Pomiar wydolności podczas jazdy na rowerze.

Data: 2011-05-03 03:25:08
Autor: Jan Górski
Pomiar wydolności podczas jazdy na rowerze.
Witam wszystkich! Niedawno zakupiłem pulsometr PC 25.10 Sigmy i
postanowiłem wykorzystać jego możliwości. Wpadłem na pomysł pomiaru
wydolności i monitorowania postępów treningu w banalnie prosty sposób,
możliwy do wykonania w zasadzie w każdych warunkach.

Opiera się na liniowej zależności pomiędzy pulsem a mocą, a moc w
oporze aerodynamicznym jest proporcjonalna do 3 potęgi prędkości.
Niestety wada jest taka, że trzeba wybrać trasę w miarę płaską,
zamkniętą (ostry start i meta w jednym punkcie) i znać dane dotyczące
wiatru. Ale dla chcącego nic trudnego, bo mając licznik (Vśrednia),
pulsometr(HRavg i HRdla15km/h), internet (new.meteo.pl), można łatwo
pozyskać te dane.

Plusem metody w moim przypadku są dość powtarzalne wyniki, pomimo
jazdy w różnych warunkach i z różną prędkością. Żeby monitorować
postępy treningu nie muszę już gnać na zabój. Dorzucam teorię i linki
do arkusza excela. Tam można zobaczyć moich kilka jazd (ja jechałem na
Vśrednią). Jak Wam się chce to sobie zobaczcie, a przy okazji, gdzie
Wy zapisujecie dane z jazdy ?

Teoria : http://mathmed.blox.pl/2011/04/Metoda-oceny-wydolnosci-tlenowej-z-pulsometrem.html
Arkusze dostępne tutaj : http://mathmed.blox.pl/2011/05/Dzienniczek-treningu-kolarskiego-z-pomiarem.html

Tam też jest filmik, któy trochę wszystko tłumaczy.

Data: 2011-05-03 13:58:28
Autor: Tomasz Tarchala
Jan Górski <gradlog@o2.pl> wrote:

[...]

Nawet jeśli moc w jakimś przedziale jest liniowo skorelowana z pulsem,
to jest to akurat ten mało interesujący przedział -- niższe rejony
tlenowe. W dodatku korelacja, która wychodzi na uśrednieniu, nie musi
zachodzić w sposób powtarzalny dla pojedyczego zawodnika. W zależności
od poziomu aktualnego wytrenowania, wypoczęcia, stresu, tego, co się
zjadło wczoraj, niewyspania itp. puls przy tej samej mocy dla tego
samego zawodnika może się różnić nawet o 20 ud/min.

[...]

Gdyby to było tak łatwe, jak proponujesz, wszyscy by to już dawno
robili. Niestety z elementarnego powodu (moc nie jest liniowo zależna od
pulsu w sposób powtarzalny) w praktyce nie wystarcza to do precyzyjnego
dawkowania treningu. Dlatego ludzie wydają jednak te grube setki eurasów
na mierniki mocy.

Data: 2011-05-03 05:08:38
Autor: Jan Górski
Pomiar wydolności podczas jazdy na rowerze.
to jest to akurat ten mało interesujący przedział -- niższe rejony
tlenowe.
Dlaczego? W przytoczonym w notce badaniu, liniowo wychodziło aż do
progu mleczanowego, a u pewnej grupy także i wyżej.

[...]

No pewnie, że może się różnić, natomiast to zbyt duża różnica. U
siebie nie zauważyłem aż takich różnic - wyniki masz w pliku xlsx..

W zależności
od poziomu aktualnego wytrenowania

Poziom wytrenowania i jego różnice to właśnie chcemy mierzyć :)

Gdyby to było tak łatwe, jak proponujesz, wszyscy by to już dawno
robili. Niestety z elementarnego powodu (moc nie jest liniowo zależna od
pulsu w sposób powtarzalny)
W pewnym zakresie jest zazwyczja proporcjonalna, ale współczynnik
proporcjonalności (wydolności) może się różnić w kolejnych pomiarach.

w praktyce nie wystarcza to do precyzyjnego
dawkowania treningu. Dlatego ludzie wydają jednak te grube setki eurasów
na mierniki mocy.

