Pomyłka w numerze konta

Data: 2009-06-07 23:28:48
Autor: glaukonWYTNIJTO
Pomyłka w numerze konta
Co się stanie, jeśli pomylę jedną czy dwie cyfry, podając np. w banku nr konta
(w innym banku), na które mają mi zwrócic lokatę? Zawsze mnie to niepokoi.

Data: 2009-06-07 23:38:15
Autor: MarekZ
Pomyłka w numerze konta
Użytkownik <glaukonWYTNIJTO@op.pl> napisał w wiadomości news:6069.0000075e.4a2c3110newsgate.onet.pl...
Co się stanie, jeśli pomylę jedną czy dwie cyfry, podając np. w banku nr konta
(w innym banku), na które mają mi zwrócic lokatę? Zawsze mnie to niepokoi.

Praktycznie zawsze wygenerujesz wtedy błędny numer rachunku - albo formatka go w ogóle nie przyjmie albo przelew nie wyjdzie z banku (nie przejdzie weryfikacji w momencie jego generowania).

Jeżeli wygenerujesz poprawny numer rachunku, w przeważającej części przypadków nie będzie on istniał - przelew wyjdzie z banku źródłowego, odbije się i wróci na rachunek źródłowy lub rachunek z nim powiązany.

Natomiast jeżeli rachunek będzie istniał, najczęściej przelew się po prostu wykona. W rzadkich przypadkach się odbije na podstawie niezgodności danych beneficjenta (na grupie opisywane były przypadki związane z Eurobankiem).

Data: 2009-06-08 08:18:25
Autor: Jacek Osiecki
Pomyłka w numerze konta
Dnia Sun, 7 Jun 2009 23:38:15 +0200, MarekZ napisał(a):
[...]

Przy jednej pomylonej cyfrze nie ma szans przepuścić. Przy dwóch - już
bardziej...

Jeżeli wygenerujesz poprawny numer rachunku, w przeważającej części przypadków nie będzie on istniał - przelew wyjdzie z banku źródłowego, odbije się i wróci na rachunek źródłowy lub rachunek z nim powiązany.

Dokładnie.
Generalnie, najczęściej pomyłki polegają na tym że klient sobie wklei
zupełnie nie ten numer rachunku co trzeba :) Ja tak raz przelałem
przypadkiem kasę do Orange zamiast na konto żony i potem dopiero przy
zgłaszaniu reklamacji zauważyłem swoją głupotę ;)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-08 15:17:18
Autor: Wakeba
Pomyłka w numerze konta

Ja tak raz przelałem
przypadkiem kasę do Orange zamiast na konto żony i potem dopiero przy
zgłaszaniu reklamacji zauważyłem swoją głupotę ;)

To nie był błąd! :)

Data: 2009-06-08 08:19:24
Autor: SDD
Pomyłka w numerze konta

[...]

Nie ma mozliwosci, bys pomylil, sie w jednej cyfrze i rachunek byl poprawny.
Poszukaj w Google i poczytaj cos niecos o cyfrach kontrolnych.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-06-08 16:58:08
Autor: zgred
Pomyłka w numerze konta
SDD pisze:
Nie ma mozliwosci, bys pomylil, sie w jednej cyfrze i rachunek byl poprawny.
Poszukaj w Google i poczytaj cos niecos o cyfrach kontrolnych.

Wiadomo.
Ale, jak rozumiem, inicjator wątku chce wiedzieć jak potem ma odebrać swoją kasiorę z lokaty. I tu jest dopiero zagwozdka. ;)

--
Dziękuję, pozdrawiam. Zgred.

Data: 2009-06-08 17:48:45
Autor: glaukonWYTNIJTO
Pomyłka w numerze konta
SDD pisze:
> [...]

Ale, jak rozumiem, inicjator wątku chce wiedzieć jak potem ma odebrać swoją kasiorę z lokaty. I tu jest dopiero zagwozdka. ;)

No nie, już wcześniej przypuszczałem, że na te cyfry to lepiej uważac. Ale jak
widzę nie jest tak źle. Bardzo dziękuję za wyjaśnienia, już wiem, czemu te
numery takie długie :)

Data: 2009-06-08 21:34:49
Autor: Michał
Pomyłka w numerze konta
glaukonWYTNIJTO@op.pl pisze:
Co się stanie, jeśli pomylę jedną

Niemożliwa jest zmiana 1 cyfry w numerze konta by weryfikacja to przyjęła.

czy dwie cyfry

Niestety nie jest tak różowo jak pisali przedmówcy i możliwa jest zmiana 2 cyfr tak by zostało to niezauważone przez weryfikację numeru. Choć jest to bardzo mało prawdopodobne by stało się przypadkowo, to jednak prawdopodobieństwo tego nie jest równe zero.

Przykładowo dla jednego z moich kont istnieje aż 6 nowych numerów ze zmienionymi 2 cyframi, tak by weryfikacja była poprawna. Jednak taka możliwość nie istnieje dla dowolnego numeru konta, tylko dla spełniających pewne warunki.

Próbowałem przesłać ze swojego konta w mBanku przelew na taki pomylony nr konta mbankowego - nie dało się, system wykrył. Za to przelew na nr konta w Pekao SA ze zmienionymi dwoma cyframi właśnie system transakcyjny mBanku przyjął. Napiszę co będzie dalej.

zasada weryfikacji numeru IBAN:
http://www.nbp.pl/home.aspx?f=Systemplatniczy/regulacje/zarzadzenie_05_2002_zal_2.html

--
pzdr, Michał
http://finances.pl/ http://social-lending.pl/

Data: 2009-06-09 14:00:30
Autor: Jacek Osiecki
Pomyłka w numerze konta
Dnia Mon, 08 Jun 2009 21:34:49 +0200, Michał napisał(a):
[...]

Owszem, ale jeszcze musisz trafić w istniejące konto - więc dochodzi kolejne
niskie prawdopodobieństwo fuksa...

[...]

Pewnie się odbije, chyba że trafisz w istniejące. Wot cała tajemnica.
A mbank sprawdza nie tylko poprawność numeru konta, ale też istnienie konta
docelowego.

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-09 16:05:34
Autor: MarekZ
Pomyłka w numerze konta
Użytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisał w wiadomości news:slrnh2sqnt.pcs.joshuatau.ceti.pl...

A mbank sprawdza nie tylko poprawność numeru konta, ale też istnienie konta
docelowego.

mBank nie ma możliwości sprawdzenia tego (podobnie jak żaden inny bank). mBank wysyła przelew, a bank docelowy go "odbija" jak rachunek docelowy nie istnieje.

Data: 2009-06-09 16:51:41
Autor: Michał
Pomyłka w numerze konta
Jacek Osiecki pisze:
Pewnie się odbije

Powino się odbić. Tyle, że u odbiorcy.

A mbank sprawdza nie tylko poprawność numeru konta, ale też istnienie konta
docelowego.

To chyba oczywiste. :) Z tym, że banki mogłyby, jeśli by chciały, przydzielając numer rachunku unikać tych o podwyższonym ryzyku. Jest ich mało.

Jednak odpowiedź na pytanie wątkotwórcy jest jak napisałem - można się pomylić i system transakcyjny przymując numer nie jest w stanie odrzucić niektórych pomyłek jeśli liczba zmienionych cyfr jest wyższa od jednej.

--
pzdr, Michał
http://finances.pl/

Pomyłka w numerze konta