Popiół z węgla kamiennego - co z nim z robić?

Data: 2010-12-27 12:01:51
Autor: Krzysiek
Popiół z węgla kamiennego - co z nim z robić?
Co zrobić z popiołem powstałym po spalaniu węgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wziąć takiego odpadu.

Data: 2010-12-27 12:26:33
Autor: jasiek

Użytkownik "Krzysiek" <anonim@anonim.pl> napisał w wiadomości news:if9rmp$o21$1news.onet.pl...
Co zrobić z popiołem powstałym po spalaniu węgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wziąć takiego odpadu.

U mnie postawiono specjalne zbiorniki/kontenery na popiól, wcześniej ludzie wrzucali do kontenera na zwykłe śmieci i "władze gminy" denerowały się, ale nie mogły nic zrobić. Teraz są kontenery i jest spokój, a zdaje mi się, że część popiołu wraca przy posypywaniu dróg (lepsze to dla aut roślinek niż sól), a reszta idzie pod budowę nowych dróg.

pogadajcie z radnymi gminy/dzielnicy czy kto tam u Ciebie rządzi i nich może coś oni pomyślą. w końcu za coś kasę biorą ( i to nie małą).

jasiek

Data: 2010-12-27 14:13:25
Autor: Panslavista
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?

"Krzysiek" <anonim@anonim.pl> wrote in message news:if9rmp$o21$1news.onet.pl...
Co zrobiæ z popio³em powsta³ym po spalaniu wêgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wzi±æ takiego odpadu.

Zemleæ i posypywaæ drogi zamiast piachu i soli.
Takie 2 in 1...

Data: 2010-12-27 19:56:53
Autor: Ikselka
Popiół z węgla kamiennego - co z nim z robić?
Dnia Mon, 27 Dec 2010 12:01:51 +0100, Krzysiek napisa³(a):

Co zrobiæ z popio³em powsta³ym po spalaniu wêgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wzi±æ takiego odpadu.

My formujemy z niego podjazd od drugiej strony dzia³ki. Po latach siê
ugniecie i osi±dzie, co¶ siê na tym po³o¿y.

Data: 2010-12-27 20:54:34
Autor: Marek Dyjor
Krzysiek wrote:
Co zrobić z popiołem powstałym po spalaniu węgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wziąć takiego odpadu.

mam nadzieję że wprowadzą obowiązek gromadzenia i oddawania do utylizacji. :)

Data: 2010-12-28 10:05:02
Autor: Andrzej S.
W dniu 2010-12-27 20:54, Marek Dyjor pisze:
Krzysiek wrote:
Co zrobić z popiołem powstałym po spalaniu węgla w sezonie grzewczym?
W tym roku nikt mi nie chce wziąć takiego odpadu.

mam nadzieję że wprowadzą obowiązek gromadzenia i oddawania do
utylizacji. :)

Tym bardziej, ze popioly maja podwyzszona radioaktywnosc
--
A S

Data: 2010-12-28 13:14:41
Autor: jasiek
Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?

utylizacji. :)

Tym bardziej, ze popioly maja podwyzszona radioaktywnosc
-- A S

Tak z ciekawści, co rozumiesz przez podwyższoną radioaktywność? przecież węgiel dostępny w ogólnym handlu ma radioaktywność taką, jak wszystko wokoło, czyli uogólniając - dopuszczalną. Zatem po spaleniu w piecu (czy też szybkim utlenieniu jak niektórzy na tej grupie zwracają uwagę) wydaje mi się, że raczej radioaktywność nie wzrasta - a przynajmniej ja niegdy nie słyszałem, żeby coś takiego w przypadku węgla się działo.

I jak długo trzebaby było leżeć zakopanym w tym popiele, żeby odczuć szkodliwe skutki tej radioaktywności?

jasiek

Data: 2010-12-28 15:42:01
Autor: Jakub Tarczewski
[...]

wzrasta, bo następuje koncentracja -w popiele jest relatywnie więcej metali ciężkich/izotopów niż w węglu kamiennym. Co w praktyce ma niewielkie znaczenie, bo w 99% wypadków różnica jest na poziomie ułamków promieniowania tła.

