Pomyłkowy przelew na 1 mld$

Data: 2021-02-19 14:01:08
Autor: J.F.
Pomyłkowy przelew na 1 mld$
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.5328910304652643231@news.neostrada.pl...
https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/usa-citigroup-przegral-w-sadzie-nie-odzyska-500-mln-dolarow-5023426

Rekordzistą nie jest (było głośno o DB który zrobił omyłkowy przelew na 35 mld$), natomiast ciekawe jest prawo stanu NY:

"CNN zwróciła uwagę, że prawo zwykle karze tych, którzy wydają pieniądze przypadkowo zaksięgowane na ich kontach. Błędy w przelewach są powszechne w erze cyfrowej, co więcej, większość z nich można natychmiast cofnąć. Ale prawo nowojorskie ma wyjątki od tej reguły. Jeżeli beneficjentowi przysługują pieniądze i nie wiedział, że zostały one przypadkowo przekazane, może je zatrzymać."

Jak można "nie widzieć, że przypadkowo się dostaję" dużą kwotę? Skoro beneficjent wie, że mu przysługują pieniądze to też wie ile.

Tantiemy, licencje, albo amerykanskim zwyczajem - odszkodowania.
Wyslales McDonaldowi propozycje ugody na milion $, przychodzi przelew na 0.5mln, albo na 2mln ... moze tak ma byc.

Największą przypadkową kwotę jaką dostałem to circa  150tys, oczywiście zwróciłem.
Najwyższy pomyłkowy przelew o jakiej słyszałem to 20mln w fazie uruchamiana mbąka. Beneficjenta która go otrzymała cieszyła się nim kilka godzin, po czym operację cofnięto (!).

No - i to cofniecie moze byc problematyczne.
Np przychodzi klient na zakup domu, przelewa, jedziecie do notariusza, podpisujecie, on wycofuje przelew ... a dom jest jego.

Czy takie male zyciowe - patrzy klienta na konto, jest duzo, wiec poszla zaszalec do fryzjera czy do sklepu, a na drugi dzien dzwonia, ze ma debet szybko splacic.
I kto tu jest winny ?

Mnie mbank dwa razy "wrobil w debet", ale to przy dzialaniach maklerskich, to sie inaczej liczy.

J.

Data: 2021-02-21 02:19:02
Autor: witrak()
Pomyłkowy przelew na 1 mld$
On Friday, February 19, 2021 at 2:01:10 PM UTC+1, J.F. wrote:
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.5328...@news.neostrada.pl...
>https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/usa-citigroup-przegral-w-sadzie-nie-odzyska-500-mln-dolarow-5023426 >Rekordzistą nie jest (było głośno o DB który zrobił omyłkowy przelew >na 35 mld$), natomiast ciekawe jest prawo stanu NY: >"CNN zwróciła uwagę, że prawo zwykle karze tych, którzy wydają >pieniądze przypadkowo zaksięgowane na ich kontach. Błędy w przelewach >są powszechne w erze cyfrowej, co więcej, większość z nich można >natychmiast cofnąć. Ale prawo nowojorskie ma wyjątki od tej reguły. >Jeżeli beneficjentowi przysługują pieniądze i nie wiedział, że >zostały one przypadkowo przekazane, może je zatrzymać." >Jak można "nie widzieć, że przypadkowo się dostaję" dużą kwotę? >Skoro beneficjent wie, że mu przysługują pieniądze to też wie ile.

Czytać, czytać, czytać!
(Co prawda w tym przypadku trzeba czytać oryginalna wiadomość a nie popłuczyny w krajowych mediach...)

Rzecz w tym, że Bank NIE CHCIAŁ zapłacić całej należności, która jest już przedmiotem sporu, choć ona jednak istniała. Dlatego przelać zamierzał tylko bezsporne odsetki. Ale przelał więcej - bo (zdaje się) większość podstawowej należności. A wierzyciel uznał, że skoro mu się należy, to jego. No i fakt. Płatnik kwestionuje zasadność, ale wpłacił - jego pech.
To nie jest nic nadzwyczajnego. Jak nie zamierzasz zapłacić faktury, bo umowa nie została zrealizowana, a palec ci się omsknie i wyślesz przelew, to umarł w butach. Oczywiście możesz dalej dochodzić swoich praw w tym odstąpienia od umowy/zwrotu części/całości wpłaty, ale odebrać wpłaconej już kasy nie zdołasz do chwili rozstrzygnięcia sporu.

witrak()

Data: 2021-02-21 17:32:56
Autor: Marek
Pomyłkowy przelew na 1 mld$
On Sun, 21 Feb 2021 02:19:02 -0800 (PST), "witrak()" <witrak@hotmail.com> wrote:
yślesz przelew, to umarł w butach. Oczywiście możesz da
lej dochodzić swoich praw w tym odstąpienia od umowy/zwrotu cz?
?ści/całości wpłaty, ale odebrać wpłaconej już kasy nie zdołasz do chwili rozstrzygnięcia sporu.

No i to jest zrozumiałe, natomiast w tym miejscu wchodzi prawo NY które mówi, że w takim przypadku nawet nie masz praw do sporu (odstąpienia od umowy).

--
Marek

Pomyłkowy przelew na 1 mld$