Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Pomiar "zagrzania" turbiny

Pomiar "zagrzania" turbiny

Data: 2014-09-21 20:05:24
Autor: Tomasz Pyra
Pomiar "zagrzania" turbiny
W dniu 2014-09-21 10:26, BartekK pisze:
Jest sobie wysilona benzyna.
Powstaje pytanie - jak (sensownie) zmierzyć zagrzanie turbiny, a
bardziej - jej wystygnięcie. Taka bardziej inteligentna wersja turbotimera.

1. gdzie i co mierzyć
2. w jakim zakresie będą wyniki ;) by dobrać odpowiedni sensor

Pomiar obudowy części gorącej - ma dość dużą bezwładność cieplną, i nie
wiem jak się przekłada na grzanie się wirnika?

Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia.

Ustawiłbym temperaturę wyłączenia silnika trochę wyżej niż ta do której docelowo dochodzi turbina chodząc na wolnych obrotach i tyle :-)
Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy.


Zaproponowałem na początek - pomiar różnic temperatury oleju (wężyków z
olejem) smarującego wirnik, na wejściu i wyjściu, z czego można ładnie
wywnioskować ogólną temperaturę (na wyjściu lub średnia z obu) oraz czy
stygnie czy się grzeje (różnica lub gradient tej różnicy).
Po przemyśleniu - może wystarczyłby pomiar temperatury na wyjściu i
analiza jej zmian - logiczne że jak spada, to stygnie ;)

Jeszcze musisz uwzględnić że na wolnych obrotach ciśnienie oleju w magistrali znacznie spada, a więc i przez turbinę wolniej płynie, co z kolei spowoduje że temperatura oleju na wyjściu z turbiny będzie wyższa.

W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu jałowego.

Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to na
chwilę, może do 125'C), ale powstaje pytanie - na ile temperatury oleju
z turbiny są wyższe niż olej w samym silniku (pomiar na podstawce filtra
oleju)? Jeśli bym się zmieścił do 125'C to mogę użyć wygodnych scalonych
czujników dallasa (chodzą -55 do +125), jeśli bedzie wyżej - trzeba iść
w termistory ntc albo termopary, a to dużo większy problem kalibracyjny
itd.

Skoro przed turbiną masz 125C, no to na pewno za turbiną się w 125C nie zmieścisz.

Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania obudowa miała 350-400C.

Data: 2014-09-21 21:02:38
Autor: BartekK
Pomiar "zagrzania" turbiny
W dniu 2014-09-21 o 20:05, Tomasz Pyra pisze:
Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że
temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich
innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia.
Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy.


W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną
funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu
jałowego.
To już jest w sofcie ecu - nie tyle termicznie dla turbiny, co ciśnienie oleju jest utrzymywane/korygowane - podczas rozgrzewania się spada na jałowych, więc jałowe są odpowiednio zwiększane wg temperatury oleju. Nie potrzeba wiele, zwiększenie obrotów o 200-400 już wystarcza.

Olej w silniku nie przekracza mi raczej 120'C (a jak przekroczy - to na
chwilę, może do 125'C), ale powstaje pytanie - na ile temperatury oleju
z turbiny są wyższe niż olej w samym silniku
Skoro przed turbinÄ… masz 125C, no to na pewno za turbinÄ… siÄ™ w 125C nie
zmieścisz.
Tak, ale turbina jest smarowana na wyjściu z pompy olejowej i po (zewnętrznej) chłodnicy oleju, więc powinno być o kilka stopni mniej. Z pirometrem ciężko coś pod maską zawalczyć - wszystko zbyt gorące, i zbyt gęsta plątanina rurociągów, spróbuję z kamerą termowizyjną.

Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to
mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania
obudowa miała 350-400C.
No to nieźle (albo źle). EGT (w kolektorze wydechowym) mi nie przekracza 700-800'C wiÄ™c liczÄ…c że od zewnÄ…trz kolektor i turbina jest caÅ‚kiem dobrze chÅ‚odzona i oddaje ciepÅ‚o, a dodatkowo wodÄ… i olejem, to sÄ… to i tak podejrzanie wysokie temperatury. No ale czy diesel (przy sÅ‚abej iloÅ›ci wtrysku, bo jak piszesz - bez paÅ‚owania)  nie ma tego samego co benzyna, tzn gdy ilość powietrza do paliwa roÅ›nie (bo paliwa maÅ‚o, bo nie paÅ‚ujesz, a w dieslu ilość powietrza nie jest zmniejszana przepustnicÄ…, najwyżej sÅ‚abszym Å‚adowaniem turbo), to temperatura spalin roÅ›nie?


