 metrów od samochodu:

Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

15 metrów od samochodu:

Strona prawa: 88 lx, Strona lewa: 108 lx

20 metrów od samochodu:

Strona prawa: 57 lx, Strona lewa: 68 lx

Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy, na ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na siebie.

Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały się następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.

5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)

Wnioski:

Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak stare żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra reflektorów jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na efektywności. Ta różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień światła. Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na czułość oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około 50%. Jeszcze większą różnicę można zanotować z nową żarówką w nowym reflektorze. W najdalszym punkcie pomiaru było ponad 6(!) x więcej światła niż w starej konfiguracji. Szczerze mówiąc, jestem zaskoczony że wyszło aż tyle.

Jutro postaram się wydłubać drugą żarówę i powtórzę pomiary. Zgodnie z moimi przewidywaniami w każdym punkcie pomiaru mierzony strumień światła powinien wzrosnąć przy czym ten wzrost powinien być najbardziej odczuwalny na końcu zakresu pomiarowego (mojego podwórka).

Co o Tym sÄ…dzicie?

Data: 2013-12-17 21:54:27
Autor: Sebastian Biały
Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
On 2013-12-17 21:44, Tomasz Stiller wrote:
Co o Tym sÄ…dzicie?

W wyniku stluczki mam obecnie dwa oczka odlegle od siebie o jakieś 10 lat. Nowe świeci na oko 2x mocniej. Obe ksenony nowe. Oczko stare jest:

a) zamglone
b) żółtawe
c) słabiej odbija

Widać to dopiero jak się porówna z nowym. Polerowanie zdjelo tylko w niewielkim stopniu mgłę. Niestety zamglone jest tez od środka a z żółtym kolorem niewiele mozna zrobić.

Data: 2013-12-17 22:06:30
Autor: Tomasz Stiller
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
On Tue, 17 Dec 2013 22:56:36 +0100, Arbiter wrote:

Takie reflektory  w vectrze przed zmianÄ… żarówek i reflektorow zapewne
Świeciły słabiej niz przecietny samochod z normalnymi reflektorami FF na
H7

Wiesz co, trudno mi powiedzieć. Ja nie zmieniłem tych żarówek bo było mi ciemno, zmieniłem je dlatego, że stare zaczęły po prostu migać. Jak będę miał chwilę czasu, zrobię pomiary innych samochodów jakimi dysponuję. Ciekawe co z tego wyjdzie.

Tomek

Data: 2013-12-17 22:56:36
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "Tomasz Stiller" <kaszel@lexx.eu.org> napisa³ w wiadomo¶ci news:l8qd33$eoo$1dont-email.me...

Co o Tym s±dzicie?

Fajne pomiary, przyda³y by siê zdjecia przed sciana zeby to oceniæ jak duze róznice by³y na ekranie.

Ogólnie odblaski w soczewkowych lampach wypalaj± siê i zadymiaj± bardzo szybko i takie reflektory mocno trac± na efektywno¶ci. ¯arówki te¿.

Takie reflektory  w vectrze przed zmian± ¿arówek i reflektorow zapewne ¶wieci³y s³abiej niz przecietny samochod z normalnymi reflektorami FF na H7

Data: 2013-12-18 10:37:50
Autor: pasatona
Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram Xenarc
Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

Wymieniałem tydzień temu również z Osram XENARC D2S, refeltkroy soczewkowe bez AFL.

-Lewa delikatie pomrugiwała tzn, nie gasła ale na ścianie widać było delikatne mrużenie,
do tego miała już barwę która zaczynała wpadać w fiolet.
-Prawa świeciła po prostu podobnie jak lewa ale światłem białym.

Postanowiłem wymienić parę żeby mieć spokój. Poprzednie działały chyba z 5-6 lat.
Teraz ciekawostka:
Lewa miała bańkę z gazem całą odymioną natomiast prawa była idealnie przezroczysta.
Po wymianie jest tak:
-Lewa świeci jak szalona choć delikatnie pomrugiwanie nie ustało. Żeby to zobaczyć trzeba naprawdę się wpatrzeć
w snop światła na ścianie, widocznie ten tym tak ma.
-Prawa świeci identycznie tzn. w moim odczuciu gdzieś 1,5x słabiej od lewej.