I jak długo trzebaby było leżeć zakopanym w tym popiele, żeby odczuć
szkodliwe skutki tej radioaktywności?

cóż, wedle niektórych teorii promieniowanie lekko przewyższające poziom tła jest nadzwyczaj korzystne dla organizmu (sprawdź np. czym się leczy ogólną i szczególną niemoc w Lądku Zdroju). Ale co kto lubi...

Data: 2010-12-28 16:04:12
Autor: jasiek
[...]

czyli nie wzrasta tylko następuje koncentracja, przecież to jest różnica jak dla mnie, w wyniku spalania nie pojawiają sie dodatkowe ilości pierwiastków promieniotwórczych. wzrasta tylko ich występowanie w danej objętości, ale nie pojawiają się w sposób magiczny, inaczej nikt by nie eksploatował rud metali radioaktywnych tylko spaliłby sobie węgiel powiedzmy tonę w której znajduje się jakiś tam promil izotopów, a po spaleniu uzyskałby powiedzmy 1g matereiału radioaktywnego - to byłby cud niczym w Kaanie Galilejskiej - coś z niczego

cóż, wedle niektórych teorii promieniowanie lekko przewyższające poziom tła jest nadzwyczaj korzystne dla organizmu (sprawdź np. czym się leczy ogólną i szczególną niemoc w Lądku Zdroju). Ale co kto lubi...

o promieniowaniu tła to ja wiem, poprostu wypowiedź naszego przedmówcy nieco mnie zaskoczyła, ale zakładam, że przeczytał wypociny jakiegoś pismaka, który nie ma pojęcia o czym pisze i potem powstają jakieś dziwne plotki w społeczeństwie.

na dobrą sprawę ludzie też są radioaktywni i gdyby zebrać odpowiednio dużo popiołu z ludzkich szczątek to tez można powiedzieć, że są szkodliwe.

jasiek

Data: 2010-12-28 17:24:44
Autor: Marex
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
jasiek <jasiekabc@poczta.fm> napisa³(a):

> [...]

powiedzmy 1
g matereiału radioaktywnego - to byłby cud niczym w Kaanie Galilejskiej -
coÅ›
z niczego

> [...]
> ogólną i szczególną niemoc w Lądku Zdroju). Ale co kto lubi...

o promieniowaniu tła to ja wiem, poprostu wypowiedź naszego przedmówcy
 mnie zaskoczyÅ‚a, ale zakÅ‚adam, że przeczytaÅ‚ wypociny jakiegoÅ›
[...]

    Wiecej w tym popiele zwiazków siarki anizeli radioaktywnosci. Siarka jak wiadomo w zwiazkach jest agresywna. Nie wiem jak w L±dku Zdroju - ale w Swieradowie Zdroju lecz± wodami radonowymi, ktore s± przeznaczone dla osób juz w wieku "pokreatywnym".. Wyraznie na to zwracaj± tam uwagê. Za to pchaj± siê do tych wód t³umy podstarza³ych Niemców, którym do szczêscia brak tylko uciekajacego zdrowia.. Wiec konserwuj± siê w tych kapielach ile wlezie.
    A wracaj±c do popio³u zmuszajmy samorzady do jego odbioru i utylizacji.W moich stronach ktos kiedy¶ zastosowa³ vendettê. Gdy mu posypano w akcji dobroczynno¶ci urzedu miasta ulicê pylacym zuzlem, za pare dni kto¶ w nocy wysypa³ przyczepkê popio³u przed tymze urzêdem. Zrobi³ siê "kurz", sprawcy nie wykryto, ale akceptacja spo³eczna wiadomo po czyjej by³a stronie...
    Teraz juz nie widaæ by utwardzali ¿uzlem w okolicach.
                                                             Marex

Data: 2010-12-28 20:12:16
Autor: Andrzej S.
W dniu 2010-12-28 16:04, jasiek pisze:

[...]

Ej, Kolego Jasiek, zagalopowaliscie sie!