--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Data: 2014-09-21 21:47:29
Autor: Tomasz Pyra
Pomiar "zagrzania" turbiny
W dniu 2014-09-21 21:02, BartekK pisze:
W sumie mogłoby się okazać że można zrobić jeszcze jedną przydatną
funkcję - przy bardzo gorącej turbinie, lekko podnieść obroty biegu
jałowego.
To już jest w sofcie ecu - nie tyle termicznie dla turbiny, co ciśnienie
oleju jest utrzymywane/korygowane - podczas rozgrzewania siÄ™ spada na
jałowych, więc jałowe są odpowiednio zwiększane wg temperatury oleju.
Nie potrzeba wiele, zwiększenie obrotów o 200-400 już wystarcza.

No to ok, fajna funkcja.

U mnie po ostrej jeździe ciśnienie oleju jest bardzo niskie (pomimo że 10W-60), takiej funkcji nie ma i będę musiał po prostu wolne obroty trochę podnieść.
A faktycznie nie trzeba wiele, bo u mnie przy 2000rpm mam już 6bar, a przy wolnych obrotach rozgrzany olej potrafi mieć poniżej 1bar.


Mierzyłem ostatnio temperaturę turbiny (z zewnątrz) pirometrem, a był to
mało wysilony turbodiesel (2.4 - 140KM), a i tak bez żadnego pałowania
obudowa miała 350-400C.
No to nieźle (albo źle). EGT (w kolektorze wydechowym) mi nie przekracza
700-800'C więc licząc że od zewnątrz kolektor i turbina jest całkiem
dobrze chłodzona i oddaje ciepło, a dodatkowo wodą i olejem, to są to i
tak podejrzanie wysokie temperatury.

Kolektor to myślę że za dużo tego ciepła nie traci.
Kolektory w silnikach turbo, to się nawet i specjalnie izoluje żeby właśnie nie tracić energii spalin przed turbiną.

No ale czy diesel (przy słabej
iloÅ›ci wtrysku, bo jak piszesz - bez paÅ‚owania)  nie ma tego samego co
benzyna, tzn gdy ilość powietrza do paliwa rośnie (bo paliwa mało, bo
nie pałujesz, a w dieslu ilość powietrza nie jest zmniejszana
przepustnicą, najwyżej słabszym ładowaniem turbo), to temperatura spalin
rośnie?

Zjawisko wyższej temperatury spalania ubogiej mieszanki jest, ale to po prostu wpływa na sprawność, a jednak energia cieplna uciekająca ze spalinami będzie tym większa im bardziej obciążony silnik - dzięki czemu turbo szybciej się kręci itd...

Data: 2014-09-21 22:59:56
Autor: Lewis
Pomiar "zagrzania" turbiny
W dniu 2014-09-21 21:47, Tomasz Pyra pisze:

Zjawisko wyższej temperatury spalania ubogiej mieszanki jest, ale to po
prostu wpływa na sprawność, a jednak energia cieplna uciekająca ze
spalinami będzie tym większa im bardziej obciążony silnik - dzięki czemu
turbo szybciej się kręci itd...

Przecież diesel ma odwrotnie niż benzyna. EGT rośnie wraz ze zwiększoną ilością paliwa. Stąd dziury w tłokach na przelanych dymiących softach.
Benzyniak im ma bogaciej tym EGT spada (oczywiście w granicy rozsądku, żeby waha się w DP nie dopalała...)


--
Pozdrawiam
Lewis
https://www.facebook.com/turbolaabpl

Data: 2014-09-21 21:25:43
Autor: BartekK
Pomiar "zagrzania" turbiny
W dniu 2014-09-21 o 20:05, Tomasz Pyra pisze:
Myślę że dla takiego zastosowania, spokojnie można założyć że
temperatura obudowy jest wystarczająco zależna od temperatury wszystkich
innych elementów, żeby użyć jej, jako najprostszej do zmierzenia.
Może nie będzie to najdokładniejszy pomiar świata, ale za to najprostszy.
W sumie jest też tutaj inny kwas - na przewody olejowe - bez problemu dorobię zamykane klipsy z czujnikami temperatury, na złączki czy na same rurki zbrojone. A na całą obudowę - jak sensor pewnie przyczepić?
Niby mogę po prostu "wsadzić termoparę pod koc" ale poziom solidności i pewności styku z żeliwem i dokładność pomiaru będzie nijaka.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Pomiar "zagrzania" turbiny

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona