Poprzednicy Amber Gold

Data: 2013-05-10 19:00:25
Autor: u2
Poprzednicy Amber Gold
.... czyli Warszawska Grupa Inwestycyjna z Dariuszem Rosatim, Witoldem Or艂owskim, Henryk膮 Bochniarz i Bohdanem Wy偶nikiewiczem w radzie nadzorczej :

http://www.rp.pl/artykul/933693.html

Z kont klient贸w Warszawskiej Grupy Inwestycyjnej znikn臋艂y setki milion贸w z艂otych. Do dzi艣 winnych nie skazano. Prokuratura nie dopatrzy艂a si臋 w ich dzia艂aniu oszustwa

Blisko 1,5 tys. klient贸w Warszawskiej Grupy Inwestycyjnej od sze艣ciu lat czeka na wyja艣nienie, co sta艂o si臋 z ich pieni臋dzmi: czy padli ofiar膮 oszustwa, czy tylko nieudolnej dzia艂alno艣ci maklerskiej. Chodzi o 320 mln z艂 (suma wierzytelno艣ci zg艂oszonych przez klient贸w w post臋powaniu upad艂o艣ciowym - niemal identyczna jak w przypadku klinet贸w Amber Gold) i o wyja艣nienie, dlaczego po tylu latach pracy 艣ledczych, syndyk贸w, bieg艂ych i s臋dzi贸w efekt jest tak mizerny.

Nazwiska na zach臋t臋

Sprawa WGI, cho膰 podobna do afery Amber Gold, nie nabra艂a takiego rozg艂osu. Mimo znanych nazwisk, kt贸re przyci膮ga艂a sp贸艂ka i w膮tpliwo艣ci co do dzia艂a艅 pa艅stwa, nikt nie 偶膮da艂 komisji 艣ledczej, a prezesi WGI nigdy nie trafili do aresztu.

Mec. Robert Nogacki, radca prawny reprezentuj膮cy grup臋 klient贸w sp贸艂ki: 鈥 Rozleg艂e 艣ledztwo w tak oczywistej sprawie b艂膮dzi po manowcach. Nie wiem, czy jest to niekompetencja, czy 艣wiadome dzia艂anie, 偶e stawia si臋 peryferyjne zarzuty osobom odpowiedzialnym za to gigantyczne oszustwo.

Dla blisko tysi臋cy poszkodowanych klient贸w Amber Gold historia WGI mo偶e by膰 niezwykle pouczaj膮ca.

Afera wybuch艂a w kwietniu 2006 r., gdy Komisja Papier贸w Warto艣ciowych i Gie艂d (obecnie KNF) wycofa艂a sp贸艂ce o nazwie WGI Dom Maklerski licencj臋 na prowadzenie dzia艂alno艣ci maklerskiej. Dwa miesi膮ce p贸藕niej s膮d postawi艂 firm臋 w stan upad艂o艣ci.

WGI dzia艂a艂a jako dom maklerski od roku, wcze艣niej inwestowa艂a pieni膮dze na rynku walutowym, wykazuj膮c zyski si臋gaj膮ce kilkudziesi臋ciu procent. Zaufanie klient贸w wzbudza艂y znane nazwiska we w艂adzach pi臋ciu sp贸艂ek WGI. W radach nadzorczych zasiada艂y osoby z pierwszych stron gazet, m.in. Dariusz Rosati, Witold Or艂owski, Bohdan Wy偶nikiewicz. G艂贸wnym ekonomist膮 by艂 popularny Richard Mbewe, a g艂贸wnym analitykiem inny znany ekonomista Piotr Kuczy艅ski.

Prezesem WGI by艂 dwudziestokilkulatek Maciej S., syn warszawskiego biznesmena, mi艂o艣nika golfa. WGI robi艂a wra偶enie sp贸艂ki dla klient贸w luksusowych. Na wej艣cie klient musia艂 wy艂o偶y膰 50鈥200 tys. z艂. Niekt贸rzy zainwestowali miliony.

