Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

Data: 2016-12-01 16:22:01
Autor: Jacek
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania kół tym właśnie gazem. Czy są jakieś przeciwwskazania?
Jedyny minus, jaki mi się nasuwa to duża rozpuszczalność CO2 w wodzie, więc ciśnienie może być niestabilne. Z drugiej strony są "pompki" rowerowe na naboje CO2 i najwidoczniej to działa.
Jak sądzicie? Dwutlenek nadaje się do opon?
Jacek

Data: 2016-12-01 07:42:24
Autor: Zenek Kapelinder
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Pompuje przede wszystkim azotem i jest dobrze. Zastanawiales sie nad tym ze zeby napompowac co2 azotem, helem itd to najpierw musisz zrobic w oponie proznie bo jak nie zrobisz prozni to i tak bedziesz mial prede wszystkim powietrzem napompowane. W roznych uszczelniaczach w plynie do opon gazem pewno jest propan albo butan i dziala.

Data: 2016-12-01 13:10:34
Autor: Kris
W dniu czwartek, 1 grudnia 2016 16:42:27 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
Pompuje przede wszystkim azotem i jest dobrze.

 Ja w sumie też w aucie koła przeważnie azotem mam a napompowane i wad nie widzę.
Są jakieś wady tego?

Data: 2016-12-01 21:45:24
Autor: masti
Kris wrote:

[...]

ja mam też przeważnie bo w 78% azotem. I jest OK

Data: 2016-12-01 22:50:13
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

ja mam też przeważnie bo w 78% azotem. I jest OK

Dodanie do mieszaniny 21% tlenu spowoduje, że będziesz mógł oddychać z opony pod wodą jak wpadnie ci samochód do jeziora. we filmie jakimś widziałem;)

Data: 2016-12-01 23:12:24
Autor: re
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

Użytkownik "sirapacz"

[...]

-- -
Bond, James Bond

Data: 2016-12-01 23:14:44
Autor: masti
sirapacz wrote:

ja mam też przeważnie bo w 78% azotem. I jest OK

Dodanie do mieszaniny 21% tlenu spowoduje, że będziesz mógł oddychać z opony pod wodą jak wpadnie ci samochód do jeziora. we filmie jakimś widziałem;)

O! i to jest argument przeciwko CO2 i Helowi :)

Data: 2016-12-02 09:02:49
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

O! i to jest argument przeciwko CO2 i Helowi :)

ależ skąd! odrobina CO2 i helu będzie bardzo wskazana dla smaku - nie chcialbys chyba czuc w ustach jedynie oparów gumy i kauczuku:)

Data: 2016-12-02 10:53:29
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:af60e216-2fca-48fd-a772-930795129d3f@googlegroups.com...
[...]

A sa zalety ?
Wiec po co przeplacac :-)

J.

Data: 2016-12-02 23:41:35
Autor: Kris
W dniu piątek, 2 grudnia 2016 10:53:33 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

>Ja w sumie też w aucie koła przeważnie azotem mam a napompowane i wad >nie widzę.
>Są jakieś wady tego?

A sa zalety ?
Wiec po co przeplacac :-)

Ale ja n?e płace za to. Chyba na każdej stacji paliw u nas da się koła azotem napompować. 100% azotu tam nie będzie ale blisko 80%

Data: 2016-12-03 14:08:07
Autor: z
W dniu 2016-12-03 o 08:41, Kris pisze:
Ale ja n?e płace za to. Chyba na każdej stacji paliw u nas da się koła azotem napompować.
100% azotu tam nie będzie ale blisko 80%

Sorry ale przypomniała mi się blondynka i zimowe powietrze :-)

Data: 2016-12-01 17:57:48
Autor: z
[...]

Cholera. A ja myślałem że w XXI wieku ludzie którzy cokolwiek liznęli fizyki nie zadają już takich pytań :-)

Startujecie w F1 może? :-)

Data: 2016-12-01 16:38:57
Autor: t-1
W dniu 2016-12-01 o 16:22, Jacek pisze:
[...]

Tak na pierwszy wzgląd.
Jak chcesz częściej dopompowywać koła to stosuj.
Przecież możesz wozić butle w samochodzie.
Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.
http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michalska.pdf
Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco różniły.