Zastanawiam się czy mam wyjmować lampę i próbować oczyścić szkiełko które widać po wyjęciu palnika?
Czy to coś pomoże. Czy jest możliwe że prawa przetwornica podaj niższe napięcie i dlatego świeci słabiej?
Będę próbował zamienić stronami choć to kłopot bo trzeba zdemontować trochę osprzętu w aucie.
Jeszcze jedno. W moich lampach są dwie śruby regulacyjne. Zewnętrznymi diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.
Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?

Data: 2013-12-18 06:02:00
Autor: AA
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
W dniu ¶roda, 18 grudnia 2013 10:37:50 UTC+1 u¿ytkownik pasatona napisa³:

Oprócze tego s± w ¶rodku jeszcze jedne regulacje. mo¿e kto¶ wie do czego?

U mnie jest prawo-lewo.

Data: 2013-12-18 16:12:52
Autor: pasatona
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
Oprócze tego s± w ¶rodku jeszcze jedne regulacje. mo¿e kto¶ wie do czego?

U mnie jest prawo-lewo.

tak podejrzewa³em, a czy orientujecie siê czy punkt wzniosu wi±zki ( _/ ) powinen wypadaæ na ¶cianie idealnie prosto przed lamp± tzn. w osi ¿arówki?
czy ¶wiat³a drogowe które s± oddzielnie na H7 równie¿ maj± jak±¶ regulacjê?

Data: 2013-12-18 07:43:48
Autor: AA
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
W dniu ¶roda, 18 grudnia 2013 16:12:52 UTC+1 u¿ytkownik pasatona napisa³:

>U mnie jest prawo-lewo.

tak podejrzewa³em, a czy orientujecie siê czy punkt wzniosu wi±zki ( _/ ) powinen wypadaæ na ¶cianie idealnie prosto przed lamp± tzn. w osi ¿arówki?

Dopuszczalne warto¶ci odchyleñ w obu p³aszczyznach okre¶la Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury nr 2250 z dnia 16 grudnia 2003r. Dz.U.Nr 227. Wynosz± one odpowiednio:

¦wiat³a mijania
5 cm na 10 m - w lewo
20 cm na 10 m - w prawo
3 cm na 10 m - w górê
5 cm na 10 m - w dó³

pozdr
AA

Data: 2013-12-18 17:49:23
Autor: pasatona
[...]

dziêki za dok³adne info.
co¶ mnie zamuli³o z tym pytaniem o ¶rodki lamp i wznios granicy ¶wiat³o-cienia, przecie¿ to oczywiste
Inna sprawa, ¿e dla starych lamp z ¿arnikami typu bañska dopuszczony by³ po prostu wznios  _/ natomiast
dla halogenów i pó¼niejszych kszta³t jest nastepuj±cy
    _
_/

Data: 2013-12-19 00:15:41
Autor: J.F
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
U¿ytkownik "AA"  napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

Nie wiem co na to minister, ale wlasnie widzialem w BMW ksenony skretne - krecisz kierownica, a one tez sie kreca.

J.

Data: 2013-12-19 00:34:17
Autor: pasatona
[...]

wszak to AFL, patent dawno znany
ponadto zauwa¿, ¿e to s± warto¶ci podane od osi pojazdu i podejrzewam, ¿e przy AFL s± mnij wiêcej zachowane
inaczej nie dostaliby na ten wynalazek homologacji w kraju

Data: 2013-12-18 19:21:16
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b16cf5$0$2369$65785112news.neostrada.pl...

Lewa mia³a bañkê z gazem ca³± odymion± natomiast prawa by³a idealnie przezroczysta.

byæ moze lewa juz dzia³a³a np godzinê i zzarówka swieci z pe³n± skuteczno¶ci± a prawa musi siê jeszcze dogrzaæ. To tylko przypuszczenie bo zarówki które mialem swieci³y zawsze dobrze od poczatku

Zastanawiam siê czy mam wyjmowaæ lampê i próbowaæ oczy¶ciæ szkie³ko które widaæ po wyjêciu palnika?

czy obydwa reflektory s± od nowosci w samochodzie? Moze jeden jest bardziej przykurzony (odblask, szkie³ko i klosz) a moze tez jeen jest bardziej wypalony (odblask)

Jeszcze jedno. W moich lampach s± dwie ¶ruby regulacyjne. Zewnêtrznymi diagnosta reguluje pochylenie ¶wiete³ góra/dó³.

te ¶ruby dzia³aj± po skosie. Jedna reguluje góra dó³ a druga lewo prawo.