Nie przeczę, że pomiar mocy jest lepszy, tylko, że na przykład mnie na
niego nie stać. Stąd ten pomysł.

Data: 2011-05-03 07:00:03
Autor: Michał Wolff
On 3 Maj, 14:08, Jan Górski <grad...@o2.pl> wrote:

Nie przeczę, że pomiar mocy jest lepszy, tylko, że na przykład mnie na
niego nie stać. Stąd ten pomysł.

Ale pomysł jak Ci już kolega Tarchała wyjaśnił jest bardzo
nieprecyzyjny, bo nie ma powtarzalnej zależności mocy i pulsu, a
odczytywanie siły wiatru z new.meteo.pl zakrawa na komedię (po
pierwsze serwisy pogodowe często na jeden dzień nie potrafią pogody
poprawnie przepowiedzieć, po drugie wiatr zawsze wieje nierównymi
porywami, z przodu, lekko z boku, lekko z tyłu itd. - jednym słowem
precyzja takiego pomiaru siły wiatru jest żadna). Bardziej
zaawansowane liczniki mają funkcję pomiaru mocy na podstawie różnych
algorytmów (podejrzewam, że lepszych od Twoich) liczonych z wagi
zawodnika, prędkości i pulsu - ale są to jedynie kiepskie szacunki,
nie nadające się do precyzyjnego treningu. Jeśli chce się trenować na
podstawie mocy - to nie ma się co oszukiwać - trzeba kupić drogi
miernik mocy; w przeciwnym razie lepiej opierać trening na pulsie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-03 07:20:51
Autor: Piotrpo
On 3 Maj, 16:00, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
[...]
Masz jakieś namiary na takie algorytmy? Niechcący jestem autorem
licznika rowerowego - chętnie do niego dołożę jakąś moc czy kalorie
(jak zwał, tak zwał) - wiem, że dokładność, precyzja, nie nadaje się
itd. ale iluś tam ludzi chce liczyć kalorie...
Jeśli chce się trenować na
podstawie mocy - to nie ma się co oszukiwać - trzeba kupić drogi
miernik mocy; w przeciwnym razie lepiej opierać trening na pulsie.

Jeżeli P jest proporcjonalne liniowo do HR, to to, czy trening
opierasz na HR, czy na wyliczonej na podstawie HR mocy wydaje się być
bez znaczenia.

Data: 2011-05-03 07:50:01
Autor: Michał Wolff
On 3 Maj, 16:20, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:

[...]

Nie mam, pisałem po prostu o swoich paru licznikach, które taki
"pomiar" ofiarują.

Jeżeli P jest proporcjonalne liniowo do HR, to to, czy trening
opierasz na HR, czy na wyliczonej na podstawie HR mocy wydaje się być
bez znaczenia.

Ale przecież jest oczywiste, że owa zależność NIE JEST liniowa,
szczegółowo napisał o tym kolega Tarchała. Wahania i różnice są na
tyle duże, że całkowicie dyskwalifikują trening na podstawie mocy
wyliczonej z innych parametrów. Gdyby tak nie było - to nikt by nie
produkował bardzo drogich urządzeń do pomiaru mocy
--
http://www.wyoprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-03 08:07:44
Autor: Jan Górski
> [...]

wyliczonej z innych parametrów. Gdyby tak nie było - to nikt by nie
produkował bardzo drogich urządzeń do pomiaru mocy

Wydaje mi się Michał, że mylisz dwie kluczowe rzeczy. P jest
proporcjonalne do HR liniowo w danej sytuacji. Natomiast wpływ
treningu/zdrowia,albo jego braku sprawiają, że współczynnik
proporcjonalności (ekwiwalent wydolności) zmienia się w czasie.
Oprócz tego na zmiany wspołczynnika wpływają inne pozabiologiczne
czynniki, jak błąd pomiaru. Oczywiście zastosowanie bezpośredniego
pomiaru mocy i HR, sprawia, że minimalizuje się wpływ tych czynników,
jednak to trochę drogie rozwiązanie. Jak kogoś nie stać, może pewne
rzeczy przybliżyć.