Data: 2016-12-01 16:50:47
Autor: Jacek
W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze:

[...]
Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe.
Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.
Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to nie wiem. Przy dętkach na pewno.
Jacek

Data: 2016-12-01 17:34:20
Autor: J.F.
Użytkownik "Jacek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1pgso$jm4$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Jakas kompatybilnosc musi tam zachodzic. Dobre rozpuszczanie czy co - w i tym momencie dla gumy moze byc byc inaczej.
Choc wszystkie podane tworzywa CO2 dobrze przenika, a guma tez weglowodorowy polimer.

Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.

Nie calkiem. Mozna z niej wywnioskowac, ze jak sie nadmucha powietrzem o zawartosci 78% azotu, to w miare schodzenia % bedzie jeszcze rosl.
Wiec po co przeplacac, skoro po pierwszym dopompowaniu bedzie  juz z 90% :-)

Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to nie wiem. Przy dętkach na pewno.

No, jesli dobrze odczytuje te jednostke, to przy cisnieniu 1atm przez 1cm2 folii o grubosci 1cm przenika w ciagu sekundy ~10^-10 cm3 N2.

to zakladajac ze detka ma 1mm grubosci, powierzchnie 10 tys cm2, cisnienie 2 atm, to wyjdzie 1.7cm3/dobe.
A w tej detce ok 30 litrow powietrza, czyli 30 tys cm3, to nam po ok 200 dniach zejdzie 1%.
Albo i po 600 dniach, bo chyba mowa o przeniknieciu 1cm3 w warunkach normalnych, a w detce gestosc 3x wieksza.

I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw utrudniony.

Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)

J.

Data: 2016-12-01 18:04:33
Autor: Jacek
W dniu 01.12.2016 o 17:34, J.F. pisze:

I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw
utrudniony.

Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)
Absolutnie się nie zgodzę. Moją przygodę z motoryzacją zaczynałem, jak mało kto słyszał o oponach bęzdętkowych i normą było pompowanie co 2-3 miesiące. Dociśnięcie dętki do wnętrza opony nic nie wnosi do sprawy.
A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?
Jacek

Data: 2016-12-02 11:04:08
Autor: J.F.
Użytkownik "Jacek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1pl72$nuo$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-)

Na wentylu, na styku z felga, na gwozdziach i dziurach ... raz mi jakies drewienko wlazlo, nie wiem - galazka, zapalka, dziury nie bylo, a schodzilo.

J.

Data: 2016-12-02 11:44:46
Autor: Jacek
W dniu 02.12.2016 o 11:04, J.F. pisze:
[...]

Cały czas mowa jest przenikaniu gazu przez gumę na wskroś, bo z tego wynika wyższość azotu nad powietrzem i tego ostatniego nad CO2.
Nieszczelny wentylek, uszkodzony styk opona/felga i dziury w oponie nie mają tu nic do rzeczy.
Mam też taczkę z chińską dętką za 7 zł. Wentyl trzyma, dziur nie ma, dętka przylega elegancko. Mimo to powietrze schodzi.
Miałeś kiedyś balony z helem? Trzymają gaz tak samo długo, jak powietrze?
Jacek

Data: 2016-12-02 15:10:18
Autor: as
Jacek wrote:

[...]

CO2  wbrew  pozorom jest dość niebezpiecznym gazem. W funkcji temeperatury   bardzo szybko się rozszeża   i  były przypadki  wybuchania butli   o  próbie ciśnienia  200 czy 250 bar ,gdy zostały  zbytnio podgrzane. Ciekawe   czy wytrzyma opona  która na słońcu zostanie   podgrzana   do wysokiej temperatury  razem z CO2  wewnątrz? Przy 10 barach chyba wybuchają?

Data: 2016-12-02 17:05:25
Autor: Jacek
W dniu 02.12.2016 o 15:10, as@asa.pl pisze:

[...]
Chłopie złoty! Dwutlenek węgla jest w butli w stanie CIEKŁYM. Jak się podgrzeje i przejdzie w stan gazowy, to żadna butla nie wytrzyma takiego ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii.
Jacek

Data: 2016-12-02 17:27:38
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

ciśnienia. Z tego, co tu czytam, to poziom elementarnej wiedzy z zakresu
fizyki jest delikatnie mówiąc taki, jak Amerykanów o geografii.
Jacek

Panie ekspercie od siedmiu boleści skoroś taki ekspierd, to po kiego zadajesz tu takie pytania?