Czyzbym sugerowal, ze w plomieniu zachodza przemiany jadrowe?
Za to bylby Nobel. Juz zreszta raz omal byl:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zimna_fuzja

pozdr serd
--
A S

Data: 2010-12-28 20:15:54
Autor: Andrzej S.
W dniu 2010-12-28 20:12, Andrzej S. pisze:

Czyzbym sugerowal, ze w plomieniu zachodza przemiany jadrowe?

Zapomnialem dodac, ze do wzrostu promieniowania nie trzeba
przemian jadrowych - wystarczy wzrost koncentracji tego
co jest. Tak nabawilo sie choroby popromiennej malzenstwo Curie
-  tez przeprowadzali tylko zageszczanie rudy.

pozdr serd
--
A S

Data: 2010-12-28 20:48:35
Autor: jasiek

Użytkownik "Andrzej S." <AndrewStasiewicz@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d1a3798$1news.home.net.pl...
W dniu 2010-12-28 20:12, Andrzej S. pisze:

Czyzbym sugerowal, ze w plomieniu zachodza przemiany jadrowe?

Nie, nie sugerowaÅ‚es :)  tylko jestem strasznie wyczulony na plotki tworzone przez media (niedouczonych pismaków) a potem muszÄ™ wysÅ‚uchiwac i prostować takie gÅ‚upoty, że odruchowo czepiam siÄ™ różnych sformuÅ‚owaÅ„, dla Ciebie czy dla mnie jest oczywiste że popiół jako taki nie jest szkodliwy swojÄ… radioaktywnoÅ›ciÄ…, bardziej szkodzi jako zwykÅ‚y pyÅ‚, ale wiesz jak jest. KtoÅ›,  coÅ› przeczyta, nie zastanowi siÄ™ czy w gazecie X,Y jest napisane sensownie tylko potem chodzi i powtarza w kółko, że "gaz Å‚upkowy wydobywa siÄ™ odkrywkowo", a mnie normalnie nóż w kieszeni siÄ™ otwiera.

[...]

Zgadza się, tylko oni dodatkowo nosili probówki w górnej kieszeni fartuchów, więc "świecili" i szybciej i mocniej.

pozdrawiam również

jasiek

Data: 2010-12-30 04:41:06
Autor: p 47

Użytkownik "jasiek" <jasiekabc@poczta.fm> napisał w wiadomości news:ifcu96$b5$1inews.gazeta.pl...

[...]

Myslę, ze to ty pragnąc się popisać produkujesz tu "wypociny", nieco się osmieszając...

Twój przedpiszca całkowicie słusznie , i zresztą na marginesie , zauważył, że, cyt."popioly mają podwyższoną radioaktywność".
Jest to znane zjawisko, a nie żadne "wypociny" dziennikarskie, mające zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wpływa na walory użytkowe elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczęściej te szare) wykonywanych z popiołów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach węglowych, które wykazują podwyższony poziom promieniowania jonizującego. Jest on w produkowanych tych elementach oczywiście w granicach dopuszczanych przez odpowiednie normy (inaczej nie byłyby przecież dopuszczone do użytkowania), ale niektórzy jednak wolą w domach zbudowanych z tego materiału nie mieszkać...
Wbrew temu, co piszesz podwyższony poziom promieniowania popiołów to nic nadzwyczajnego, ani tez oczywiście nie oznacza to, że w czasie spalania pojawiać sie mają sie w popiele zadne dodatkowe ilości materiałów promieniotwórczych.
Jak ci to juz wytÅ‚umaczyli moi poprzednicy faktycznie orientujÄ…cy sie w temacie,  w popiele znajdujÄ… siÄ™ te same promieniotwórcze pierwiastki, które uprzednio znajdowaÅ‚y siÄ™ w wÄ™glu który ulegÅ‚ spaleniu, tyle, ze uprzednio rozproszone byÅ‚y one w caÅ‚ej jego objetoÅ›ci/ciężarze, a teraz skoncentrowane sa one w wielokrotnie mniejszej objÄ™toÅ›ci/ciężarze popioÅ‚u, jaki z tego wÄ™gla pozostaÅ‚.A zatem ta garstka popioÅ‚u jest odpowiednio tez wielokrotnie bardziej promieniotwórcza od tego "pierwotnego" wÄ™gla i mimo, ze ów wegiel wczesniej wykazywaÅ‚ poziom radioaktywnosci nie odbiegajÄ…cy od poziomu tÅ‚a to promieniotwórczość popioÅ‚u może czasem nawet dość wyraźnie ponad ten poziom wyskoczyć.
Szczegółowo ten temat badano wielokrotnie i od dawna, zainteresowanym polecam np. pracÄ™:  http://wbiis.tu.koszalin.pl/towarzystwo/2009/065.pdf

Data: 2010-12-30 04:52:06
Autor: p 47
Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?

Użytkownik "p 47" <karolakowie1@wp.pl> napisał w wiadomości news:ifgv0i$f23$1news.task.gda.pl...

(...)>
[...]

Uzupełniając mój wczesniejszy post, jako ciekawostkę (a także jpewne ostrzeżenie) dodam tu, że w Głównym Instytucie Górnictwa przebadano popioły powstałe w wyniku spalenia węgla różnych gatunków, granulacji i z różnych kopalni. Okazało się, ze zaledwie 27% z tych kilkuset badanych próbek spełniało normy promieniowania pozwalające użyć je do produkcji elementów budowlanych,- pozostała znaczna większość badanych popiołów, bo nieomal 3/4 a dokładnie 73% były tak promieniotwórcze, że z tego tylko powodu niedopuszczalne było ich uzycie do tego celu, a ponad 4% wykazywało tak wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do niwelacji terenów odkrytych!!

Data: 2010-12-30 06:00:43
Autor: Panslavista
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
"p 47" <karolakowie1@wp.pl> wrote in message news:ifgvl5$fri$1news.task.gda.pl...

U¿ytkownik "p 47" <karolakowie1@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ifgv0i$f23$1news.task.gda.pl...

(...)>
Twój przedpiszca ca³kowicie s³usznie , i zreszt± na marginesie , zauwa¿y³, ¿e, cyt."popioly maj± podwy¿szon± radioaktywno¶æ".
Jest to znane zjawisko, a nie ¿adne "wypociny" dziennikarskie, maj±ce zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wp³ywa na walory u¿ytkowe elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczê¶ciej te szare) wykonywanych z popio³ów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach wêglowych, które wykazuj± podwy¿szony poziom promieniowania jonizuj±cego. Jest on w produkowanych tych elementach oczywi¶cie w granicach dopuszczanych przez odpowiednie normy (inaczej nie by³yby przecie¿ dopuszczone do u¿ytkowania), ale niektórzy jednak wol± w domach zbudowanych z tego materia³u nie mieszkaæ...

Uzupe³niaj±c mój wczesniejszy post, jako ciekawostkê (a tak¿e jpewne ostrze¿enie) dodam tu, ¿e w G³ównym Instytucie Górnictwa przebadano popio³y powsta³e w wyniku spalenia wêgla ró¿nych gatunków, granulacji i z ró¿nych kopalni. Okaza³o siê, ze zaledwie 27% z tych kilkuset badanych próbek spe³nia³o normy promieniowania pozwalaj±ce u¿yæ je do produkcji elementów budowlanych,- pozosta³a znaczna wiêkszo¶æ badanych popio³ów, bo nieomal 3/4 a dok³adnie 73% by³y tak promieniotwórcze, ¿e z tego tylko powodu niedopuszczalne by³o ich uzycie do tego celu, a ponad 4% wykazywa³o tak wysoki poziom radiacji, ze nie nadawa³y siê nawet m.in. do niwelacji terenów odkrytych!!

Dlatego te¿ wykorzystanie popio³ów powinno odbywac siê pod kontrol± oraz przy intensywnym mieszaniu popio³ów z nisk± radioaktywno¶ci± z tymi o wysokiej radioaktywno¶ci i rozpraszanie ich na du¿ej powierzchni. Najbardziej radioaktywne nale¿a³oby uczyniæ sk³adnikiem betonów pod drogi z dodatkami hydrofobowymi, aby unikn±æ ich wyp³ukiwania.

Data: 2010-12-30 05:56:25
Autor: Panslavista
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
"p 47" <karolakowie1@wp.pl> wrote in message news:ifgv0i$f23$1news.task.gda.pl...

