[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym

Data: 2013-12-12 09:13:51
Autor: Olin
[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym
http://wyborcza.pl/1,75478,15120263,Pomysl_nowego_ministra_sportu__Zrobmy_staw_na_Kasprowym.html

Andrzej Biernat chce budowy zbiornika w rejonie Kasprowego Wierchu, z
którego woda ma być wykorzystywana do sztucznego naśnieżania tras w
Tatrach. Protestuje dyrekcja TPN i ekolodzy
Minister przedstawił pomysł na spotkaniu z branżą narciarską w ostatni
weekend w Wierchomli w Beskidzie Sądeckim.

Kasprowy bardziej dla narciarzy

- Jeżeli chcemy zarabiać na naszych górach, to musimy stwarzać ku temu
warunki. Dlatego uważam, że Kasprowy Wierch powinien być wykorzystywany
narciarsko w większym stopniu niż obecnie. A do tego potrzebne jest
sztuczne naśnieżanie - tłumaczy "Gazecie" minister Biernat.

- Uważam, że jest w tej sprawie pole do porozumienia z nowym ministrem
środowiska Maciejem Grabowskim, który ma doświadczenie ekonomiczne i był
wiceministrem finansów - dodał.

Poseł Ireneusz Raś (PO), szef sejmowej komisji kultury fizycznej, sportu i
turystyki, potwierdza: - Jest pomysł zbudowania sztucznego zbiornika
wodnego w rejonie Kasprowego. Myślę, że jesteśmy blisko wprowadzenia
takiego rozwiązania - mówi.

Według wstępnej koncepcji zbiornik wodny o pojemności do 1000 metrów
sześciennych miałby powstać w rejonie Myślenickich Turni.

Tu jest stacja przesiadkowa kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Stąd rurami
woda byłaby ciągnięta na Halę Goryczkową i Halę Gąsienicową, gdzie
służyłaby do produkcji sztucznego śniegu. Szacunkowy koszt budowy takiego
zbiornika to kilkaset tysięcy złotych.

Realizację takiej inwestycji mają umożliwić zmiany w prawie szykowane przez
rząd. - Wypracowane rozwiązania dotyczące rozwoju narciarstwa zostaną
skompletowane w jeden dokument obejmujący zmiany w wielu ustawach: od prawa
środowiskowego, przez ustawę o sporcie, aż po prawo budowlane - wyjaśnił
min. Biernat.

Dodał, że polskie prawo dotyczące budowy infrastruktury narciarskiej jest
teraz bardziej restrykcyjne niż w innych krajach unijnych.

Ostatnio mocno rozbudowują ośrodki narciarskie Słowacy, m.in. na stokach
Łomnicy w Tatrach. Nasi południowi sąsiedzi wybrali politykę inwestowania w
masową turystykę w swojej części gór. Zgodził się na to rząd w Bratysławie
po przejściu katastrofalnego w skutkach porywistego wiatru, który na
początku XXI wieku zwalił tysiące drzew po południowej stronie Tatr. Na
ogołoconych stokach postanowiono rozwijać narciarstwo.

Park się nie zgadza

Dyrekcja polskiego Tatrzańskiego Parku Narodowego jest przeciwna takim
pomysłom.

- Jak naśnieżać przy silnym wietrze o prędkości powyżej 15 m/s? A takie
wiatry występują na Kasprowym Wierchu przez prawie jedną trzecią roku.
Będzie się naśnieżać trasę narciarską, a ten śnieg zwieje pół kilometra
dalej. Na zaśnieżenie trasy o gładkim podłożu wystarczy 30 cm śniegu. Na
Kasprowym mikrorzeźba tras wymaga w wielu miejscach pokrywy o grubości
powyżej 90 cm - wylicza Paweł Skawiński, dyrektor TPN.

I tłumaczy: - Trzeba sobie uzmysłowić, że Kasprowy Wierch jest trudną górą
dla uprawiania i organizowania narciarstwa. Współczynnik wykorzystania zimą
w tym rejonie kolei krzesełkowych wynosi zaledwie 20 proc. Nie dlatego, że
Tatrzański Park Narodowy robi trudności, tylko dlatego, że kolej często nie
jest uruchamiana, a to z powodu wiatru, a to z powodu oblodzenia, czy
wreszcie z powodu zbyt małej ilości śniegu. To nieprawda, że TPN likwiduje
infrastrukturę narciarską w Tatrach. Nikt nigdy nie zamykał dwóch
FIS-owskich tras biegnących z Kasprowego Wierchu. Te trasy po prostu
przestały być używane do wyczynowego narciarstwa zjazdowego, bo zostały źle
pomyślane. Opowieści o uczynieniu z Kasprowego dużej stacji narciarskiej są
oderwane od obiektywnych warunków przyrodniczych. Mówię obiektywnych, bo
one nie są wymyślone przez dyrektora parku czy ideologów ochrony przyrody.
W polskiej części Tatr takie ośrodki nie mogą powstać, bo nasze góry są na
to zbyt małe. Uważam rozbudowę stacji narciarskich w słowackiej części Tatr
za zjawisko negatywne. Można jednak uznać, że Słowacy mogą sobie na to
pozwolić, bo 70 proc. powierzchni ich kraju to są góry, więc ciągle mają
gdzie obcować z dziką górską przyrodą. My takich możliwości nie mamy -
argumentuje.