Data: 2016-12-02 17:44:04
Autor: RoMan Mandziejewicz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Hello sirapacz,

[...]

Ciekawość nim kieruje na przykład.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-02 17:42:01
Autor: J.F.
[...]

Akurat kazda butla CO2 wytrzyma takie cisnienie.
Temperatura krytyczna CO2 to 31C, to jest akurat tyle, ze sie moze zdarzyc upalnym latem, czy w bagazniku samochodu na sloncu,
wiec butla po prostu musi wytrzymac te 78 bar z drobnym dodatkiem.

Wiec taka sie daje i ona wytrzymuje.

Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej rozszerzy.

J.

Data: 2016-12-02 17:51:15
Autor: RoMan Mandziejewicz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Hello J.F.,

[...]

Ale kiedyś wytrzymałość butli się skończy. Dlatego nie wolno przewozić
gaśnic śniegowych w kabinie czy bagażniku. Nabój CO2 w gaśnicy
proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.

Paradoksalnie - moze peknac w nizszej temperaturze, jak sie do butli za duzo naleje i przy wzroscie temperatury ciecz sie bardziej rozszerzy.

Powyżej 31°C już nie ciecz. I podlega normalnym prawom fizyki.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-02 18:29:17
Autor: J.F.
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1147840813.20161202175115@pik-net.pl.invalid...
Hello J.F.,
[...]

Ale to juz gaz. Miedzy 31 a 81C, czyli 304 i 354K, to cisnienie wzrosnie zgrubsza liczac z 78 do 90 at.
I tyle butla powinna wytrzymac, a dalej ... to juz i tak pozar :-)

proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.

Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)

Dlatego wlasnie ponizej jest ryzyko :-)

J.

Data: 2016-12-02 18:55:35
Autor: RoMan Mandziejewicz
[...]

Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była
przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2 do
pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby ciśnienie
było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się
nieprzyjemnie.
Podobnie masz z LPG tyle, że w butli LPG masz jeszcze zawór, który
popuści ciśnienia i spowoduje schłodzenie LPG w butli poniżej
temperatury krytycznej.

proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)

Ale powyżej zależy i to bardzo.

[...]

Że za dużo nalejesz.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-02 19:14:33
Autor: J.F.
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1859807828.20161202185535@pik-net.pl.invalid...
[...]

No wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a powyzej juz calkiem przyjemnie.

O ile mogla byc przepelniona - o 20% ?
To tylko 20% wyzsze cisnienie gazu, 95 zamiast 78 bar, na tyle powinna byc butla projektowana.

Za to ponizej temperatury krytycznej jest nieprzyjemnie, bo moze peknac od rozszerzajacej sie cieczy :-)

proszkowej jest napełniany z niższym ciśnieniem, żeby była rezerwa na
wyższą temperaturę. I też zdarzają się awarie.
Ponizej 31C to stopien napelnienia nie zalezy od cisnienia :-)

Ale powyżej zależy i to bardzo.

No wlasnie nie bardzo - zgrubsza liczac proporcjonalnie do temperatury, ale absolutnej.
A to juz niewiele rosnie w sensownych warunkach.

Zobacz co jest alternatywa dla CO2 - azot. W temperaturze grubo powyzej krytycznej.

J.

Data: 2016-12-02 21:36:17
Autor: RoMan Mandziejewicz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Hello J.F.,

[...]

Zakładasz wzrost ciśnienia przy założeniu, że butla nie była
przepełniona. A wypadki z CO2 to najczęściej nalewanie ciekłego CO2 do pełna. I wtedy nie trzeba nawet temperatury krytycznej, żeby
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
ciśnienie było znacznie wyższe a po osiągnięciu krytycznej robi się
nieprzyjemnie.
No wlasnie odwrotnie. To ponizej krytycznej jest nieprzyjemnie, a
powyzej juz calkiem przyjemnie.

Ciśnienie nadal rośnie - najpierw czytaj, potem pisz.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-03 17:09:27
Autor: J.F.
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Dnia Fri, 2 Dec 2016 21:36:17 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Hello J.F.,
[...]
[...]

Sam przeczytaj.

Przekroczene temperatury krytycznej nie jest niczym groznym -
cisnienie juz wczesniej bylo 78 at, tak nadal takie jest - tzn rosnie
wraz z temperatura, ale jak to w gazie - stosunkowo powoli a wiec
niegroznie, trzeba by pozaru czy innego zrodla powaznej temperatury.

Za to jak do butli plynu za duzo nalejesz i podgrzewac zaczniesz, o,
to moze peknac. Jak przekroczysz temperature krytyczna, to juz mozesz
odetchnac z ulga :-)

J.

Data: 2016-12-02 17:28:34
Autor: RoMan Mandziejewicz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Hello As,

[...]

CO2  wbrew  pozorom jest dość niebezpiecznym gazem.

Spałeś na fizyce czy w szkołę cegłami rzucałeś zamiast do niej
chodzić?

W funkcji temeperatury bardzo szybko się rozszeża

Co robi? Chyba jednak to były cegły...

i były przypadki wybuchania butli o próbie ciśnienia 200 czy 250 bar
,gdy zostały zbytnio podgrzane.

Ale odróżniasz butlę zawierającą CIEKŁY CO2 od opony zawierającej
GAZOWY CO2?

Ciekawe czy wytrzyma opona która na słońcu zostanie podgrzana do
wysokiej temperatury razem z CO2 wewnątrz? Przy 10 barach chyba
wybuchają?

Nie było po drodze z fizyką, zdecydowanie.

Hint: przemiany fazowe, temperatura krytyczna CO2

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2016-12-02 19:23:23
Autor: masti
J.F. wrote:

A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?

Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-)

to co tym masz za złomy? z chińskiej gównogumy?
jak mi się zdarzy dopompować odrobinę raz na 2-3 lata to już dużo
ostatnio jak zaczęło schodzić to się okazało, że pinezkę tapicerską
złapałem

Data: 2016-12-03 17:28:29
Autor: J.F.
Dnia Fri, 2 Dec 2016 19:23:23 -0000 (UTC), masti napisał(a):
J.F. wrote:
A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?

Mase, bo teraz dwie pompuje co 3 tygodnie :-)

to co tym masz za złomy? z chińskiej gównogumy?

z finskiej.

Normalna sprawa - ch* wie skad ten przeciek, moze pinezka, latwiej
podjechac pod kompresor niz do gumiarza :-)

J.

Data: 2016-12-03 17:08:14
Autor: masti

J.F. wrote:
[...]

przy tej częstotliwości to już bym dawno podjechał :)

Data: 2016-12-03 18:35:39
Autor: J.F.
Dnia Sat, 3 Dec 2016 17:08:14 -0000 (UTC), masti napisał(a):
J.F. wrote:
[...]

Przeciez na stacje i tak musze jezdzic :-)

A opony mialy byc wkrotce do wymiany, tylko sie nie chca zuzyc :)

J.

Data: 2016-12-03 21:43:16
Autor: masti

J.F. wrote:
[...]

ale trzeba na dwa razy

A opony mialy byc wkrotce do wymiany, tylko sie nie chca zuzyc :)

no widzisz. One zawsze takie złosliwe. trzeba im było nie mówić :)

Data: 2016-12-01 19:18:14
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.

Data: 2016-12-01 21:34:01
Autor: Jacek
W dniu 01.12.2016 o 19:18, sirapacz pisze:
Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.
A coś merytorycznie?
Jacek

Data: 2016-12-01 21:56:11
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

A coś merytorycznie?

daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania, ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)

Data: 2016-12-01 21:44:27
Autor: masti
sirapacz wrote:

A coś merytorycznie?

daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania, ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)

tylko nie hel bo od helu obiekty spadają :)

Data: 2016-12-02 14:57:14
Autor: as
sirapacz wrote:

A coś merytorycznie?

daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania,
ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)

Ja bym  dał wodór może zacznie latac ?

Data: 2016-12-02 15:18:25
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

Ja bym  dał wodór może zacznie latac ?

Zeppelinem tera:)

Data: 2016-12-05 00:21:43
Autor: __Maciek
Fri, 02 Dec 2016 14:57:14 +0100 as@asa.pl napisał:

daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania,
ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)

Ja bym  dał wodór może zacznie latac ?

To żeby samochodu nie unosiło to może wodorem z tlenem pompować, albo
samym tlenem.

Data: 2016-12-05 00:14:18
Autor: __Maciek
Thu, 1 Dec 2016 21:56:11 +0100 sirapacz <newsy@sircomp.pl> napisał:

A coś merytorycznie?

daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania, ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)

A przyczepność się nie zminiejszy? Opony będą wszak próbowały unosić
samochód :-)

Data: 2016-12-04 16:04:54
Autor: Zenek Kapelinder
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Ciezarkami jak do wywazania mozna wyrownac wage. Hel sie nie nadaje bo on przez stalowa gruba na kilka milimetrow spierdala. Przez opone by przeszedl jak rozgotowane kartofle przez durszlak.

Data: 2016-12-01 22:44:41
Autor: Kaczin
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
W dniu 01.12.2016 o 19:18, sirapacz pisze:
Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.

Co w tym śmiesznego albo groźnego?

--
Kaczin

Data: 2016-12-01 22:48:32
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Co w tym śmiesznego albo groźnego?

Odpowiem pytaniem na pytanie: jakikolwiek logiczny argument za pompowaniem opon CO2? Toż to taki sam idiotyzm, jak pompowanie azotem.

Data: 2016-12-01 23:58:06
Autor: Kaczin
W dniu 01.12.2016 o 22:48, sirapacz pisze:
Co w tym śmiesznego albo groźnego?

Odpowiem pytaniem na pytanie: jakikolwiek logiczny argument za
pompowaniem opon CO2? Toż to taki sam idiotyzm, jak pompowanie azotem.

Ale dlaczego idiotyzm, skoro autor wątku ma butlę z CO2 na zbyciu?
To chyba logiczny argument?

--
Kaczin

Data: 2016-12-01 15:13:20
Autor: Zenek Kapelinder
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
Wolal bym wody sodowej narobic. Niech dokupi saturator i na jakims skrzyzowaniu goni wode z saturatora. Za komuny przez sezon na saturatorze zarabiali na caly rok dobrego zycia. Ciekawe jak to teraz by wyszlo?

Data: 2016-12-02 09:04:03
Autor: sirapacz
[...]

teraz dostałbyś od skarbówki za niezarejestrowanie działalności, sanepid i mandat od straży miejskiej za handel bez zezwolenia:)

Data: 2016-12-02 14:17:47
Autor: Adam
W dniu 2016-12-02 o 09:04, sirapacz pisze:
[...]

Pewnie też klienci nie chcieli by używać jednej i tej samej szklanki.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-02 14:22:38
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

Pewnie też klienci nie chcieli by używać jednej i tej samej szklanki.

na łańcuchu:)

luz - są kubki jednorazowe:)

Data: 2016-12-02 00:06:02
Autor: Adam
W dniu 2016-12-01 o 22:48, sirapacz pisze:
Co w tym śmiesznego albo groźnego?

Odpowiem pytaniem na pytanie: jakikolwiek logiczny argument za
pompowaniem opon CO2? Toż to taki sam idiotyzm, jak pompowanie azotem.

W czym widzisz idiotyzm?

Zostało zadane pytanie:

W dniu 2016-12-01 o 16:22, Jacek pisze:
> Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania
> kół tym właśnie gazem. Czy są jakieś przeciwwskazania?

Czy jesteś w stanie coś merytorycznie napisać?

Może inaczej:
Człek nie ma pompki ani kompresora, za to ma butlę z CO2 "za darmo".

Swego czasu gaśnice CO2 używałem do pompowania opon w motorku (było dobrze) i do chłodzenia napojów w lecie - pracowałem w kinie. Też to miałem "za darmo", bo trzeba było zdawać sprzęt - więc i tak gaśnice byłyby opróżniane.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-02 06:20:03
Autor: Jacek
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
W dniu 01.12.2016 o 22:48, sirapacz pisze:
Odpowiem pytaniem na pytanie: jakikolwiek logiczny argument za
pompowaniem opon CO2? Toż to taki sam idiotyzm, jak pompowanie azotem.
Widzę, że nadal nie masz nic do powiedzenia z sensem. Jakieś frustracje? Żonę głowa boli?
Dlaczego w rowerach można pompować CO2, a w samochodach już to jest "idiotyzm"? Inne prawa fizyki dla dwóch kółek?
https://www.cyklotur.com/akcesoria/pompki-rowerowe/na-naboje/
Jacek

Data: 2016-12-02 09:11:56
Autor: sirapacz
[...]

wycieczki osobiste i chamstwo zostaw dla kogoś na swoim poziomie.