    Zapominacie o pierwiastkach w formie gazu np. radon, kóre ulatniaj± siê podczas spalania i z popio³ów wyzwalane podczas reakcji chemicznych, oraz o pierwiastkach o krótkim okresie rozpadu.
    St±d te popio³y mog± byæ stosowane do posypywania dróg oddzia³owuj±c przy pomocy soli w nich zawartych, poch³anianiem ¶wiat³a s³onecznego, co sprzyja szybszemu wytapianiu pokrywy ¶niegowej i lodowej, oraz zwiêkszaniem przyczepno¶ci drogi.
    Szybkie rozpraszanie siê popio³ów i produktów z nich uwalnianych powoduje, ze promieniowanie t³a nie zmieni siê w znacz±cy sposób.

Data: 2010-12-30 15:49:30
Autor: Ikselka
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
Dnia Thu, 30 Dec 2010 04:41:06 +0100, p 47 napisa³(a):

Myslê, ze to ty pragn±c siê popisaæ produkujesz tu "wypociny", nieco siê osmieszaj±c...

[...]
Wbrew temu, co piszesz podwy¿szony poziom promieniowania popio³ów to nic nadzwyczajnego, ani tez oczywi¶cie nie oznacza to, ¿e w czasie spalania pojawiaæ sie maj± sie w popiele zadne dodatkowe ilo¶ci materia³ów promieniotwórczych.
Jak ci to juz wyt³umaczyli moi poprzednicy faktycznie orientuj±cy sie w temacie,  w popiele znajduj± siê te same promieniotwórcze pierwiastki, które uprzednio znajdowa³y siê w wêglu który uleg³ spaleniu, tyle, ze uprzednio rozproszone by³y one w ca³ej jego objeto¶ci/ciê¿arze, a teraz skoncentrowane sa one w wielokrotnie mniejszej objêto¶ci/ciê¿arze popio³u, jaki z tego wêgla pozosta³.A zatem ta garstka popio³u jest odpowiednio tez wielokrotnie bardziej promieniotwórcza od tego "pierwotnego" wêgla i mimo, ze ów wegiel wczesniej wykazywa³ poziom radioaktywnosci nie odbiegaj±cy od poziomu t³a to promieniotwórczo¶æ popio³u mo¿e czasem nawet do¶æ wyra¼nie ponad ten poziom wyskoczyæ.

Dok³adnie! Wyja¶ni³e¶ bardzo dobrze.

Kiedy¶ na wsi popularne by³o budowanie domów z pustaków ¿u¿lobetonowych,
ludzie na wsi sami je robili, betonu byo tam najmniej, sam ¿u¿el. By³ to
bardzo niezdrowy materia³, w³asnie ze wzglêdu na promieniotwórczo¶æ i
wydzielanie szkodliwych gazów. Obecnie spotyka siê jeszcze takie domy, z
tamtych czasów, na wsi, gdzie kiedy¶ mieszka³am, znam takie domy i wiem,
które to - po prostu widzia³am jako dziecko, bawiac siê z ich dzieæmi, jak
budowniczy-w³a¶ciciele sami robili pustaki z betonu i ¿u¿la na dom. Ich
dzisiejsi w³a¶ciciele nie wiedz±, ze mieszkaj± w truci¼nie. Najgorzej,
kiedy dom jest ju¿ otynkowany i nie wiadomo, z czego jest, a ludzie w nim
nie zdaj± sobie sprawy, w czym mieszkaj±.

Data: 2010-12-30 21:14:54
Autor: Rentier
Popiół z węgla kamiennego - co z ni m zrobić?
Kiedyś na wsi popularne było budowanie domów z pustaków żużlobetonowych,
ludzie na wsi sami je robili, betonu byo tam najmniej, sam żużel. Był to
bardzo niezdrowy materiał, własnie ze względu na promieniotwórczość i
wydzielanie szkodliwych gazów. Obecnie spotyka się jeszcze takie domy, z
tamtych czasów, na wsi, gdzie kiedyś mieszkałam, znam takie domy i wiem,
które to - po prostu widziałam jako dziecko, bawiac się z ich dziećmi, jak
budowniczy-właściciele sami robili pustaki z betonu i żużla na dom. Ich
dzisiejsi właściciele nie wiedzą, ze mieszkają w truciźnie. Najgorzej,
kiedy dom jest już otynkowany i nie wiadomo, z czego jest, a ludzie w nim
nie zdajÄ… sobie sprawy, w czym mieszkajÄ….
Bez sensu.
Żużel taki powinien być sezonowany (inna sprawa czy był)żeby "odgazował"
Polecam sprawdzić w literaturze promieniotwórczość gliny, z której robi się "zdrowe" pustaki...