Oprócze tego s± w ¶rodku jeszcze jedne regulacje. mo¿e kto¶ wie do czego?

musia³bys pokazaæ na zdjeciu. JEdna regulacja - wajha to jest do przel±czenia wi±zki z asymetrycznej na symetryczn±

http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD.RHD

Data: 2013-12-18 20:07:24
Autor: pasatona
[...]

oba stare palniki siedzia³y w aucie z 5-6 lat. Lewy który ju¿ ¶wieci³ lekko fioletowo
mia³ bañkê ca³± oblepion± mlekiem o zabariweniu lekko kawowym.
Prawy palnik mimo tylu lat mia³ bañkê idelanie przezroczyst±.
Nowe palniki sprawdza³em po 2-3 dniach od za³o¿enia i oba by³y delikatnie okopcone
od ¶rodka tzn. sama bañka z gazem.

[...]

oba od nowo¶ci, róznica w ¶wieceniu naprawdê bardzo znacz±ca.

[...]

nie za³apa³em gdzie ta wajha i czy mam rozumieæ ¿e w symetrycznych jak w USA nie ma do¶wietlania pobocza
tylko prawa ¶wieci identycznie jak lewa?

Data: 2013-12-18 21:37:16
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b1f272$0$2365$65785112news.neostrada.pl...

http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD.RHD

nie za³apa³em gdzie ta wajha i czy mam rozumieæ ¿e w symetrycznych jak w USA nie ma do¶wietlania pobocza
tylko prawa ¶wieci identycznie jak lewa?

to czarne to d¿wignia do likwidacji asymetrii
Po prze³±czeniu swieci symetrycznie jak w usa i nie doswietla pobocza

Je¶li pytasz o lampy to prawa lampa zawsze ¶wieci identycznie jak lewa.

Data: 2013-12-18 21:47:07
Autor: pasatona
[...]

ok du¿o jest zachodu ¿eby wyd³ubaæ z lampy ob³y¶nik z mocowaniem palnika?
s±dzi³em ¿e odb³y¶nik w xenonach ¿yje d³u¿ej, nie wiem sk±d takie moje przekonanie
mo¿e st±d ¿e ni¿sza moc ale pewnie wy¿sza temperatura. Moze mniej UV siê wydziela?
W ka¿dym razie s³abe ¶wiecenie powoduje g³ownie z³y stan odb³y¶nika czy raczej
zadymione powierzchnie soczewek? Mówiê oczywi¶cie o wersji projektorów soczewkowych.

Data: 2013-12-19 22:33:49
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b209ce$0$2146$65785112news.neostrada.pl...

ok du¿o jest zachodu ¿eby wyd³ubaæ z lampy ob³y¶nik z mocowaniem palnika?

zale¿y od samochodu. w niektórych moze to byæ w ogole nie mo¿liwe

s±dzi³em ¿e odb³y¶nik w xenonach ¿yje d³u¿ej, nie wiem sk±d takie moje przekonanie

¿yje krótko. po 100kkm degradacja mo¿e byæ znaczna. Du¿o ciep³a w ma³ym odblasku i duzo jasnego swiat³a powoduje wypalenie

http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18537.Wypalona.soczewka

mo¿e st±d ¿e ni¿sza moc ale pewnie wy¿sza temperatura. Moze mniej UV siê wydziela?

nie wiem ale zniszczenie jest znaczne

W ka¿dym razie s³abe ¶wiecenie powoduje g³ownie z³y stan odb³y¶nika czy raczej
zadymione powierzchnie soczewek? Mówiê oczywi¶cie o wersji projektorów soczewkowych.

szk³o mozna do¶æ ³atwo umyæ. S³abe ¶wiecenie to w wiêkszej czê¶ci spraw zu¿ytego odblasku.

tu porównanie
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18498.Regeneracja.reflektora

Data: 2013-12-19 23:16:50
Autor: pasatona
[...]

100kkm to niewiele

szk³o mozna do¶æ ³atwo umyæ. S³abe ¶wiecenie to w wiêkszej czê¶ci spraw zu¿ytego odblasku.

tu porównanie
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18498.Regeneracja.reflektora

no w³a¶nie lewe jest u mnie ok a prawe ¶wieci dok³adnie jak stare i z wypalonym odb³y¶nikiem.
Obie lampy od nowo¶ci nie zmieniane. Dziwne te¿ ¿e po 5-6 latach ¶wiecenie palników lewy
mia³ zadymion± bañkê, a prawy idealnie czysty i przezroczysta bañka.

