Poprawić ergonomię roweru - pomóżcie początkującemu

Data: 2015-06-09 09:29:31
Autor: Marcin N
Poprawić ergonomię roweru - pomóżcie początkującemu
Moja żona przyznała się, że jest jej niewygodnie na rowerze.

Kupiliśmy ok 10 lat temu Author Outset z ramą "damską".
To taki zwykły rower MTB bez żadnej amortyzacji.

Żona cierpi z powodu zbyt pochylonej pozycji. Rama ma odpowiednią dla niej długość, ale kierownica jest za nisko. Poradźcie, jakie elementy roweru wymienić, żeby zmienić pozycję na bardziej wyprostowaną.

Zgaduję, że kierownicę na wyższą, może giętą. Pojęcia nie mam jednak, czego konkretnie szukać i co ma sens.

--
MN

Data: 2015-06-09 06:42:12
Autor: rmikke
Poprawić ergonomię roweru - pomóżcie pocz±tkuj±cemu
W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 09:29:32 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
Moja żona przyznała się, że jest jej niewygodnie na rowerze.

Kupili¶my ok 10 lat temu Author Outset z ram± "damsk±".
To taki zwykły rower MTB bez żadnej amortyzacji.

Żona cierpi z powodu zbyt pochylonej pozycji. Rama ma odpowiedni± dla niej długo¶ć, ale kierownica jest za nisko. PoradĽcie, jakie elementy roweru wymienić, żeby zmienić pozycję na bardziej wyprostowan±.

Zgaduję, że kierownicę na wyższ±, może gięt±. Pojęcia nie mam jednak, czego konkretnie szukać i co ma sens.

Podpowiem, że pozycję można wyprostować nie tylko podnosz±c kierownicę, ale także cofaj±c j±. Koledzy proponowali krótszy mostek, ale można
też gięt± kierownicę dać tak, żeby wygięcie było nie w górę, ale również
do tyłu. Albo założyć kierownicę typu jaskółka, jakkolwiek by to dziwnie
nie wygl±dało na MTB.

Data: 2015-06-09 09:49:49
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-09 o 09:29, Marcin N pisze:
[...]

Gięta kierownica ( tu można zarobić ze 60 mm ) + wysoki mostek. Ale ten kij ma 2 końce, zbyt wyprostowana pozycja też nie jest dobra na dłuższą metę, cierpi d4.

--
P.Jankisz

Data: 2015-06-09 09:26:35
Autor: Kris
W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 09:49:51 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
> czego konkretnie szukać i co ma sens.

Gięta kierownica ( tu można zarobić ze 60 mm ) + wysoki mostek.

A takie co¶ nie lepsze?
http://www.metrobikes.pl/userdata/gfx/1dd3e3331bcfd36c4777f46d7defcc8f.jpg

Data: 2015-06-09 19:39:18
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-09 o 18:26, Kris pisze:

Gięta kierownica ( tu można zarobić ze 60 mm ) + wysoki mostek.

A takie co¶ nie lepsze?
http://www.metrobikes.pl/userdata/gfx/1dd3e3331bcfd36c4777f46d7defcc8f.jpg

Zależy od tego co pytajnik ma w rowerze. Je¶li jest a-head, to i owszem, jest to rozwi±zanie, ale je¶li jest klasyczny wspornik wpuszczany i stery gwintowane to tym czym¶ nie podniesie kierownicy.

BTW: w rowerze córki pożeniłem a-heada z mostkiem wpuszczanym. Założenie było takie że do transportu w bagażniku samochodu ( 4 rower, trzy pierwsze na haku ) trzeba zdemontować kierownicę, a widelec bezgwintowy ma zostać razem z ram±. Tam gdzie normalnie jest montowany mostek w systemie a-head, dałem co¶ takiego

http://e-bmx.pl/opis/574970/obejma-podsiodlowa-zoom-bmx.html

¶rednicy 28.6, czym zamkn±łem komplet sterowy. A do rury sterowej można wsadzić dowolny wspornik.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2015-06-09 10:15:25
Autor: Andrzej Ozieblo
[...]

Masz wiele mozliwosci. Najprostsza i najtansza to zmiana mostka na krotszy i bardziej podniesiony. Jesli zona nie szaleje na kamienistych zjazdach, to mozna wziac mostek regulowany (ok. 40 zl za ZOOM). To pomoglo w przypadku mojej synowej.

Ja tez mialem problem zbyt niskiej kierownicy. W moim przypadku wymienilem rure sterowa w amortyzatorze na dluzsza. Ale troche z tym jest zachodu (prasa potrzebna).

