Data: 2014-09-21 10:26:45 | |
Autor: BartekK | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
Jest sobie wysilona benzyna.
Powstaje pytanie - jak (sensownie) zmierzyć zagrzanie turbiny, a bardziej - jej wystygnięcie. Taka bardziej inteligentna wersja turbotimera. 1. gdzie i co mierzyć 2. w jakim zakresie będą wyniki ;) by dobrać odpowiedni sensor Pomiar obudowy części gorącej - ma dość dużą bezwładność cieplną, i nie wiem jak się przekłada na grzanie się wirnika? Zaproponowałem na początek - pomiar różnic temperatury oleju (wężyków z olejem) smarującego wirnik, na wejściu i wyjściu, z czego można ładnie wywnioskować ogólną temperaturę (na wyjściu lub średnia z obu) oraz czy stygnie czy się grzeje (różnica lub gradient tej różnicy). Po przemyśleniu - może wystarczyłby pomiar temperatury na wyjściu i analiza jej zmian - logiczne że jak spada, to stygnie ;) Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to na chwilę, może do 125'C), ale powstaje pytanie - na ile temperatury oleju z turbiny są wyższe niż olej w samym silniku (pomiar na podstawce filtra oleju)? Jeśli bym się zmieścił do 125'C to mogę użyć wygodnych scalonych czujników dallasa (chodzą -55 do +125), jeśli bedzie wyżej - trzeba iść w termistory ntc albo termopary, a to dużo większy problem kalibracyjny itd. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2014-09-21 06:29:30 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 10:26:45 UTC+2 u¿ytkownik BartekK napisa³:
Jest sobie wysilona benzyna. Z 30 lat temu by³a moda na plastikowe zabawki co zamiast oczu mia³y ¿arówki. I jak kierunkowskaz w lewo to mruga³a lewa ¿arówka a jak w prawo to prawa. Potrzebne to co chcesz zrobiæ ja wrzód na dupie. |
|
Data: 2014-09-21 15:34:53 | |
Autor: BartekK | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 o 15:29, kogutek444@gmail.com pisze:
To że tobie coś nie jest potrzebne, to nie znaczy że komuś innemu nie jest. Ale twoje trolowanie jest tu znane, więć się tym nie przejmuję.Powstaje pytanie - jak (sensownie) zmierzyć zagrzanie turbiny, aZ 30 lat temu była moda na plastikowe zabawki co zamiast oczu miały żarówki. I jak kierunkowskaz w lewo to mrugała lewa żarówka a jak w prawo to prawa. Potrzebne to co chcesz zrobić ja wrzód na dupie. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2014-09-21 07:17:51 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 15:34:53 UTC+2 u¿ytkownik BartekK napisa³:
W dniu 2014-09-21 o 15:29, kogutek444@gmail.com pisze: Bo nie jest potrzebne. Jak by by³o potrzebne to by fabryka seryjnie montowa³a. Jak bym by³ diagnost± to nie podbi³ bym przegl±du jak bym zobaczy³ ¿e sobie kto¶ takie i inne gówno sam za³o¿y³. |
|
Data: 2014-09-21 17:20:36 | |
Autor: MarcinJM | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 16:17, kogutek444@gmail.com pisze:
Jak bym by³ diagnost±. Wiesz, gdybym ja by³ lesbijka... Przy Twojej kulturze technicznej i osobistej, a w³a¶ciwie jej braku powyzsza profesja raczej Ci nie grozi. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510 http://www.supervw.com.pl kompleksowe remonty old i youngtimer'ów, nadwozi rajdówek przeróbki typu "tego sie nie da zrobic" |
|
Data: 2014-09-21 08:24:08 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 17:20:36 UTC+2 u¿ytkownik MarcinJM napisa³:
W dniu 2014-09-21 16:17, kogutek444@gmail.com pisze: Chuj ci do mojej kultury, zajmij siê swoj± bo masz du¿e braki. |
|
Data: 2014-09-21 17:32:09 | |
Autor: MarcinJM | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 17:24, kogutek444@gmail.com pisze:
Chuj ci do mojej kultury, zajmij siê swoj± bo masz du¿e braki. Wla¶nie o tym pisa³em. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510 http://www.supervw.com.pl kompleksowe remonty old i youngtimer'ów, nadwozi rajdówek przeróbki typu "tego sie nie da zrobic" |
|
Data: 2014-09-21 08:47:13 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 17:32:09 UTC+2 u¿ytkownik MarcinJM napisa³:
W dniu 2014-09-21 17:24, kogutek444@gmail.com pisze: Po chuj pisa³e¶ jak wszyscy tu wiedz± ¿e jestem chamem? Wychodzi ¿e ja cham a ty debil. To ju¿ wolê byæ chamem. |
|
Data: 2014-09-22 00:21:25 | |
Autor: megrimsES | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 o 17:47, kogutek444@gmail.com pisze:
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 17:32:09 UTC+2 u¿ytkownik MarcinJM napisa³:Po alkoholu nie siadajcie do PMS |
|
Data: 2014-09-21 16:15:54 | |
Autor: zhbick | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
U¿ytkownik napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:d233d08c-b849-44b4-a73d-c0505615c3ff@googlegroups.com...