Data: 2013-12-20 13:38:32
Autor: pasatona
[...]

http://moto.wp.pl/wid,16104170,title,Wszystko-co-trzeba-wiedziec-o-ksenonach,nb-artykul.html

czytam w³a¶nie sobie i pisza, ¿e lampy D2S nie potrzebuj± odb³y¶nika.
Prawda to czy lipa. Skoro tak to co mo¿ê powodowaæ s³absze ¶wiecenie?
Nizsze napiêcie z przetwornicy czy zabrudzona soczewka?

Data: 2013-12-21 09:42:42
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b43a4d$0$2138$65785112news.neostrada.pl...

http://moto.wp.pl/wid,16104170,title,Wszystko-co-trzeba-wiedziec-o-ksenonach,nb-artykul.html

czytam w³a¶nie sobie i pisza, ¿e lampy D2S nie potrzebuj± odb³y¶nika.

najwyra¼niej autor tego artyku³u nigdy nie widzia³ jak jest zbudowany reflektor soczewkowy. Gdyby widzia³, nie napisa³by ¿e nie potrzebuj± odb³y¶nika

Prawda to czy lipa. Skoro tak to co mo¿ê powodowaæ s³absze ¶wiecenie?

wypalony odblask, zu¿yta ¿arówka, zakurzona i zadymiona soczewka oraz zakurzona szyba czo³owa i zzniszczona od frontu

Data: 2013-12-21 10:01:24
Autor: pasatona
[...]

wkuirza mnie, ¿e publikuj± takie bzdury, czym kieruje siê autor przekazuj±c takie dane, gdzie ich zasiêga³?
jest w ogóle mo¿liwe i wystêpujê xenon z soczewk± bez odblasku?

Prawda to czy lipa. Skoro tak to co mo¿ê powodowaæ s³absze ¶wiecenie?

wypalony odblask, zu¿yta ¿arówka, zakurzona i zadymiona soczewka oraz zakurzona szyba czo³owa i zzniszczona od frontu

w moim przypadku odpada zuzyty palnik i szyba czo³owa. Zostaje soczewka i odblask.
Tylko czemu w lewym swieci ok a tu prawie 2x s³abiej?

Data: 2013-12-21 10:44:55
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b558e9$0$2147$65785112news.neostrada.pl...

w moim przypadku odpada zuzyty palnik i szyba czo³owa. Zostaje soczewka i odblask.
Tylko czemu w lewym swieci ok a tu prawie 2x s³abiej?

pisales ze w prawym wymieni³e¶ ca³y reflektor? a w lewym jest stary?

Opcje s± dwie - albo z przetwornic± jest co¶ nie tak i daje mniejsz± moc, albo reflektor prawy nie by³ szczelnie zamkniêty dekielkiem i siê zakurzy³. Albo nierównomiernie sie zu¿y³.

tu porownanie odblasków
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18538

Data: 2013-12-21 11:22:18
Autor: pasatona
[...]

nie wymienia³em refelktorów, jedynie lampy wy³adowcze na nowe Xenarc D2S

[...]

lampy nigdy nie parowa³y sprawdza³em dekielek ³adnie szczelnie za³o¿ony.
Musia³bym odpi±æ zderzak i zdj±æ oba reflektory bo przetwornice s± przykrêcone od spodu i nawet
przez zakole jest mizerny dostep.
Rozumiem, ze na zdjêciu pokazuejsz odblaski od reflektorów soczewkowych?
Spore.

Data: 2013-12-21 13:45:13
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b56be0$0$2156$65785112news.neostrada.pl...

Rozumiem, ze na zdjêciu pokazuejsz odblaski od reflektorów soczewkowych?

tak a caly element optyczny wyglada tak
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14935.Abblendlicht.H7.Bixenon

Data: 2013-12-21 21:21:00
Autor: pasatona
[...]

dziêkujê za rzeczow± dyskusjê, btw znalaz³em taki link, ca³kiem sensownie opisuj± niektóre sprawy
http://www.xenon-serwis.pl/pl/artykul/xenon-a-bixenon-roznice/84/52.html

Data: 2013-12-22 01:12:57
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b5f830$0$2374$65785112news.neostrada.pl...