Zobacz sobie moje pomiary z kilku dni w różnych warunkach. Szkoda, że
zimą dużo jeździłem i nie prowadzę dłużej pomiarów, to byłoby widać
jakieś spektakularne zmiany, a tak to raczej przez te kilka dni,
wydolność jest stała.

Natomiast kolega Tarchała  wspomniał wcześniej, że :

[...]
" .

Ale bezpośredni pomiar mocy i HR nie uwolni sprawdzającego się
zawodnika od wpływu w/w czynników. Nam chodzi o czynniki
POZABIOLOGICZNE wpływające na pomiar, jak np wiatr itp. Waga i wzrost
są istotne dla porównań kilku zawodników, dla jednego można to
zaniedbać, no chyba, że schudł kilka kg albo urósł kilka cm w czasie
treningu.

Data: 2011-05-03 07:39:49
Autor: Jan Górski
Pomiar wydolności podczas jazdy na rowerze.
Ale pomysł jak Ci już kolega Tarchała wyjaśnił jest bardzo
nieprecyzyjny, bo nie ma powtarzalnej zależności mocy i pulsu, a

Co to znaczy powtarzalna ? I na ile powinna być powtarzalna, żeby była
odpowiednia ? A jeśli nie jest powtarzalna, czy to o czymś świadczy
(dla zawodnika ?), bo taka długoterminowa niepowtarzalność z tendencją
spadkową o niczym dobrym nie świadczy, za to przeciwnie raczej tak.

[...]

Dlatego wiatr jest parametryzowany, niestety lepiej się w tym
przypadku nie da. Albo jeszcze tego nie umiem, natomiast jeśli masz
jakiś pomysł to pisz śmiało.

[...]

Innych jakich ? Waga, wzrost parametryzują tzw Frontal Area (FA) z
równań aerodynamiki, tak się składa, że trochę w tym siedziałem. Puls
nie ma tu nic do rzeczy, natomiast prędkość jest dość istotna, ale bez
danych o wietrze, to staje się wyjątkowo niedokładna. Zapraszam do
lektury

http://mathmed.blox.pl/2011/02/Cz-5-Czynniki-wplywajace-na-efektywnosc-jazdy-na.html

Wiatr jest bardzo ważny (nie wierzysz, odwiedź link wyżej, a jak dalej
nie wierzysz znajdź analogiczny wykres gdzieś indziej w Internecie),
parametryzacja współczynnika wiatru zależna od trasy i założenie o "w
miarę płaskiej trasie" po krzywej zamkniętej - początek i koniec w
jednym miejscu pozwalają ocenić wpływ wiatru lepiej, niż go
zaniedbując. A ZANIEDBUJĄ wiatr "magiczne liczniki" o których
wspominasz. Jeśli nie, poproszę o przykład.

OFFTOP: Prawdę powiedziawszy wiem, jak nie zaniedbać wpływu wiatru w
sposób elektroniczny, ale nie da się tego zrobić nie konstruując
własnej czujki ciśnienia uwzględniającej prędkości strugi nad
powierzchnią zakrzywioną i zmiany ciśnienia w związku z tym. Ten temat
zostawmy jednak na inną dyskusję.

Jeśli chce się trenować na
podstawie mocy - to nie ma się co oszukiwać - trzeba kupić drogi
miernik mocy; w przeciwnym razie lepiej opierać trening na pulsie.
-- http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Trzeba, ale dalej twierdzę, że jak kogoś nie stać, to z tego co ma, da
się wyciągnąć więcej i dokładniej.