Data: 2010-12-30 22:17:59
Autor: Panslavista
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
"Rentier" <fekaliusz@gmail.com> wrote in message news:ifip68$hg3$2news.dialog.net.pl...

¯u¿el taki powinien byæ sezonowany (inna sprawa czy by³)¿eby "odgazowa³"
Polecam sprawdziæ w literaturze promieniotwórczo¶æ gliny, z której robi siê "zdrowe" pustaki...

Lasowanie ¿u¿la - musia³ pole¿eæ w pry¼mie. Nie tylko z powodu radonu ale w celu neutralizacji i dotlenienia oraz gaszenia tlenków, aby w betonie nie "strzela³"...

Data: 2010-12-31 01:36:55
Autor: Ikselka
Popiół z węgla kamiennego - co z ni m zrobić?
Dnia Thu, 30 Dec 2010 21:14:54 +0100, Rentier napisa³(a):

Bez sensu.
¯u¿el taki powinien byæ sezonowany (inna sprawa czy by³)¿eby "odgazowa³"
Polecam sprawdziæ w literaturze promieniotwórczo¶æ gliny, z której robi siê "zdrowe" pustaki...

Ale o czym Ty do mnie rozmawiasz? Jakie sezonowanie? W tamtych czasach? -
budowa³o siê z czego popadnie, bo nie by³o NIC.

Data: 2010-12-31 01:55:21
Autor: Panslavista

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:4cp74p063ki0$.1dg76l4eh7at8$.dlg40tude.net...
[...]

Ju¿ pisa³em - by³ sezonowany, lasowany...

Data: 2010-12-31 02:12:29
Autor: Ikselka
Popió³ z wêgla kamiennego - co z nim zrobiæ?
Dnia Fri, 31 Dec 2010 01:55:21 +0100, Panslavista napisa³(a):

[...]

A ja mam s³onia w butelce.
Ludzie na wsi (ojcowie moich kolezanek) robili pustaki z ¿u¿la jeszcze
niemal dymi±cego. Jak siê go pola³o wod±, to ¶mierdzia³.

Data: 2010-12-31 05:38:11
Autor: Panslavista

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:1cz3tf6lhu9l7$.ceuuymp5ojc4.dlg40tude.net...
[...]

Lasowali (gasili) go jak wapno palone...

Data: 2010-12-31 05:51:47
Autor: Panslavista

"Panslavista" <prawusek@interia.pl> wrote in message news:4d1d5e35$0$2454$65785112news.neostrada.pl...

[...]

http://www.taniebudowanie.pl/informacje-i-porady-budowlane.php?a=pokaz&tekst=840

    Podczas lasowania z ¿u¿la wydziela³y siê w wyniku reakcji fizycznych jak i chemicznych sk³adniki gazowe, w tym radon. Robienie bloczka czy pustaka z ¶wie¿ego ¿u¿la mija³oby siê z sensem, rozpad³yby siê po pewnym czasie. Inna rzecz - cementy powstaj± podobnie jak ¿u¿el, w celu ich uzyskania miele siê je w m³ynach... S± tez produkowane cementy ¿u¿lowe...

Data: 2011-01-03 08:45:08
Autor: Krzysiek
W dniu 2010-12-30 15:49, Ikselka pisze:
[...]

taaa... sam mieszkam w takim domu wybudowanym przez dziadka... Dziadek ¿y³ 77 lat, a babcia 92. W tym domu prze¿yli blisko 50 lat. Dziadek zmar³ podczas operacji po zawale serca...

Popiół z węgla kamiennego - co z nim z robić?