dziêkujê za rzeczow± dyskusjê, btw znalaz³em taki link, ca³kiem sensownie opisuj± niektóre sprawy
http://www.xenon-serwis.pl/pl/artykul/xenon-a-bixenon-roznice/84/52.html

tak, strona tego goscia i filmiki s± bardzo warto¶ciowe, warto obejrzec, mozna sie sporo dowiedziec

Data: 2013-12-22 02:18:15
Autor: pasatona
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

tak, strona tego goscia i filmiki s± bardzo warto¶ciowe, warto obejrzec,
mozna sie sporo dowiedziec

ostatnia kwestia,
znasz jakie¶ sprawdzone miejsce gdzie regeneruj± te odb³y¶niki w okolicach Warszawy?
Czy po regeneracji jest szansa, ¿e wytrzymaj± d³u¿ej ni¿ orygina³? Czy trzeba wysy³aæ
ca³e lampy czy mo¿na wyd³ubaæ samemu sam odb³y¶nik i ile trzeba czekaæ na wykonanie?

Data: 2013-12-22 11:29:03
Autor: Arbiter
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek

U¿ytkownik "pasatona" <pasatka_99a@pinka.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:52b63ddb$0$2159$65785112news.neostrada.pl...

znasz jakie¶ sprawdzone miejsce gdzie regeneruj± te odb³y¶niki w okolicach Warszawy?

wszêdzie polecanym go¶ciem jest Hubert Cugier
http://allegro.pl/listing/user/listing.php?us_id=16965344

Zrobi to wysy³kowo. Jak siê dogadasz to wy¶le Ci nowe odblaski a potem ode¶lesz mu swoje.

Czy po regeneracji jest szansa, ¿e wytrzymaj± d³u¿ej ni¿ orygina³? Czy trzeba wysy³aæ

Trzeba odes³aæ stare na wymianê, on prze¶le zregenerowane które juz ma gotowe.
NIe wiem ile wytrzymaj± ale robi to solidnie

ca³e lampy czy mo¿na wyd³ubaæ samemu sam odb³y¶nik i ile trzeba czekaæ na wykonanie?

zale¿y od reflektora. Nie wiem jak jest w vectrze. Ja w superbie musia³em praktycznie ca³y reflektor rozbieraæ - dla przeciêtnego u¿ytkownika jest to niewykonalne.

Zadwoñ do HC regeneracja i spytaj. Maj± w tym du¿e do¶wiadczenie.

Data: 2013-12-18 15:10:05
Autor: Tomasz Stiller
On Wed, 18 Dec 2013 10:37:50 +0100, pasatona wrote:
Będę próbował zamienić stronami choć to kłopot bo trzeba zdemontować
trochę osprzętu w aucie.

Tak chyba najprościej sprawdzisz, czy ten efekt to kwestia przetwornicy czy może samej żarówki.

[...]

To jest regulacja w poziomie. Innymi słowy lewo/prawo :)

Tomek

Data: 2013-12-19 00:40:21
Autor: J.F
Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Użytkownik "Tomasz Stiller"  napisaÅ‚
[...]

Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a "zarowki" zostaly te same ?
Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?

Pomiary robiłem na
poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w stronÄ™
[...]

Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic.
Wiazka swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna tolerancja moze powodowac ze pare cm obok jest znacznie jasniej/ciemniej.

5 metrów od samochodu:
Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

10 metrów od samochodu:
Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x dalej powinno byc 4x ciemniej.
Ale tu juz moze drugi reflektor reflektor doswietlac.

Tylko ze pewnie mierzysz w innym miejscu i to calkiem co innego.
Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy, na
ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na siebie.

Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna lampe.

Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

Pokaz fotke ze sciany, najlepiej kazdej lampy z osobna. Tylko zrob jakies krzyzyki w tych jasnych miejscach.

Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.

[...]

Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?

Ta
różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
światła.

Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych miejscowych zniszczen.

[...]

Przy bezposrednim porownaniu oko ma lepsza czulosc, chociaz ... byla taka ladna szachownica szara ..

Tak w ogole to jest parametr p.t. "lumen maintenance", ktory dla podobnych ksenonow sugeruje ze strumien pod koniec spada do 70% poczatkowego.
Osram go jakos nie podaje, za to podaje ze te lampki maja "do 20% wiecej swiatla" (no dobra, ale stare byly takie same), tolerancje strumienia +/- 15%,

Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.

J.