Data: 2011-05-03 07:55:06
Autor: Michał Wolff
On 3 Maj, 16:39, Jan Górski <grad...@o2.pl> wrote:

Dlatego wiatr jest parametryzowany, niestety lepiej się w tym
przypadku nie da. Albo jeszcze tego nie umiem, natomiast jeśli masz
jakiś pomysł to pisz śmiało.

Może wiatromierz na kierownicy? :))

Wiatr jest bardzo ważny (nie wierzysz, odwiedź link wyżej, a jak dalej
nie wierzysz znajdź analogiczny wykres gdzieś indziej w Internecie)

Ja wierzę, że jest ważny - tylko chyba zdajesz sobie sprawę, że nie ma
mowy o jego poprawnym zmierzeniu w czasie jazdy na rowerze? Czyli
jednym słowem cała Twoja koncepcja niewiele jest warta, do swoich
wyliczeń mocy będziesz miał tylko kiepściutkie szacunki, jakiś
uśredniony wiatr na dużym obszarze, często całkowicie nieprecyzyjny
(nieraz już miałem wiatr zupełnie inny niż w prognozie); więc co za
tym idzie - i Twój pomiar mocy oparty na takich składowych będzie
równie nieprecyzyjny.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-03 08:10:46
Autor: Jan Górski
[...]

Zdaję sobie sprawę, że jeden pomiar może mieć pewne odstępstwa od
pomiaru bezpośredniego, ale kilka pomiarów rysuje już pewien trend.
Zwłaszcza, jeśli jeździ się często jedną trasę i pojawia się ona
wielokrotnie. Pomimo różnic w prędkości wiatru.

Data: 2011-05-03 17:45:35
Autor: Ignacy
Pomiar wydolności podczas jazdy na rowerze.
  Interesującą rzeczy przedstawiasz ale uważam że
  pomiar wydolności byłby wtedy precyzyjny gdyby
  był przeprowadzony tylko w tunelu aerodynamicznym   gdzie byłyby zachowanie za każdym razem te same warunki:
  ciśnienis atm. prędkość wiatru opór aerodynamiczny
  kolarza i za każdym razem zadana taka sama kadencja
  dystans i czas jazdy.
  A jeszcze lepiej gdyby zachowano te same mniej istotne
  parametry jak masa roweru czy opór jego toczenia czy
  waga kolarza...ale rozumiem ideę zoptymalizować to
  wszystko tak aby obejść się bez tunalu żeby technologia
  pomiaru dostepna była dla mas.
    Ignac

Data: 2011-05-04 12:14:03
Autor: cytawa
  Jan Górski pisze:
[...]

Lepsze to niz nic. Na pewno jakis wskaznik bedziesz mial. Ale musisz wiedziec, ze wydolnosc zalezy od bardzo wielu czynnikow. Psychicznych rowniez. Czym np. tlumaczyc beznadziejne wyniki w jezdzie indywidualnej na czas a bardzo dobre np. w jezdzie druzynowej. Gdyby to tylko zalezalo od wydolnosci organizmu nie bylo by takich roznic.

Jan CYtawa

Data: 2011-05-04 05:16:45
Autor: Michał Wolff
On 4 Maj, 12:14, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
Czym np. tlumaczyc beznadziejne wyniki w jezdzie indywidualnej
na czas a bardzo dobre np. w jezdzie druzynowej.

To akurat można wytłumaczyć banalnie. Siła drużyny zależy od siły
poszczególnych zawodników, dlatego nawet słaby czasowiec może osiągać
w tej konkurencji przyzwoite rezultaty, po prostu więcej czerpie z
siły innych zawodników, którzy jadąc na czele wrzucają mocniejsze
tempo niż wrzuca on sam. Samemu jadąc na szpicy nie ma szans tyle
pojechać, jadąc w tunelu za bardzo mocnym zawodnikiem jest w stanie
utrzymać takie tempo; to nie jest tak, przeciez to nie jest tak że
każdy z członków zespołu w równym stopniu pracuje na wynik drużyny.
Dlatego np. tak słaby czasowiec jak nasz Sylwester Szmyd był w stanie
nawet wygrywać drużynowe etapy jazdy na czas, bo w składzie jego
zespołu było kilku wybitnych czasowców. Psychika ma pewne znaczenie,
ale bez przesady; jeśli już to bardziej liczy się doświadczenie i
znajomość własnego organizmu pomagające rozłożyć odpowiednio siły na
konkretnej trasie.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-08 13:30:54
Autor: Fabian
W dniu 04.05.2011 14:16, Michał Wolff pisze:
[...]

Co innego mówią zawodnicy i trenerzy wskazując właśnie na silny wpływ
psychiki na wynik. Często spotykałem się z twierdzeniami, że w wielu
wypadkach o wygranej decydowała różnica w psychice zawodników. Kolarstwo
jest sportem w którym trzeba znosić ból spowodowany długą jazdą na
granicy możliwości, zawodnicy bardzo często to podkreślają

Fabian.

Data: 2011-05-08 05:06:54
Autor: Michał Wolff
On 8 Maj, 13:30, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

Kolarstwo
jest sportem w którym trzeba znosić ból spowodowany długą jazdą na
granicy możliwości, zawodnicy bardzo często to podkreślają

Tylko, że to zależy przede wszystkim od stopnia wytrenowania, nie
psychiki; kolarstwo to nie skoki narciarskie czy sprint na 100m, gdzie
o wyniku decydują ułamki sekund - ale długotrwały wysiłek, jak jesteś
przygotowany fizycznie - to i z psychiką nie będzie problemów, jak nie
masz siły w nogach i płucach - to i najmocniejsza psychika nic nie da.
W czasówkach drużynowych wygrywają po prostu te zespoły, które mają
dobrych czasowców w składzie i przykładają dużą wagę do treningu
"drużynówki" (np. ekipy w których jeździł Armstrong zawsze przykładały
wielkie znaczenie do tego elementu).A odpowiednie zgranie jest w tej
konkurencji kluczowe
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 11:39:11
Autor: Wojtek Sobociński
W dniu 2011-05-08 14:06, Michał Wolff pisze:
[...]

Nie chcę tu jątrzyć ani tym bardziej nie chcę żebyś odbierał to co piszę jako wycieczkę osobistą - ale to co tu napisałeś to bzdury. Psychika ma kolosalne znaczenie dla formy. Czasem wystarczy jedno złośliwe, dobrze wycelowane zdanie żeby komuś podciąć skrzydła i co z tego że ma dynamit w nogach na giga. Jednym z ważniejszych zadań trenera jest budowanie formy psychicznej zawodnika. Przecież wystarczy regularnie słuchać relacji z kolarstwa, lekkoatletyki czy nawet piłki nożnej żeby wyłowić co komentatorzy mówią czasami o zawodnikach: "wielki ale niespełniony talent, wspaniałe warunki ale ciągle czegoś brak (pewności siebie), kolejne zawody na których spalił/a się psychicznie, i ciągnie się ta seria bez zwycięstwa/bramki, itd. itp.".

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-05-09 05:20:44
Autor: Piotrpo
On 9 Maj, 11:39, Wojtek Sobociński <sob...@gazeta.pl> wrote:

> [...]

kolejne zawody na których spalił/a się psychicznie, i ciągnie się ta
seria bez zwycięstwa/bramki, itd. itp.".
Tego co mówią komentatorzy to wolę nie słuchać akurat - trochę mało
wiarygodne źródło. Na formę i wydolność akurat psychika ma wpływ
pomijalny, jeśli jakikolwiek. Ma natomiast ogromne znaczenie jeśli
chodzi o wyniki. Jeżeli ktoś chce wygrać w zawodach to musi dać z
siebie (prawie) wszystko i uruchomić zapasy energii, których normalnie
by nie użył. Jeżeli "nie ma ochoty" wygrać, to nie wygra, bo nie
będzie mu się chciało "zmęczyć" cała tajemnica. Nie przypadkiem
rekordy bije się na zawodach a nie na treningach, chociaż teoretycznie
na treningu było by łatwiej.