Po wej艣ciu syndyka do domu maklerskiego okaza艂o si臋, 偶e na koncie jest tylko 200 tys. z艂. A tak偶e, i偶 WGI Dom Maklerski nie prowadzi艂 dzia艂alno艣ci, na jak膮 mia艂 licencj臋. Rozpocz膮艂 tak naprawd臋 od zakupu wartych nominalnie setki milion贸w z艂otych obligacji, kt贸re wypu艣ci艂a jedna z pi臋ciu sp贸艂ek grupy 鈥 WGI Consulting (nie mia艂a na to zgody nadzoru finansowego).

Zarz膮d obu sp贸艂ek stanowi艂y te same osoby 鈥 Maciej S. i 艁ukasz K. Poza tym tylko WGI DM przynosi艂 doch贸d z prowizji od klient贸w, reszta sp贸艂ek 偶yj膮ca z inwestor贸w WGI tak naprawd臋 nie zarabia艂a na siebie.

Zdaniem wierzycieli win臋 w ca艂ej sprawie ponosi KPWiG. Wprawdzie latem 2005 r. zawiadomi艂a prokuratur臋 o podejrzeniu przest臋pstwa nielegalnego prowadzenia funduszu inwestycyjnego przez WGI DM, zaraz potem zacz臋艂a kontrolowa膰 jego rachunki, odkrywaj膮c w nich r贸偶ne kwiatki, ale nie cofn臋艂a licencji na dzia艂alno艣膰 maklersk膮 jeszcze przez blisko rok. Nie ostrzeg艂a te偶 klient贸w.

WGI wysy艂a艂a do Komisji i do klient贸w rozbie偶ne dane dotycz膮ce wyceny rachunk贸w inwestycyjnych, co 艂atwo by艂o urz臋dnikom z Komisji wykry膰. Stwierdzono te偶 r贸偶nice w wygenerowanych zestawieniach wycen rachunk贸w klient贸w oraz rozbie偶no艣ci pomi臋dzy danymi zawartymi w raportach miesi臋cznych i zestawieniach sald klient贸w.

鈥 Komisja dzia艂a艂a na nasz膮 szkod臋 鈥 podsumowuje jeden z wierzycieli.

Ale i prokuratura, gdyby zadzia艂a艂a jak nale偶y, po zawiadomieniu od KPWiG zabezpieczy艂aby dokumenty sp贸艂ki, dzi臋ki czemu klienci unikn臋liby wielu p贸藕niejszych k艂opot贸w. Tymczasem w 2005 r. 艣ledczy umorzyli oba post臋powania, jakie wtedy prowadzili.

Pieni膮dze wyparowa艂y

Nie uda艂o si臋 precyzyjnie ustali膰, ile pieni臋dzy inwestor贸w zdefraudowano, dok膮d trafi艂y te pieni膮dze i ile faktycznie zainwestowano. Pow贸d jest banalny 鈥 brakuje pe艂nej i wiarygodnej dokumentacji sp贸艂ki.

Na serwerach WGI biegli odnale藕li tylko dane pracownik贸w sp贸艂ki. Dane klient贸w trwale usuni臋to. W sp贸艂ce nie by艂o 偶adnej dokumentacji papierowej, kt贸ra pomog艂aby odtworzy膰 histori臋 rachunk贸w.

Do dzi艣 nie uda艂o si臋 precyzyjnie oszacowa膰 realnej szkody konkretnych klient贸w. Przekazywane im przez sp贸艂k臋 raporty by艂y nierzetelne. M.in. zawy偶ano w nich stan rachunk贸w, stosuj膮c nierzeczywiste przeliczniki walutowe, zawy偶ano te偶 przysz艂e zyski. Eksperci ustalili jednak m.in., 偶e 艣rodki klient贸w inwestowano w przedsi臋wzi臋cia cz艂onk贸w zarz膮du, np. udzielaj膮c im indywidualnych po偶yczek.