Z 30 lat temu by³a moda na plastikowe zabawki co zamiast oczu mia³y ¿arówki. .... a jak kto¶ robi³ kupê na ¶rodku dywanu albo ³ama³ netykietê pisz±c na newsy, to siê chocia¿ trochê tego wstydzi³ i by³o mu g³upio. A dzisiaj Panie... O tempora, o mores! |
|
Data: 2014-09-21 07:23:59 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 16:15:54 UTC+2 u¿ytkownik zhbick napisa³:
U�ytkownik napisa� w wiadomo�ci grup dyskusyjnych:d233d08c-b849-44b4-a73d-c0505615c3ff@googlegroups.com... Nie by³o netowych grup dyskusyjnych. To i nie by³o pierdolniêtych ormowców w necie. Byli w realu. Jak siê ORMO rozwi±za³o i powsta³ net z grupami to siê przenie¶li do niego. Ormowiec pyta dziecko mieszaj±ce patykiem gówno z piachem co robi. Milicjanta robiê. A ormowca te¿ zrobisz. Nie mam za ma³o gówna. |
|
Data: 2014-09-21 16:33:59 | |
Autor: zhbick | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
U¿ytkownik napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:432bc633-5014-4c8f-ae93-0f36e34653a5@googlegroups.com...
Nie by³o netowych grup dyskusyjnych. To i nie by³o pierdolniêtych ormowców w necie. Byli w realu. Jak siê ORMO rozwi±za³o i powsta³ net z grupami to siê przenie¶li do niego. Ormowiec pyta dziecko mieszaj±ce patykiem gówno z piachem co robi. Milicjanta robiê. A ormowca te¿ zrobisz. Nie mam za ma³o gówna. Ale przecie¿ nie musisz swoich zabaw z dzieciñstwa przenosiæ do Usenetu. |
|
Data: 2014-09-21 08:15:38 | |
Autor: kogutek444 | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu niedziela, 21 wrze¶nia 2014 16:33:59 UTC+2 u¿ytkownik zhbick napisa³:
U�ytkownik napisa� w wiadomo�ci grup dyskusyjnych:432bc633-5014-4c8f-ae93-0f36e34653a5@googlegroups.com... Reki ci nikt nie wykrêca ¿eby¶ czyta³. |
|
Data: 2014-09-21 16:38:26 | |
Autor: Cavallino | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
U¿ytkownik "zhbick" <kein@spam.de> napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:541ee1e0$0$2369$65785112@news.neostrada.pl... U¿ytkownik napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:432bc633-5014-4c8f-ae93-0f36e34653a5@googlegroups.com... Czy¿by no¿yce? |
|
Data: 2014-09-21 14:30:08 | |
Autor: Lewis | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 10:26, BartekK pisze:
Jest sobie wysilona benzyna. A nie wystarczy Ci pomiar temp korpusu? Większość turbin jest już z chłodzeniem wodnym i korpus stygnie dość szybko, a wysoka temp korpusu też spowoduje zwęglenie oleju... Chyba o zapobieganie zwęglaniu Ci chodzi :) Samo przestudzenie wirnika może być niewystarczające :) -- Pozdrawiam Lewis https://www.facebook.com/turbolaabpl |
|
Data: 2014-09-21 20:05:24 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 10:26, BartekK pisze:
Jest sobie wysilona benzyna. Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia. Ustawiłbym temperaturę wyłączenia silnika trochę wyżej niż ta do której docelowo dochodzi turbina chodząc na wolnych obrotach i tyle :-) Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy. Zaproponowałem na początek - pomiar różnic temperatury oleju (wężyków z Jeszcze musisz uwzględnić że na wolnych obrotach ciśnienie oleju w magistrali znacznie spada, a więc i przez turbinę wolniej płynie, co z kolei spowoduje że temperatura oleju na wyjściu z turbiny będzie wyższa. W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu jałowego. Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to na Skoro przed turbiną masz 125C, no to na pewno za turbiną się w 125C nie zmieścisz. Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania obudowa miała 350-400C. |
|
Data: 2014-09-21 21:02:38 | |
Autor: BartekK | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 o 20:05, Tomasz Pyra pisze:
Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatnąTo już jest w sofcie ecu - nie tyle termicznie dla turbiny, co ciśnienie oleju jest utrzymywane/korygowane - podczas rozgrzewania się spada na jałowych, więc jałowe są odpowiednio zwiększane wg temperatury oleju. Nie potrzeba wiele, zwiększenie obrotów o 200-400 już wystarcza. Tak, ale turbina jest smarowana na wyjściu z pompy olejowej i po (zewnętrznej) chłodnicy oleju, więc powinno być o kilka stopni mniej. Z pirometrem ciężko coś pod maską zawalczyć - wszystko zbyt gorące, i zbyt gęsta plątanina rurociągów, spróbuję z kamerą termowizyjną.Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to naSkoro przed turbiną masz 125C, no to na pewno za turbiną się w 125C nie Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był toNo to nieźle (albo źle). EGT (w kolektorze wydechowym) mi nie przekracza 700-800'C więc licząc że od zewnątrz kolektor i turbina jest całkiem dobrze chłodzona i oddaje ciepło, a dodatkowo wodą i olejem, to są to i tak podejrzanie wysokie temperatury. No ale czy diesel (przy słabej ilości wtrysku, bo jak piszesz - bez pałowania) nie ma tego samego co benzyna, tzn gdy ilość powietrza do paliwa rośnie (bo paliwa mało, bo nie pałujesz, a w dieslu ilość powietrza nie jest zmniejszana przepustnicą, najwyżej słabszym ładowaniem turbo), to temperatura spalin rośnie? -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2014-09-21 21:47:29 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 21:02, BartekK pisze:
W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatnąTo już jest w sofcie ecu - nie tyle termicznie dla turbiny, co ciśnienie No to ok, fajna funkcja. U mnie po ostrej jeździe ciśnienie oleju jest bardzo niskie (pomimo że 10W-60), takiej funkcji nie ma i będę musiał po prostu wolne obroty trochę podnieść. A faktycznie nie trzeba wiele, bo u mnie przy 2000rpm mam już 6bar, a przy wolnych obrotach rozgrzany olej potrafi mieć poniżej 1bar. Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był toNo to nieźle (albo źle). EGT (w kolektorze wydechowym) mi nie przekracza Kolektor to myślę że za dużo tego ciepła nie traci. Kolektory w silnikach turbo, to się nawet i specjalnie izoluje żeby właśnie nie tracić energii spalin przed turbiną. No ale czy diesel (przy słabej Zjawisko wyższej temperatury spalania ubogiej mieszanki jest, ale to po prostu wpływa na sprawność, a jednak energia cieplna uciekająca ze spalinami będzie tym większa im bardziej obciążony silnik - dzięki czemu turbo szybciej się kręci itd... |
|
Data: 2014-09-21 22:59:56 | |
Autor: Lewis | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 21:47, Tomasz Pyra pisze:
Zjawisko wyższej temperatury spalania ubogiej mieszanki jest, ale to po Przecież diesel ma odwrotnie niż benzyna. EGT rośnie wraz ze zwiększoną ilością paliwa. Stąd dziury w tłokach na przelanych dymiących softach. Benzyniak im ma bogaciej tym EGT spada (oczywiście w granicy rozsądku, żeby waha się w DP nie dopalała...) -- Pozdrawiam Lewis https://www.facebook.com/turbolaabpl |
|
Data: 2014-09-21 21:25:43 | |
Autor: BartekK | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
W dniu 2014-09-21 o 20:05, Tomasz Pyra pisze:
Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć żeW sumie jest też tutaj inny kwas - na przewody olejowe - bez problemu dorobię zamykane klipsy z czujnikami temperatury, na złączki czy na same rurki zbrojone. A na całą obudowę - jak sensor pewnie przyczepić? Niby mogę po prostu "wsadzić termoparę pod koc" ale poziom solidności i pewności styku z żeliwem i dokładność pomiaru będzie nijaka. -- | Bartłomiej Kuźniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2014-09-22 09:27:00 | |
Autor: X-Man | |
Pomiar "zagrzania" turbiny | |
"BartekK" <sibi@drut.org> wrote in message news:lvm2md$kbg$1node2.news.atman.pl...
Jest sobie wysilona benzyna. jaki silnik? jakie turbo? zazwyczaj sondę EGT ładuje się przed samym turbo lub w downpipe tuż za turbo możesz zamontować 2 dla pewności. Pzdr Piotr |