Data: 2011-05-09 05:25:42
Autor: Michał Wolff
On 9 Maj, 14:20, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:

Nie przypadkiem
rekordy bije się na zawodach a nie na treningach, chociaż teoretycznie
na treningu było by łatwiej.

To jest akurat tekst świadczący o całkowitym braku wiedzy w tej
mierze. Rekordy bije się na zawodach - bo TYLKO wynik uzyskany na
oficjalnych zawodach  jest uznawany za rekord. Poczytaj sobie trochę
wspomnień różnych sportowców (np. polskich tyczkarzy), którzy nieraz
na treningach skakali powyżej ówczesnego rekordu świata.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 05:38:36
Autor: Piotrpo
On 9 Maj, 14:25, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
> [...]

wspomnień różnych sportowców (np. polskich tyczkarzy), którzy nieraz
na treningach skakali powyżej ówczesnego rekordu świata.

Moje i moich znajomych wyniki uzyskiwane na zawodach były generalnie
lepsze niż w czasie treningów (pływanie). Skok o tyczce, czy inne
konkurencje techniczne prawdopodobnie rządzą się innymi prawami - nie
znam się.

Data: 2011-05-09 08:46:13
Autor: Michał Wolff
On 9 Maj, 14:38, Piotrpo <piot...@gmail.com> wrote:

[...]

Ale co to za przykład? Byłeś zawodowym sportowcem? Poddawałeś się
twardemu reżimowi treningowemu przez długie lata? Porównywanie jakiś
maratonowo-amatorskich treningów do treningu zawodowców startujących w
najważniejszych imprezach świata nie ma sensu; amator nie
podporządkowuje treningowi całego swojego życia jak robi to
zawodowiec.

Druga sprawa - jeśli chodzi o psychikę, to akurat częściej zdarza się,
że jest właśnie na odwrót - zawodnik nie umie pokazać na zawodach tego
co prezentuje na treningach, przez lata mogłeś to zaobserwować na
przykładzie naszych skoczków narciarskich
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-10 09:50:29
Autor: cytawa
Michał Wolff pisze:

[...]

Widze, ze kompletnie nie czujesz roznicy miedzy sportami technicznymi a wytrzylalosciowymi.
Takze amatorskosc i zawodowosc w uprawianiu sportu nie ma wiekszego znaczenia (poza poziomem wynikow). Amator sie rozniez potrafi doprowadzic do takiego samego zmeczenia jak zawodowiec. Jest to kwestia jego psychiki. Poza tym zawodowcy tez kiedys byli amatorami i ciezka praca dochodzili do zawodowstwa.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-10 04:04:52
Autor: Michał Wolff
On 10 Maj, 09:50, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Widze, ze kompletnie nie czujesz roznicy miedzy sportami technicznymi a
wytrzylalosciowymi.

Widzę, że kompletnie nie rozumiesz co piszę. Właśnie w sportach
technicznych psychika liczy się bardziej - bo wynik zależy od
umiejętności koncentracji w często krótkim okresie czasu, w sportach
wytrzymałościowych, wymagających wielogodzinnego wysiłku - już mniej.
Na tym polega dobry trening wytrzymałościowy - by zawodnik był
przygotowany do jazdy na granicy swoich możliwości - to właśnie się
często trenuje, wielu zawodników starty w części wyścigów nizszej
rangi traktuje właśnie jako trening. I jeśli ktoś ma doświadczenie (a
o jego dużym znaczeniu pisałem) - to znaczy, że wielokrotnie już
jeździł na granicy swoich możliwości, wie na co stać jego organizm i
na ważnym wyścigu jest w stanie jechać to na co go w tym momencie
stać. Nie bez powodu w kolarstwie największe sukcesy odnoszą właśnie
zawodnicy bardzo doświadczeni, w wieku z reguły pod 30 lat.