S膮d, og艂aszaj膮c upadek WGI Consulting, uzasadni艂, 偶e ze wzgl臋du na brak dokumentacji zarz膮dca przymusowy nie m贸g艂 stwierdzi膰, ilu wierzycieli ma sp贸艂ka, na jakie kwoty wierzytelno艣ci opiewaj膮, nie m贸g艂 te偶 stwierdzi膰 zasadno艣ci roszcze艅.

To kwestia kluczowa, by wierzyciele mogli odzyska膰 pieni膮dze. R贸偶nice s膮 nawet w liczbie klient贸w i rachunk贸w. Wed艂ug prokuratury wierzycieli WGI jest ok. 1400 (posiadali 2219 rachunk贸w). KPWiG podawa艂a, 偶e WGI DM mia艂 prowadzi膰 2035 portfeli dla 1837 klient贸w. R贸偶nica to 400 os贸b: czy one kiedykolwiek istnia艂y? 艢ledczy zajmowali si臋 w膮tkiem 鈥瀞艂up贸w", przez kt贸re mo偶na by艂o wyprowadza膰 pieni膮dze, ale dowod贸w na to nie znale藕li.

Kilka dni przed upadkiem na rachunku WGI Consulting w ameryka艅skim domu maklerskim Wachovia Securities le偶a艂y zdeponowane 33 mln dolar贸w. Mi臋dzy ko艅cem marca a czerwcem, kiedy to rachunek zablokowa艂 s膮d w Stanach, z konta znikn臋艂o 25 mln dolar贸w. 鈥 A kolejne 4,15 mln Wachovia przela艂a do WGI Europe (inna ze sp贸艂ek grupy 鈥 red.) i 艣lad po nich zagin膮艂 鈥 dodaje jeden z wierzycieli.

Wracaj膮 do biznesu

Po wybuchu afery w 2006 r., zacz臋艂y si臋 dwa nowe prokuratorskie 艣ledztwa 鈥 jedno dotycz膮ce WGI Consulting, drugie 鈥 WGI Dom Maklerski.

To pierwsze zako艅czy艂o si臋 w czerwcu tego roku skierowaniem do s膮du aktu oskar偶enia. Macieja S. oskar偶ono m.in. o podawanie w ksi臋gach rachunkowych nierzetelnych danych oraz niez艂o偶enie wniosku o upad艂o艣膰, cho膰 WGI by艂a bankrutem. W sumie maksymalna kara za te przest臋pstwa to dwa lata.

W drugim 艣ledztwie Prokuratura Okr臋gowa w Warszawie dotychczas nie postawi艂a szefom WGI zarzutu oszustwa, za kt贸re grozi nawet do dziesi臋ciu lat wi臋zienia 鈥 jak zrobi艂a to gda艅ska prokuratura wobec szefa Amber Gold Marcina P. 艢ledztwo ma zako艅czy膰 si臋 do ko艅ca roku.

W 2015 r. przedawni膮 si臋 pierwsze zarzuty.

Podobnie jak w przypadku afery Amber Gold szanse, 偶e inwestorzy WGI odzyskaj膮 w艂o偶one oszcz臋dno艣ci, s膮 praktycznie zerowe. W 2008 r. odzyskali jedynie ok. 30 mln z艂 z rekompensat wyp艂aconych przez Krajowy Depozyt Papier贸w Warto艣ciowych (by艂o to najwy偶ej 56,2 tys. z艂 rekompensaty, ale tylko ok. 200 inwestor贸w otrzyma艂o zwrot pe艂nej sumy). 鈥 A ja nie otrzyma艂em nic 鈥 m贸wi 鈥濺z" pan Krzysztof, kt贸rego roszczenia si臋gaj膮 700 tys. z艂. Dlaczego? Bo na rachunku przes艂anym do KNF przy jego nazwisku widnieje kwota nie 550 tys. z艂, ale 50 tys. z艂.

Czy winni malwersacji pieni臋dzy klient贸w WGI kiedykolwiek odpowiedz膮 w艂asnym maj膮tkiem? Prokuratura sze艣膰 lat temu co prawda zabezpieczy艂a udzia艂y w sp贸艂kach i na maj膮tku podejrzanych, ale nie wycenia艂a ich warto艣ci.

Dopiero w 2008 r. dzi臋ki staraniom syndyka WGI Consulting s膮d na艂o偶y艂 na Macieja S. pi臋cioletni zakaz zasiadania w sp贸艂kach. Ale i to okaza艂o si臋 restrykcj膮 na papierze. S. niedawno zosta艂 dyrektorem zarz膮dzaj膮cym w sp贸艂ce Opulentia (odpowiada za kierowanie wewn臋trznym zespo艂em doradc贸w klienta), ale kiedy wysz艂o na jaw, 偶e ci膮偶y na nim s膮dowy zakaz, sta艂 si臋 mened偶erem ds. private equity. Nadal doradza, gdzie inwestowa膰 pieni膮dze. Mieszka w okaza艂ej rezydencji.

鈥 Powoli wracaj膮 do tego samego biznesu. Jak kra艣膰, to miliony, organy zobowi膮zane, by 艣ciga膰 takich przest臋pc贸w, po prostu si臋 poddaj膮 鈥 stwierdza mec. Nogacki. Podkre艣la, 偶e prokuratura nie skupi艂a si臋 na odtworzeniu pe艂nej historii dzia艂alno艣ci WGI, z czego wy艂oni艂by si臋 obraz zaplanowanego oszustwa.

Od dw贸ch lat nie mo偶e wej艣膰 na wokand臋 prywatny akt oskar偶enia (subsydiarny grupy wierzycieli) przeciwko siedmiu urz臋dnikom Komisji Papier贸w Warto艣ciowych i Gie艂d, kt贸rym wierzyciele zarzucaj膮, 偶e nie dope艂nili swoich obowi膮zk贸w w sprawie WGI, nara偶aj膮c ich na milionowe straty. Pierwszy termin ma zosta膰 wyznaczony po 20 wrze艣nia. Wierzyciele ju偶 zapowiadaj膮, 偶e je艣li wygraj膮, wyst膮pi膮 o odszkodowanie od Skarbu Pa艅stwa.
--
Istniej膮 trzy etapy ujawniania prawdy :
najpierw jest ona wyszydzana,

http://telewizjarepublika.pl/
http://www.tv-trwam.pl/index.php?section=live

Data: 2013-05-10 19:45:08
Autor: Gonzalez
Poprzednicy Amber Gold
[...]

Te 200 os贸b, kt贸re otrzyma艂y zwrot pe艂nej sumy, to pewno nasze isra-elitki..., wtajemniczeni, a papiery na ich sumy pewno te偶 by艂y lewe...
Nar贸d or偶n臋li nie pierwszy raz...

Data: 2013-05-10 20:00:58
Autor: u2
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 19:45, Gonzalez pisze:
Te 200 os贸b, kt贸re otrzyma艂y zwrot pe艂nej sumy, to pewno nasze
isra-elitki..., wtajemniczeni, a papiery na ich sumy pewno te偶 by艂y lewe...
Nar贸d or偶n臋li nie pierwszy raz...

Zastanawiajace sa oczywiscie te znane nazwiska firmujace dzialania oszustow.

Mnie jednak bardziej zastanawia bezczynnosc organow scigania. Czekaja do 2015 kiedy czyny oszustow sie przedawnia.

Data: 2013-05-10 11:17:25
Autor: Marek
Poprzednicy Amber Gold
On 10 Maj, 20:00, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

Mnie jednak bardziej zastanawia bezczynnosc organow scigania. Czekaja do
2015 kiedy czyny oszustow sie przedawnia.

Jeszcze cus cie zastanawia ?
To masz sporo zastanowien przed tob.