Przeciwne budowie sztucznego zbiornika w Tatrach na potrzeby narciarstwa są
organizacje ekologiczne.

- Szum armatek śnieżnych będzie płoszył dziką zwierzynę, dla której
Tatrzański Park Narodowy jest domem. Tatry ze swą unikatową przyrodą to
nasz skarb narodowy. Powinniśmy ograniczać do minimum ingerencję człowieka
na tym terenie - uważa Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich
Istot.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Oprócz tego wykonałem kilkaset godzin lotów odrzutowcami pasażerskimi,
jako pasażer, przyglądając się temu, jak pracują skrzydła i silniki
samolotów w czasie lotu, w związku z tym czuję się dość kompetentny w tym
zakresie."
prof. Jan Obrębski

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2013-12-12 09:48:36
Autor: bans
W dniu 2013-12-12 09:13, Olin pisze:

- Jak naśnieżać przy silnym wietrze o prędkości powyżej 15 m/s? A takie
wiatry występują na Kasprowym Wierchu przez prawie jedną trzecią roku.

Wnioskuję, aby te trzy miesiące ustalić na lato.

--
bans

Data: 2013-12-12 11:03:40
Autor: Paweł Pontek
[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym
W dniu 2013-12-12 09:13, Olin pisze:> http://wyborcza.pl/1,75478,15120263,Pomysl_nowego_ministra_sportu__Zrobmy_staw_na_Kasprowym.html

> Andrzej Biernat chce budowy zbiornika w rejonie Kasprowego Wierchu, z
> którego woda ma być wykorzystywana do sztucznego naśnieżania tras w
> Tatrach.

http://www.youtube.com/watch?v=tVG0FYQ7Q8Q

PABLO

Data: 2013-12-12 15:00:14
Autor: Henek Dąbrowski
[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym
W dniu 2013-12-12 09:13, Olin cytuje:
Uważam, że jest w tej sprawie pole do porozumienia z nowym ministrem
środowiska Maciejem Grabowskim, który ma doświadczenie ekonomiczne i był
wiceministrem finansów - dodał.

ho, ho,
widzę fachowiec wybitny
--
-- --
Pzdr Henek

Data: 2013-12-12 15:54:31
Autor: Tomasz Sójka
Dnia Thu, 12 Dec 2013 09:13:51 +0100, Olin napisał(a):

[...]

Powinni zaczekać na taki wiatr i z naszej strony. Zawszeć to jakiś konkret.
BTW, jak się coś wykopie, to można i zakopać, a te parę stówek to mała cena
dla tak bogatego kraju za kolejną jakże pouczającą wpadkę.
Pzdr. Tomek

Data: 2013-12-12 16:27:48
Autor: WW
[...]

Jedna armatka, to ok. 25 m3 wody na godzinę.
Przy 10 armatkach oznacza to 250 m3 wody na godzinę.
Zatem zbiornik o pojemności 1000 m3 wystarcza na 4 godziny naśnieżania.

Na moje oko, 10 armatek na Kasprowy, to zbyt mało.

Pozdrawiam
WW

Data: 2013-12-12 19:18:56
Autor: Henek Dąbrowski
W dniu 2013-12-12 16:27, WW pisze:
> Jedna armatka, to ok. 25 m3 wody na godzinę.

może niech się podłączą do czarnego gąsienicowego ?
;-)

Pzdr Henek

Data: 2013-12-13 19:43:55
Autor: J.F
Użytkownik "WW"  napisał w wiadomości grup
[...]

z drugiej strony te 1000m3 wody wystarcza na jakies 2000m3 sztucznego sniegu,
a to jest np 2km*10m*10cm ... fajna nartostrada.

A zbiornik tylko w liczbie wyglada duzy - to raptem 10x10x10m, jakby kto pozwolil wkopac tak gleboko, albo np 32x32x1m - to nawet stawem trudno nazwac.

Tylko ... zbiornik to najmniejszy problem, tu trzeba zmiany myslenia polowy zainteresowanych, dyrekcji parku, pseudo- i prawdziwych ekologow, aby sie zgodzili na powstanie prawdziwej stacji narciarskiej.

J.

Data: 2013-12-13 20:17:15
Autor: Henek Dąbrowski
[Gazownia] Pomys� nowego ministra sport u: Zr�bmy staw na Kasprowym
W dniu 2013-12-13 19:43, J.F pisze:
> Tylko ... zbiornik to najmniejszy problem, tu trzeba zmiany myslenia
> polowy zainteresowanych, dyrekcji parku, pseudo- i prawdziwych ekologow,
> aby sie zgodzili na powstanie prawdziwej stacji narciarskiej.

Faktycznie, nie jest możliwe żeby tyle osób zgłupiało naraz ...

Pzdr Henek

Data: 2013-12-13 21:40:56
Autor: gl
[Gazownia] Pomys� nowego ministra sportu: Zr�bmy staw na Kasprowym

Faktycznie, nie jest możliwe żeby tyle osób zgłupiało naraz ...

ależ skąd aż taki pesymizm w (sumie) takim młodym wieku???

g. -- -

Data: 2013-12-16 09:30:28
Autor: Olin
Dnia Fri, 13 Dec 2013 21:40:56 +0100, gl napisał(a):

ależ skąd aż taki pesymizm w (sumie) takim młodym wieku???

Codzienny kontakt z ludem sprzyja trzeźwemu osądowi rzeczywistości.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Jeśli ktoś ma odpowiedzi na wszystkie pytania, to dowód,
że Bóg nie jest z nim"
papież Franciszek

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2013-12-18 21:30:01
Autor: Henek Dąbrowski
W dniu 2013-12-16 09:30, Olin pisze:

Codzienny kontakt z ludem sprzyja trzeźwemu osądowi rzeczywistości.

Chciałem zauważyć że słowa "lud" i "trzeźwy" wykluczają się ( przy najmniej u mnie na wsi )

Pzdr Henek

Data: 2013-12-16 12:01:00
Autor: Olin
[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym
W krakowskiej macce gazety dla lemingów opublikowano stosowny komentarz:

Minister i oczko wodne pod Kasprowym http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,15135395,Przeczytalem__Minister_i_oczko_wodne_pod_Kasprowym.html

Gdy człowiek szary szarością mysią robi przegląd ministerstw, nie ma
wątpliwości, że na przykład taki minister spraw wewnętrznych jest
potrzebny, minister wojny takoż, minister finansów średnio, a minister
sportu w ogóle. Ministrowie sportu służą niemal wyłącznie prostej rozrywce.
Ot, popatrzmy, wszystkie debiuty ministrów sportu to zdawanie zadanych im
przez media kartkówek z wiedzy sześciorzędnej. Poprzednia minister była
egzaminowana bodaj z hokeja, minister najnowszy z nazwisk tzw. włodarzy
komitetu olimpijskiego. Oboje nie zdali i śmichów-chichów końca nie ma.
Wniosek wysnuwa się na ogół smutny - ów bądź owa - nie nadają się, by
reprezentować czy władać. Znajomość branży, której od ministra sportu lud
oczekuje, polega na zdolności rozwiązywaniu krzyżówek z tyłówki gazety
sportowej. Cóż jednak usportowionemu ludowi z tego, że minister zna reguły
rządzące hokejem? Cóż z tego, że urzędnik zna nazwisko innego urzędnika?
Nie wiadomo.

Jakoś nikomu nie przychodzi do głowy, by - dla przykładu - nowego ministra
od policji pytać o regulaminową długość pały bojowej, gumowej. Słowem
należy uznać, że sportowe ministerialne stanowisko konstytucyjne służy
masom wyłącznie dla szalenie nudnej zresztą zabawy. Lud krytycznie nader
spogląda na te figury, zawzięcie komentując styl, w jakim uprawiają np.
jogging i czy odpowiednio zdrowo wyglądają. I to by było na tyle,
wystarczająco dużo, by stanowisko to z szacunku dla grosza publicznego
zlikwidować.

Ta aura nowym ministrom się udziela, mimo wszystkiego kim są i byli przed
nominacją. Stają się osobnikami baraniejącymi w oczach. Oto najnowszy
minister - pan Biernat - przyjął na klatę zobowiązanie bycia ofiarą losu i
przedstawił pomysł zbudowania pod Kasprowym oczka o pojemności tysiąca
metrów sześciennych. Oczko ma być - wedle zamysłu - rezerwuarem wody
obsługującym stok narciarski, że niby oczko byłoby bezwzględnie potrzebne
do śnieżenia. Trzeba być człowiekiem w czarnej rozpaczy, by będąc członkiem
rządu lokalnego mocarstwa, zaczynać od budowy oczka w górach.

Ekolodzy na takie pomysły rządzących czekają w czujności. Szum naśnieżania
- mówią - będzie płoszył zwierzęta. Nieco bardziej technokratycznie
podchodzi do pomysłu Biernata dyrekcja Tatrzańskiego Parku Narodowego. -
Śnieżenie nie ma sensu, bowiem - objaśnia - okropnie tam wieje, a śnieżenie
gdy wieje, nie ma sensu. Szum wichrów tatrzańskich, jako naturalnie
płoszący zwierzynę, nie jest w kontekście oczka przywoływany. Szum armatek,
porywisty wiatr i pierzchające świstaki to pierwszy gruby problemem
ministra sportu w Polsce. --
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Jeżeli chodzi o materiały wybuchowe i skutki ich użycia, to zeznaję, że
byłem w wojsku, gdzie miałem do czynienia np. z bronią strzelecką,
granatami czy środkami strzeleckimi przeciwpancernymi. Dodatkowo, jako
dziecko oglądałem wybuchające stodoły w czasie pożarów po wojnie."

Data: 2013-12-16 17:26:05
Autor: borsuk
W dniu 2013-12-16 12:01, Olin pisze:
  Trzeba być człowiekiem w czarnej rozpaczy, by będąc członkiem
rządu lokalnego mocarstwa, zaczynać od budowy oczka w górach.
  Może to nawiazanie do tradycji, oczkami zajmował się kiedyś minister Sławoj Składkowski

Ekolodzy na takie pomysły rządzących czekają w czujności. Szum naśnieżania
- mówią - będzie płoszył zwierzęta.
Widzę tu szansę na rozwinięcie poważnego tematu dotowanego z unii - bezszmerowa aparatura do naśnieżania.
"Ja rzucam myśl, a wy go łapcie" jak mawiał klasyk ;)

Data: 2013-12-17 09:08:26
Autor: Olin
Dnia Mon, 16 Dec 2013 17:26:05 +0100, borsuk napisał(a):

  Może to nawiazanie do tradycji, oczkami zajmował się kiedyś minister Sławoj Składkowski

Najwyraźniej już przedwojenny minister intuicyjnie wyczuwał ekologiczny
potencjał biogazowni.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2013-12-16 12:19:40
Autor: Lechu
[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym
W dniu 12.12.2013 09:13, Olin pisze:> http://wyborcza.pl/1,75478,15120263,Pomysl_nowego_ministra_sportu__Zrobmy_staw_na_Kasprowym.html

> Andrzej Biernat chce budowy zbiornika w rejonie Kasprowego Wierchu

To nie mniej kuriozalny pomysł, jakim jest obowiązujące od lat rozporządzenie MSiT ws. przewodników turystycznych i nadanie statusu obszarów zastrzeżonych dla przewodników górskich takim terenom jak m.in. Przedgórze Sudeckie czy równiny z polami uprawnymi w okolicach Bolesławca, Nowogrodźca, Lubania Śl. albo Zgorzelca i podobnie ledwie pagórkowatych terenom.

Urzędnicy ministerialni okazują się być dyletantami także w sytuacji deregulacji zawodu przewodnika i pilota wycieczek. Projekt nowego rozporządzenia MSiT odnośnie uprawnień przewodników górskich - to prymitywne okrojenie obecnego rozporządzenia z zapisów regulujących zawód przewodnika miejskiego i terenowego przy jednoczesnym pozostawieniu praktycznie bez zmian zapisów dotyczących przewodników górskich.

Zupełnie pominięto fakt wynikającej z deregulacji zmiany specyfiki przewodnictwa górskiego i konieczności dokonania głębokiej reformy tego zawodu. Prawnicy ministerialni nie rozumieją sytuacji, że należy przenieść ciężar regulacji w kierunku "górskości", a nie bawić się w deregulację w której przewodników górskich zostawia się regulowanych uzasadniając, że ze względów bezpieczeństwa. A faktycznie wg projektu mają oni na większości terenów określonych w rozporządzeniu wykonywać zadania zderegulowanych przewodników terenowych.

W krajach UE, tam gdzie zawód przewodnika górskiego jest pewnym sensie regulowany, choć nie ma czegoś takiego jak egzaminy państwowe (szkolą i egzaminują stowarzyszenia przewodnickie) - nie istnieje podział na przewodników na poszczególne pasma, jest natomiast podział na przewodników górskich i przewodników wysokogórskich. Tak powinno być również w Polsce. Ale pewnie jeszcze długo nie będzie i wszytko nadal pozostanie postawione na głowie...

Lechu
http://klub.sudecki.w.interia.pl/

[Gazownia] Pomysł nowego ministra sportu: Zróbmy staw na Kasprowym