Data: 2015-06-09 14:02:54
Autor: Marcin N
W dniu 2015-06-09 o 10:15, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

To jeszcze dopytam: jaka jest optymalna pozycja na rowerze? Jakie pochylenie, ugięcie rąk? W sumie to nie mam pojęcia...

--
MN

Data: 2015-06-09 05:12:45
Autor: rmikke
W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 14:02:56 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
>
> Ja tez mialem problem zbyt niskiej kierownicy. W moim przypadku
> wymienilem rure sterowa w amortyzatorze na dluzsza. Ale troche z tym

To jeszcze dopytam: jaka jest optymalna pozycja na rowerze? Jakie pochylenie, ugięcie r±k? W sumie to nie mam pojęcia...

Taka, w której możesz długo jeĽdzić. To tak bardzo zależy
od tego, gdzie, jak i czym się jeĽdzi...

Data: 2015-06-09 14:47:23
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-09 o 14:02, Marcin N pisze:

To jeszcze dopytam: jaka jest optymalna pozycja na rowerze? Jakie
pochylenie, ugięcie rąk? W sumie to nie mam pojęcia...

Złoty środek jest taki, że po dłuższej jeździe nie boli ani d4 ani ręce. Metod na osiągnięcie tego ( prócz samej pozycji ) jest wiele - odpowiednie siodło, gripy, rękawiczki etc.

--
P.Jankisz

Data: 2015-06-09 15:27:35
Autor: Andrzej Ozieblo
Poprawić ergonomię roweru - pomóżc ie początkującemu
W dniu 2015-06-09 o 14:02, Marcin N pisze:

To jeszcze dopytam: jaka jest optymalna pozycja na rowerze? Jakie
pochylenie, ugięcie rąk? W sumie to nie mam pojęcia...

Jak koledzy napisali: kazdy ma swoja optymalna pozycje. Zalezy od wielu czynnikow. Do tego moze sie zmieniac z wiekiem. Dlatego kupno regulowanego mostka jest dobrym pomyslem, bo mozna dopasowac optymalny kat podniesienia mostka.

Data: 2015-06-09 16:07:34
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-09 o 15:27, Andrzej Ozieblo pisze:

Jak koledzy napisali: kazdy ma swoja optymalna pozycje. Zalezy od wielu
czynnikow. Do tego moze sie zmieniac z wiekiem.

Nie *może* a *zmienia się* z wiekiem :)

Data: 2015-06-09 07:48:11
Autor: rmikke
W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 16:07:18 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2015-06-09 o 15:27, Andrzej Ozieblo pisze:

> Jak koledzy napisali: kazdy ma swoja optymalna pozycje. Zalezy od wielu
> czynnikow. Do tego moze sie zmieniac z wiekiem.

Nie *może* a *zmienia się* z wiekiem :)

Ja bym jednak uważał na nisko przelatuj±ce kwantyfikatory.

Rok czy dwa temu ustanowiono rekord w jeĽdzie godzinnej na torze w kategorii stulatków. Go¶ć jechał całkiem normaln± szosówk±...

Data: 2015-06-09 17:00:03
Autor: JDX
On 2015-06-09 15:27, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]
Dlatego kupno regulowanego mostka jest dobrym pomyslem, bo mozna
dopasowac optymalny kat podniesienia mostka.
Od ponad 4 lat mam rower fabrycznie wyposaĹĽony w regulowany mostek. W
tym czasie regulowałem go raz - zaraz po kupnie roweru. :-D

Data: 2015-06-09 08:34:42
Autor: rmikke
On 2015-06-09 15:27, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]
> Dlatego kupno regulowanego mostka jest dobrym pomyslem, bo mozna
> dopasowac optymalny kat podniesienia mostka.
Od ponad 4 lat mam rower fabrycznie wyposażony w regulowany mostek. W
tym czasie regulowałem go raz - zaraz po kupnie roweru. :-D

Nikt nie napisał, że zmienia się szybko, ci±gle, czy jednostajnie....

Data: 2015-06-12 01:44:10
Autor: Pszemol
On 2015-06-09 15:27, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]
> [...]
W tym czasie regulowałem go raz - zaraz po kupnie roweru. :-D

Nikt nie napisał, że zmienia się szybko, ci±gle, czy jednostajnie...

W swoim rowerze regulowany mostek podniosłem maksymalnie do góry.
Też zaraz po kupieniu roweru. I tak już został do dzi¶.

Poprawić ergonomię roweru - pomóżcie początkującemu