Dlaczego w rowerach można pompować CO2, a w samochodach już to jest
"idiotyzm"? Inne prawa fizyki dla dwóch kółek?

bo łatwiej jest zrobić nabój CO2? Łatwiej to skroplić niż próbować skroplić mieszaninę gazu - zwłaszcza gazu zawierającego dużo azotu.

Data: 2016-12-02 09:23:44
Autor: Jacek
W dniu 02.12.2016 o 09:11, sirapacz pisze:
wycieczki osobiste i chamstwo zostaw dla kogoś na swoim poziomie.
To było, jako odpowiedź, na "idiotyzm", a wzorzec poziomu brałem nie od siebie.
bo łatwiej jest zrobić nabój CO2? Łatwiej to skroplić niż próbować
skroplić mieszaninę gazu - zwłaszcza gazu zawierającego dużo azotu.
Nadal nie kapujesz, że pytam o zachowanie CO2 w oponie, a nie o to, co jest łatwiej skroplić.
Poza tym, co ma piernik do wiatraka? Jeszcze łatwiej jest skroplić propan, albo mieszaninę propan-butan. Ciśnienie w butli 3 at - w sam raz do pompowania opon. I reduktor niepotrzebny.
Jacek

Data: 2016-12-02 10:10:48
Autor: sirapacz
[...]

to byla odpowiedz na argument dlaczego stosuje się naboje akurat z CO2.

twoje pytanie o zastosowanie w oponie powinno byc na grupie fizyka. na moje oko zważywszy na ściśliwość co2 spodziewałbym się bardziej "miękkich" opon przy tym samym ciśnieniu - ale to tylko moje dywagacje. fizykiem nie jestem.

Data: 2016-12-02 11:52:14
Autor: Jacek
W dniu 02.12.2016 o 10:10, sirapacz pisze:

[...]
To widać ;-)
Nie wiem, na ile własności CO2 odbiegają od własności gazu doskonałego (to takie pojęcie fizyczne), ale chyba różnica nie jest do zauważenia w przypadku opon.
Jacek

Data: 2016-12-02 10:32:59
Autor: J.F.
[...]

Ja sie juz kiedys zastanawialem czy dmuchac materac, czy ... przeciez taka fajna butle z gazem mam.
I moze bym nawet przetestowal, ale dziewczyna ostro zaprotestowala, ze nie bedzie spac na bombie :-)

Jakby tak sie jeszcze dalo rano zuzyc ten gaz do gotowania ...

Tylko zwracam uwage na jedno - zwykla guma nieodporna na benzyne i inne ropopochodne.
Czy na LPG ... trzeba by sprawdzic.

Co prawda przy takiej butli sa gumowe uszczelki, ale moga byc z olejoodpornej.

No i w materacu nie ma na poczatku tlenu :-)

J.

Data: 2016-12-02 10:46:00
Autor: J.F.
Użytkownik "sirapacz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o1q60d$7ua$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
Co w tym śmiesznego albo groźnego?
Odpowiem pytaniem na pytanie: jakikolwiek logiczny argument za pompowaniem opon CO2? Toż to taki sam idiotyzm, jak pompowanie azotem.

Kolega ma zawadzajaca butle z CO2 w garazu.
To jest bardzo dobry argument :-)

J.

Data: 2016-12-02 11:22:05
Autor: sirapacz
Pompowanie kół dwutlenkiem węgla

Kolega ma zawadzajaca butle z CO2 w garazu.
To jest bardzo dobry argument :-)

To pms więc niech dokupi do tego migomat:) będzie miał jak znalazł do blacharki:)

Data: 2016-12-02 22:07:45
Autor: Uzytkownik
[...]

Pompowałem koła rowerów z butli CO2 i zauważyłem, że CO2 bardziej przenika przez dętkę. Po prostu musiałem dopompowywać raz-dwa razy w tygodniu. Po napompowaniu powietrzem, ciśnienie trzymało nawet 2-3 miesiące. Tyle, że dętek rowerowych chyba już nie robią z gumy lecz z butylu. W oponach samochodowych główny składnik to kauczuk.

Pompowanie kół dwutlenkiem węgla