Data: 2013-05-10 20:23:17
Autor: u2
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 20:17, Marek pisze:
Jeszcze cus cie zastanawia ?
To masz sporo zastanowien przed tob.

no, mam jeszcze wiele innych watpliwosci co do III ubeckiej. bede je cyklicznie publikowal na usenecie...-;)

--
Istniej trzy etapy ujawniania prawdy :
najpierw jest ona wyszydzana,

Data: 2013-05-10 11:51:16
Autor: Marek
Poprzednicy Amber Gold
On 10 Maj, 20:23, u2 <u...@o2.pl> wrote:
> [...]

> Jeszcze cus cie zastanawia ?
> To masz sporo zastanowien przed tob .

no, mam jeszcze wiele innych watpliwosci co do III ubeckiej. bede je

potem spotyka si z gwa townym oporem,
a na ko cu jest traktowana jak oczywisto .

http://telewizjarepublika.pl/http://www.tv-trwam.pl/index.php?section=live

Watpliwosci - tak !
Ale, nad czym sie tu zastanawiac ?

Data: 2013-05-10 22:43:01
Autor: u2
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 20:51, Marek pisze:
Watpliwosci - tak !
Ale, nad czym sie tu zastanawiac ?

Ale o co tobie chodzi arabie ? ....-;)

Data: 2013-05-10 22:10:43
Autor: Gonzalez
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 20:00, u2 pisze:
[...]

Oni nie tylko firmowali, ale siedzieli "mitte drin", czyli w samym 艣rodku oszustwa. To co si臋 dziwi膰, 偶e ichnia prokuratura umarza wszystko i zamiata pod st贸艂...

Data: 2013-05-10 20:57:09
Autor: Przemys砤w MW.
Poprzednicy Amber Gold
Dnia Fri, 10 May 2013 19:00:25 +0200, u2 napisa(a):

... czyli Warszawska Grupa Inwestycyjna z Dariuszem Rosatim, Witoldem Or鵲wskim, Henryk Bochniarz i Bohdanem Wy齨ikiewiczem w radzie nadzorczej :

Przyjrzyj si tzw. Kasom Stefczyka. Jak s郿zisz, jak parti finansuj?

--

usimy pami鎡a, 齟 aby zwyci纨y, trzeba pami鎡a o maksymie
 J髗efa Pi鵶udskiego  zwyci纨y i spocz嚆 na laurach to kl鎠ka, by

Data: 2013-05-10 22:16:11
Autor: Gonzalez
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 20:57, Przemys鵤w MW. pisze:
[...]

Ale czy Polak體 okradli? Tak jak ci wymienieni z rady nadzorczej WGI?

Data: 2013-05-10 22:45:02
Autor: u2
Poprzednicy Amber Gold
W dniu 2013-05-10 22:16, Gonzalez pisze:
[...]

bekon dyskutujesz ze wspolczesnym ubekiem, im nigdy dosyc i nic nie nauczyli sie z historii...-;)

--
Istniej trzy etapy ujawniania prawdy :
najpierw jest ona wyszydzana,
potem spotyka si z gwa鵷ownym oporem,

Data: 2013-05-12 21:22:06
Autor: matusm
Poprzednicy Amber Gold

U偶ytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:518d27a9$0$1216$65785112news.neostrada.pl...
[...]

-- Sluzba Bezpieczenstwa moze i powinna kreowac rozne stowarzyszenia, kluby
czy nawet partie polityczne. Ma za zadanie gleboko infiltrowac istniejace
gremia kierownicze tych organizacji na szczeblu centralnym i wojewodzkim, a
takze na szczeblach podstawowych, musza byc one przez nas operacyjnie
opanowane. Musimy zapewnic operacyjne mozliwosci oddzialywania na te
organizacje, kreowania ich dzialalnosci i kierowania ich
polityka." -- Czeslaw Kiszczak, luty 1989 roku z posiedzenia kierownictwa
pozdrowienia
matusm

Poprzednicy Amber Gold