Takze amatorskosc i zawodowosc w uprawianiu sportu nie ma wiekszego
znaczenia (poza poziomem wynikow).

To jest Twoja teoria, mnie za grosz nie przekonuje. Amator tym się
różni od zawodowca, że owych jazd na granicy swoich możliwości miał
nieporównywalną ilość, nie potrafi tak kontrolować swojego organizmu
jak zawodowiec, który na tej granicy musiał już jeździć dziesiątki
razy. Tym, że zawodowiec trenuje w bardzo precyzyjny sposób - by do
takich jazd być przygotowanym, a amator często na zasadzie
"chciejstwa"

Amator sie rozniez potrafi
doprowadzic do takiego samego zmeczenia jak zawodowiec. Jest to kwestia
jego psychiki.

Tylko, że doprowadza się znacznie rzadziej i co za tym idzie - nie ma
w tym doświadczenia, nie jest w stanie tak skutecznie kontrolować
swojego organizmu; jednym słowem przychodzi mu to dużo trudniej

Poza tym zawodowcy tez kiedys byli amatorami i ciezka
praca dochodzili do zawodowstwa.

Doprawdy? To dopiero odkrywcza teoria!
Zawodowiec od amatora różni się "tylko" tym dochodzeniem. Na tym
właśnie polega ta "drobna" różnica - lata pracy, lata trudów, lata
dzięki którym zawodowiec jest w stanie jeździć 200km ze średnią 40km/h
bez większych problemów, a amator nie będzie miał takiej życiówki.
Ktoś kto przejechał w swoim życiu 50 ważnych czasówek - będzie umiał
lepiej rozłożyć swoje siły, będzie wiedział na co stać jego organizm;
coś czego amatorowi który jedzie to 2 czy 3 raz będzie brakować
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 05:21:03
Autor: Michał Wolff
[...]

Zwyczajnie mnie to zupełnie nie przekonuje, jeśli ktoś ma wielką formę
- to w takich sportach jako kolarstwo z reguły potrafi ja wykorzystać
bez problemu. Warto pamiętać, że w kolarstwie większość decyzji
taktycznych - nie podejmują zawodnicy, a dyrektorzy sportowi siedzący
w samochodach i mówiący zawodnikowi przez słuchawkę - co ma robić,
kiedy przyspieszyć, kiedy zwolnić; innymi słowy "myślą" za większość
członków swoich drużyn; zdanie samego zawodnika nie ma tu nic do
rzeczy (masz doskonały przykład naszego Szmyda, który jest taką
maszynka do ciągnięcia innych, a sam jadąc górską czasówkę w Giro, na
której miał szanse na świetny wynik - nie przekraczał progu
mleczanowego, bo tak mu kazał trener)

[...]

Rozbawiłeś mnie nieźle swoją wypowiedzią. Tak się składa, że akurat z
komentatorami sportowymi mam bliski kontakt, wiem jakie mają prywatnie
opinie, wiem że to co mówią na antenie ma się często nijak do tego co
mówią potem kolegom po skończonej transmisji. Transmisja z wyścigu
kolarskiego niemal zawsze idzie jak krew z nosa, na etapach płaskich
do mety niemal nic się nie dzieje. Komentator musi czymś taką nudną
transmisję zapełnić, musi lać masę wody. A pomijając w ogóle tą
kwestię - za przeproszeniem "pieprzących trzy po trzy" komentatorów u
nas nie brakuje.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-05-09 14:03:48
Autor: cytawa
  Fabian pisze:

[...]

Toz dokladnie to mialem na mysli. Z cala pewnoscia Michal w tym temacie jest teoretykiem.

Jan Cytawa

Data: 2011-05-09 05:21:58
Autor: Michał Wolff
On 9 Maj, 14:03, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Toz dokladnie to mialem na mysli. Z cala pewnoscia Michal w tym temacie
jest teoretykiem.

Nie to co Fabian, który przedstawił w swojej wypowiedzi same
konkrety :)