Data: 2013-12-19 08:02:02
Autor: Tomasz Stiller
On Thu, 19 Dec 2013 00:40:21 +0100, J.F wrote:
Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
"zarowki" zostaly te same ?
Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?

Celowo użyłem określeń zrozumiałych przez większość, ale nie koniecznie specjalistów. Tak na prawdę wymieniałem zarówno oprawy (w sensie reflektorów) jak i źródła światła (w sensie lamp wyładowczych).

Pomiar po stronie prawej pokazuje nowe źródło światła w nowym reflektorze. Pomiar po stronie lewej pokazuje stare źródło światła w nowym reflektorze. Natomiast na samym dole dodałem jeszcze wcześniejszy pomiar starego źródła światła w starym reflektorze.
[...]

Masz rację, dlatego starałem się robić pomiary dokładnie w osi optycznej danego reflektora. Pewnie, że nie był to pomiar w laboratorium tylko prosty amatorski na podwórku. Tak na prawdę największe zmiany były mierzalne przy nawet drobnej (10cm) zmianie odległości. Różnice potrafiły sięgać nawet 10lx.

Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor
reflektor doswietlac.

Tylko w przypadku, gdybyśmy mierzyli bezpośrednio strumień samej żarówki, którą w potraktujemy jako punktowe źródło. Natomiast w przypadku reflektora samochodowego strumień światła jest rozkładany nieco inaczej. Jeśli zrobisz odwzorowanie na płaszczyznę, to gołym okiem widać ze w niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o którym piszesz.

Idąc twoim tokiem rozumowania skoro na 5 m miałem 210 lx to na 10 m powinienem mieć tylko 52 lx (a zmierzyłem 122). Przy takim pomiarze ilości światła błąd mogłem zrobić tylko w dół, mierząc mniej niż było faktycznie, nie w górę. Skoro tyle światła tam fizycznie nie dociera...

Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna lampe.

Punkt mierzony był ponad granicą odcięcia drugiego reflektora. Faktycznie przydało by się foto. I tak, pewnie _jakiś_ tam drobny wpływ lampy prawej na lewą występował. Bardziej chodziło mi o sprawdzenie najjaśniejszego punktu po prawej względem najjaśniejszego punktu po lewej stronie.

[...]

Nie wiem, czy te moje są takie typowe, ale po zasłonięciu jeden z lamp wyraźnie widać, że druga dooświetla pole pierwszej. Inaczej po awarii jednej z lamp, zupełnie nie widziałbyś połowy drogi - a tak przecież być nie może. Musi być zachowana jakaś tam widoczność, nawet dużo mniejsza widoczność to sporo lepiej od zerowej widoczności.

[...]

Czytaj wyżej.

[...]

W żadnym wypadku nie można go traktować jako punktowego źródła światła. W ten sposób to możesz potraktować najwyżej samą lampę wyładowczą bez jakiejkolwiek optyki czy luster. Po to w reflektorze samochodowym masz dość skomplikowaną jednak optykę, żeby walczyć ze zjawiskiem o którym piszesz. Kierowcy najwięcej światła potrzebują najdalej od samochodu. Zupełnie przed maską może być stosunkowo ciemno.

Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.

Każde wyładowcze źródło światła podatne jest na spadek strumienia z czasem - to nie ulega wątpliwości. I tak, pewnie powtórzę pomiar przed wymianą.

Tomek

Data: 2013-12-19 22:18:09
Autor: J.F.
Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek
Dnia Thu, 19 Dec 2013 08:02:02 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisa³(a):
Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor reflektor doswietlac.

Tylko w przypadku, gdyby¶my mierzyli bezpo¶rednio strumieñ samej ¿arówki, któr± w potraktujemy jako punktowe ¼ród³o. Natomiast w przypadku reflektora samochodowego strumieñ ¶wiat³a jest rozk³adany nieco inaczej. Je¶li zrobisz odwzorowanie na p³aszczyznê, to go³ym okiem widaæ ze w niektórych miejscach jest ja¶niej ni¿ w innych. Te ja¶niejsze miejsca do¶wietlaj± dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensacjê zjawiska o którym piszesz.

Jak najbardziej mozesz nadal traktowac jako punktowe, ale nie
izotropowe. Pytanie czy mierzyles w roznych odleglosciach ale na
jednej linii od lampy - pewnie nie.

J.

Pomiar strumienia ¶wiat³a z reflektorów ksenonowych po wymianie ¿arówek